![]() |
Sv: vektnedgang og selvfølelse
Jeg er enig med Albertine. Feite folk blir stemplet.Ikke trener vi nok, og vi stapper inn mat vi vet vi blir feite av. Dessverre er det nok slik at fedme er et tegn på at vi ikke har kontroll. Og det spiller ingen rolle om det er sykdom/latskap eller arv. Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Jeg har alltid blitt sett på som rolig og lat. Men jeg vet at jeg jobber atskillig flere timer med tyngre arbeid enn mange av dem som mener jeg er lat. Og det har irritert meg en god del. Men nå har jeg lært å gi f... i kommentarene. Og invitert flere av dem til å bli med på en arbeidsdag. Men ingen har enda dukket opp. Pussig?
Og feite folk som har slanket seg og klart å holde vekta er faktisk de verste. Jeg møter flere fordommer om latskap, feit mat etc. fra dem enn normalvektige. De har jo tatt seg sammen, og da kan jo andre gjøre det også. Dette er vanskelig. Og det eneste vi kan gjøre er å påvirke motsatt. Ikke la osss affisere av andres uforstand og andres selvhevdelse. Vi må kjøre vårt løp, og ikke bli en av dem om vi lykkes. Storsinnet bør vi være, om det er fargede, handicappede eller feite. Det er ikke det ytre som teller, men hva en person er og gjør. Vi må søke visdom og klokskap. Ikke overflatisk lykke. |
Sitat:
Og av en eller annen grunn er det nærmest politisk korrekt (hvertfall på nettet) å fortelle oss overvektige eller røykere hvor dårlige mennesker vi er. Hører steinene single i de små glasshusene de sitter i! Og sosial uintelligente? Ja, det kan man kanskej kalle det. Men det er en kollektiv uintelligens som trykkes på oss fra både medmennesker og media. Sitat:
|
Jepp, tenk hvor hardt jeg har det da? Overvektig, keivhendt homse! Jeg er så stor at jeg ikke kommer inn i keivhendtbutikken så jeg får kjøpt keivhendt-sakser så jeg får klippet til dressen jeg skal ha i bryllupet jeg ikke får inngå i kirken!
(ja, jeg er homse, keivhendt og overvektig, men i tilfelle humorfilteret deres er tett - jeg tøyser nå...) |
Sitat:
Forøvrig er jeg overvektig og røyker... Og som om ikke det er nok sier jo alle at man legger på seg når man slutter, så jeg kan jo ikke DET engang! :D:D |
Hehe, nå sporer vi litt av, men jeg ELSKER The Simpsons:) det er intet mindre enn fantastisk:)
|
Sitat:
|
men kjæææære deg, hva får deg til å tro at jeg ikke har pc'en på fanget, og Homer som proffbokser på tv'en foran meg?:)
Og de sier at menn ikke kan gjøre flere ting på en gang?! |
Sitat:
Når det gjelder og kalle ett uttrykk som : "Tykke folk er stygge og tynne folk er pene" sosialt uintelligent, så stiller jeg meg undrende til hva folk egentlig vil her inne. Jeg har lest litt nedover. Og jeg må innrømme at mine øyne blir store når jeg ser hvordan dere pakker dere inn og degraderer dere selv i samfunnet. Og dere synes dere er SÅ berettiget til det??? Jeg skjønner ikke hvorfor??? Og hvorfor i all verden oppmuntrer dere hverandre til å gjøre det? Ser dere ikke hvor destruktive dere er for deres egen del? Dere kan ikke en gang side stille dere med andre grupper i samfunnet som har utfordringer, nei, for de har lovfestet.......... osv. Unnskyld meg, men hva er det med dere da som det ikke feiler noen andre? De fleste mennesker har utfordringer i livet.......... ganske mange har store utfordringer. Men man kommer ihvertfall ingen vei med å nedgravere og innsulle seg i slik propaganda dere gjør her inne og det er LOV og degradere seg selv i forhold til samfunnet? Hvem i all verden skal kunne hjelpe dere da? Karisma er ett flott ord. Men du må tro på det skal det være flott. Tror du ikke på karisma, så går du også glipp av det meste. Bare det og tro/vite at man er likeverd og kunne stå i det vil lyse av deres ansikter. Men sitter dere her og dingler og degraderer dere selv og føler dere utsatt av komplimenter.......... jeg spør.......... hvor vil dere? Hva skal folk kunne tro dere er verdt hvis dere argumenterer gang på gang at dere ikke er verdt noe? Noen argumenterer om barn som valgte tykke barn bort. Ja, barn er ofte stygge med hverandre. Men vi er da ikke barn, vi har da andre erfaringer..... bruk dem og oppfordre alle til å bruke sine erfaringer, sin sosiale intelligens......... ikke sitt og rakk ned:eek: Jeg gir meg her.... tenk litt da...... og sitte og jatte med pga dårlig selvfølelse.... gir det deg og de andre ett bedre utgangspunkt?? Jeg har tro på å være ærlig og vise respekt med å snakke til deg som et voksent menneske og ikke gli på den "lette-siden" fordi en egentlig ikke bryr seg. Lykke til - men dere må faktisk ta i ett tak selv. Og handikappede/fargete eller andre med store utfordringer har det ikke bedre enn dere.... Det kommer ikke an på hvordan du har det, men hvordan du TAR det. |
Sitat:
Jeg tror nok opplevelsen av omverdenen har litt med hvor mange kilo for mye man drasser rundt på. Det er stor forskjell på 10-12 kilo for mye, og 30-50 kilo. Og ja, jeg har opplevd å ikke få jobber pga vekta. Og å få slengt dritt på trikken. Og ute på byen. Men det er likevel ikke det som har gitt meg den verdensoppfatningen jeg har. Det er observasjoner og søking etter fakta gjennom flere år. Og man kan pjatte videre om at alle vil det beste for en til man blir blå, og stikke huet i sanda, men det skjuler likevel ikke det faktum at de faktisk veldig sjelden vil det. De vil sitt eget beste. |
Og ville sitt eget beste...... det burde alle ville. Men det er ikke motpolen til å ønske andre vel og kunne glede seg på andres vegne.
