Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Julebrus (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6984)

Iset 11-11-05 10:51

Sv: Julebrus

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ingebjørg
Å neida. I norges sydligste by er julebrusen definitivt brun, nydelig smak og stapppet med sukker :) Her er det Egersund mineralvannfabrikk og selvsagt Christiansands bryggeri som scorer høyest. I Sandefjord er den rød.....

Åh det visste jeg ikke. :D Da varierer det ganske mye fra sted til sted, uavhengig av hvor i landet det er.
Her i Stavanger/Sandnes er det nesten ingen som har HØRT om brun julebrus engang. :p

Amica 13-11-05 22:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro
Lita: den brusen din er Dahl's bryggeri sin (den vi er såååååååå glade i her i trøndelag, og et stykke nordover) Det er den som må drikkes ut av glassflaska det :sikle:

Aha..Ja, jeg er ikke så nøye med hvem som lager ting, eller hvor dem kommer fra, eller merker - synes bare den er så god :p Jeg er fra Nord, om det hadde noe å si..hehehe..:D

Kjekt å støtte nærmiljøet da..:ja: Men blir aldri noe julebrus på meg lengre (sniksmakt på flasken til sambo da :rodme: )

jeef-micro 15-11-05 21:50

I Skien har de oransj julebrus...DET er feil det... :geip:
-og ja jeg kommer til å drikke litt julebrus i jula. Kan kutte mye med masse karber i ja (godteri og kaker og sånne ting) men ikke julebrusen... men jeg skal begrense det litt da

Helene 15-11-05 21:53

Sitat:

I Skien har de oransj julebrus...DET er feil det... :geip:
-og ja jeg kommer til å drikke litt julebrus i jula. Kan kutte mye med masse karber i ja (godteri og kaker og sånne ting) men ikke julebrusen... men jeg skal begrense det litt da

min kjære skien's væring her kaller denne brusen grumsete julebrus uten noen difinert smak,hihi.Han kan ikke huske om den var god eller ikke siden han flyttet til bergen for en del år siden.

jeef-micro 15-11-05 21:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Helene
min kjære skien's væring her kaller denne brusen grumsete julebrus uten noen difinert smak,hihi.Han kan ikke huske om den var god eller ikke siden han flyttet til bergen for en del år siden.

Det er akkurat det samme vennina mi sier om den brusen også... den er oransj, grumsete og har ikke noe definert smak. Men det er vist det som er jul for dem... forstå det den som kan :geip:

Helene 15-11-05 22:01

Hehe, mye rart folk definerer med julen. Min kjære spiser heldig vis Pinnekjøtt og drikker rød julebrus. Vokst opp i skien har ikke satt sine spor heldig vis.

Vist ikke vørterøl og sprite blandingen kommer derifra da? jeg er den eneste ved julemiddagen som IKKE drikker dette...

jeef-micro 15-11-05 22:06

Sitat:

Vist ikke vørterøl og sprite blandingen kommer derifra da? jeg er den eneste ved julemiddagen som IKKE drikker dette...

:gah: er det mulig??? hørtes heeeeeeeelt forferdelig ut spør du meg...

Helene 15-11-05 22:12

Jeg synest det både ser og lukter ekkelt, har ikke tørt å smake på det. holder meg til brusen jeg :p

jeef-micro 15-11-05 22:52

Sitat:

Jeg synest det både ser og lukter ekkelt, har ikke tørt å smake på det. holder meg til brusen jeg :p

:ja: sikkert lurt. Folk har så masse tradisjoner i julen, og de er forskjellige fra hus til hus. vi drikker bare normale:p drikker i allefall :D

Mum 4 2 18-11-05 17:13

Min svigerfamilie drikker ikke vørterøl og sprite, men vørterøl og ingefærøl. Blandet halvt om halvt. Bluææææææææææ! Fryktelig spør du meg. Tenk å ødelegge jula for ingefærølet på den måten. Stakkars.

jeef-micro 18-11-05 17:46

men ribbe og ingefærøl da... :sikle:

donjuanwannabe 19-12-05 15:26

Julebruskongen er ihvertfall sikker i sin sak; Julebrusen skal være rød! Og han drikker det til alle måltider t.o.m. :D

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299516

jeef-micro 22-12-05 00:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe
Julebruskongen er ihvertfall sikker i sin sak; Julebrusen skal være rød! Og han drikker det til alle måltider t.o.m. :D

Det er jo nok å se på tennene til den mannen, så forstår alle at rød julebrus ikke er bra :p

donjuanwannabe 22-12-05 01:00

Sitat:

Det er jo nok å se på tennene til den mannen, så forstår alle at rød julebrus ikke er bra :p

Det er vel bare å se på hele mannen så vet alle at rød julebrus ikke er så lurt å drikke :p :D

Ellers så synes jeg at denne kongen hadde vært mye morsommere å hatt på slottet enn Kong Harald. :)

jeef-micro 22-12-05 01:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe
Ellers så synes jeg at denne kongen hadde vært mye morsommere å hatt på slottet enn Kong Harald. :)

:lol:

Hyper 02-11-06 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise (Innlegg 127269)
Jeg har aldri hørt om eller sett brun julebrus, så da eksisterer den ikke. :snurt:

dytter litt på denne jeg..har ikke lest alle innleggene, men den beste julebrusen er den orange fra Trio tror jeg...
NAMME!!

