![]() |
Sv: PCOS skravletråd
Sitat:
DVS at dersom man gir et menneske en narrepille så vil vedkommende i rundt 60% av tilfellene føle seg bedre. Rett og slett fordi hodet påvirker kroppen like mye som motsatt vei. Det er denne prosenten som nye medisiner må "slå" for å kunne sies å ha bevist virkning. Placeboeffekten kan også oppleves på andre "remedier" enn piller - akupunktur, miksturer osv. Det finnes også en såkalt "nocebo"-effekt, som er den motsatte. At noe ikke virker fordi man ikke tror på det... Den kan man bare snakke om for ting som tidligere har bevist sin virkning, selvfølgelig. For min del så er placebo/ikke placebo likegyldig på personlig nivå. Blir jeg frisk er det "samma det". På gruppenivå er det nok mye mer viktig å vite forskjellen... |
Sitat:
Takk for et kjempegodt svar! |
Liiiiiiten korreksjon: Placebo handler ikke nødvendigvis om TRO på at det skal virke, men FORVENTNING om at det vil ha en effekt. Så, det kan til og med omvende de som ikke tror, så lenge de er klar over at de mottar en "behandling" i vid forstand.
Større korreksjon: Nocebo er når forventingseffekten går motsatt vei. Eksempelvis kan du bli fortalt at en pille vil gjøre deg syk, også blir du syk. Kan sitere wikipedia dersom jeg ordlegger meg dårlig: Sitat:
|
Sitat:
|
Hei :)
Jeg er helt ny her, og veldig uerfaren med forum. Så dere får korrigere meg hvis jeg gjør noe helt på trynet :) Jeg er 30 år, har PCOS og er ekstremt overvektig. Jeg er 171 høy og veier 121 kg, har gått opp 16 kg siden jeg fikk meg kjæreste for et års tid siden... skremmende! Må få gjort noe med dette! Og jeg har fått en del tips om lavkarbo, så da tenkte jeg kanskje det var en engel her som ville hjelpe meg litt med å starte... :) Ønsker så gjerne å gå ned i vekt sånn at jeg kan få eggløsning... er så deppa for tida... alle blir gravide unntatt meg føles det som. :( :O) |
Hei og velkommen hit!
Lavkarbo er kjempefint for oss PCOS-jenter :) Det viktigste, tenker jeg, er å finne et lavkarboretning som du vil trives med, og som du kan holde deg helt og holdent til fram til du har nådd den vekten du ønsker. Du kan jo velge alt fra et ketogent kosthold til Fedon, etter hva du ønsker. Men antageligvis vil du få raskere resultater på en ketogen retning ;) Det aller viktigste er å sette seg godt inn i retningen man velger, og holde seg til den en stund! Vil anbefale deg å få en time hos fastlegen og finne ut om du er insulinresistent, og kanskje be om å få metformin. Metformin er egentlig en diabetesmedisin, men mange med PCOS har et godt utbytte av å gå på det ifb med vektnedgang, det blir litt ekstra drahjelp. Det er leit å slite med å bli gravid! Nå er det 4 år siden vi begynte å prøve, og om kun kort tid får vi jenta vi i armene :smile: Vi trengte to IVF-forsøk før det klaffet. |
Lenge siden sist Klara.... Så spennende og se at det går mot termin nå! Husker da det var tidlig og du ikke helt turde å slippe løs gleden;) jeg håper du har kost deg med svangerskapet ditt, merker du at det nærmer seg nå?:) hos oss er status at vi fremdeles sliter, jeg har fått konstantert ved en blodprøve at jeg har eggløsning, mannen har tatt sædprøve som ikke var helt topp. Men det kunne visst være tilfeldig at det ikke nådde helt opp, så han skal ta ny om tre mnd. Det var litt mindre antall enn ønskelig de svømte litt sakte og det var visst et litt økt antall med sædceller som var "dedormert"... Hva nå enn det betyr. Men det stod nå ingenting om at det var helt krise... Kan det virke inn på prøven at vi tok den hjenme, og reiste til sykehuset og levert? Sykehuset fikk den ca. 40 min etter at den var tatt, så vi var innenfor times fristen. Ble rådet til å ta den hjemme også,, siden det er lettere for mannen....
|
* deformert skulle det stå:)
|
Hei, så hyggelig å høre fra deg!
