Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26063)

nellie 13-06-11 11:55

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ja, jeg tenker liksom litt på omstendighetene. Hadde det vært et bryllup på en eller annen foreningshytte så hadde jeg ikke nølt. Men herregård liksom.. Føler det krever litt stil. Kjolen er fin den, men den skriker vel litt sånn masseprodusert.

Huldr 13-06-11 12:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1137053)
Siden jeg først er i gang. Er det virkelig 1000 kroner en skal "gi" til et søskenbarn som gifter seg?

Og er det greit å ha på HM kjole i et herregårdsbryllup?

Det hadde ikke jeg hatt råd til. Skjønner ikke hvorfor det skal være regler rundt sånt, er det det da?

Jeg tror jeg hadde kjøpt en gave, jeg. Å gi penger er litt meningsløst i bunn og grunn synes jeg. Greit nok for den eldre generasjonen å gi (de som har), men ikke for en i samme generasjon som har trang økonomi ...

Og jeg tenker det samme som Photo når det gjelder kjole :ja: Det viktigste er at du føler deg vel i den, da. Hvis du selv føler det blir veldig iøyenfallende masseprodusert, så hadde jeg kanskje funnet på noe annet. Kjøp ny kjole (som ikke trenger å være så dyr) et annet sted, og bruk penger på det i stedet for å gi 1000 kroner til noen som har råd til herregårdsbryllup?

nellie 13-06-11 12:02

Frøy: Nei, jeg tenkte kjøpe noe de ønsker seg, men er jo greit å vite hvor mye man bør bruke da:) De har lagt ut ønsker til alle mulige slags priser.

Huldr 13-06-11 12:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1137070)
Frøy: Nei, jeg tenkte kjøpe noe de ønsker seg, men er jo greit å vite hvor mye man bør bruke da:) De har lagt ut ønsker til alle mulige slags priser.

Gå for det du synes selv! Jeg hadde lagt meg på ca 500, tror jeg.

La til litt mer i innlegget over forresten :)

nellie 13-06-11 12:08

Jeg har en annen kjole jeg kan ha på, som ikke er så masseprodusert og veldig fin. Søskenbarnet mitt er sånn superelegant, verdensvant, flott og vakker og alle venninnene hennes kler seg sånn flott, så jeg er litt redd for å se ut som den lubne, pinlige, bondekusina:)

Er det greit å klippe gressplen i dag? Jeg mener. Det er vel egentlig ikke det, men er bare i dag vi har tid..

Kitt 13-06-11 12:12

Ha på deg en kjole du føler deg veli! Mange timer å gå rundt å "gjemme seg"! :p
Og gi gave etter lommebok, evnt slå dere sammen med andre søskenbarn og kjøp noe dyrere!

Bare klipp plenen, dere, men vent til etter kl 13! Kirketid, vet du!;)

nellie 13-06-11 12:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1137075)
Bare klipp plenen, dere, men vent til etter kl 13! Kirketid, vet du!;)

Ferdig nå da:p Men naboen (tante) er ikke hjemme heldigvis.
Hadde det ikke tatt over en time å klippe den plenen, hadde alt vært mye bedre..

Photobscura 13-06-11 12:16

Jeg har stor tro på enkle kjoler som man "pener" litt opp med fint tilbehør, da. Strømpebukser, smykker, vesker, sko etc. Og som Kitt sier, at du føler deg komfortabel og fin er vel overordnet, samma det om de er så himla ekslusive, du har jo din egen smak og preferanser som gjør deg til deg!
Om det får deg til å føle deg bedre: Jeg kom for en del år siden i mine sedvanlige festklær på noe jeg ikke visste var utkledningsfest og fikk komplimenter for kostymet mitt. :lol:

nellie 13-06-11 12:17

Jeg bruker håret mitt som tilbehør:p Må kanskje få kjøpt inn noe smykker og noen stilige sko. Tar på meg en veeeldig blomstrete kjole da.

Photobscura 13-06-11 12:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1137081)
Jeg bruker håret mitt som tilbehør:p Må kanskje få kjøpt inn noe smykker og noen stilige sko. Tar på meg en veeeldig blomstrete kjole da.

Høres flott ut. Du kler blomsterkjoler, I know it! Og så har du ca verdens fineste hår! Eksklusivt spør du meg! (Med mine pistrete fjoner. :p)

Huldr 13-06-11 12:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1137080)
Jeg har stor tro på enkle kjoler som man "pener" litt opp med fint tilbehør, da. Strømpebukser, smykker, vesker, sko etc. Og som Kitt sier, at du føler deg komfortabel og fin er vel overordnet, samma det om de er så himla ekslusive, du har jo din egen smak og preferanser som gjør deg til deg!
Om det får deg til å føle deg bedre: Jeg kom for en del år siden i mine vanlige klær på en fest jeg ikke visste var utkledningsfest og fikk komplimenter for kostymet mitt. :lol:

Ja, ha ting som matcher til, så ser du straks mer elegant ut :)

Og du kan jo vurdere å få satt opp håret ditt hos frisør? Det koster jo også litt, men det vil nok heve inntrykket mye. Og så føler man seg fin med fin frisyre. Å føle seg fin og stilig er det viktigste av alt!

nellie 13-06-11 12:19

Neeei.. Det er fælt og slitt og grusomt. Som bringer meg til mitt neste spørsmål for dagen:

Er det noen som har knekt koden for hvordan man kommer ut fra frisøren med den frisyren man faktisk ønsket seg?

