Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

Supera 17-06-11 00:52

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kattungen (Innlegg 1140288)
Kan kondisjonstrening øke toleransen for karbohydrater?

Jepp.

Superdaddy 17-06-11 10:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 817451)
Joda, ketogendiett ga 2 satser på grunnstønaden. Sønnen startet med ketogendiett for 12 år siden på Statens senter for epilepsi. Søkte om grunnstønad - og fikk det. Jeg tok en tur på Meny og "samlet" inn priser, og satt opp et regnestykke som viste at det han spiste på ketogendiett var ganske mye dyrere enn "normal-kosthold". Han har jo helt egne måltider, som ikke lar seg kombinere med resten av familiens. Såfremt de ikke har endret reglene siden den gang, skulle det ikke være noe i veien for at du skulle få det innvilget. Regner med at du må legge ved en legeerklæring som stadfester at ketogent kosthold har en positiv virkning på adhd. Det burde ikke være vanskelig å få...... :)

Heisann.

Jeg sitter og jobber med grunnstønad nå og har kommet til punktet "fordyret kosthold". Datteren min går på ketogen diett. Ser du har laget et regnestykke på hva dietten koster. Selv fikk jeg sats 1 for dietten da jeg søkte sist. Kan jeg spørre deg om å bruke ditt regnestykke? Det hadde spart meg for masse arbeid (som du har gjort..)!

mvh
Stein Ivar

ElisaT 17-06-11 11:48

Nyter late dager i Frankrike, og ser i butikkene her at de har endel Stevia: som "sukker", "suketter" ol. Til og med brus søtet med Stevia! Noen som har tips eller kjennskap til hva jeg evt bør kjøpe?

Liten digresjon; frø (solsikke, lin, sesam) får jeg ikke tak i her! Tok med endel hjemmefra, visste det ikke var så vanlig. Har spurt overalt, finnes ikke! Skal prøve på en helsekost senere.

Huldr 17-06-11 13:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Superdaddy (Innlegg 1140955)
Heisann.

Jeg sitter og jobber med grunnstønad nå og har kommet til punktet "fordyret kosthold". Datteren min går på ketogen diett. Ser du har laget et regnestykke på hva dietten koster. Selv fikk jeg sats 1 for dietten da jeg søkte sist. Kan jeg spørre deg om å bruke ditt regnestykke? Det hadde spart meg for masse arbeid (som du har gjort..)!

mvh
Stein Ivar

Jeg så på profilen til brukeren du spør, og hun har ikke vært aktiv på et år ... du kan evt prøve å sende henne privat melding, mulig hun har epostvarsling.

Lillemy71 17-06-11 13:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1141053)
Nyter late dager i Frankrike, og ser i butikkene her at de har endel Stevia: som "sukker", "suketter" ol. Til og med brus søtet med Stevia! Noen som har tips eller kjennskap til hva jeg evt bør kjøpe?

Liten digresjon; frø (solsikke, lin, sesam) får jeg ikke tak i her! Tok med endel hjemmefra, visste det ikke var så vanlig. Har spurt overalt, finnes ikke! Skal prøve på en helsekost senere.

Sjekk om Steviaen er blandet ut med noe, sukrin (Erythritol) men pass at de ikke har blandet ut med maltodextrin som er stivelse og mass kh.

Jeg fikk ikke tak i frø da jeg jobba i Frankrike, vi hadde en tysk kollega som alltid hamstra med seg fra Tyskland og delte ut til oss andre. Synes det er litt rart, men håper du får tak i der nede.

Glorfinia 17-06-11 15:01

I stedet for å lage en ny tråd om det, så spør jeg her: jeg har måttet betale moms og fortolling for varer fra dialife, til tross for at verdien på varene er satt til 76 kroner. Jeg lurer nå på hvordan jeg skal gå fram for å få tilbake det jeg har betalt uten grunn? Sendte en mail til toll.no, fikk beskjed om å ringe Postens Godssenter. Dama jeg snakka med der sa at jeg måtte betale moms og toll fordi frakt var inkludert i grunnlaget. Da jeg sa at det ikke stemmer, sa hu bare "javel, jeg setter deg over", så ble jeg satt over til den aller første menyen hos postens kundeservice. Da gadd jeg ikke mer, og la på.

