![]() |
Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg må få lov til og skyte inn at da jeg fikk diabetesen min for drøye to år siden, så ble jeg sendt til ernæringsfysiolog og hun fikk nesten hakeslepp fordi jeg spiste ekstremt sunt; bakte brødene mine selv av grovt mel, laget all mat fra bunnen av og unngikk hel og halvfabrikata, brukte mye gode oljer, bønner og linser, mye fisk, etc., men det er ikke relevant så lenge en så stor andel karbohydrater som det er i den typen mat er altfor mye til og kunne regulere blodsukkeret, selv om jeg spiste stort sett sene karbohydrater.
Om noen trivst med andre livstiler så er det helt ok for meg, men jeg er ikke alene om og ha funnet en måte der jeg får absolutt alle de næringstoffene jeg trenger og likevel klarer jeg og balansere blodsukkeret mitt. |
Sitat:
|
*kremter og lister meg stille inn i samtalen igjen*
Nå må jeg innrømme at jeg blir litt forvirra her.... Noen mener det er USUNT å leve lavkarbo "style"? Trodde dette skulle være så sunt jeg? Men jeg antar at man selv best kjenner sin egen kropp, og at kroppen sier i fra dersom man gjør noe riv ruskende galt med den... Jeg har hvertfall bestemt meg for å prøve det, men jeg må si jeg blir litt forvirra i dette store forumet, med alle disse menneskene som mener at "sine livstiler" er den eneste rette... Jeg håper nå jeg klarer å holde meg på riktig spor. Jeg bommer og driter meg ut av og til, og får et sukkerkick uten ende, og da spiser noe "ikke bra" mat, men men, kjenner på den "gode dårlige samvittigheten" (den som kjennes så godt i magen at jeg håper jeg ikke gjør det igjen ;) ) og går videre med dagen :) Mitt mål er mitt mål, og min måte å komme meg dit, er min. Og det tror jeg at alle bør få lov å ha, uansett hvilken måte og vei de velger. Jeg sier ikke at MIN MÅTE er den eneste rette, jeg sier at min måte tror og håper jeg er den rette for MEG :) Jeg har ikke vært medlem så lenge enda, så jeg håper jeg etterhvert kommer mer inni dette, og blir litt kjent med noen og at de kan være gode støttespillere her :) Jeg forstår godt at på et så stort forum må man nesten finne minst 5 stk som ikke er enige med min måte, eller din måte, å leve på, men ok, er ikke det bra da? Tenk hvor kjedelig verden var om alle var like, likte det samme, hatet det samme osv? Nei, litt diskusjon og "varme" må man få til, det krydrer hverdagen så fint syns jeg ;) |
Sitat:
I mellomtida anbefaler jeg deg å lese masse! Kunnskap er makt. ;) |
Er det én ting jeg har innsett på dette forumet så er det at ikke alle fungerer like godt på samme mat. Men jeg mener også at det går an å dra ut noen større hovedtrekk før man begynner å spesialisere for hver enkelt.
Disse hovedtrekkene kan være - Tomme stivelseskalorier tolereres ikke så bra av de aller fleste (= potet, ris, pasta, brød) - Det er ikke bevist at "spist kolesterol" legger seg i blodårene - Det er et fysiologisk faktum at vi MÅ ha proteiner og fett, ikke karbohydrater (men vi kan spise, og nyttegjøre oss karbohydrater). I hvilke mengder og typer er individuelt. - Maten vi spiser skal gi oss vitaminer, mineraler ... og energi. Under dette har vi vel alle vårt å stri med. Noen liker ikke diverse, andre tåler ikke diverse... Når vi snakker om "usunt" og lavkarbo - så er det ingen tvil om at VG-lavkarboen (lavkarbo som den presenteres i VG) ikke er bra for noen som livslangt kosthold (smør/fløte/egg/bacon/rømme/ost ... og ingen grønnsaker). Og da ser jeg helt bort fra hvor vanskelig/enkel den er "samfunnsmessig". Det er heller ingen tvil om at det finnes mange måter å spise lavkarbo på som er både trygge og bra for de aller fleste kropper. (Presenter din velbegrunnede favoritt her... ;) ) |
Sitat:
|
Sitat:
Man kan jevne sauser med andre ting enn mel/maizena/potetmel. F.eks. finnes det et fortykningsmiddel som heter johannesbrødkjernemel, eller man kan bruke eggeplomme eller ost. Man kan helle fløte/seterrømme/creme fraiche i panna mens biffen hviler og surre det sammen med saftene fra biffen med litt salt og pepper til en digg fløtesaus. Eller noe så enkelt som smørsaus eller sandefjordsmør eller eggesmør til f.eks. fisk. Du kan sågar marinere biffen/kotelettet/kjøttet ditt. Det er ingen grunn til å spise tørt kjøtt, med andre ord! :D |