Frøy: jo, har tenkt på det. Men ser for meg noen løse krøller og det klarer jeg fint selv.

Huldr 13-06-11 12:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1137081)

Ja nettopp, hår ja :p

Huldr 13-06-11 12:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1137084)
Neeei.. Det er fælt og slitt og grusomt. Som bringer meg til mitt neste spørsmål for dagen:

Er det noen som har knekt koden for hvordan man kommer ut fra frisøren med den frisyren man faktisk ønsket seg?

Frøy: jo, har tenkt på det. Men ser for meg noen løse krøller og det klarer jeg fint selv.

Nei dessverre, jeg har skikkelig hårkrise om dagen etter at jeg endelig klipte meg :o Nå gjør jeg alt for å få det til å gro ut igjen, for krøller tar år å få langt ...

OK, så lenge du klarer det selv er jo alt ok :) Du kan jo stusse det, da?

nellie 13-06-11 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1137091)
Nei dessverre, jeg har skikkelig hårkrise om dagen etter at jeg endelig klipte meg :o Nå gjør jeg alt for å få det til å gro ut igjen, for krøller tar år å få langt ...

OK, så lenge du klarer det selv er jo alt ok :) Du kan jo stusse det, da?

Nei, jeg fikk gavekort på klipp og farg av T til treårsdagen vår, så tenkte benytte meg av det i løpet av uken, om de har ledig tid.

Jeg har nemlig stussa litt selv:p Og det ser ikke særlig bra ut:nei:
Godt det er sommeren og håret vokser fort:p

Nå begynte alle naboene her å klippe gresset, så da er det greit.

Huldr 13-06-11 12:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1137095)
Nei, jeg fikk gavekort på klipp og farg av T til treårsdagen vår, så tenkte benytte meg av det i løpet av uken, om de har ledig tid.

Jeg har nemlig stussa litt selv:p Og det ser ikke særlig bra ut:nei:
Godt det er sommeren og håret vokser fort:p

Nå begynte alle naboene her å klippe gresset, så da er det greit.

Det ble misforståelse, jeg mente stusse det hos frisør ja ;)

nellie 13-06-11 12:27

Åjaa. Ja, det skal jeg gjøre:)

Lava 13-06-11 22:42

Hvor langt er 8 inches?

Kitt 13-06-11 22:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1137551)
Hvor langt er 8 inches?

20.32 cm

Lava 13-06-11 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1137555)

Takker, siden er lagret :)

Supera 13-06-11 22:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1137551)
Hvor langt er 8 inches?

Bare skriv 8 inches to cm i google. ;) Fungerer med de fleste konverteringer av måleenheter.

Lava 13-06-11 23:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1137575)
Bare skriv 8 inches to cm i google. ;) Fungerer med de fleste konverteringer av måleenheter.

Aha, lurte på hvordan det der funka, har hørt det kan gjøres men ikke prøvd :) takk

grotingeling 14-06-11 07:35

Her er en kalkulator som regner om diverse enheter, bl.a. inch til cm
Den konverterer også matlagingsmåleenheter (oz til ml/dl), så for de som finner oppskrifter på engelske/amerikanske sider så er den kjekk å ha.

Photobscura 14-06-11 08:45

Hvor lang er normalt foten på en toåring? Treåring? Fireåring?

Regret 14-06-11 09:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1137791)
Hvor lang er normalt foten på en toåring? Treåring? Fireåring?

Tenker du lengde som i f.eks skostørrelse? altså hvor lange de er under foten? eller hele beinet, hvor høy de er?

Furine 14-06-11 09:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1137837)
Tenker du lengde som i f.eks skostørrelse? altså hvor lange de er under foten? eller hele beinet, hvor høy de er?

Reknar med det har med strikkestorleik å gjere, kjenner eg Photo rett! :) Altså tøfler eller liknande, altså storleik på fotbladet.

Eg googla og fann denne, kan den brukast?

Lillemy71 14-06-11 09:25

Noen som har erfaring med å fryse ned supper/sauser o.l som er tyknet med JBK? Holder dette konsistensen ved opptining eller blir det tynt igjen som når man f.eks bruker potetmel? Skal lage rabarbrasyltetøy og fryse ned nemlig.

Regret 14-06-11 09:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1137840)
Reknar med det har med strikkestorleik å gjere, kjenner eg Photo rett! :) Altså tøfler eller liknande, altså storleik på fotbladet.

hmm der sto det at 0-2 år bruker str. 21-22 i skostørrelse, mens min på 20 måneder bruker str 24, og han er ikke over gjennomsnittet når det gjelder størrelse!