Hva vil du for deg selv da? |
Sitat:
og firth.. hehe.. jeg har faktisk så mange homofile venner at jeg har opptretta profil på gaysir:D (jeg finnes der som fusalusa)veldig moro faktisk. en av mine aller beste venner er homofil, og han spilte på raballder trondheim(han har flytta nå), så jeg har sett en del kamper, og jeg satt i juryen for parodi grand prix her i trondheim:) silje |
Virker som diskusjonen begynner å dabbe litt av, men jeg kan allikevel ikke dy meg for å komme med en ny innfallsvinkel. Jeg er også en av dem som har litt problemer med å ta komplimenter og kommentarer om vektnedgang og flinkhet, men bakgrunnen for det er ikke den samme som er mest diskutert her.
Det jeg synes er verst, er å få høre at jeg er flink nå, som klarer å gå ned i vekt. Jeg blir nesten rasende inni meg, men klarer som regel å ikke bryte ut med det, for jeg tror ikke det er vondt ment. Det skjyldes nok mest uvitenhet. Uansett, det som gjør meg så nedfor, er at det var søren meg før jeg var "flink" (liker heller ikke dette ordet i denne sammenhengen, men det er ikke den delen av diskusjonen jeg vil ha tak i nå), for da slet jeg i årevis med lite og mager mat, mosjonerte i timevis og sultet og var virkelig standhaftig uten nevneverdige resultater. Så jeg synes det blir et hån mot den tøffe perioden i mitt liv å si at jeg er flink nå, for nå har jeg det godt med både maten og meg selv, fordi jeg har funnet en løsning og ikke behøver hverken å sulte eller slite meg fordervet for å prøve å gå ned i vekt. |
Det med å være flink handler jo også om at man klarer å nå et mål man har satt seg, og ikke bare at utseendet forandrer seg.
Hvis ikke dere synes dere er flinke og at det er bedre å være noen kilo lettere enn man var i utgangspunktet. Hva er det da som motiverer for vekttap? Hvis ikke vi er flinke når vi går ned i vekt, hvorfor kan vi ikke da bare forbli feite? |
Wow, denne diskusjonen har blitt lang (og heftig)...
Carisma: Jeg tenker to ting angående det du skriver: 1. Ting er ikke svart-hvitt. Flink nå, betyr ikke ikke-flink før. Fin nå betyr ikke stygg før. Jeg har veldig mange fine kjoler, og alle er veldig fine på sin måte. At noen sier at jeg er fin i den jeg har i dag, betyr ikke at den jeg hadde i går var stygg,- men fin på en annen måte. At noen sier jeg er flink som har fullført en høgskoleutdannelse, betyr ikke at jeg ikke var flink før det. 2. Det man selv tenker projiserer man ofte over på andre mennesker. Særlig negative tanker... Andre mennesker tenker svært skjelden negative ting om oss, veldig ofte er det vi som tillegger dem negative meninger gjennom våre tolkninger (som er basert på vår egen verdens-og menneskeoppfatning). Det er så utrolig leit å forholde seg til mennesker som tolker alt en sier negativt. Og gir jeg et kompliment, så blir jeg oppriktig lei meg dersom vedkommende misstolker det og tillegger meg ondskapsfulle og negative meninger. |
veldig bra skrevet Lise =) =)
|
Jeg er en av de som elsker å gi folk komplimenter fordi jeg elsker å få mine medmennesker til å føle seg vel.
Når jeg sier "den fargen er helt nydelig til deg" så betyr det IKKE at de andre fargene ikke er fine Når jeg sier til en som har gått ned i vekt eller som holder på å gå ned "så flink du er" så betyr det "så flink du er" det betyr IKKE at hun/han ikke var flink før Hvis jeg sier "den nye bilen din er dritkul" så betyr ikke det at den gamle var stygg. Men hvis jeg sier "den nye bilen din er mye tøffere enn den gamle" så mener jeg det Som bla lise og jomfrua påpekte så sier ikke et positivt utsagn noe om at situasjonen var negativ før. Ikke i det hele tatt. Når jeg gir komplimenter så er det min måte å si "jeg ser deg" på. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55. |