Sitat:
:ja: |
Sitat:
Det var også veldig ok å følge en ukeplan. Husker at Fedon hadde en ok i sin første bok jeg fulgte i starten. Jeg utarbeidet også egne ukeplaner. Tror det er veldig viktig å tenke som deg, man må prøve seg litt fram i starten og finne sin egen retning og hva som passer for deg. Vil ønske deg lykke til! :heia: |
Sitat:
Dette er jo en horribel uttalelse fra deg! Hvis man først velger å forholde seg til BMI-skalaen må man jo akseptere forutsetningene. Definisjonen på overvekt er en BMI > 24,99. Tilsvarende definisjon for undervekt er en BMI < 18,50. Hvis det er som du sier, at en BMI på 19,7 er lite ønskelig for de fleste, fordi det kun er 1,2 enheter fra undervektsgrensen, vil jo en tilsvarende avstand fra overvektsgrensen være like lite ønskelig. Du har dermed etter eget forgodtbefinnende snevret inn grensene for normal/ønskelig BMI ganske betydelig. Uten å kjenne til personen du gir råd til, slår du fast at en BMI på 23 er sunnere for vedkommende enn en BMI på 19,7. Hvor i all verden henter du grunnlaget for en slik anbefaling? - |
Sitat:
Har du lagt på deg alle disse kiloene ved hjelp av et lavkarbokosthold? - |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Hvis jeg forstår deg riktig, mener du at lavkarbokostholdet du hadde er indirekte skyld i at du nå har lagt på deg. Hva er da skyld i at du la på deg før du begynte med lavkarbokosthold første gang? - |
Sitat:
TS: Skjønner godt at det er vanskelig å orientere seg i denne jungelen , men les deg opp og prøv deg frem så finner du sikkert det som fungerer best for deg :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Fedon som du fulgte før? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
"mathunger å overspising. Har gått opp fra 68 kg til 85 kg" "Men grunnen til at d ikke fungerer over lengre tid er at kroppen ikke får alle sammensatte næringsstoffene den trenger, altså nok karbohydrater. Derav kommer lysten etter karbohydratene, i mitt tilfelle sukker. Får kroppen alle næringstoffene hele tiden, får en ikke denne store lysten etter sukker feks, å overspiser." |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Da er det vanskelig for meg å tro at du vet hva du snakker om. |
Sitat:
Jeg kunne godt tenkte meg en vitenskapelig referanse/bok/forskning/ukeblad whatever, hvor du har funnet denne opplysningen :o Om man setter seg godt inn i lavkarbo-pyramiden (matpyramiden)og bruker disse matvarene, skal det noe til å ikke få de næringsstoffene en trenger. Legger man seg derimot på VG-lavkarbo som noen kalte det, - kan man kanskje få mangler etterhvert. Jeg har aldri spist så mye grønt og bær som på lavkarbo, - og det istedenfor potet, ris, pasta....som ikke inneholder noe jeg da går glipp av. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det er vanskelig for meg å være uenig i denne uttalelsen. - |
Sitat:
|
Jeg sier meg ferdig med denne diskusjonen, alt jeg ville var å fortelle hvordan jeg har opplevd å leve på lavkarbo den siste tiden. Det har ikke vært positivt for meg, så derfor velger jeg et "vanlig" kosthold heretter. Å ja jeg har mer tro på at d er sunnest i lengden. Men det står jo fritt for alle andre å ha sin egen oppfatning. Alle må finne sin diett som de føler fungerer best. :)
|
Sitat:
|
Sitat:
"Jeg råder deg til å spise vanlig mat, å holde deg til mest langsomme karbohydrater. Jeg har prøvd mange lavkarbodietter, og for meg har d ført til total forvirring på mat fronten. Det har resultert til at jeg innimellom har fått mathunger å overspising. Har gått opp fra 68 kg til 85 pga dette tullet. Nå er d slutt å jeg har meldt meg på Grete Roede kurs for å lære meg å spise sunt igjen. Trener mye gjør jeg også, så trenger sunne karber. Sammfunnet er heller ikke laget for å leve på lavkarbo livet ut. Bare se i Asia der nesten alle spiser ris og er faktisk slanke. Nei lavkarbo er blitt et hysteri og gjør hodet og kroppen forvirra." |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08. |