Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Mitt aller beste brød (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25639)

Åssi 08-03-12 09:19

Sv: Mitt aller beste brød

dette skal bakes idag!

sylwester 12-03-12 21:42

Re: Mitt aller beste brød

Bakedag:) Ser at butikkene begynner å få lavkarbobrød fra mix og ferdige, men å lage dette brødet hver annen uke er ikke så slitsomt som butikken skal ha det til :)

sivmaria 25-03-12 23:18

Står her nå med alle ingrediensene oppmålt og skal til å blande det tørre og det våte. Men ser at det står 5 store egg, jeg har bare mellomstore egg i kjøleskapet. Klokka er over 11 på kvelden, så er ikke store sjangsen å få tak i idag. Bør jeg ha 6 mellomstore egg, eller utgjør det ikke store forskjellen?

Dietta 25-03-12 23:29

Tror helt sikkert det går bra uansett om du bruker 5 eller 6 egg :D

sivmaria 25-03-12 23:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1321028)
Tror helt sikkert det går bra uansett om du bruker 5 eller 6 egg :D

Njaaa, er du nå så sikker på det da?? At ikke hele kjøkkenet mitt fyker til himmels her nå?? Haha, ja selvfølgelig har du rett, det går nok bra med både 5 og 6 egg. Er bare litt trøtt!!! :D:D:D Here it goes! :eek:

sylwester 25-03-12 23:38

Re: Sv: Mitt aller beste brød

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sivmaria (Innlegg 1321024)
Står her nå med alle ingrediensene oppmålt og skal til å blande det tørre og det våte. Men ser at det står 5 store egg, jeg har bare mellomstore egg i kjøleskapet. Klokka er over 11 på kvelden, så er ikke store sjangsen å få tak i idag. Bør jeg ha 6 mellomstore egg, eller utgjør det ikke store forskjellen?

Jeg kjøper de billigste eggene til Rema 1000 og de er små/mellomstore. Jeg har laga oppskrifta med både 5 og 6 egg og begge fungerer fint, men for å være tro mot oppskrifta så bruker jeg 6 idag.

Den første gangen leste jeg feil og brukte CF istedenfor CC og det gikk bra det også :p

Dietta 25-03-12 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sivmaria (Innlegg 1321033)
Njaaa, er du nå så sikker på det da?? At ikke hele kjøkkenet mitt fyker til himmels her nå?? Haha, ja selvfølgelig har du rett, det går nok bra med både 5 og 6 egg. Er bare litt trøtt!!! :D:D:D Here it goes! :eek:

Hvis hele kjøkkenet går i lufta - ta et bilde og legg ut til skrekk og advarsel om at oppskrifter ikke må forandres på :p
Lykke til med baksten. Har bakt brød her i dag også, etter oppskriften til Malice :)

Bravo 26-03-12 13:24

Om jeg har laget bearnaise eller annen saus, så har jeg ofte eggehviter til overs, og da bruker jeg noen av dem, mengde litt på slump, sammen med færre antall hele egg enn oppskriften sier.
Dette gjør jeg både i dette brødet og andre oppskrifter hvor man skal bruke mange egg - det funker utmerket, og endelig har jeg et bruksområde for eggehvitene som passer for meg .
(Ellers blir det ofte til at jeg hiver dem etter noen dager i kjøleskapet.)

LettereIlivet 01-05-12 14:50

Supergodt brød, min vei til å spise brøddosen min pr dag:-)

Anarko 27-10-12 23:35

Flott brød! Skal bake dette. Og sjeldent jeg kommer over brød uten ørtentusen ingredienser som jeg ikke har tilgjengelig. Eneste jeg må kjøpe nå er glutenmel :)

Bik 27-10-12 23:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1396662)
Flott brød! Skal bake dette. Og sjeldent jeg kommer over brød uten ørtentusen ingredienser som jeg ikke har tilgjengelig. Eneste jeg må kjøpe nå er glutenmel :)

Om du ikke har glutenmel, så går det fint å bruke bakepro eller fiberfin. Funke helt greit, og du merker ikke forskjell.

Anarko 27-10-12 23:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bik (Innlegg 1396665)
Om du ikke har glutenmel, så går det fint å bruke bakepro eller fiberfin. Funke helt greit, og du merker ikke forskjell.

