Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Stoffskifte / hormonproblemer (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Lavt stoffskifte (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=630)

Nille 23-10-04 21:41

Tusen takk mam !

Atter en nyttig print å ta med til legen ved neste besøk. Det begynner å bli litt av en bunke nå. Hu skal ikke slippe billig denne gangen nei !! :snill:

:klem:

Donkea 24-10-04 12:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mam
Hei Donkea,

du skriver at du trodde du var blitt lat. Regner med at du sover mye og at du føler at alt er et ork. At du har vanskelig for å få gjort ting og at du føler deg treg og lei av deg selv.

Hvis du blir riktig medisinert, så bør du føle deg bedre ja. Mer våken og opplagt. Det synes jeg er det minste en bør forlange. Jeg følte ikke dette før jeg fikk prøve Armour, men la ikke det skremme deg. Levaxin kan virke bedre på deg enn det gjorde på meg.

Vektnedgang, der må jeg si det samme igjen. Jeg hadde ikke klart å gå ned i vekt før jeg skiftet fra Levaxin til Armour. Og som Nille sier, det er ikke så mange kilo som skyldes vann i kroppen. Men når du føler deg bedre, så går det lettere å trimme og følge en kostholdsplan.

Veldig mye avhenger av at du føler at medisinen du får, hjelper deg.
:) Du må kjenne etter på kroppen om du er fornøyd. Det du skriver om legen din nå, virker jo mer oppmuntrende. Jeg synes han burde ha spurt deg hvordan du har det, fortalt deg hva som er symptomer på lavt stoffskifte og spurt deg om du har kjent noe til det. Blodprøver kan bare vise hvordan du ligger an i forhold til et stort normalområde. Jeg synes du skal få med prøvesvarene, og hva som er laboratoriets referanseverdier.

Jeg er en del inne på det forumet som heter Sonjas stoffskifteforum. Der leste jeg en genial framstilling av normale verdier:
Altså, normal skostørrelse for kvinner er str 38-40. Det betyr ikke at man kan presse en fot i str 40 ned i en 38 str sko og forvente at det skal gå bra fordi skoen er i normalstørrelse!
Det samme med blodverdier. Du ligger kanskje helt i nedre grense, mens kroppen din heller vil ha verdiene i det øvre normalområdet, for å fungere optimalt. :klem:

Når du får tatt blodprøver, så pass på at de tar
TSH
FT4
FT3
Anti-TPO
Noen leger tar bare TSH og T4. Du trenger Fritt T4 og T3 (FT4 og FT3). Anti-TPO viser om kroppen din angriper kjertelen, om du har en autoimmun reaksjon. Lykke til, jeg synes ikke du skal vente en mnd før du oppsøker legen. Legen vet vel ikke at du har følt deg dårlig i et helt år allerede?

Tror også jeg må skrive ut, og ha med til legen.

guro 29-10-04 12:07

Noen som kan nevne navntet på en eller flere gode endokrinologer? Eventuelt institusjoner i Norge med god kompetanse, godt fagmiljø rundt stoffskifte problemer?

Jeg ba legen min om henvisning til endokrinolog. Da fikk jeg besked om at den lokal ikke var noe vidre. Han lette og fant noen i Oslo, men han hadde tydelig ikke erfaring med dem fra før.

Huldr 29-10-04 12:38

Hei Guro!

Det er noe som heter Hormonklinikken i Oslo, og jeg tror Aker sykehus har endokrinologiavdeling. Jeg vet ikke noe om noen av dem dessverre. Jeg har vært hos endokrinolog (hun er pensjonert nå), men det var ikke noen positiv opplevelse. Hun virket ikke som om hun visste stort om hypotyreose, hun jobbet tydeligvis mest med diabetes og fokuserte på det. Da stoler jeg mer på legen min på Balder-klinikken. Jeg har snakket med ham om endokrinolog også, men han mente at det ikke var noen vits foreløpig fordi vi kom til å fikse ting med kosthold, medisiner og kosttilskudd.

