![]() |
Sv: Tren som en mann og se ut som en gudinne
Sitat:
http://lonenoras.blogg.no/ <3 |
Sitat:
Ser du kjører starting strenght og det programmet er ikke satt opp slik tilfeldig. Her bør du følge slik programmet er satt opp. Markløft er en svært anstrengende øvelse som vil kreve lang restitusjon. Siden programmet foluserer på bøyøvelser og knebøy er en såpass altomfattende øvelse er markløft i begynnelsen nedtonet. Ikke bytt ut knebøy med markløft, det er ikke anbefalt på dette programmet. |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Jeg regner meg selv som erfaren trener, men ikke nødvendigvis på styrke. Så derfor forholder jeg meg til hva som er anbefalt på denne fronten, ikke bare for fremgang, men også for å unngå overbelastning og skader. Jeg har hatt utrolig fremgang på dette programmet og du trenger ikke være redd for at markløften din ikke blir bedre, relax, det blir den. Jeg har gått opp over 20 kilo i markløft på litt over en måned. Kroppen er blitt meget bra formet ut fra utgangspunktet mitt og det er nok noe i det "alle eksperter" sier. Starting strenght fungerer for en nybegynner! |
Så først nå at mitt navn var nevnt inne i et par innlegg her ang ulike øvelser.
Så, skal forsøke å oppsummere litt her. Ja, knebøy, markløft, militærpress er knallfine øvelser, og det er jo en grunn til at de utgjør grunnstammen i et styrkeprogram for mange. Når det er sagt, skal det også sies at det finnes alternativer. Dette er ikke de enetse øvelsene man kan kjøre. I stedet for knebøy kan man f eks kjøre frontbøy, dvs. man holder stanga foran og lar den hvile på overgangen melom hals/bryst. Man tar gjerne mindre belastning enn ved tradisjonell knebøy, men det skal være veldig effektivt. http://fitnessbloggen.no/kneboy-frontboy/ Min store treningshelt, selve Jernguruen Vince Gironda, mente at knebøy var tull. Han skal ha kasta folk ut av gymmet sitt dersom han så dem holde på med det. Han anbefalte heller hack squats. Selv kjører jeg slike og reverse hack squats. http://www.youtube.com/watch?v=UukL428wjeg http://www.youtube.com/watch?v=iZO1Y5YB9lc For markløft er alternativer f eks t-bar rows, stående roing, rumensk markløft. http://www.youtube.com/watch?v=VS3x75_YpsE http://www.youtube.com/watch?v=j3Igk5nyZE4 Militærpress, nja, den er fin den, men her ville jeg faktisk heller anbefale arnold press med hantler. http://www.youtube.com/watch?v=vj2w851ZHRM Når det gjelder isolasjonsøvelser, så går det også an å finne øvelser som foksuerer f eks på biceps, men som også svir godt andre steder. Bruker man frivekter vil man dessuten trene andre muskler rett og slett fordi man holder balansen. En av mine favoritter å hate er zottman curls, en bicepsøvelse som også tar godt på underarmene: http://www.youtube.com/watch?v=ZrpRBgswtHs Eller bodrydrag curls: http://www.youtube.com/watch?v=04x3G_Vyh0I (Bonus, the man himself, Vince Gironda) |
Sitat:
Det kan muligens være lettere å holde balansen med en vektstang som er lengre enn f eks manualer. Du vil også få en annen vektdistribusjon enn med manualer. Vi er jo ofte litt sterkere i den ene siden, avhengig av om man er høyre- eller venstrehendt. Høyden din spiller ingen rolle når det gjelder dette, men som Hypah skrev, det er kanskje mer praktisk å ha en kortere stang. Husk at de kortere stengene veier som regel mindre enn de lange (olympiske veier 20 kg). Når det gjelder vekta, så ikke tenk på det. Det viktigste er at du løfter med en belastning som passer din kropp og ditt nivå. Noen må opp i 30 kg hantler på visse øvelser, mens andre må bruke 5 kg. Det skal være tungt nok til at du sliter med de siste repene, men ikke så tungt at du ikke klarer å gjennomføre med ok teknikk (handler også om å unngå skade). Lykke til og stå på! |
Sitat:
Og siden du først er inne på det, kan man jo snakke om tykkelsen på muskelhinnene (se f eks på Jay Cutler som har tykkere hinner enn en del andre og hans muskler ser annerledes ut), eller så har man den ene prosenten "genfreaker" som er slik utstyrt fra naturens side at de raskt øker i muskelmasse. Denne artikkelen er jo en genrell betraktning og som stemmer for de aller, aller fleste, bortsett fra de med testosterondominans, tykkere muskelhinner, genfreaker og andre selvsagt. |
"Om man f.eks har testosterondominans vil man veldig fort få en mer mandig kropp med kulemuskler og bredere skuldre."
