![]() |
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Åja, fra skallene ja. Nei, da ble det verre! På noen andre der sto det at det var fra frøene, så da er sikkert denne det og. Typisk! Håpa på å spare noen kroner neste gang jeg trengte fiberhusk :p
|
Sitat:
|
jepp, fiberhusk koster ca 50 svenske for en 300gr boks :) 47 norske på meny for en 100 gr pose :p kjøpte 3 bokser i sverige, men det kommer til å ta år før jeg får begynt på boks nummer to... baker så innmari mye nemlig :p
|
Hvor lang tid tar det å fryse en stek/skinke på 1-2 kilo? Og hva er mest fett; ku eller oksekjøtt?
|
Sitat:
Sitat:
|
Er det riktig at man kan få mageknip av sennepsfrø ?
|
Sitat:
Trur det blir kjempefint!! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har et rumpespørsmål :eek::rolleyes:
Noen som kan fortelle meg hvordan hemorider føles? Prøvde å lese litt på nettet, men fant ikke helt ut av det. Jeg har spist litt for mye fiber i det siste, tror jeg. For jeg hadde ikke pommelommet på tre dager før det hele kom i går (etter inntak av ganske store mengder laktose, for å få fart på sakene :p ). Men det ble ikke akkurat som jeg hadde tenkt. Og det som kom ut var hardt og tørt. Og jeg revnet og blødde ganske mye. Men jeg har periodevis blødd litt når jeg går på do sikkert i 6-7 år.. Men denne gangen gjorde det VONDT (låg våken halve natten og okket meg). I går kveld prøvde jeg og lindre det. Lurte på ett tidspunkt på å smørre Aurax på, men fant ut at det sikkert ikke er smart. Jeg smurte på litt aloe vera-gel (vet ikke om det er en god ide, jeg, men var litt desperat). Da kjente jeg at jeg hadde en sprekk der, men også var det noe som kjentes ut som en slags boble ved siden av den.. Er det hemorider? (jeg vet ikke om den har vært der lenge, for jeg har ikke for vane å kjenne der..) Jeg er redd for at jeg må på do i løpet av dagen, men vet også at det kan bli verre dersom jeg holder meg. Bør jeg gå til legen? Beklager at jeg legger ut om rumpa og avføringen min her. Håper ingen får varige mén :lol: |
Sitat:
Om de ikke forsvinner (noe de dessverre gjerne ikke gjør) så må de fjernes. Dette gjøres på to måter, så vidt meg bekjent; Ved å skjære dem av og sy igjen (au!), eller å stoppe blodtilgangen, sånn at de rett og slett skrumper inn av seg selv. Det er nok vanligst å gjøre det på den siste måten i dag, men jeg tror det også avhenger av størrelse. |
Men homorroider trenger slettes ikke fjernes om de ikke er overvettes plagsomme! Det finnes en salve på apoteket som holder i massevis om man ikke har mange svært smertefulle. Den heter Scheriproct og fungerer bra på ikke så alt for alvorlige angrep!:p
Det høres ut som om det du sliter med akkurat nå er en helt normal revne som svært mange opplever når de har litt i hardeste laget avføring! Den gror helt fint av seg selv i løpet av en dag eller 2 som regel! Det du kan gjøre er å holde avføringen mye og smøre stumpen med sinksalve når du må på do frem til den har grodd! God bedring! |
Sitat:
Ja, og apropos det legebesøket, hvilke blodprøver bør jeg ta? Jeg har ikke tatt noen før på dette kostholdet. Tok mange før jeg begynte og var overraskende frisk til å være så sjuk. Har lyst å ta c-peptid, for det tok aldri den gamle legen min, men er det vits når man har spist lavkarbo i 9 mnd? Planlegger å sjekke elektrolyttene (er det ikke det de heter?), for det har jeg sett at Kanutten har sagt mange ganger. Skal også sjekke jern, fordi jeg føler meg anemisk. Spiser riktignok store mengder rødt kjøtt, så føler at det ikke burde være tilfellet. Burde jeg også sjekke blodtrykk, kolesterol og slike ting? Jeg sjekket stoffskifte, langtidsblodsukker og 100 andre ting hos legen min i fjor vår. Han fant aldri noe grunn til energiløsheten min, bortsett fra depresjon (jeg følte meg ikke deprimert). Jeg fant jo løsninga når jeg droppa karbene da.. Men nå sklei jeg ut her. Noen som har en liste over hva jeg burde teste? |
Du kan like gjerne sjekke c-peptid også. Det er dessverre ikke alltid sånn at selv om blodsukkeret normaliseres så gjør insulinet det. Har du hatt forhøyet insulinproduksjon lenge, så hender det at kroppen bare fortsetter å produsere for mye. Jeg er et godt eksempel på det; perfekt blodsukker (om enn litt reaktivt) etter lang tid på lavkarbo, men likevel alt for høyt c-peptid. Jeg måtte medisineres for det.
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Hvor kjøttet sitter? På rompa, vel! Derav skinke/stek :p. |
Sitat:
Må bli litt tøffere i tryne, tror jeg! |
Sitat:
|
Sitat:
Ah, men skinke sitter jo ikke på ku eller okse :p Men det jeg mente er at GENRELLT er det større forskjell på de forskjellige stykkene kjøtt fra ett og samme dyr enn på hvilket kjønn. Forøvrig skal man ha sett det slaktet for å vite om det er ku eller oksekjøtt også, infoen man får hos slakteren ville jeg ikke stolt på. (De færreste vil betale noe særlig for kukjøtt, så de kaller det meste okse) |
Sitat:
Jeg tror ikke det der kommer til å bli noe problem på Strøm-Larsen, hvor jeg har tenkt å kjøpe kjøttet. Har vanskelig for å forestille meg at de jukser med kjøttet, med sin ansenitet. Med skinke/stek, så mente jeg som sagt ROMPA! Du veit, den som er over bakbeina :p. Jeg får spørre hos slakteren hvilken som er feitest. Eneste grunn til at jeg skrev skinke, var kanskje at jeg ved et eller annet tidspunkt vurderte å bruke svin. Men ettersom tjälknöl opprinnelig skal lages av elg/rein, så er vel okse/ku mer nærliggende. |
Sitat:
Jeg handlet der et par ganger da jeg bodde rett borti gata for de, men jeg syns de var stressa og lite hjelpsomme mesteparten av tida. Og sist jeg var der ble han ene dritsur fordi jeg ikke ville kjøpe pølsene jeg hadde spurt og gravd om. Det var 6g karbo i de, så jeg var ikke interessert, det syns han tydeligvis var veldig prippent. :rolleyes: Selv handler vi bare hos halalslaktere. Mye bedre service, og en brøkdel av prisen. Han bak grønland bazar har jeg kun godord om (og jeg er kresen! :D) Når det gjelder fett kjøtt er det entrecoten som er best. Lårstykkene er ganske magre, siden det er en eneste stor muskel. Mørbrad er heller ikke så dumt, og ofte billigere. De siste gangene vi har helstekt kjøtt i oven har vi fakitsk brukt de hele bitene fra Nordfjord eller First Price med entrecote eller mørbrad. De er supersaftige og møre. |
Sitat:
Da blir det neste jeg lurer på, sånne trådgreier/nett man har rundt, hvor får man kjøpt dem? |
Sitat:
|
Sitat:
Uansett må jeg opp på Strøm-Larsen for å kjøpe svinespekk og -lever til leverposteien jeg skal lage meg på min nyervervede kjøttkvern :D. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42. |