Jeg har gått til Helge Oftebro også, for noen år siden. Han vet veldig mye om stoffskiftesykdom, jeg vet faktisk ikke om han er endokrinolog, men i alle tilfelle er det SINNSSYKT dyrt å gå til ham (tror han tar et par tusen for en halvtimes konsultasjon nå... :eek: ).

Kan du ikke snakke med Roald Strand? Han vet sikkert om noen endokrinologer, tror du ikke det?

guro 29-10-04 14:11

Takk Scilla,

Strand er ikke så interessert lenger for nå blodprøvene er blitt bra. Men før ha så blodprøvene, og bare hørte den siste utviklingen min, ment han at han ganske sikkert kom til å øke medisineringen. Men da blodprøvene endelig kom, var de helt fine. Jeg venter å ser om jeg får noen time der jeg er henvist jeg. Holder på mange måter bare på å kjøpe meg tid, hos fastlegen og trygdevesenet. Jeg tror og håper at det bare er tid som skal til, det mener i hvertfall Strand.

Huldr 29-10-04 14:54

Jeg skjønner, Guro... tenkte det var slik, og er lei for at jeg ikke kan bidra mer.
Min lege er ganske lik Strand, han mener tydeligvis at stoffskiftet er bra når prøvene er normale, og at det er andre ting som gjør at jeg føler meg dårlig. Det forvirrer meg litt, må jeg innrømme... Synes noen ganger det er en svakhet at disse legene ser bare på behandling og helhet - for oss er det jo viktig å få diagnoser å slå i bordet med også...

mam 29-10-04 18:52

Kjære Guro og Scilla

Jeg synes som dere at det er trist at legene bare ser på svaret på blodprøvene og ikke på hvordan pasienten føler seg. Har dere lest det innlegget jeg la ut som er skrevet av Kjell Conradi ved Brumundal legesenter? Han tar jo nettopp opp den problematikken, at han ser mange pasienter som har blodverdier innenfor normalområdet, men fortsatt symptomer på hypothyreose.
Guro skriver: Strand er ikke så interessert lenger for nå blodprøvene er blitt bra. Men før han så blodprøvene, og bare hørte den siste utviklingen min, ment han at han ganske sikkert kom til å øke medisineringen.

Jeg kjenner meg sånn igjen! Been there, done that, got the T-shirt. Jeg satt helt deprimert hos legen flere ganger i året og ville ha han til å ta nye prøver. Som naturligvis kom tilbake helt normale og fine. Jeg følte på meg at noe var galt, men ingenting ved blodprøvene støttet det. :nedfor:
Ute i den "store verden" krangler legene som hund og katt om nettopp dette. Man får ikke automatisk bedre behandling som stoffskiftepasient om man bor i USA. :krangle:
Men ihertfall virker det som om problematikken er kjent, og det er et par leger som argumenterer sterkt for å øke+endre medisineringen til pasienten selv merker bedring, selv om blodprøvene mener at det er overdosering. Naturligvis skal ikke pasienten medisineres så sterkt at han/hun utvikler symptomer på overdosering. Men hvis blodprøvene antyder overdosering og pasienten ikke har et eneste symptom på overdosering, så er det hvordan pasienten føler seg som legen går ut ifra.
Her er en link til en lang kritikk av dr. Lowe
http://www.drlowe.com/frf/guttler/critique1.htm
som argumenterer nettopp mot en annen lege, dr. Guttler.
Dette er noe tungt å forstå, men er egentlig en utdyping av det Kjell Conradi skrev.

In the first two sections below, I critique an extension of Dr. Guttler?s belief that thyroid function tests are infallible: that is, that hypothyroid patients can?t possibly suffer from hypothyroid symptoms if they have "normal" thyroid function test results. I could have used many hypothyroid signs and symptoms to show that this belief is false. For example, he asserts that if a hypothyroid patient who is on "adequate" T4-replacement has chronic fatigue, hypothyroidism cannot possibly be the cause of the fatigue. Specifically, he wrote, ". . . symptoms, such as fatigue, and weight gain are not thyroid related if the testing is stable and normal."[5] (Italics mine.) But in a recent study by endocrinologists, patients could take part only if they had persistent hypothyroid symptoms despite using "adequate" T4-replacement. Among the persisting symptoms of patients who took part was "tiredness,"[26] a synonym for fatigue. (Italics mine.)