Noen som veit hvor jeg f.eks. kan maile faktura/følgeseddel og kvittering for å få gjort dette enkelt og greit? Jeg har skikkelig lav toleransegrense når det kommer til slikt og gir opp lett. Siden det er snakk om nesten 200 kroner har jeg egentlig ikke råd til å droppe det. :o

Kanskje 17-06-11 18:26

Hva er forskjellen på bodylotion og aftersun lotion? Gir ikke begge deler fuktighet til kroppen?

Kanskje bare et salgstriks, for å selge mer og tjene mer penger.:rolleyes:

kattungen 17-06-11 18:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1141187)
I stedet for å lage en ny tråd om det, så spør jeg her: jeg har måttet betale moms og fortolling for varer fra dialife, til tross for at verdien på varene er satt til 76 kroner. Jeg lurer nå på hvordan jeg skal gå fram for å få tilbake det jeg har betalt uten grunn? Sendte en mail til toll.no, fikk beskjed om å ringe Postens Godssenter. Dama jeg snakka med der sa at jeg måtte betale moms og toll fordi frakt var inkludert i grunnlaget. Da jeg sa at det ikke stemmer, sa hu bare "javel, jeg setter deg over", så ble jeg satt over til den aller første menyen hos postens kundeservice. Da gadd jeg ikke mer, og la på.

Noen som veit hvor jeg f.eks. kan maile faktura/følgeseddel og kvittering for å få gjort dette enkelt og greit? Jeg har skikkelig lav toleransegrense når det kommer til slikt og gir opp lett. Siden det er snakk om nesten 200 kroner har jeg egentlig ikke råd til å droppe det. :o

ksutland@posten.no :)

Kanutten 17-06-11 18:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1141264)
Hva er forskjellen på bodylotion og aftersun lotion? Gir ikke begge deler fuktighet til kroppen?

Kanskje du finner noe HER?

kattungen 17-06-11 18:33

Sitat:

After sun har som regel beroligende og nedkjølende effekt, og er laget for å gi ekstra mye fuktighet og hjelpe kroppen med å hele seg selv etter solskadene :) Jeg sier skader rett og slett fordi huden blir skadet selv om den ikke blir solbrent ;)

Lillemy71 17-06-11 18:58

Sitat:

Aftersun er ofte tilsatt noe (menthol, eucalyptus osv) for å virke kjølende og gjerne aloe vera, men det er som oftest i så forsvinnende små mengder at det ikke utgjør noe særlig forskjell.

I følge min hudpleier har det ikke så mye for seg med aftersun, hun mener at man skal bruke sin vanlige bodylotion evt en litt feitere. Det som er viktigs i følge henne er at det ikke er parfyme i den, helst ikke parabener og andre stoffer som kan irritere huden. Det viktgste er altså å smøre seg godt etter endt solig og etter at all solkrem er fjernet.

Kanutten 17-06-11 19:03

Hvorfor er lavkarbo med et jafs blitt så rar?? Jeg har mistet alle abonnerte tråder uten at jeg har gjort noe?

ElisaT 17-06-11 19:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1141120)
Sjekk om Steviaen er blandet ut med noe, sukrin (Erythritol) men pass at de ikke har blandet ut med maltodextrin som er stivelse og mass kh.

Jeg fikk ikke tak i frø da jeg jobba i Frankrike, vi hadde en tysk kollega som alltid hamstra med seg fra Tyskland og delte ut til oss andre. Synes det er litt rart, men håper du får tak i der nede.

Takk! Fant flere varianter, bla en med maltodextrin, ventet derfor med å kjøpe.

Har du tips til andre lavkarboprodukter (eller andre spennende ting) jeg bør ha med i kofferten hjem? Vin og gode, lokale pølser pleier jeg alltid å ta med, kanskje litt ost.

Kanskje 17-06-11 19:32

Ryggen min er brent, og full av blemmer tror jeg, får ikke sett der bak, men det er ruglete å ta på. Har bare bodylotion, men jeg kommer jo ikke til der likevel for å smørre :-(

Og så er jeg veldig irritert på Ellos !!!:mad:
Akuratt de to produktene jeg skulle ha, hadde de ikke i min størrelse i rett farge, og da jeg da selvsagt må velge annen farge, så dobler de prisen !! For DEN er det selvsagt ikke tilbud på ! Så isteden for at det kommer på ca 170 kroner, så må jeg betale 350 !! bare fordi jeg trenger stor størrelse, og de har solgt lite av ensfarget:mad:

Rin 17-06-11 20:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1141312)
Og så er jeg veldig irritert på Ellos !!!:mad:
Akuratt de to produktene jeg skulle ha, hadde de ikke i min størrelse i rett farge, og da jeg da selvsagt må velge annen farge, så dobler de prisen !! For DEN er det selvsagt ikke tilbud på ! Så isteden for at det kommer på ca 170 kroner, så må jeg betale 350 !! bare fordi jeg trenger stor størrelse, og de har solgt lite av ensfarget:mad:

Det er en av grunnene til at jeg ennå ikke har benyttet meg av noen av tilbudene hos Ellos. :cool: Kan "trøste" med at det er akkurat like problematisk uansett hvilken størrelse man er ute etter...