Har ikke bakepro eller fiberfin heller. Så får se hva de har på butikken :)

Dietta 28-10-12 09:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anarko (Innlegg 1396672)
Har ikke bakepro eller fiberfin heller. Så får se hva de har på butikken :)

Hvis du ikke får shoppet med den gang, kan du jo prøve dette i mellomtiden. Det er inspirert av oppskriften i denne tråden. Jeg baker det til gubben hele tiden :)

beths 11-11-12 14:57

Noen som har opplevd at dette brødet får pukkel? De siste gangene når jeg har laget dobbel oppskrift og fordelt i to former så "eksploderer" det i løpet av steketiden, og det renner en klump ut av formen. Brødet er jo like godt men får altså en irriterende pukkel som jeg gjerne skulle unngått.

Moogie 12-01-13 17:46

Høres ut som æ må ta mæ en tur på helsekost etter glutenmel idag, hehe.

elien 05-03-13 20:57

Dytter litt på denne:p

Samtidig som jeg lurer på om at vis en velger det alternativet med valnøtter, må
de da hakkes før en tar de i røra?

Har laget dette brødet en del med solsikkekjerne alternativet.
Å det er helt klart det beste børdtypen jeg har prøvd på lavkarbo:D

Kitt 05-03-13 21:00

Du må hakke nøttene først, ja! Ellers blir det alt for store klumper i brødet!

elien 05-03-13 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1430893)
Du må hakke nøttene først, ja! Ellers blir det alt for store klumper i brødet!

Takk takk, jeg reknet nesten med det. Men var litt usikker for jeg fikk en gang servert et brød med hele valnøtter i. Å det var litt store biter ja, å vondt å skjære i det også:eek:

silje21 06-07-13 00:55

jeg elsker dette brødet!!

Karla 12-07-13 22:03

Hei!

Jeg ser at denne oppskriften er noen år gammel.
Da lurer jeg på om Karin, eller noen andre, har gjort noen endringer slik at brødet blir ENDA bedre?

Jeg bakte brødet endel ganger i 2010, men da ble jeg ganske lei eggesmaken til slutt. Noen som fortsatt ikke er lei, eller har noen tips?

Lott 15-07-13 08:55

Bakte dette i helgen, men kunne ikke finne glutenmel noen plass i Trondheim til min store fortvilelse. Hadde høye forhåpninger etter praten her inne så det var kjedelig å ikke finne dette melet ;\ Lagde med 2ss soyamel og 2ss bakepro, og brødet funkerer fint men må kjøres med masse pålegg og smakte lavkarbobrød synes jeg. SÅ - jeg skal fortsatt jakte etter det rette melet og gleder meg til å lage den rette versjonen av dette brødet :)

Bik 16-07-13 23:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karla (Innlegg 1450650)
Hei!

Jeg ser at denne oppskriften er noen år gammel.
Da lurer jeg på om Karin, eller noen andre, har gjort noen endringer slik at brødet blir ENDA bedre?

Jeg bakte brødet endel ganger i 2010, men da ble jeg ganske lei eggesmaken til slutt. Noen som fortsatt ikke er lei, eller har noen tips?

Jeg liker dette brødet, men har funnet en annen oppskrift som jeg liker bedre: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52942

langaard 16-07-13 23:25

Jeg liker ikke brød:cool:

TrillTrall 17-07-13 11:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lott (Innlegg 1450897)
Bakte dette i helgen, men kunne ikke finne glutenmel noen plass i Trondheim til min store fortvilelse. Hadde høye forhåpninger etter praten her inne så det var kjedelig å ikke finne dette melet ;\ Lagde med 2ss soyamel og 2ss bakepro, og brødet funkerer fint men må kjøres med masse pålegg og smakte lavkarbobrød synes jeg. SÅ - jeg skal fortsatt jakte etter det rette melet og gleder meg til å lage den rette versjonen av dette brødet :)

Prøvde du på helsekosten? Nå er det vel 3 år siden, men de hadde det på Life på Orkanger da i alle fall.

Lott 18-07-13 08:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1451142)
Prøvde du på helsekosten? Nå er det vel 3 år siden, men de hadde det på Life på Orkanger da i alle fall.

Ja jeg prøvde på de i byen ;\ Men jeg har ikke vært ute på Orkanger og sjekket siden det er nesten en times kjøring, skal huske på å sjekke der neste gang jeg kjører forbi. Takk for tips :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:58.