Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Lillevoff 07-10-09 06:16

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 779529)
Jeg lurer på om passet er gyldig når det står feil hårfarge? Jeg farga håret rødt i mange år, og i passet mitt står det følgelig at jeg er rødhåret. Nå driver jeg og avfarger det til blondt, må jeg bytte pass da? Er jo så dyrt :o

Det kan jeg umulig tenke meg. Det er din naturlige hårfarge som skal stå i passet. Og jeg har vært både lilla, rød og brun, selv om det står mørkeblondt (les: kommunegrå) i passet :D

Kan også nevnes at de har halvert prisen på pass nå, så det koster "kun" 490, ikke tusingen som det kostet før.

Carisma 07-10-09 09:46

Sambo har passbilde med verdens største afrohår... Helidvis har han klippet det av seg, men alle passkontrollørene holder på å le seg ihjel av bildet :D Og dobbeltsjekker en gang ekstra. Går ut fra det blir ca det samme.

Photobscura 07-10-09 09:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillevoff (Innlegg 779537)
Det kan jeg umulig tenke meg. Det er din naturlige hårfarge som skal stå i passet. Og jeg har vært både lilla, rød og brun, selv om det står mørkeblondt (les: kommunegrå) i passet :D

Kan også nevnes at de har halvert prisen på pass nå, så det koster "kun" 490, ikke tusingen som det kostet før.

Jo, men greia er at jeg ER naturlig blond, men det står at jeg har rødt hår i passet :o

Lillevoff 07-10-09 20:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 779582)
Jo, men greia er at jeg ER naturlig blond, men det står at jeg har rødt hår i passet :o

Da gjør du så:
Når du må fornye passet skriver du bare blond på hårfargerubrikken.

Og bekymrer deg ikke nå, fordi rødtopper kan bleke håret sitt de og. :D

(Men jeg skjønner deg godt, jeg er ganske overforsiktig med ting generelt... dobbelt og trippeltsjekker alltid ting når jeg skal ut og reise. Er livredd for å bli stoppa på grensa :P)

Kitt 07-10-09 20:30

Jeg har en Ø i etternavnet mitt. Er alltid redd for at de skal lage problemer fordi det er jo ikke det som står på billettene!:eek:
Gubben sier vi skal forandre navn, sånn at det skrives med O!:p

Hadde ikke hjulpet å beholde pikenavnet heller, Ø der også!;)

Lillevoff 07-10-09 20:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 779854)
Jeg har en Ø i etternavnet mitt. Er alltid redd for at de skal lage problemer fordi det er jo ikke det som står på billettene!:eek:

Mm. Jeg fant ut nå nylig, da jeg skulle bestille flybilletter, at det å bruke det som skal være maskinlesbart i passet er lurt... der står det oe for min del i hvertfall.

Lava 07-10-09 20:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 779854)

Ei jeg dro med til Førde heter Hilde, og de som bestilte biletten hadde skrevet feil navn, hun fikk littegranne trøbbel med det hun ja...
og det innenlands. Gikk bra altså :ja:
(kun èn bokstav feil, husker ikke hvordan de hadde feilet)

Photobscura 07-10-09 20:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillevoff (Innlegg 779852)
Da gjør du så:
Når du må fornye passet skriver du bare blond på hårfargerubrikken.

Og bekymrer deg ikke nå, fordi rødtopper kan bleke håret sitt de og. :D

(Men jeg skjønner deg godt, jeg er ganske overforsiktig med ting generelt... dobbelt og trippeltsjekker alltid ting når jeg skal ut og reise. Er livredd for å bli stoppa på grensa :P)

Ok. Jeg måtte sjekke og sjekke på passet, men nå så jeg ingen av de opplysningene plutselig! Bortsett fra at jeg så at det står at jeg er 168 cm, men jeg er da vitterlig bare 167 :lol:
Men jeg husker veldig godt at de så på meg på politikammeret, og bare sa ''hårfarge rød, øyefarge grønn''. Ja, det er en annen issue, for med rødfargen forsvant det meste av grønnskjæret i øynene mine, og de heller absolutt mer over til blått nå. Haha, det skal ikke være lett. På bildet ser det ut som om jeg har svart hår, forresten, ettersom det er svart/hvitt :rolleyes:

frifuggel 08-10-09 10:43

Hårfargen/-stilen i passet spiller overhodet ikke noen rolle, OM de skulle være i tvil om din identitet, så er det de metriske målene i ansiktet ditt som sjekkes, dvs øyenavstand, avstand fra ører til øre, vinkler etc. Dette finner de ut fra bildet. Disse tingene er de samme, uansett øyenfarge (pop med fargede linser), hårfarging etc. Dette er er min erfaring, reiste med samme pass, langt fra Norge, nesten 30 kilo forskjell i kroppsvekt, de lurte litt på hvem den slanke dama på bildet var, eller rettere sagt; om jeg var den som var avbildet :o Høyden vår forandrer seg jo også, med tiden. Sånn det er, bare. Til neste år er jeg nok mere lik "meg selv" i passet.. :) At din registrerte hårfarge ikke er "din" spiller ingen rolle for andre enn deg selv, og er egentlig ikke noe å bry seg om..

