Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Velkommen til spørsmål & svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6329)

Kitt 09-03-11 12:07

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minith (Innlegg 1050568)
Hei! Jeg har gått på lavkarbo i 31 dager, men rundt denne perioden har jeg begynte å slite litt med depresjonen igjen, selvom jeg går på anti-deppresive medisiner, så jeg gikk med på fra råd av legen min at jeg skulle spise karber i en uke å se om det har noen sammenheng med diett planen min... Men jeg har nå spist flere karber i 3 dager, men vil ikke mer ettersom jeg vil at dietten skal gå så vellykket som mulig.
Men, her kommer spørsmålet: Må jeg gå på lavkarbo en hel måned igjen før kroppen virkelig begynner med fettbrenning for fullt, eller går det greit bare jeg fortsetter lavkarbo i morgen igjen?

Det tar ikke like langt tid når du bare har vært bort noen dager, så bare sett i gang igjen og minimer skadevirkningene!:D

Nerthus 09-03-11 12:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minith (Innlegg 1050568)
Hei! Jeg har gått på lavkarbo i 31 dager, men rundt denne perioden har jeg begynte å slite litt med depresjonen igjen, selvom jeg går på anti-deppresive medisiner, så jeg gikk med på fra råd av legen min at jeg skulle spise karber i en uke å se om det har noen sammenheng med diett planen min... Men jeg har nå spist flere karber i 3 dager, men vil ikke mer ettersom jeg vil at dietten skal gå så vellykket som mulig.
Men, her kommer spørsmålet: Må jeg gå på lavkarbo en hel måned igjen før kroppen virkelig begynner med fettbrenning for fullt, eller går det greit bare jeg fortsetter lavkarbo i morgen igjen?

Hvor mange karbohydratgram pr dag har du lagt deg på i denne prøveperioden? Du kan faktisk øke til 70 gram karbo pr dag og fremdeles kunne spise ubegrenset fett ( i teorien, jfr Lutz "Bedre uten brød"). Dette anses fremdeles som lavkarbo :) Bare så du vet at det finnes mellom-alternativer du kan prøve ut og fremdeles spise ganske lavkarbo. Du vil sannsynligvis være utenfor ketose-nivå, men ikke særlig mye.

Nå har jeg kjennskap personlig til depresjon - men jeg har aldri brukt antidepressiva. Bare en tanke - er det noen andre her inne som har måttet redusere antidepressiva under lavkarbo fordi man opplever økt depresjon? Det er jo sånn at mange må redusere insulinbruk og dia2 medisin etter at de har begynt på lavkarbo...

Jeg håper så inderlig at du får kontroll både på den mentale delen og den fysiske delen, vet litt om hvordan du har det!

Sender deg en :heia: og en klem - krysser fingrene for suksess på alle måter!

Minith 09-03-11 16:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1050847)
Hvor mange karbohydratgram pr dag har du lagt deg på i denne prøveperioden? Du kan faktisk øke til 70 gram karbo pr dag og fremdeles kunne spise ubegrenset fett ( i teorien, jfr Lutz "Bedre uten brød"). Dette anses fremdeles som lavkarbo :) Bare så du vet at det finnes mellom-alternativer du kan prøve ut og fremdeles spise ganske lavkarbo. Du vil sannsynligvis være utenfor ketose-nivå, men ikke særlig mye.

Nå har jeg kjennskap personlig til depresjon - men jeg har aldri brukt antidepressiva. Bare en tanke - er det noen andre her inne som har måttet redusere antidepressiva under lavkarbo fordi man opplever økt depresjon? Det er jo sånn at mange må redusere insulinbruk og dia2 medisin etter at de har begynt på lavkarbo...

Jeg håper så inderlig at du får kontroll både på den mentale delen og den fysiske delen, vet litt om hvordan du har det!

Sender deg en :heia: og en klem - krysser fingrene for suksess på alle måter!