To keep this critique as short as possible, I selected only one sign of hypothyroidism, weight gain, and one symptom, depression, to prove that Dr. Guttler?s belief is wrong. I selected weight gain and depression for two reasons: (1) many patients develop these only after becoming hypothyroid, and (2) many patients report that they continued to suffer from weight gain and depression while on "adequate" T4-replacement, but then recovered from them upon switching to TSH-suppressive doses of thyroid hormone (usually T4/T3 or T3). Many alternative thyroid doctors have anecdotally confirmed these patients? reports. But we don?t have to depend on anecdotes to confirm them; we have studies that do.

Dette er bare 2 avsnitt, men hele dette innlegget går i samme stil, med en mengde referanser til medisinske undersøkelser. Jeg vet ikke om dere orker å lese det, men for meg var det en del biter som falt på plass. Jeg følte at dette var typisk for hvordan jeg hadde hatt det.

Kan dere få resultatet av blodprøvene, og hva som er laboratoriets referanseverdier? Så kan dere se om dere ligger høyt oppe/langt nede innen "normalverdiene".

Huldr 29-10-04 19:42

Hei Mam! :)

Takk for innlegget ditt! Orket bare å skumme igjennom nå, men skal lese mer seinere. Vil bare oppklare litt:

Legen min (Lars Omdal), og legen til Guro (Roald Strand), er leger som er opptatt av helhetlig behandling. De bruker ernæring, kosttilskudd og adekvate medisiner for å "komme til målet", og er mer fokusert på resultat av behandling enn på diagnose. Og det er jo bra, egentlig...

Det som er litt synd er at måten disse legene jobber på er ganske uforenlig med trygdesystemet, hvor de krever en "godkjent" diagnose for å gi ytelser. En uttalelse om min sykdom fra legen min vil heller ikke trygdesystemet godta.
Derimot hører de på "vanlige" leger, som ofte bare skriver ut T4 og erklærer en frisk på bakgrunn av blodprøvene...

Legen min har satt meg på en kombinasjon av T4 og T3, han har også skrevet ut Armour til meg, men det virket ikke noe bedre på meg i den perioden jeg tok det (to-tre måneder?) så jeg gikk tilbake til syntetiske hormoner pga prisen på Armour. Legen ga meg forresten frie tøyler, jeg skulle eksperimentere med dosen helt til jeg merket bedring, så jeg var nok langt over "normalen" en stund uten at jeg følte meg noe bedre.

Jeg er glad for at jeg har funnet en lege som tar meg på alvor og hjelper meg, selv om jeg ikke ser på ham som noen guru. Blant annet er jeg uenig med ham om Atkins, og jeg prøver så godt jeg kan å søke informasjon fra flere kilder og presentere denne for legen. Det virker jo ikke som om disse "helhetlige" legene er enige om alt heller, blant annet anbefaler Roald Strand Atkins, men min lege anbefaler Sone-kosthold. Min lege tar prøver av binyrefunksjon og gir naturlig kortisol i forbindelse med dette, mens Roald Strand bruker Barbasco. Det er vel flere veier til målet, antar jeg.

Jeg er ikke like opptatt av å finne ut ting om hypotyreose som før jeg kom til denne legen, fordi jeg tror at behandlingen og det å spise lavkarbo vil føre frem til målet etterhvert. Jeg vil gjerne vite mer, men har vel funnet ut at det krever litt for mye ressurser for min del akkurat nå.

På den annen side tror jeg også at mange med lavt stoffskifte som ikke blir bedre med medisiner, kan ha andre tilstander som ikke blir sjekket. F eks litt lavt nivå av vitaminer og mineraler, litt høyt insulin, mangel på selen (som er viktig for stoffskiftet), dårlig funksjon i binyrene (som har sammenheng med lavt stoffskifte).

