Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Wannabe-potetsalat (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7082)

Aline 08-06-08 11:30

Sv: Wannabe-potetsalat

Jeg bruker store hvite bønner og de inneholdervistnok 14 kh pr hundre gram :)
Også knallgodt!! :sikle:

Anne 12-06-08 16:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Elanessë (Innlegg 481771)
Og så har jeg fått anbefalt å bruke squash ettersom den er så lik potet i konsistensen. Prøve det også kanske... kanskje en blanding mellom blomkål og squash...

Lagde en blanding i går av squash og blomkål...snadder. Kommer til å lage den maaaaange ganger til.

Jeg var ikke så nøye på målene av creme fraische og majones. Tok det jeg hadde, men det ble ca 50/50. Syns kanskje ikke det ble tykk nok "saus". Mulig det trakk litt vann ut av squashen? Eller at jeg hadde litt lite majones..

Betyr ingen ting, for smaken var perfekt. Hadde i en tskje med tørr sennep (Coleman)til to små blomkålhoder og to små squash, 3 dl cremefraise og ca 2 dl majones (ser det er litt lite, men hadde ikke mer). Litt salt kokevannet til blomkålen.(Koketid på de små bukettene- 4-5 min og rett i kaldt vann)

Spiste resten i dag:p Nam!

Takk for fin oppskrift! :klem:

Nakkinekki 13-06-08 09:41

Denne skal testes på lørdag!!!

Lagde noe tilsvarende med hvite store bønner og kidney bønner, men den falt ikke i smak hos gubben...

Så krysser fingrene for at han liker denne!!!

Nike 13-06-08 10:21

Hvis ikke det allerede er foreslått - hva med å erstatte potet med vannkastanjer eller jordskokk? De er begge nokså like potet i konsistens og smak, men har adskillig mindre stivelse/kh. Jordskokk har i utgangspunktet høyt kh-innhold, men fordi store deler av dette er leptin (tror jeg det heter) som går ufordøyd gjennom kroppen (tas ikke opp), blir det reelle kh-innholdet adskillig lavere.

Cassie 14-06-08 00:30

Fantastisk "potetsalat". Brukte squash, og syntes jeg hadde en fantastisk middag med kotelett og grønn salat til:) Lovely...

MorStine 14-08-08 15:06

Abbånerer på denna!

Regner med at det blir årets siste grillings i dag *pessimist*, men med dette været øyner man ikke mye grillings i tida fremover...

Borealis 16-07-09 12:09

Jeg ser det er noen oppskrifter med majones, sennep og CREME FRAICHE...og noen med majones, sennep og RØMME.

Noen som har testet begge deler, og kan si noe om hva som smakte best (= mest lik vanlig potetsalat?) :)

Carisma 16-07-09 12:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Borealis (Innlegg 743423)
(= mest lik vanlig potetsalat?) :)

Det kommer jo an på hva du mener med vanlig? Jeg lager potetsalat med rømme og majones, ergo smaker de lagd på rømme og majones mest likt. Lager egentlig helt lik som vanlig og bytter ut potetene med f.eks squash eller spisskål.

Photobscura 16-07-09 18:18

Jeg synes det er lite forskjell på seterrømme og creme fraiche smaksmessig. Sistnevnte tåler varmebehandling bedre.

Zuma 17-07-09 22:10

Herlig tittel; "wannabe-potetsalat" :lol:

anjad 19-07-10 23:41

Tror det avhenger veldig av hva du liker selv..

Lullen 20-07-10 09:40

Denne fikk jeg lyst å prøve meg på. Så snadder ut :)

Mariarn. 14-09-10 22:56

Nam... Denne skal prøves til helga :D

majmaj 20-09-10 21:38

Ah, jeg hadde aldri tenkt på at jeg kunne bruke potetsalaten min som blomkålsalat, takk for inspirasjon til å prøve!

scartz 15-03-11 11:26

Denne var dødsgod! Perfekt erstatning for potetsalat! NAM :D

http://bloggfiler.no/superrosa.blogg...9944970751.jpg

http://bloggfiler.no/superrosa.blogg...9945022705.jpg

scartz 15-03-11 11:27

Jeg brukte skrelt, rå squash btw :)
Neste gang skal jeg hive i gressløk, litt sylteagurk i biter og avocado! Yummy yummy in my tummy! :D

Eirorinon 17-03-11 19:05

Smaker vanlig løk og vårløk veldig forskjellig, eller tror du det går bra å lage dette med vårløk? :P

scartz 17-03-11 21:42

Går helt fint med vårløk, smak og behag :) Men jeg liker best purreløk! Gir mer smak :D

Eirorinon 18-03-11 00:24

Det jeg mente å skrive var om du tror det går bra å bruke vanlig løk :D *fjern*

scartz 18-03-11 12:40

Hehe ok. Tror fortsatt det er smak og behag, tror alle former for løk fungerer bra :)

Carisma 19-03-11 14:20

Vanlig løk er mye skarpere i smaken enn vårløk/purre/gressløk. Men rødløk er et sted midt i mellom, og fungerer ofte fint i potetsalat o.l.

Photobscura 20-03-11 15:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1060625)
Vanlig løk er mye skarpere i smaken enn vårløk/purre/gressløk. Men rødløk er et sted midt i mellom, og fungerer ofte fint i potetsalat o.l.

Ja, nemlig! Men det er jo noen som liker det også, da. Jeg synes egentlig det eneste som er hundre prosent gangbart i sånne type salater er purreløk.

Eirorinon 29-03-11 22:49

Denne var absolutt ikke dum!! :D

Aniela 16-05-11 09:56

super tråd! :D
Jeg er rimelig ny når det gjelder lav karbo diett. men jeg oppdaget nå når grill sesongen startet at.. hjelp potet salt.. det kan jeg jo ikke spise lengere. men sa fant jeg jo denne tråden og det ga meg mange ideer. jeg pleier å lage hjemme laget potet salat fra før av, så jeg kan fortsatt lage den ved å bare bytte ut potetene med blomkål og squash.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.