Tusen takk for svar og gode ord:klem:

alexsandra 14-03-11 17:32

må ha inn litt med teskje her. man skal trekke fra sukkeralkoholer? (som jeg har skjønt)
Men hva hvis det bare står sukkerarter,skal trekkes fra eller?
sikkert et spørsmål som går igjen:o men håper noen som er snill og vil svare:)

Aline 14-03-11 17:36

Hvis det kun står spesifisert sukkerarter, så er det sukker, og må regnes med (og helst unngås ;) )
Det er ikke så mye annet enn sukkeralkoholer som kan trekkes fra i Norge, men om du handler amerikanske varer så skal fiber også trekkes fra :)

alexsandra 14-03-11 17:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline (Innlegg 1056197)
Hvis det kun står spesifisert sukkerarter, så er det sukker, og må regnes med (og helst unngås ;) )
Det er ikke så mye annet enn sukkeralkoholer som kan trekkes fra i Norge, men om du handler amerikanske varer så skal fiber også trekkes fra :)

takk for svar:)
da har jeg gjort noen feil ja:o men man lærer av sine feil. he he

Aline 14-03-11 17:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av alexsandra (Innlegg 1056209)
men man lærer av sine feil. he he

Helt sant :)

Ashley 15-03-11 18:49

kan man spise for lite karber også? ligger på ekstremt underskudd idag, 3.5 karber etter middag og ikke noe tidligere! kan dere anbefale en passende kvelds? vil ikke stoppe vekta fordi jeg spiser for lite. mangel på matlyst.

kthnk 18-03-11 18:42

Har lest flere steder at dersom man går på ketolyse el lign en periode og så "hopper av", vil det være vanskeligere å "hoppe på" igjen neste gang. Ikke å hoppe på kanskje, men iallfall vanskeligere å gå ned.
Gjelder dette også når man faller ut av ketose fordi man prøver seg frem med å øke karbo-inntaket litt, og så er tilbake i ketose etter en dag el to? Eller gjelder det kun når man går tilbake til ketogen diett etter å slutta/falt av og så spist høykarbo en stund...?

Jeg ønsker å prøve å øke karbo-inntaket til jeg ligger på rundt +-20g/dag, for å se om det funker bedre for meg. Har hittil lagt på 12-15g/dag som jeg nå ser at kanskje er litt for lavt, bør vel være minimum 15, i tillegg til at jeg fremdeles etter snart fire uker er ganske slapp og trøtt. Dersom jeg da ramler ut av ketose pga dette, vil være vanskeligere å komme i ketose igjen etterpå? :confused:

Lillemy71 19-03-11 18:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ashley (Innlegg 1057260)
kan man spise for lite karber også? ligger på ekstremt underskudd idag, 3.5 karber etter middag og ikke noe tidligere! kan dere anbefale en passende kvelds? vil ikke stoppe vekta fordi jeg spiser for lite. mangel på matlyst.

Ja man kan spise for lite kh. I følge Torkil (Ketolyse) kan for lite grønnsaker og for lite variasjon i grønnsakene føre til stagnasjon i vekta. Dette gjelder ikke for alle for noen passer det best med med minimalt med kh og for andre (som meg selv) passer det å ligge litt høyere (opptil 50 g kh). Dette er individuelt og man må bare prøve seg frem og finne det nivået som passer best.

Vanskelig å anbefale kvelds når jeg ikke vet hva du spiser sånn ellers, men man skal jo spise når man er sulten til man er passe mett. Er du ikke sulten er det ikke vits å spise bare for å lasse på med kh. Spis heller litt mer kh i morgen. Søk inspirasjon i alle oppskriftene her i forumet og invester evt i lavkarbobøker, de fleste inneholder oppskrifter.

Cherry 19-03-11 18:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ashley (Innlegg 1057260)

Man kan spise for lite karber, spesielt om man ikke skal ned mer enn 10-15 kg. MEN, siden du ligger lavt, og har tenkt å spise til kvelds igjen så ser jeg ingen hensikt å lasse på med veldig masse karber så sent på kvelden. Det kan selvsagt diskuteres om 10-12 karber er MYE da, siden man nok får brent de av før man legger seg, but still ;)

Lillemy71 19-03-11 19:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kthnk (Innlegg 1060045)
Har lest flere steder at dersom man går på ketolyse el lign en periode og så "hopper av", vil det være vanskeligere å "hoppe på" igjen neste gang. Ikke å hoppe på kanskje, men iallfall vanskeligere å gå ned.
Gjelder dette også når man faller ut av ketose fordi man prøver seg frem med å øke karbo-inntaket litt, og så er tilbake i ketose etter en dag el to? Eller gjelder det kun når man går tilbake til ketogen diett etter å slutta/falt av og så spist høykarbo en stund...?