Cardio 17-06-11 20:49

Ser at Ost blir brukt mye i maten deres, i flere varianter..Er det slik at ost fks Norvegia,Parmesan har lite karbs?

Furine 17-06-11 20:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cardio (Innlegg 1141361)
Ser at Ost blir brukt mye i maten deres, i flere varianter..Er det slik at ost har lite karbs?

Generelt har rein ost så godt som null karbohydrat, ja. Berre les på pakken. Eg har merka at somme smelteostar ("hamburgerost", pakka i skiver i plast) har høgare karbohydratinnhald.

Kitt 17-06-11 20:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cardio (Innlegg 1141361)
Ser at Ost blir brukt mye i maten deres, i flere varianter..Er det slik at ost har lite karbs?

Helt ned til ingen faktisk!:D
Vanlig Norvegia har 0, rekeost fra Kavli 5. Men jevnt over er ost ganske trygt!
Dog advarer nå lavkarbo- lege Hexeberg feks at det har kommet frem at ost som i vanlig gul-/hvitost kan var den ultimate partystopper for noen. Om man opplever at vekttapet uteblir, er altså slik ost det først man bør droppe for å finne årsaken.
Derosm man da ikke ganske fort opplever vektnedgang, er det ikke osten som er synderen og man kan spise det igjen!:)

Batillip 17-06-11 20:56

Jeg ser rundt omkring at folk koser seg med baconcrisp i helgene. Er i ketose, og skal derfor spise mye fett. Hvorfor bør jeg ikke kose meg med en pose baconcrisp (eller to) hver dag?

Kitt 17-06-11 20:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1141365)
Jeg ser rundt omkring at folk koser seg med baconcrisp i helgene. Er i ketose, og skal derfor spise mye fett. Hvorfor bør jeg ikke kose meg med en pose baconcrisp hver dag?

Fordi det også inneholder mye salt og proteiner!
Og enten man teller dem eller ikke, svært mange kalorier!:eek:

Furine 17-06-11 20:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1141365)
Jeg ser rundt omkring at folk koser seg med baconcrisp i helgene. Er i ketose, og skal derfor spise mye fett. Hvorfor bør jeg ikke kose meg med en pose baconcrisp (eller to) hver dag?

Ein heil pose kvar dag? :eek: Det er ganske mykje! Det er vel mest protein i desse posane, i forhold til feitt.

Cardio 17-06-11 21:17

Føler meg ganske blond:D Takk for alle svar, i Norvegiaen jeg sjekka var det selvsagt 0 karbs:D Så nå skal jeg spise myyye smeltet ost:P

Cardio 17-06-11 21:35

Baconcrisp har jo 0,2G Karbohydrater pr 100g, det må jo være den smarteste snacksen?

Furine 17-06-11 21:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cardio (Innlegg 1141398)
Baconcrisp har jo 0,2G Karbohydrater pr 100g, det må jo være den smarteste snacksen?

Lite karb ja, men mykje protein og salt. Det KAN faktisk bli for mykje protein... Litt til fest og spesielle anledningar, jepp, men ikkje ein pakke dagleg i helgane..

Lillemy71 17-06-11 21:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ElisaT (Innlegg 1141302)
Takk! Fant flere varianter, bla en med maltodextrin, ventet derfor med å kjøpe.

Har du tips til andre lavkarboprodukter (eller andre spennende ting) jeg bør ha med i kofferten hjem? Vin og gode, lokale pølser pleier jeg alltid å ta med, kanskje litt ost.

Jeg var ikke i lavkarboverdenen da jeg jobba i Frankrike så jeg så ikke så mye på det. Men er det noen oster du liker ta med det og gjerne sånne salamilignende pølser, det er jo deilig snacks også er det jo så dyrt her hjemme. Har reist mye til Italia denne våren og da har jeg tatt med meg hjem gorgonzola ost i kilosvis, deler det bare i passe biter og hiver i fryseren. Det samme har jeg gjort med diverse pølser. Det går veldig fint det.

