Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Fettprosent (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5460)

Nille 24-06-05 08:23

Oki doki. Da har vi ukens mysterium her:

Nilles fettprosent

25/5 - Tanita: 35,5 %
21/6 - www.mybodycomp.com : 32,71 %
21/6 - Fettklype: 27.3 % - (måletall - arm/b: (15) 11 arm/f: (8) 7 rygg: (18) 10 midje: (20) 15)

(måletallene fra fettklypa i parantes er fra november - hvordan de regner ut prosenten vet jeg ikke)

og hva stoler Nille på da da ?? :p

Amica 24-06-05 12:26

Ja, hvilke konklusjoner skal man trekke ut fra dette da? Synes ikke alle målene var fra "samme" tid, for det er jo meget godt mujlig at du har erstattet en del fett med muskler siden jul :p Du som er så flink med Pilates! :):)

Nille 24-06-05 13:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lita84
Ja, hvilke konklusjoner skal man trekke ut fra dette da? Synes ikke alle målene var fra "samme" tid, for det er jo meget godt mujlig at du har erstattet en del fett med muskler siden jul :p Du som er så flink med Pilates! :):)

Mybodycomp er fra samme tid som fettklypa - dvs. sist tirsdag... :D
Tanita er fra 25/5, altså ca. 1 mnd siden.

Har oppdatert med dato nå .....

Amica 24-06-05 13:07

Aha..Ja, ble bare forvirra når du skrev Novemeber der, ser jo at det står talla i PARANTES er fra Novemeber :p Sånn går det når man er surrete. Da er vel Tanita lite troverdig kanskje? Virker jo mer sannsynelig at når man måler litt "overalt" på kroppen (måler fett/størrelse) blir det mer rett, i og med at Tanita bare måler motstand (som ikke bare trenger å være fett) og bare i beina, mens resten blir regnet ut etter alder, vekt og høyde..Noen har jo større overkropp enn andre...f.eks..

Huuuuuuuum :rolleyes:

atin 24-06-05 17:57

når du regner med fettklypen, får du bare vite hvor mye underhudsfett du har. og det er vel det som er mest interessant å vite. det er der du merker om du går ned. mybodycomp tar kanskje også med fettet inni kroppen, som du ikke kan se. og derfor blir tallet høyere. hvor mye fett du har inni kroppen vet jeg ikke, men så fryktelig mye skulle jeg ikke trodd det var.fettet du ikke ser kan ligge rundt organer og slikt.
men fettklypen vil jeg si er den beste indikatoren for å se hvor mye du har gått ned eller ikke.

Begod 13-10-05 14:37

Sv: Fettprosent

fett% er bare et tall , det finnes ingen eksakt måling av fettprosent, så du kan kun se om du går opp eller ned.

nøtta 13-10-05 14:46

åh jeg har alltid lurt på hvor høy fettprosent jeg har .... men jeg skjønner ikke hvordan man kan måle med en fett klype ?? bare tar man tak i en valke :p ?? noen er jo større enn andre :p:p også er jo magen starmmere når man har spist og slappere når man har spist men venta en god stund .....
æsj jeg har sikkert mega høy føler at jeg nesten ikke har noe muskler bare litt i låra også veier jeg 78 kilo .... noen som vil gjette :confused::D:D:D:D:D:D

:):D:)

Snow 15-11-05 16:48

Jeg tørker støvet av denne tråden jeg ;)
Er det noe jeg har tro på, så er det å gå etter selve fettprosenten og ikke vekta. Dette er fordi jeg har trent mye siden jeg var 15 år gammel og derav har mye muskler på skrotten min (derfor veier jeg vesentlig mer enn venner på samme høyde og bredde som meg).

Når det gjelder fettprosenten så burde menn ligge på ett sted mellom 9-21% fett. Kvinner burde ligge ett sted mellom 21-35% fett. Det er ikke dermed sagt at du er slank og flott om du som kvinne ligger på 35%, da det er anbefalt for en kvinne å ligge på en fettprosent under 30%. Menn er anbefalt å ligge på under 18%.

Når det gjelder denne websiden mybodycomp så går disse tallene kun ut i fra din alder, høyde og vekt. Spør du meg så tilsvarer dette BMI-index, som igjen etter min oppfatning har null betydning i det virkelige liv.

Ser dere også snakker om Tanita vekt her, nå vet jeg ikke hva slags type vekt dette er, men går ut i fra at det er en digital vekt med innebygd fettprosentmåler. Dvs. at når man står på vekta sendes det ut elektroniske impulser i kroppen din. Dvs. at når disse elektroniske impulsene treffer fettvevet, så skjer det ingen form for reaskjon. Når de samme impulsene treffer en muskel, vil selve muskelen trekke seg sammen som respons. Ut i fra dette klarer vekta å finne ut hva som er fett i kroppen, kontra muskler.

