![]() |
Sv: Hard mage
Sitat:
Nesten det samme som jeg fikk høre sist uke: du må heller handle på rema 1000 det er "dobbel så billig" |
Jeg må inrømme at jeg heller har motsatt problem, føler at jeg har løs mage hele tiden. Men for hard mage er det jo bare å ta 1 ss. med linfrø så skulle den saken være ordnet. Linfrø er jo veldig sunt også, inneholder omega -3.
|
Hei Boxie, hvordan går det med melkesyre problemet?
Jeg har nå kjørt lavkarbo i 7 dager, og har i løpet av uken trent styrke på helsestudio 2 ganger, tatt kosttilskudd (vitaminmineral) hver dag, spist grønnsaker (brokkoli, spinat, salat) brukt endel matolje rasp og oliven, fløte, creme fraiche, flere typer fisk, kylling, drikker masse vann. Har laget og spiste noe grovbrød som beskrevet i ketolyse boka. Føler at jeg har fulgt dietten ganske bra og har vekten målte ca 96 kilo forrige fredag til ca 92 kilo i dag (har gått ned jevnt og trutt ned hver dag). Ketostix'ene måler mørkere for hver dag (nest mørkeste i dag) så det ser ut til å funke. Positiv effekt: Ned i vekt, ingen sult, overskudd og ikke trøtt Negativ: Sliter med å sovne da det 'prikker' og svir i muskler i armer og ben. Noen som kan gi meg råd mot sistnevnte bieffekt? Min høyde er 190 så jeg er ikke veldig overvektig men ønsker å komme ned mot 80 kg. |
Kan ikke gi noen råd mot sistnevnte bieffekt, nei. . .
Men ellers vet jeg godt at lavkarbo kan føre til forstoppelse. Jeg får det vanligvis til å funke hvis jeg øker fiberinntaket og vanninntaket. F eks et par fiberrik, eller en skive Ingers rugbrød (Praktfullt for oss som er på lifetime maintenance) eller fullkornbrød eller noe. . . Men ikke uten masse vann! Og så er det viktig med fett, for som en eller annen en gang sa til meg: det smører tarmen. . . Ikke vet jeg om det stemmer, men det er i alle fall viktig. Jeg har alltid smør på mine fiberrik eller hva det nå er. Selv om jeg skal ha en halv boks leverpostei eller en halv tube skinkeost på . . . (Da sier mannen "Nei, til dette trenger jeg ikke smør!" Jeg sier: "Men jeg gjør! Jeg skal aldri ha noe med pålegg på uten smør!") Kanskje en smoothie med egg og frosne bær, en ss yoghurt, og en par ss olje? Man merker det nemlig ikke der. Nei, prøve å få i seg så mye fiber som mulig (om nødvendig, følg dr Atkins' råd med å strø kli over salaten!!) og masse fett, og VANN! VANN! VANN! Mye fiber uten mye vann blir VELDIG forstoppelse, nemlig. Så prøv kanskje først og fremst med mer vann! Dessuten vet jeg av erfaring (ja okei, det er lenge siden da) at svømming er en treningsform som faktisk virker på treg mage! |
Sitat:
Dette er ju en bivirkning som er nemt mange ganger i ketolyse-boken... Viss du mener type leggkrampe då..:p dette kan tydligvis lett fikses med magnesium tablettene... Spiser du det??? Att man kan bli trøtt å sliten i musklene og på melkesyre i benen de første ukene av kuren er ju også en biverkning som står i boken:) (jag såg att det va noen som hade det problemet) |
Sitat:
I natt forsøkte jeg å drikke en halv liter vann før jeg skulle legge meg og det kan se ut til å hjelpe, selv om jeg kanskje må stå opp om natten for å gå på do, avtok den sviende følelsen noe slik at jeg fikk sove. |
Litt gammel denne tråden, men jeg hiver meg på...og etter et halvt år på lavkarbo har jeg disse observasjonene.
Hard mage, ja, det har jeg også, brokkoli/blomkål ser ut til å være det som hjelper best. Det går gjerne ei uke mellom hver tømming, men jeg har ikke noe ubehag eller bekymringer av den grunn. Når det kommer, kommer det som et skudd uansett. Trening/slapphet...nå kjører jeg jo min egen variant med karbekvelder to ganger i uken, så jeg kjenner ikke så mye til ømme/slappe muskler. Ellers har jeg erfart at det ikke er karber, men proteiner som teller, både før og etter trening. Har jeg dårlig med tid før trening blir det, to råe egg og en god slurk MCT før treningen, og egg eller cottage cheese eller kyllingfilet etter treningen. Jeg driver og sykler en del, gjerne 10-12 mil om lørdagsformiddagen og har oppdaget at det beste utholdenhetsgrunnlaget er et måltid med mye protein og litt fett før syklingen og også underveis, f.eks. hardkokte egg og majones, pluss vann selvfølgelig. Jeg har forsøkt med raske karber og sakte karber, men blir bare slappere av det, merkelig nok, så det er tydelig at kroppen nå har innstilt seg på fettforbrenning mer enn karbeforbrenning. Men det tar altså bare litt tid.... |
Sitat:
Dersom du ikke tar riktig sammensatt kosttilskudd så kan det være årsaken. Tretthet og ørhet etter trening er vanlig, men det går over når kroppen din blir vant med fysisk belastning på lite karber. |
hvor selges MCT-olje?
|
Bestilles på enkelte apotek. Selges også på i enkelte kosttilskuddsnettsider.
|
[quote=Kastor]Hei Boxie, hvordan går det med melkesyre problemet?
Hei Kastor! jeg så ikke dette før nå, har vært litt sløv med å sjekke trådene. Jeg har fremdeles syreproblemer, men det kommer ikke av lavkarbo altså! Jeg har hatt syre i kroppen (konstant, døgnet rundt) i 2,5 år. Det er derfor jeg har blitt interessert i kosthold og har prøvd ulike ting. Energinivået mitt har også blitt lavere og lavere og i vår fungerte jeg ikke i det hele tatt. Satt bare og stirret apatisk ut i lufta. Det er derfor jeg heller ikke har fulgt med så godt her inne. Kostholdsplanen jeg følger nå er rent kjøtt, grønnnsaker/frukt og fyfykarbo i form av Ingers rugbrød. Jeg trener hver dag og jeg trenger karbo (ikke at alle som trener trenger karbo, men jeg har en metabolisme og treningsregime som trenger det). Men det viktigste, i hvertfall for energinivået, er at jeg har begynt med akupunktur. Det berget meg. Nå har jeg litt syreproblemer enda, men akupunktøren mener at den skal forsvinne når batteriene er oppladet igjen! Jeg håper og tror! :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09. |