Takk! Ja, gjett om jeg er klar for å føde! Det har vært et ganske tungt svangerskap, men nå er det snart over. Sitter faktisk og venter på at riene tar seg opp, og håper inderlig på å føde i løpet av helgen! (men vi får se... :p) Så lenge prøven ble levert innen en time, og holdt ved kroppstemperatur hele tiden (!) skal det ikke ha noe å si :) Det er visst mye som kan spille inn på sædprøven, f.eks. sykdom, derfor er det standard å ta en ny etter 3 mnd hvis resultatet ikke er topp. |
Sitat:
|
Sitat:
Har du hatt noen infeksjon eller noe som kan indikere tette eggledere? Jeg hadde en infeksjon, og har en liten utposning på den ene egglederen pga den. Men kirurgen sa at det mest sannsynlig ikke ville gi noen problemer. For å finne ut av det er det best å ta en laparoskopi ;) Graviditetstester viser innmari skjelden falsk positiv, og ettersom du hadde en gravidfølelse som forsvant, så vil jeg tro at det var en kjemisk ;) |
Jeg hadde noe som tilsvarte innbildt svangerskap som hunder får før jeg ble gravid. Dvs at kroppen satte i gang produksjon av grviditetshormoner selv om det ikke var noe egg der. Sannsynligvis passerte det rett igjennom så fort at kroppen ikke rakk å henge med i følge legen. Uansett var det visst ikke uvanlig når man ble friskere av f.eks hormonproblener eller etter langvarig p-pillebruk (jeg har aldri brukt prevensjon, så det varsko det første for min del)
Poenget var hvertfall at det kan høres ut som du har opplevd noe lignende. |
Hmmmm, det kan jo være carisma. Har aldri hørt om det før, men dette er flere år siden. Før jeg begynte fast på lavkarbo og fikk orden på livet mitt som nå:) MEN det skjedde etter et kortere forsøk med lavkarbo, jeg fikk mensen litt regelmessig igjen etter flere år uten... Så kom den plutselig ikke, og jeg tenkte ikke sånn mye på det først fordi jeg var så vant med å ikke ha den. Men så begynte jeg å føle meg rår et par uker etter at jeg skulle hatt den. Følte meg rett og slett gravid, men trodde ikke jeg var det. Tok test for morro, og det var en soleklar strek da jeg sjekket. Det.var ikke svak, den var godt rosa pågrensen mot rød. Men så skjedde det like etterpå at jeg mista all følelse, og neste test bare 3-4 dager.senere var.blank/negativ.men mensen kom jo ikke heller, så er jo litt derfor jeg undres på om den bare var falsk positiv. Men var ikke sånn at jeg var sikker på å være gravid, men fikk jo først det lille håpet etter den testen, men så skjønte jeg ført at hadde det vært "noe" der, ble det iallefall borte. Men siden vi nå sliter uten en eneste positiv etter et år prøving, lurer jeg på om andre ting er galt også.. kunne jo håpe at eggkvaliteten "bare" er dårlig, slik at pergo kan hjelpe....er eggledere tette er det vel verre... Tror jeg har hatt EN klamydia infeksjon, og kan være.jeg gikk med den opp mot 2-3 år før den ble behandlet. Fordi den soppen til en type jeg hadde da ikke var særlig trofast viste det seg i ettertid....så er redd dette kan ha ødelagt for meg :( må vel bare be om lap da, slik at de kan sjekke.
|
Kan legge til at jeg ikke vet om jeg hadde infeksjon, men legen regnet med det og gav medisin uten sjekk.....
|
Ikke så mye skjer i denne tråden, men kan komme med en liten oppdatering fra min side. Jeg har testet positivt! :D - 14 kg på lavkarbo så satt den tiltross for pcos. Håper pcosen er samarbeidsvillig slik at det holder løpet ut! ;)
|
Sitat:
Gratulerer så mye med spiren i magen:blomster: |
Sitat:
Det er nesten alltid rundt femten kg som skal til med pcos har jeg sett både i denne tråden og andre. -17 var jeg selv på. |
Takk til Cho og Carisma! ;) Ja jeg har også sett det, samtidig så sa min gyn at å redusere BMI til under 35 øker sjansene betraktelig. Min BMI var på 32 da jeg endelig fikk positivt. ;)
|
Sitat:
Håper det samme vil skje med meg også at jeg trenger bare å redusere en BMI på 32 eller jeg trenger å gå ned rundt 15kg før jeg blir gravid. Men jeg syns det virker "lettere" å redusere en BMI på 32 for da trenger jeg bare å gå ned 5-6kg så har jeg en BMI på 32, men vi får se. Viktigste er at jeg blir gravid om det er pga BMI 32 eller at jeg klarer å gå ned 15kg før jeg blir det. |
Sitat:
|
Sitat:
Håper jeg blir gravid på egenhånd derfor prøver jeg så godt jeg kan med å slanke meg. Takk for lykkeønsker! |
Sitat:
|
Cho: tar du metformin?
|
Sitat:
Greit jeg er vell litt utålmodig må jeg innrømme. |
Sitat:
Gynekologen min har bare sagt 3kurer til meg. Syns gynekologer sier så forskjellig at jeg blir litt forvirret. Om vi ikke lykkes på pergokur blir det nok prøverør regner jeg med. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01. |