Flott tråd dette! :)

mam 29-10-04 19:56

"Legen ga meg forresten frie tøyler, jeg skulle eksperimentere med dosen helt til jeg merket bedring, så jeg var nok langt over "normalen" en stund uten at jeg følte meg noe bedre."
Så heldig du har vært med legen din! :blomster: Hold på han! Jeg har bare godt inntrykk av min NYE lege også. Er litt spent på om blodprøvene mine er så merkelige etter Armour'en at han blir skræmt. Jeg tok nye blodprøver mandag, og han skal skrive til meg og fortelle hvordan de var. Da skal jeg oppdatere tråden om Atkins & Armour. Det blir vel snart en egen stoffskifteavdeling her...

Huldr 29-10-04 20:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mam
Da skal jeg oppdatere tråden om Atkins & Armour. Det blir vel snart en egen stoffskifteavdeling her...

Kjempebra! :blomster: Husker ikke om jeg har sett den tråden!? (Tåkehjerne...)
Synes godt vi kunne ha et underforum om stoffskifte jeg... kanskje... Var inne på det da jeg begynte her, men jeg ble usikker på hvor mange som hadde problemet. Det ER jo ganske mange. Jeg visste om Merete og Sonja sine sider også, men tenkte liksom at alle her visste alt fra før.. :rodme:

HCBergen 20-04-06 23:55

Sv: Lavt stoffskifte

Helt lagt død dene tråden??:(

Nille 21-04-06 10:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HCBergen
Helt lagt død dene tråden??:(

Medlemmene som har diskutert her inne før har vel ikke mer å diskutere før noen kommer med nye momenter tenker jeg.

Så har du noe nytt eller lurer på noe er du velkommen til å poste !

kate 26-05-06 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av guro
Noen som kan nevne navntet på en eller flere gode endokrinologer? Eventuelt institusjoner i Norge med god kompetanse, godt fagmiljø rundt stoffskifte problemer?

Jeg ba legen min om henvisning til endokrinolog. Da fikk jeg besked om at den lokal ikke var noe vidre. Han lette og fant noen i Oslo, men han hadde tydelig ikke erfaring med dem fra før.

dr Helge Oftebro er en veldig dyktig endokrinolog (privat)

trommis 22-06-06 22:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Scilla
Takk, Nille og Begod!

Jeg visste heller ikke at Thyroxin og Levaxin var forskjellige. Er de det, da? Det står levotyroksin på Levaxin-boksen. Uansett, heretter skal jeg ta kalsiumtablettene mine senere på dagen!

Den boka har jeg hørt om, men har ennå ikke somlet meg til å få tak i den. Skal prøve å få lånt den på biblioteket i dag! Jeg har vel mistet litt gløden etter å finne ut av akkurat denne sykdommen selv også, siden jeg ikke har hatt noen markert virkning av Tyroxin/Levaxin + liotyronin (T3) og heller ikke Armour (naturlig blanding av T3 og T4 laget av skjoldkjertel fra gris). Men formen har vel blitt noe bedre i løpet av de tre-fire årene jeg har gått på medisinen, jeg orker å gå lengre, og har ikke vondt i armer, bein og fingre.

Jeg synes det er et mål å bli kvitt kunstige tilskudd på sikt, og har blitt forespeilet av en lege en gang at jeg muligens kunne slutte hvis jeg forandret kosthold (bare så dumt at han ikke ga meg så mye info om dette kostholdet... han sa bare at jeg skulle spise mest mulig middagsaktig til hvert måltid, maks en halv skive pr måltid, kutte ut all frukt og søtt og spise hver andre time... lett? :eek: )

Det kan vel hende at lavkarbokostholdet vil løse saken for meg også etterhvert... :)

Hvilken lege er det? Helge Oftebro?

trommis 22-06-06 22:31

Sv: Lavt stoffskifte - hypotyreose

Sitat:

Fant denne litt gamle tråden, håper den kan lives opp igjen! Har følt meg så alene om å ha denne sykdommen, og omverdenen har stilt seg temmelig uforstående... Har lyst til å utveksle erfaringer med andre.