Jeg ønsker å prøve å øke karbo-inntaket til jeg ligger på rundt +-20g/dag, for å se om det funker bedre for meg. Har hittil lagt på 12-15g/dag som jeg nå ser at kanskje er litt for lavt, bør vel være minimum 15, i tillegg til at jeg fremdeles etter snart fire uker er ganske slapp og trøtt. Dersom jeg da ramler ut av ketose pga dette, vil være vanskeligere å komme i ketose igjen etterpå? :confused:

Ser ut ifra signaturen din at du ikke er helt fornøyd med vektnedgangen. Er ikke dårlig med 3 kg på en liten mnd. Ketose er ikke ensbetydende med at man raser ned i vekt og det kommer litt ann på hvor mye du skal ned. Selv har jeg 15 kg igjen og har hatt stillstand i over et år nå, men holder fortsatt fast ved lavkarbo - for alltid :D

Når det gjelder spørsmålet ditt, kan jeg bare svare utfra min egen erfaring. Jeg har vært ute av ketosen en gang over lengre tid (ca 6-7 uker) og da synes jeg det var vanskelig å komme i ketose igjen og etter det har jeg også hatt total stillstand i vekta etter det.

Jeg ligger opp i mot 50 g kh per dag og er i ketose, men dette er individuelt. Mange kan uten problem ligge opp mot 30 g uten å falle ut av ketose. Jeg har også enkelte dager der jeg kanskje ligger opp imot 70-80 g kh (f.eks jul, bursdager o.l.) har aldri målt om jeg er i ketose da, men siden jeg nok ligger i grenseland er det ikke noe problem å komme tilbake til ketose dagen etter dersom jeg legger meg litt lavt etter en sånn dag.

Prøv å øke opp til 20 g kh over noen dager og se hvordan du reagerer, tror ikke du faller ut av ketose men dersom du er usikker kutt bare ned på kh igjen (ta gjerne en dag med veldig lite kh) så bør du være i rute igjen. Det pleier ikke være problem å komme tilbake til ketose dersom man øker kh-inntaket langsomt og ikke vedlig høyt. Tror det problemet er større dersom man skeier ut med masse karbo og gjerne over tid. Men alt dette er individuelt, så her må du bare prøve deg frem. Tviler sterkt på at du faller ut av ketose ved 20g kh, så bare prøv.

kthnk 19-03-11 22:36

Lillemy: Takk for svar :)
Jeg prøver meg frem med ca 20 en stund, så får jeg se. Er ikke misfornøyd med nedgangen, eller jo kanskje litt innerst inne, men jeg ser vel igrunn at det er ganske normalt og realistisk med 2-4 pr mnd.
Men, dersom noen grep (for eks litt mer karbs) kan gjøre at det går raskere så er jo det å foretrekke :rolleyes::rolleyes:
Jeg har ca 20 å gå ned. Hadde håpet på iallfall halvparten av det før sommeren, men jeg får jo bare se hva kroppen vil være med på...

Ashley 23-03-11 21:01

dagens blondie spørsmål:o bommer jeg helt når jeg mener at 32 % av dagens karber = 32 gram? regner det ut på diett.no. litt ny på siden.

Nerthus 23-03-11 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ashley (Innlegg 1064519)
dagens blondie spørsmål:o bommer jeg helt når jeg mener at 32 % av dagens karber = 32 gram? regner det ut på diett.no. litt ny på siden.

Det blir ikke helt rett. Først må du finne ut hvor mye totalt kalorier du har spist i dag. så regner du ut hvor mange kalorier 32% er. Og så deler du på 4 og får antall karbo i gram :)

Nerthus 23-03-11 21:18

Men du trenger ikke REGNE ut noe på diett.no, du legger jo bare inn maten og antall gram så regner diett.no ut for deg :) Kakediagram viser prosentvis fordeling av fett, protein og karbo, mens etikett viser antall gram for de forskjellige næringsstoffene :)

Ashley 23-03-11 21:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1064532)
Men du trenger ikke REGNE ut noe på diett.no, du legger jo bare inn maten og antall gram så regner diett.no ut for deg :) Kakediagram viser prosentvis fordeling av fett, protein og karbo, mens etikett viser antall gram for de forskjellige næringsstoffene :)

du svarte ikke på spm mitt da. er fullt klar over det. men prosentvis sier meg forholdet mellom alt. 10 % er det 10 g karber om dagen? va nede i det da jeg var i ketose. skal ut av ketosen. 32% karber gjør vel dette?:)

fy så dårlig jeg har spist idag, skeiet ut med kransekake, sjokolade og syltetøy på frokostblandingen :p men nå vil jeg ut av ketose, du lurer sikkert på hvorfor, men har hatt store mensblødninger pga ketosen i 3 uker. grusomt:mad: har vist idag jeg har spist mer karber enn proteiner, litt fyfy, men sånn blir det.

en sunnere dag i morgen :o vanskelig å komme utav ketose, haha for et luksus problem. er enda i ketose ser du. noe som er ganske rart.