Fettklype foregår på nogenlunde samme måte, dvs uten elektronikken. En fettklype er oppført i mm (millimeter). Man skal foreta minimum 3 målinger på kroppen. Feks mage, armer, bein. Når målingene er lest av i mm, regnest gjennomsnittet ut av dette. Deretter går man inn i en form for konverteringstabell hvor det er delt inn i kjønn og alder, samt høyde. Ut i fra dette får du omgjort mm til en fettprosent.

Både klype og fettprosentvekt skal være ganske nøyaktige. Enkelte billigvarianter av de elektroniske fettprosentvektene kan være unøyaktige, selv synes jeg fettklypa gir best resultater.

Fettklypa koster kr 99,- og da får du også med konverteringstabellen som man må ha for å få omgjort fettprosenten ;)

des65 15-11-05 17:17

Får altså ikke den der fit to gether til å regne ut fettprosenten på meg, hmmm...

nøtta 15-11-05 17:20

må man bestille fettklypa på internett ??

Benzo 15-11-05 18:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av des65
Får altså ikke den der fit to gether til å regne ut fettprosenten på meg, hmmm...

Skjer ikke noe når jeg trykker på knappen!!

des65 15-11-05 18:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Benzo
Skjer ikke noe når jeg trykker på knappen!!

Nei ikke hos meg heller....

nøtta 15-11-05 18:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nøtta
må man bestille fettklypa på internett ??

*bare sørger for at spørsmålet mitt kommer på side tre* ;) :D

Nille 15-11-05 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Snow
Når det gjelder denne websiden mybodycomp så går disse tallene kun ut i fra din alder, høyde og vekt. Spør du meg så tilsvarer dette BMI-index, som igjen etter min oppfatning har null betydning i det virkelige liv.

Mybodycomp bruker ikke bare alder, høyde og vekt. Den bruker også detaljerte mål fra hele kroppen + aktivitetsnivå.

Er forresten enig ang. BMI - irriterende greie.

Tanitavekten det refereres til er den store intrikate saken med eget tastatur hvor man skiver inn alder, høyde etc. Ikke badevekt med andre ord.

Problemet med både bodycomp og Tanita er at de forutsetter en ”standard” sammensetning mellom fett og muskler, samtidig som de også benytter avrundinger for kjønn, alder, rase, hydrering, elektrolyttbalanse og så videre. De to sistnevnte variablene lager store problemer fordi du på en og samme dag kan få forskjellig måling av fettprosenten ved å spise saltholdig mat og/eller drikke mer eller mindre væske, og dette er jo åpenbart ikke ting som skal påvirke kroppsfettet!

Feilberegning på Tanita kommer altså spesielt til syne dersom man har mye vann i kroppen. Vannet "forstyrrer" resulatet. "Å forstyrre" betyr å dytte tørrstoff/muskler litt falsk ned, og fettmasse litt falskt opp. Har MHM forklart meg engang.....

En fettkaliper vil derimot måle tykkelsen på en hudfold, som består av hud og fettlag, og er derfor en bedre metode for å se endringer i selve fettlagringen. Husk at en viss del av fettprosenten også består av såkalt essensielt fett, som er det fettlageret vi har rundt vitale organer. Hos kvinner utgjør dette rundt 9-10%, og hos menn rundt 2-3%.

Jeg hadde dette resultatet engang for et års tid siden:

25/5 - Tanita: 35,5 %
21/6 -
www.mybodycomp.com : 32,71 %
21/6 - Fettklype: 27.3 % - (måletall - arm/b: (15) 11 arm/f: (8) 7 rygg: (18) 10 midje: (20) 15)

(måletallene fra fettklypa i parantes er fra november året før - hvordan de regner ut prosenten vet jeg ikke)

Velger å tro på klypa jeg.....:p ... nå er jeg på rundt 24 syns jeg å huske......

Snow 15-11-05 20:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nøtta
*bare sørger for at spørsmålet mitt kommer på side tre* ;) :D

Tror det er flere treningssentre som selger fettklyper. Ellers kan du også bestille via internett: http://fitnessonline.no/?index=webshop/webshop3

Selv kjøpte jeg min via http://www.tn.no men det ser ikke ut til at de har fettklyper lenger... :)

des65 15-11-05 23:40

Jeg kjøpte akkurat en bosch vekt og den kan man også legge inn alder, høyde, kjønn osv slik at den måler fett, vann, muskler, kalorier og slikt. Antar den er lik Tanita da.

mofe 19-04-06 11:31

*dytte* :)

Huldr 19-04-06 16:50

Linker til denne jeg: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1827

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.