Men tilbake til stoffskifte: er det noen som vet om det er helt bra å gå på tyroksin? (Går på 100 mcg T4 og 10 mcg T3.)Har nemlig hørt at det kan trekke kalsium ut av skjelettet. Ellers er det bare å spørre meg om ting - vet litt om dette ihvertfall (eller kan slå opp hvis jeg har glemt..)

Hvis du har brukt Levaxin i mange år så har du Hypotherose for livet.

Og da er skjoldbruskkjertelen din enten død, eller ikke i form. Og uansett må du nok gå på medisiner resten av livet. Hvis du er redd for kalsium-mangel(eller var det kalium?) så kan du få legen til å ta en blodprøve og sjekke, og eventult ta tilskudd om det trengs.

Hvis du slutter med medisiner, kan det ta fryktelig lang tid før du er tilbake til den formen du er i nå.

Lykke til hvertfall!!!:)

Huldr 22-06-06 22:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av trommis
Hvilken lege er det? Helge Oftebro?

Jepp!

Ser du har "Oftebro's" som kostfilosofi. Hva slags erfaringer har du med ham/ det da? Fikk du noe mer info enn det jeg fikk?

trommis 22-06-06 22:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten
OI - må presisere noe her; Jeg tror heller ikke at levaxin + liothyronin er ÅRSAKEN til problemene mine. Jeg har vært glemsk - eller tåkete som jeg kaller det i et par-tre år jeg - men siden jeg begynte med tablettene har jeg blitt betydelig verre. Og DET tror jeg kanskje er et symptom på noe - men hva? Nei, det vet jeg ikke, og det skal jeg snakke med R.S. om neste gang jeg skal dit. (og hvis jeg husker hva han sier:p .....så skal jeg formidle det videre til dere....men kan ikke love noe.)

Hei.

Da bør du sjekke blodprøve-svarene dine, det kan hende du er undermedisinert. Husk å sjekke Ft4, t3, A-TPO. og Tsh!!! Og om Tsh er noe særlig over 2-2,5 bør du diskutere det med legen din!!!!

Huldr 22-06-06 22:42

Sitat:

Hvis du har brukt Levaxin i mange år så har du Hypotherose for livet.

Og da er skjoldbruskkjertelen din enten død, eller ikke i form. Og uansett må du nok gå på medisiner resten av livet. Hvis du er redd for kalsium-mangel(eller var det kalium?) så kan du få legen til å ta en blodprøve og sjekke, og eventult ta tilskudd om det trengs.

Hvis du slutter med medisiner, kan det ta fryktelig lang tid før du er tilbake til den formen du er i nå.

Lykke til hvertfall!!!:)

Da jeg begynte hos Oftebro hadde jeg ikke begynt på Levaxin.

Dette er en gammel tråd, og det er lenge siden jeg skrev dette, faktisk to år... Jeg vet at man kan ta blodprøve (men det er ofte ikke så enkelt som å ta en blodprøve når det gjelder kalsium, da vevet kan være kalsifisert, uten at det gir utslag på blodprøver). Men jeg har aldri sagt at jeg skal slutte med Levaxin, dette var det Oftebro som forespeilet meg. Det jeg tenkte på var at å bruke naturlig tyroxin var bedre i forhold til problemet med kalsium. Dette har jeg ennå ikke fått noe godt svar på fra en lege.

Men jeg setter liten pris på at du skriver at skjoldbruskkjertelen min er død. Det er den ikke. Og hva vet du egentlig om at jeg har hypotyreose for livet? Er du lege?

trommis 22-06-06 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av guro

Hei Guro.

Må få anbefale Helge Oftebro, han er helt rå!!!

Men han er fryktelig dyr, kr 2000 for ca 25 minutter og det blir ikke dekket på trygdekontoret.

Han har satt meg på diett og gitt meg masse kosttilsskudd som legen min ikke har giddi å sjekke, hun har bare sagt att alt er i orden så jeg trenger ikke å bekymre meg for det.