Jeg vil nå påstå at dette er fortsatt en sannhet med modifikasjoner. En kvinne med testosterondominans vil fortsatt ha mindre testosteron enn en gjennomsnittsmann. Det er vanskelig nok for en mann å bygge muskler, så det vil fremdeles være enda vanskeligere for en kvinne og man vil ikke få kulemuskler "veldig fort". T-dominans vil gjøre at man responderer på trening raskere og bygger muskler raskere, men veldig fort?? Og da er det jo bare å legge litt om på trening om man ikke vil bli for stor, som igjen er fryktelig, fryktelig vanskelig og krever ekstremt målrettet trening og kosthold. |
Sitat:
Jeg synes det blir litt "balete" med to såpass store manualer samtidig og om jeg skal legge på flere vektskiver så blir det jo enda mer bal i grunnen. Hm. Må ta en titt på g-sport i løpet av uka og se på stenger tror jeg... Takk for tips og info! :) |
sjekk også chr mobech (de har netthandel)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Åh gud jeg er støl i dag :D Markløften og knebøyen og ikke minst utfallene igår gjorde susen ja. Dør hver gang jeg skal gå opp og ned trappene i huset her... :D
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
ja jeg må holde meg fast både på vei opp og ned her gitt. Hehe!! Ja godtvondt ;)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Haha tenker jeg nok ja ;) Hehe... gående og gående. Krypende tenker jeg :P
|
Sitat:
En annen faktor er at insulinresistansen som også medfølger PCOS hos iallfall noen vil motvirke muskelbygging... Jeg har ikke noen problemer med å godta at dette ble et problem for deg, det jeg har problemer med å forstå er nødvendigheten av å gjøre det til et et allmenngyldig utsagn, når det i høyden gjelder et fåtall kvinner. Og enhver kvinne som opplever det du gjorde - og ikke ønsker stor muskelvekst vil gjøre det du gjorde; stoppe. Å reversere den uønskede utviklingen, å miste muskler som ikke brukes er forsvinnende enkelt for de aller fleste, med eller uten insulinresistens. (En annen faktor som er relevant for insulinresistens, men ikke for denne diskusjonen direkte er at styrketrening er noe av det mer effektive man har for å bygge insulinsensitivitet... ) |
Sitat:
|
Burde trene masse bein du da, Carisma!:) Siden du sier at overkroppen er så mye større enn underkroppen.
|
Sitat:
Jeg har sånne legger som hun her ønsker seg: http://ceciliefelice.blogg.no/131110...e_leggene.html Jeg syns forøvrig det er dritstygt.... |
Sitat:
|
Jeg sparer til voksing for tida, men så snart det er gjennomført kan jeg prøve å få tatt bilde. (Hvordan i all verden får jeg tatt bilde nedenfra bakfra? :confused:)
Eksen sa at jeg ikke kunne gå i kort skjørt med de leggene, og han jeg bor med nå går helst ikke bak meg i trapper om leggene er bare :rolleyes: Mest fordi man ser absolutt hver liten muskelbevegelse, så om man ser nøye på det ser det ut som små marker kravler rundt inni der... Vel, nok om det. |
Sitat:
Selv er jeg brei som ei låvedør over ryggen og breiere er jeg blitt etter denne treninga, rumper og lår har heller ikke blitt mindre selv om vekta tilsier noe annet. Men jeg ser muskler, jeg ser definisjon og blir fastere og fastere i fisken. Takke meg til det en noe dvaske greier som slenger rundt, men det er jo hver sin smak da. Og ja Carisma jeg vil påstå at du nærmer deg type unik når du klarer å bygge kulemuskler på noen få timer i sal i løpet av et par måneder. Jeg kjenner ikke mannfolk som har klart det en gang. Og jeg vet om et par som har prøvd. |
Det var f*** ikke enkelt å få tak i en vektstang på ca. 150 cm! XXL skulle jo ha, men da jeg kom på butikken så hadde de ikke hatt det på leeeenge... Grrr... Har også vært på Intersport, G-sport og Obs! Sport, på sistnevnte plass hadde de ikke engang tid til å snakke med meg, de to ekspeditørene inne i butikken gikk med telefonen på øret og snudde ryggen til - greit, da har de ikke bruk for mine penger. Har også ringt på 3 steder til. Niks og nada. Må få dem til å bestille til meg tydeligvis. *sukk*
Jeg vil ha den NÅ! Spurte på XXL om jeg kunne bruke en slik curl-stang (?), men hun mente at den ikke var egnet til vanlige biceps-løft...? Min kollega sier at det er jo bare tøys - det er jo det den er beregnet for! Det trodde jeg også, men... :confused: |
Sitat:
|
Sitat:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Spor...angsett-14753/ Så jeg stikker innom der i kveld. :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Og da var veiledningstimen unnagjort. Blir nok bare med stanga (20kg) på både knebøy, benkpress og roing. Legger nok på litt på markløft. Og så blir skulderpressen tatt med hantler på 6kg. Holdt lenge det:D.
Tar noen mage og rygg øvelser etter og litt dynamisk oppvarming på forhånd. Og så blir det utstrekk til slutt! Gleder meg! |
Ja tar bare stanga jeg også sånn nå til å begynne med, så var det med litt ekstra vekt på markløften.. Trust me, du kjenner det i beina uansett, hehe :D Tok armer/skuldre og mage idag, så i morgen er vel armene knust :P
|
Sitat:
|
Se så. Da ble det omsider vektstang på 150 cm meg. :D Den har diameter på 25 mm og ligger godt i hånden og en del av de vektplatene jeg har fra før passer på den - i tillegg til at det fulgte med 2x5 kg og 4x2,5 kg. :) Håndgrepene er neeesten i overkant langt fra hverandre, men jeg tror det skal gå greit å gripe litt lenger inn også om nødvendig. Artig!!! :D
|
slik er det når man gjør. noe nytt. men det blir bedre. snart kjører dere fire tunge økter i uka og vil ha mer
|
Oh yes. Tenk så lekre vi blir da, gamlebyen!! ;)
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34. |