Nerthus 23-03-11 21:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ashley (Innlegg 1064555)
du svarte ikke på spm mitt da. er fullt klar over det. men prosentvis sier meg forholdet mellom alt. 10 % er det 10 g karber om dagen? va nede i det da jeg var i ketose. skal ut av ketosen. 32% karber gjør vel dette?:)

fy så dårlig jeg har spist idag, skeiet ut med kransekake, sjokolade og syltetøy på frokostblandingen :p men nå vil jeg ut av ketose, du lurer sikkert på hvorfor, men har hatt store mensblødninger pga ketosen i 3 uker. grusomt:mad: har vist idag jeg har spist mer karber enn proteiner, litt fyfy, men sånn blir det.

en sunnere dag i morgen :o vanskelig å komme utav ketose, haha for et luksus problem. er enda i ketose ser du. noe som er ganske rart.

Jeg svarte deg jeg?
Sitat:

Det blir ikke helt rett. Først må du finne ut hvor mye totalt kalorier du har spist i dag. så regner du ut hvor mange kalorier 32% er. Og så deler du på 4 og får antall karbo i gram :)
Hvis du spiser 1000 kalorier hver dag, og 10% av dette er karber har du spist 100 delt på 4 = 25 gram karber den dagen.
Prosentandelen er prosent av totalt antall KALORIER du har spist den dagen. Du må så regne om prosentdelen til kalorier som jeg har vist over, feks er 10% av 1000 = 100 kalorier. 100 kalorier karbohydrater må du dele på 4 for å finne antall gram siden 1 gram karbohydrat = 4 kalorier...

(samme som 1 gram protein = 4 kalorier og 1 gram fett = 9 kalorier)

tora trollmor 26-03-11 16:38

tortilla lefser. Er det noen som har oppskrift på dette :)

Minith 26-03-11 17:35

Jeg lurer på om lavkarbo dietten vil ha noen positiv effekt på bekhterev?

Anarko 26-03-11 17:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tora trollmor (Innlegg 1066803)

Jeg lager ostewraps og bruker til taco og fajitas. Du tar et bakepapir og legger på ost, og inn i ovnen med det. Ellers så kan du jo søke i forumet :)

Imp 26-03-11 23:41

Sitat:

Jeg vet at det er en oppskrift i boka til Fedon, Barn i balanse. Nå har ikke jeg min her, kanskje noen andre vil dele den. Du kan jo prøve å legge ut en tråd.

Ashley 27-03-11 18:27

Våkna idag morges og var superfornøyd med vekta. Spiste en sunn frokost, før jeg drog i barnedåp. Der spiste vi smørbrød og jeg spiste en del kaker. Regna det ut på diett.no å det ble ingen kalorioverskudd. puhh. er ikke opptatt av å være i ketose, men bør jeg trene i kveld å droppe kvelds for å holde på vekta? det kan da være umulig at man går opp 1 kg for å spise kaker 1 dag... eller?

arnakristin 27-03-11 19:19

Sitat:

Det ligger en del forslag i denne samletråden: Tex Mex-mat

tora trollmor 27-03-11 19:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1066841)
Jeg lager ostewraps og bruker til taco og fajitas. Du tar et bakepapir og legger på ost, og inn i ovnen med det. Ellers så kan du jo søke i forumet :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 1067141)
Jeg vet at det er en oppskrift i boka til Fedon, Barn i balanse. Nå har ikke jeg min her, kanskje noen andre vil dele den. Du kan jo prøve å legge ut en tråd.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 1067746)
Det ligger en del forslag i denne samletråden: Tex Mex-mat

Takk for svarene, det ble lefse med ketolyse mel og fiberhusk. Ble gangske gode :) å ostesticks. sammen med laksetaco.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.