Kanskje 17-06-11 21:49

Bare synd at baconcrisp er laget av grise hud .:eek: Klarer bare ikke å like det.

Furine 17-06-11 21:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1141409)
Bare synd at baconcrisp er laget av grise hud .:eek: Klarer bare ikke å like det.

Synest det er heilt OK. Det er jo det samme som sprø svor på svineribba. Det er reint, naturleg... Så eg ser ikkje heilt problemet.

Kanskje 17-06-11 22:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1141415)
Synest det er heilt OK. Det er jo det samme som sprø svor på svineribba. Det er reint, naturleg... Så eg ser ikkje heilt problemet.

Hehe, sikkert bare jeg som er kresen, spiser ikke svoren på ribba heller, og skjærer den vekk fra bacon.:rolleyes:

Batillip 17-06-11 22:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1141367)

HAH! Det var det jeg visste! :mad:

Glorfinia 18-06-11 02:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kattungen (Innlegg 1141265)
ksutland@posten.no :)

Jeg fant det faktisk selv etter litt intens leiting. Men takk, da veit jeg i alle fall at jeg er på rett spor. :)

Regret 18-06-11 03:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1141424)
Hehe, sikkert bare jeg som er kresen, spiser ikke svoren på ribba heller, og skjærer den vekk fra bacon.:rolleyes:

DU ER IKKE ALENE!
Jeg hæler ikke grisehud. Spiser ikke hud/fettrand på bacon, ikke baconsnacks, ikke svoren på ribba, ingenting som har noe med hud å gjøre! Det er ALT for likt menneskehud og er bare ekkelt å tenke på :( æsj, ble kvalm av tanken....

Jeg spiser ikke huden av kylling eller andre dyr heller for å nevne det.. det er ikke bare svin jeg er kresen på.

Kanskje 18-06-11 12:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1141642)
DU ER IKKE ALENE!
Jeg hæler ikke grisehud. Spiser ikke hud/fettrand på bacon, ikke baconsnacks, ikke svoren på ribba, ingenting som har noe med hud å gjøre! Det er ALT for likt menneskehud og er bare ekkelt å tenke på :( æsj, ble kvalm av tanken....

Jeg spiser ikke huden av kylling eller andre dyr heller for å nevne det.. det er ikke bare svin jeg er kresen på.

nei jeg spiser faktisk ikke skinnet på kyllingen heller.

Kanutten 18-06-11 14:44

Noen som følger med HER?? Hurtigruten minutt for minutt?

Kanutten 18-06-11 14:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1141367)

:lol: Jeg så de råååsa bokstavene dine! :p

Dessuten så er basoon bare godt i små mengder og ikke så ofte. :ja:

Kanutten 18-06-11 14:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1141750)
nei jeg spiser faktisk ikke skinnet på kyllingen heller.

Jeg spiser både kyllingskinn og grisehud. Men da er det kun snakk om den delen av skinnet som er på kyllingbrystet (dvs uten antydning til fjær.. :p) og grisehuden som kommer fra ryggen. Grisehud fra buken er pføy, især hvis den er hårete. :o

TrillTrall 18-06-11 15:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1141809)
Noen som følger med HER?? Hurtigruten minutt for minutt?

Ja! :) Vi har hatt det stående på i hele dag (kom hjem fra ferie i går kveld) og har kost oss godt med Trondheimsfjorden og mine barndoms sommer-steder. :) Et flott program synes jeg! Og deilig i grunnen at det ikke er musikk hele tiden.

Kanutten 18-06-11 15:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1141825)
Ja! :) Vi har hatt det stående på i hele dag (kom hjem fra ferie i går kveld) og har kost oss godt med Trondheimsfjorden og mine barndoms sommer-steder. :) Et flott program synes jeg! Og deilig i grunnen at det ikke er musikk hele tiden.

Synes det er herlig! Fikk lyst til å ta en tur selv. :ja:

Glorfinia 18-06-11 15:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1141828)
Synes det er herlig! Fikk lyst til å ta en tur selv. :ja:

Tommel opp. Elsker å kjøre båt. :)

vaskeklut 18-06-11 18:54

Må man skatte av arbeidsavklaringspenger? Og i tilfelle, hvorfor har ikke veilederen min på NAV informert meg om det?

Ignite 18-06-11 19:54

Sitat:

Må man skatte av arbeidsavklaringspenger? Og i tilfelle, hvorfor har ikke veilederen min på NAV informert meg om det?
Jepp, det må du. Den andre delen av spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.