Om du ikke har lyst til å gå til han kan du sende meg en pm så kan jeg skrive opp alle de tingene han sjekket via blodprøver, så kan du få fastlegen din til å sjekke de samme tingene. Og husk å få de skrivi ut så du kan sjekke selv om alt er som det skal.(om du har en lege som min altså, som sier att alt er sjekket og fint, også er det ikke det.....)

Lykke til!!!

Huldr 22-06-06 22:53

Må igjen få si at denne tråden er veldig gammel!! De fleste her har funnet ut mye mer om sykdommene sine nå...

trommis 22-06-06 23:01

Sitat:

Da jeg begynte hos Oftebro hadde jeg ikke begynt på Levaxin.

Dette er en gammel tråd, og det er lenge siden jeg skrev dette, faktisk to år... Jeg vet at man kan ta blodprøve (men det er ofte ikke så enkelt som å ta en blodprøve når det gjelder kalsium, da vevet kan være kalsifisert, uten at det gir utslag på blodprøver). Men jeg har aldri sagt at jeg skal slutte med Levaxin, dette var det Oftebro som forespeilet meg. Det jeg tenkte på var at å bruke naturlig tyroxin var bedre i forhold til problemet med kalsium. Dette har jeg ennå ikke fått noe godt svar på fra en lege.

Men jeg setter liten pris på at du skriver at skjoldbruskkjertelen min er død. Det er den ikke. Og hva vet du egentlig om at jeg har hypotyreose for livet? Er du lege?

Skrev også att den kunne være "ikke i form" så jeg skrev ikke at den MÅTTE være død.

Har en hatt Hypo i over 6 mnd, (det har ett eget navn, husker det bare ikke i farta" så regner en med att det er for alltid, dessverre. Men en KAN ha det midlertidig og, men da somregel ikke no særlig over 6 mnd.

Går hos Oftebro, og i forhold til fastlegen min som jeg ikke er så fornøyd med, er jeg fornøyd med den oppfølgningen jeg har fått av han. Han er nøye, og jeg er veldig fornøyd med det.

Hva slags informasjon fikk du Scilla? Har lest andre steder att det er andre som ikke var fornøyd med han,men jeg har tenkt å følge "instruksene" hans og se om det virker. Jeg har hatt Hypo i snart 8 år, og var Hyper i 5 år før dtte, så uansett så har han masse interessant å tilføye kunnskapen min!!!

Ser du ble litt misfornøyd med uttalelsen min, og det er bare å beklage, er ikke her for å trampe noen på tærne.

Er bare interessert i å leve med hypo og i tillegg å gå ned i vekt, og ble litt engasjert da jeg så dette tema inne på dtte forumet.

trommis 22-06-06 23:09

Sitat:

Må igjen få si at denne tråden er veldig gammel!! De fleste her har funnet ut mye mer om sykdommene sine nå...

Akkurat... Da hopper jeg av her.... Viste ikke at dette var en død tråd.

Huldr 22-06-06 23:28

Sitat:

Ser du ble litt misfornøyd med uttalelsen min, og det er bare å beklage, er ikke her for å trampe noen på tærne.
OK. Liker bare ikke så godt å få råd (i en såpass bastant form) uten å ha spurt ;)
Sitat:

Skrev også att den kunne være "ikke i form" så jeg skrev ikke at den MÅTTE være død.
Det blir bare en veldig negativ ting å si som ga meg et lite sjokk da jeg leste det...