Photobscura 08-10-09 10:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frifuggel (Innlegg 780142)
Hårfargen/-stilen i passet spiller overhodet ikke noen rolle, OM de skulle være i tvil om din identitet, så er det de metriske målene i ansiktet ditt som sjekkes, dvs øyenavstand, avstand fra ører til øre, vinkler etc. Dette finner de ut fra bildet. Disse tingene er de samme, uansett øyenfarge (pop med fargede linser), hårfarging etc. Dette er er min erfaring, reiste med samme pass, langt fra Norge, nesten 30 kilo forskjell i kroppsvekt, de lurte litt på hvem den slanke dama på bildet var, eller rettere sagt; om jeg var den som var avbildet :o Høyden vår forandrer seg jo også, med tiden. Sånn det er, bare. Til neste år er jeg nok mere lik "meg selv" i passet.. :) At din registrerte hårfarge ikke er "din" spiller ingen rolle for andre enn deg selv, og er egentlig ikke noe å bry seg om..

Takk for svar! Da slipper jeg å tenke på det :)

Furine 08-10-09 11:11

Har de fargebilde i passet? No er dei berre i svartkvitt, trur eg. Eg leverte inn eit fargebilete då eg fekk nytt pass i 2005 i alle fall, og det ferdige passet kom tilbake med svartkvitt bilete. Og det løyser jo problemet ;)

Photobscura 08-10-09 11:37

Er det gluten i kruskakli?

Kitt 08-10-09 11:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 780171)
Er det gluten i kruskakli?

Ja!

Kruskakli # 17

Photobscura 08-10-09 12:16

Ok, men finnes det et godt alternativ som IKKE er nøtter/soymel/bakemiks? Eller noen andre vanskelige spesialingredienser. Malte solsikkefrø, kanskje?

Kitt 08-10-09 14:01

Jeg bruker mye malte solsikkefrø og malte linfrø!

Jabba 09-10-09 17:35

Jeg har regna ut at jeg i dag kommer til å spise for lite karber. Er det da ok at jeg "fyller opp" med gulrot?

SunnhetMedSirrup 09-10-09 18:26

gulrot har en GI på 2, og en GB på 10. :)

så jeg ville ha tatt den :)

ps! kokt har enda mindre:)

Gracella 09-10-09 18:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup (Innlegg 780703)
gulrot har en GI på 2, og en GB på 10. :)

så jeg ville ha tatt den :)

ps! kokt har enda mindre:)

I boken "De beste GI-oppskriftene" av Lauritzson og Davidsson står det at RÅ gulrøtter har en GI på 16 og med en GB på 1. KOKTE gulrøtte har en GI på 65 (og en GB på 1....)
Verdiene er pr normalposjon.

I en atkinstabell jeg har, står også kokte gulrøtter med høyere GI enn råe.

Du får sjekke tabellen din, sms

EDIT:
Thor Foseid refererer til GI-tabellen www.klikk.no og her er verdiene for rå gulrot 23 mot 82 for kokt gulrot.

Edit 2:
Var inne på klikk.no, men hvis det har vært noen tabell der, så har de fjernet den nå.

Gracella 09-10-09 18:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 780683)
Jeg har regna ut at jeg i dag kommer til å spise for lite karber. Er det da ok at jeg "fyller opp" med gulrot?

Fortrinnsvis bør det være grønnsaker som vokser over jorden, f.eks paprika. Men om du vet hvor mye (lite) gulrot du kan spise, så er det sikkert greit en gang i blant ;)
Ellers er ikke gulrot greit på ketolyse, nei.

Jabba 09-10-09 19:36

Jeg spiser ikke gulrot til vanlig - men akkurat i dag ligger jeg så lavt i karber at jeg har skrelt meg en gulrot og har med meg på jobb.....
GI og slikt skjønner jeg ikke bæret av så......

Carisma 09-10-09 20:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 780726)
GI og slikt skjønner jeg ikke bæret av så......

Gi er et tall som viser hvor mye en matvare påvirker blodsukkerstigningen, altså hvor raskt blodsukkeret stiger. Det er et forholdstall hvor sukker er det man måler mot, og den er satt med GI på 100. Så om en vare har GI på 82 så for den blodsukkeret til å stige raskt. Blodsukkerstigning = mer insulin = Fettlagring.

Jabba 09-10-09 21:59

Takk for info om GI - en lettfattelig forklaring det Carisma!
Jeg spiste gulroten og må visst tulle i meg enda litt mat for å komme opp i 15 karber ser jeg......hmmmm - kanskje litt paprika er tingen ??? Det er jo snadder!

SunnhetMedSirrup 09-10-09 23:58

nvm

Photobscura 10-10-09 12:30

Er det noen som vet hvor den nærmeste UFF/Fretex-containeren er i forhold til Grünerløkka?

Carisma 10-10-09 12:39

På Fretex sine sider er det et kart, i følge det er det innsamlingspunkter øverst i th. meyersgt (nesten oppe ved rignes Park), I sannergt/nordmøtegt, og i københavngt. Ellers regner jeg med du kan spørre i Fretexbutikken i markveien, kanskje du kan levere der også.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.