Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Prinsessemuffins (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9349)

Mya 31-10-06 14:08

Sv: Prinsessemuffins

Kom frem til res slik:

60g kli er ca 11 kbh
50g solsikke er ca 5kbh
4ss linfrø er 0kbh
50g sesam er ca 3kbh
2dl creme fraiche ca 3,2kbh
0,5 dl rapsolje 0kbh
4 små egg (50g) ca 2kbh

Kan dette stemme?

Nille 31-10-06 14:10

Tror ikke det stemmer med 24 karber. En rask summering får jeg til å bli netto 43 karber. Men det er noen tall jeg må sjekke når jeg kommer hjem fra jobb. Skal sjekke det opp og komme tilbake :)

Mya 31-10-06 14:31

regnet på oppskriften, ikke 100 g.

Nille 31-10-06 14:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mya (Innlegg 210332)
Kom frem til res slik:

60g kli er ca 11 kbh :D enig
50g solsikke er ca 5kbh :) nesten enig ( = 8 karber i.h.t min pakke.)
4ss linfrø er 0kbh :( Ikke enig (= ca. 15 gram pr skje = 60 gram = 20 karber)
50g sesam er ca 3kbh :D
2dl creme fraiche ca 3,2kbh :D
0,5 dl rapsolje 0kbh :D
4 små egg (50g) ca 2kbh :D

Kan dette stemme?

Skal sjekke opp det med linfrøene. De HAR karber, men også mye fiber. mener det er 34 netto karber pr 100 gram i linfrø (allerede fratrukket 28 gram fiber). Det er det jeg har ført i regnskapet mitt, men vil som sagt sjekke pakka først !

Mya 31-10-06 14:36

Sitter på jobb så jeg regnet ut fra liten i forumet her, ikke pakkene, men mente selv at det var noe karber i linfrø ja... men ser jo alikevel ikke dårlig ut da

Nille 31-10-06 14:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mya (Innlegg 210339)
Sitter på jobb så jeg regnet ut fra liten i forumet her, ikke pakkene, men mente selv at det var noe karber i linfrø ja... men ser jo alikevel ikke dårlig ut da

Nei absolutt ikke ille :)

Mya 31-10-06 15:01

Hmm spent på dette med linfrøene... Da burde jo listen her i forumet endres, hvem er det som kan gjøre dette?

Nille 31-10-06 15:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mya (Innlegg 210347)
Hmm spent på dette med linfrøene... Da burde jo listen her i forumet endres, hvem er det som kan gjøre dette?

Det er ikke vår liste som ligger her, så vi kan ikke endre den. Det er Matvaretabellen. Og den har ikke utgitt seg for å være 100 % riktig i alle tilfelle. Det er en standard liste med gjennomsnittsverdier. Har lista som bok hjemme, skal se hva som står der.

Det er produsenten som vet akkurat hva varen deres inneholder og med de strenge krav til merking som foreligger nå, skal alle varer som selges i Norge være merket med næringsinnhold. Unntatt er uemballerte varer som grønnsaker og ferskt ikke ferdigpakket mat som selges i løs vekt. Det er forskjell på knust linfrø og hele linfrø, men jeg vet ikke hvorfor/hvordan etc. Skal sjekke opp.

Mya 31-10-06 16:07

Flottings.
Personlig ville jeg tro hele kanskje ikke hadde noe da de går rettigjennom systemet, og da vel ikke kan tas opp i kroppen, men neimen om jeg vet.

Om knuste mot formodning er best vil man vel kunne ta de en omgagn i morteren før de slenges i deigen.

hmmm vitenskap dette. he he

tess81 31-10-06 17:03

slenger meg på denne her jeg, på min linfrøpakke står det 0karbo...(hele frø), men det er sikkert forde de går igjennom systemet.....så hvis man knuser de blir det sikkert karbo i....:confused:

Nille 31-10-06 18:32

På min pakke med linfrø fra Nutana står det 35 karber pr 100 gram.
På den andre jeg hadde før(som jeg har basert regnskapet mitt på) sto det 34 gram karber (da var fiber 28 gram allerede fratrukket).

Det er ikke særlig forskjell på hele og knuste frø. Og om vi lager med hele frø så er det allefall noen som tygges når de spises. Vi svelger jo ikke skivene hele ! Akkurat det tror jeg ikke spiller noen rolle.

Det irriterer meg at det står 0 på noen pakker og 34-34 netto karber på andre. Det er vanlig med en del feilmerking, men dette er jo sykt ....

Har sendt noen mailer rundt omkring. Inntil videre anbefaler jeg at dere regner det som står på pakkene dere bruker.

For min del føler jeg meg tryggere ved å bruke 35 gram karber pr 100 gram i regnskapet mitt. Da regner jeg iallefall ikke for lite karber (om det skulle ha noen betydning en gang igjen - siden jeg ikke teller lenger).

Mya 01-11-06 09:42

Hei jeg sjekket pakken min også. Møllerens økologiske, der stod det faktisk null... Håper du får et forklarende spm, for ja dette er jo irriterende. Og ikke så lett for oss som driver og regner og styrer

Mya 01-11-06 09:44

men linfrø er spesielle de aller fleste forsvinner gjennom systemet, det er få som blir tygget i stykker. Men uansett, er spent på forklaringen fra leverandørene. Kanskje prisesse brødet kan lages uten linfrø men heller erstattes av flere av de andre frøene og evt noen nøtter, da vil jo totalen reduseres

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.