Lillemy71 14-06-11 09:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1137848)
hmm der sto det at 0-2 år bruker str. 21-22 i skostørrelse, mens min på 20 måneder bruker str 24, og han er ikke over gjennomsnittet når det gjelder størrelse!

Guttungen til venninna mi er under snitt i høyde og vekt , men langt over snitt i skostørrelse. Digre hender har han også, er alltid vanskelig å finne sko som passer uten å ha målt nøyaktig først.

Regret 14-06-11 09:31

Merkelig med det, men de er vel normale alle sammen :) Bare merkelig at det skal være såpass forskjell på barn, eller person til person uansett alder egentlig. Normal er nok mye mer enn hva vi tror :)

Photobscura 14-06-11 09:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1137837)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 1137840)

Jepp jepp!
Det er nok stoooore individuelle forskjeller, har jeg skjønt (og mener jeg å huske sist jeg lurte på dette. Jeg tenderer til å lure på det samme mange ganger, for det synker jo aldri inn. :p).
Jeg strikker opp restegarnet mitt, og lager barnetøfler. De er ganske tøyelige, men greit å vite ca hvilken størrelse de er, da. Tipper de er sånn 2-4 år-ish.

Lava 14-06-11 23:33

Hva skjer med en èndagslinse når den blir brukt over lengre tid, feks en uke? Blir linsen svakere i styrke, smuldrer den bort eller virker den like godt?

Jeg tenker her IKKE på hvordan det påvirker øyet, men selve linsen.

Regret 14-06-11 23:46

Den tørker vel inn og faller i stykker? ikke 100% sikker, men er det jeg innbilder meg i såfall.. De er ikke så holdbare og kan heller ikke holde øyet ditt fuktig over lengere tid.

Huldr 14-06-11 23:51

Man må gnukke på linser for å få dem rene, og det kan man ikke med endagslinser ...

Lava 14-06-11 23:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Regret (Innlegg 1138792)
Den tørker vel inn og faller i stykker? ikke 100% sikker, men er det jeg innbilder meg i såfall.. De er ikke så holdbare og kan heller ikke holde øyet ditt fuktig over lengere tid.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1138795)
Man må gnukke på linser for å få dem rene, og det kan man ikke med endagslinser ...

Nei men atte.. mener jo at om linsen sitter på øyet hele tiden.

(kjenner ei som gjør dette) derfor lurer jeg :P

blåbær 15-06-11 00:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1138800)

Å herregud, jeg blir litt irritert av sånt! Jeg så at du ikke spurte om hva det gjør med øyet, men jeg må bare få sagt at det er farlig! Jeg kan aldri bruke linser mer, og har hatt MASSE problemer med det ene øyet fordi jeg sovnet med dem på en gang for mye. Jeg fikk et sår midt i pupillen, som var så stort at arret ble lagt merke til av folk jeg prata med som ikke visste om det i over et år etterpå! Det påvirka synet mitt også, lenge måtte jeg lukke det øyet for å kunne lese en tekst, fordi arret ødela for synsfeltet mitt.

Huldr 15-06-11 00:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1138800)

Er du sikker på at hun ikke bruker en type linse man kan gå med i en uke? For det finnes nemlig.

vaskeklut 15-06-11 00:36

Eller sånne døgnet-rundt-linser? Jeg har det, og jeg sover med de (de er beregna på det) og tar de kun ut om jeg er tørr på øya eller jeg skal skifte linser.

Huldr 15-06-11 00:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 1138815)
Å herregud, jeg blir litt irritert av sånt! Jeg så at du ikke spurte om hva det gjør med øyet, men jeg må bare få sagt at det er farlig! Jeg kan aldri bruke linser mer, og har hatt MASSE problemer med det ene øyet fordi jeg sovnet med dem på en gang for mye. Jeg fikk et sår midt i pupillen, som var så stort at arret ble lagt merke til av folk jeg prata med som ikke visste om det i over et år etterpå! Det påvirka synet mitt også, lenge måtte jeg lukke det øyet for å kunne lese en tekst, fordi arret ødela for synsfeltet mitt.

Å nei, stakkar deg! :eek: :klem: Jeg har også hatt på linser mens jeg har sovet, det begynner å bli mange år siden nå, da ... De klistret seg fast til øyet så jeg nesten ikke fikk dem av noen ganger. Galskap! I fjor fikk jeg tilløp til karinnvekst og arrdannelse pga for mye linsebruk, da fikk jeg meg en vekker og fikk kjøpt meg nye briller. Nå bruker jeg linser bare noen få timer daglig og ikke en gang hver dag.

Huldr 15-06-11 00:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1138818)
Eller sånne døgnet-rundt-linser? Jeg har det, og jeg sover med de (de er beregna på det) og tar de kun ut om jeg er tørr på øya eller jeg skal skifte linser.

Det var det jeg mente :ja: Hvor lenge kan du bruke dem før du skifter dem?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.