At skjoldbruskkjertelen ikke er i form når man har hypotyreose er vel egentlig en selvfølge... :)

Sitat:

Har en hatt Hypo i over 6 mnd, (det har ett eget navn, husker det bare ikke i farta" så regner en med att det er for alltid, dessverre. Men en KAN ha det midlertidig og, men da somregel ikke no særlig over 6 mnd.
Nille her inne har hypotyreose, og hun har kuttet ut tyroxin med godt resultat. Det er ikke alt skolemedisinen har oversikt over. F eks effekten av lavkarbo... Det finnes mange sykdommer som regnes som uhelbredelige, men som folk blir friske/ bedre av ved å gå over til et hormonelt riktig kosthold og ved å benytte forskjellige former for "alternativ" behandling. Jeg selv er mye friskere nå enn da jeg startet på lavkarbo. Nå er ikke hypotyreose den eneste sykdommen jeg har, som jeg skriver over her et sted har jeg også problemer med binyrer samt kanskje noe mer. Det tar tid å bli frisk og jeg har et godt håp om at skjoldbruskkjertelen skal begynne å bli mer aktiv igjen på lang sikt.

Sitat:

Er bare interessert i å leve med hypo og i tillegg å gå ned i vekt, og ble litt engasjert da jeg så dette tema inne på dtte forumet.
Det forstår jeg :)

Sitat:

Går hos Oftebro, og i forhold til fastlegen min som jeg ikke er så fornøyd med, er jeg fornøyd med den oppfølgningen jeg har fått av han. Han er nøye, og jeg er veldig fornøyd med det.

Hva slags informasjon fikk du Scilla? Har lest andre steder att det er andre som ikke var fornøyd med han,men jeg har tenkt å følge "instruksene" hans og se om det virker. Jeg har hatt Hypo i snart 8 år, og var Hyper i 5 år før dtte, så uansett så har han masse interessant å tilføye kunnskapen min!!!
Jeg var bare hos ham to ganger, for jeg ble jo ruinert. Jeg fikk instruksjoner som de jeg har skrevt over. I tillegg skulle jeg holde meg unna alle melkeprodukter (men ikke korn...), og "trene hele tiden" (på det tidspunktet orket jeg knapt å gå hundre meter). Han tok mange blodprøver, og det var bra, men jeg syntes han var vel lettvint i sin behandling. Ingen papirer eller diettliste, bare en fem-ti minutters forelesning i hva han mente jeg burde spise og hva han mente jeg ikke burde spise, uten å ha sjekket meg i forhold til matintoleranser. Men jeg kan forstå at du syntes det var bra å komme til ham etter å ha fått liten hjelp fra lege tidligere. Dessverre synes jeg han skor seg på den mangelfulle kunnskapen blant allmennleger.

Jeg prøvde også å følge dietten hans, men det viste seg (for meg) å være en altfor begrenset og restriktiv diett til at jeg kunne følge den, i tillegg til at han ikke hadde noe dokumentasjon å vise til. Jeg har nå funnet, ved mye lesing og prøving og feiling gjennom flere år, omtrent hva som er bra for meg. Da jeg begynte på Atkins for to år siden ble det meste mye, mye bedre i løpet av et par måneder...

Men jeg skal ikke ta fra deg det du har funnet å være bra for deg. Om det hjelper deg, så er det svært bra! :)

Huldr 22-06-06 23:32

Sitat:

Akkurat... Da hopper jeg av her.... Viste ikke at dette var en død tråd.

Den er ikke død, det er bare flott at du engasjerer deg, og om du vil dele av dine erfaringer er det bare fint det! Men kanskje du bør se på datoene på innleggene før du svarer på dem og generelt fare litt forsiktigere frem :)

Mxmamma 18-03-07 16:58

Hei!
Jeg har hatt lavt stoffskifte i 16 år. Jeg tror jeg har prøvd det meste for å stimulere hypofysen til å produsere mer thyroksin selv , men min erfaring er at det ikke går. Har med jevne mellomrom sluttet med medisin , noe som har endt med dårlig form og 20 kg opp i vekt. Jeg har også prøvd forskjellig kosthold uten at dette har hjulpet meg. Jeg tror du bør belage deg på å ta levaxin resten av livet , men det er veldig viktig at du gjør dette skikkelig. Blodspeilet kan nemlig vise at du er medisinert riktig , men veldig ofte er dette feil. Min erfaring tilsier at man ofte trenger en litt høyere dose, men snakk med legen din om dette.

mvh Mxmamma

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.