Huldr 02-11-06 23:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hyper (Innlegg 211166)
dytter litt på denne jeg..har ikke lest alle innleggene, men den beste julebrusen er den orange fra Trio tror jeg...
NAMME!!

He he :D Oransj julebrus ble slaktet lenger oppe i tråden ... :p

Hyper 02-11-06 23:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 211178)
He he :D Oransj julebrus ble slaktet lenger oppe i tråden ... :p

Jeg så det:mad:
Jeg er jo fra Telemark, og det er vel der den blir produsert..
Men jeg liker rød også jeg da.....Selv om den orange er favoritten...

nomma 03-11-06 13:43

noen som har sett om cola kommer med sin sukkerfrie variant i år???

Mum 4 2 03-11-06 15:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nomma (Innlegg 211330)
noen som har sett om cola kommer med sin sukkerfrie variant i år???

Jeg håper da inderlig det. Var god den.

jeef-micro 03-11-06 15:07

men den er ikke brun jo :mad:

Helene 03-11-06 16:13

ringnes kommer med en sukkerfri i år.. såg den i sted på prix.

Bigmamma 07-11-06 12:29

Sv: Julebrus - forvirra

Simba/Coca cola sin er vissnok sukkerfri, men hva her de brukt i stedet?
Kan den drikkes med god samvittighet i små mengder?:confused:

Ellers er jeg Oslo jente opprinnelig og da skal julebrus være rød, og juleøl skal være brunt - henger igjen fra barndommen når vi fikk voksen glass å ha brusen i rundt middagsbordet, det var stas det.;)

Mum 4 2 09-11-06 13:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro (Innlegg 211364)
men den er ikke brun jo :mad:

Hi Hi. Fornærma no. (fra en trønder te trønder)

jeef-micro 09-11-06 20:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mum 4 2 (Innlegg 212937)
Hi Hi. Fornærma no. (fra en trønder te trønder)

'Klart de... de røde skvipe e jo eventyrbrus... ikke julebrus

Hyper 13-11-06 19:48

Jeg finner jo ikke denne noe sted jeg!?..Kanskje jeg burde ta hintet;)...Tydeligvis er det noen som ikke vil jeg skal ha julebrus...hihi..

Lemen 13-11-06 19:59

Her i dei grisgrendte strøk så selger de den vertfall på Spar og Eurospar! :)

Synes den er god, sitter å drikker et glass nå. ;)

:)

Hyper 13-11-06 20:03

:sikle:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 213952)
Her i dei grisgrendte strøk så selger de den vertfall på Spar og Eurospar! :)

Synes den er god, sitter å drikker et glass nå. ;)

:)

Enid 13-11-06 20:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hyper (Innlegg 213946)
Jeg finner jo ikke denne noe sted jeg!?..Kanskje jeg burde ta hintet;)...Tydeligvis er det noen som ikke vil jeg skal ha julebrus...hihi..

Ringnes sin knallgode julebrus light (rød) selger de både på Kiwi og Rimi i Bergen sentrum iaffal :)

Hyper 24-11-06 11:46

Skal ut på jakt i helga...;)..Se hva jeg kan finne...

nomma 24-11-06 15:17

noen som har funnet ringnes sin light versjon i trøndelag?? Finner hverken cola eller ringnes.. Trenger vi kansje ikke lett julebrus her?????

Photobscura 24-11-06 15:26

nå skal jeg banne i kjerkja og si at... jeg har egentlig ikke så veldig lyst på julebrus i år! venninna har pludra om dette i månedsvis, og hun er reneste julegleden på boks. og da jeg tenkte litt over det, så kom jeg frem til at hele denne julebrusglugginga bare er en institusjon, en slags skapt magi, som egentlig ikke er annet enn vann, sukkerkulør og sukker (for julebrusen skal være brun, hørrdu! med nisser på slede, og den skal komme fra hamar bryggeri! eh... eller har ringnes kjøpt den opp...?!? undre...) hehe. men brus er for meg, og har alltid vært blandevann og knapt nok det. blir ikke noe stort savn. verre med mammas hjemmebrygde øl! (uten alko) og pappas tyske mørke importerte juleøl.
velvel. jeg klarer meg fint på akkevitt og vann jeg, no problem.
men en øl eller to må jeg nesten ha assa!:)

kristih 25-11-06 00:45

Liker ikke brus jeg:-)

Nille 25-11-06 00:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kristih (Innlegg 216928)
Liker ikke brus jeg:-)

Ikke jeg heller, søtt & j***** er det og ! :p

Huldr 25-11-06 01:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 216945)
Ikke jeg heller, søtt & j***** er det og ! :p

Ja fysj, er det en sukkerkilde jeg gladelig unnværer, så er det brus! :p

Photobscura 25-11-06 01:43

godt å høre at jeg har åndsfeller her! hva med julejuice? kjør ribba og stekefettet og akkevitten i blender'n og hell på flaske. garantert mye sunnere. haha... øøø...

Huldr 25-11-06 01:47

Ho ho :D Julejuice ... :p

Aline 25-11-06 10:07

Jeg liker ikke kullsyre engang :D Så da slipper jeg øl også :D

Photobscura 25-11-06 12:43

mmmmm øl

Huldr 25-11-06 16:52

Jeg skal drikke øl i dag ... :rolleyes: :D

Men det blir kanskje bare én før jeg går over på vin. Skal ikke utfordre skjebnen for mye heller ... JEG HAR GÅTT NED! :D :D :D

Ehm ... feil tråd ...? :rolleyes:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.