![]() |
Sv: Hvorfor trener du?
Sitat:
|
Fordi jeg liker å bli sterkere. Jeg liker å bli mykere. Jeg elsker følelsen av å ha et hjerte som makter skikkelig tunge oppgaver uten å fuske. Jeg vet at kroppen takler dette fordi jeg spiser mat som hjelper kroppen, i stedet for å jobbe mot den.
Har forresten nettopp besvart eksamensspørsmål feil. Spørsmålet var: Er maxpulsen treningsbar? Riktig svar var nei. Men vi på lavkarbo vet bedre... |
Re: Hvorfor trener du?
Som jeg har sagt før, og andre nevnt i tråden jeg;
jeg trener for å bli den beste utgaven av meg sjøl :) |
Sitat:
Jeg tror mange aldri klarer teste sin makspuls fordi for å kunne tyne deg så maks ut er du avhengig av å være meget godt ttrent. Jeg har gått opp i makspuls med 1 slag, men det er fordi jeg ble bedre trent, sterkere både fysisk og mentalt. Særlig det siste gjorde at jeg klarer presse meg MYE hardere enn før og derfor tar jeg meg mer ut rent puls-messig også Er nok mer derfor man sier at makspulsen er "trenbar", ikke at man trener den til å slå flere slag. Hvis ikke du har publisert og anerkjent forskning som motbeviser dette da Bittorres? |
Skal jeg tørre å fortelle hvorfor jeg startet å trene da tro...ja jeg gjør det. Var singel i 03 og hadde akkurat startet med litt samvær med en suuuupersprek mann:pOppdaget at det var behøvelig å ut å røre på seg for "henge med":_plystre:Nå tåler ikke kroppen styrketrening mer desverre( 100% sikkert, behøver ingen "har du prøvd" forslag), men jeg får ikke betennelser av trim heldigvis så det har jeg fortsatt med. NÅ gjør jeg det for å være den beste utgaven av meg selv jeg kan være, fordi det gjør meg lykkelig og stolt:)
|
Sitat:
Noen år senere hadde jeg - i tråd med all forskning - noe lavere, nemlig 191. Siden den er noe variabel med dagsform (hvor mye du klarer å presse deg på aktuell dag) kan den jo variere noe, opp mot 2 slag. Så mellom 191 og 193 altså. Deretter gikk jeg over på lavkarbo, ikke for å gå ned i vekt, men for å se om jeg kunne bibeholde en god helse. Jeg gikk på skikkelig strikt LCHF, ca 10 - 15 gram pr dag, og jeg løp intervaller og langkjøring, trente 4- 5 dage i uken. Det som skjedde på pulsklokka etterhvert som mnd gikk, var snodig. På kortintervalldragene, lå jeg på ca 185 på de to siste dragene (4 min 1200 meter) men på langintervalldragene skjedde det snodige ting som sagt. Jeg kjørte 2 km rolig, 3 km intervalldrag, osv osv. På det siste draget gikk pulsen over 201. Noen mnd senere 212. Så 220. 229. 236 og siste måling 249, deretter sto det bare Error. På kortintervalldragene lå jeg stødig på 182-185,og på langkjøringene på 120 - 130. Men på de harde lange dragene, der jeg egentlig skulle hatt syre som rakkern, men aldri fikk noe, bare åndenød, gikk altså pulsen helt amok, og den holdt seg der, til draget var slutt, kunne vare over en km. Til jeg stupte i grøfta. Forskjellige pulsklokker hjalp ikke, resultatet var det samme, med noen få slags variasjoner. Mange på lavkarbo har opplevd økning av maxpuls, men min teori er at mat med ødeleggende effekt på hormonene begrenser de indre organers potensiale. Lavkarbo normaliserer dette, og avstresser de indre organer, og gir dem muligheten til å realisere sitt potensiale. Jeg hadde også store mengder ketoner å ta av, opp mot 0.5 dl før trening gav hjertet nok ketoner å ta av. Ketoner er jo som kjent super oktan for hjertet og lunger. |
Sitat:
Bjørn Ferry nevner ikke noe om dette i sin bok så det er jo klart at du antakelig har skutt gullfuglen her med dine resultater om de kan ene og alene knyttes til lavkarbo. Det som også er allment kjent er at abnormaliteter i stoffskiftet kan gi slike utslag uten at man føler seg syk på noen måte. Ikke uvanlig fenomen og man kan faktisk ha slike sykdommer uten å være klar over det. |
Sitat:
Pappa skulle sjekkes for hjertet, men han klarte ikke få høy nok puls til den sjekken. Han fikk da beskjed om å dra hjem og trimme på ergometern noen uker for så å komme tilbake for å sjekke om pulsen kunne bli høy nok for å sjekke hjertet på nytt. |
Sitat:
Jo bedre trent du er både fysisk og psykisk, jo mer reell blir makspulstesten din fordi du klarer utnytte med av ditt genetiske potensiale. Mange av oss klarer ikke få reell makspuls fordi vi rett og slett ikke klarer pushe oss så hardt at den nås, men ved mye systematisk trening, gjerne mental trening så flyttes evnen til å tåle smerte og ergo man får et mer reelt makspulsmål. Men, BitTorres har jo kanskje skutt gullfuglen da, om han har spist seg til en høyere makspuls enn han noensinne har hatt. Hvis så er tilfelle, så bør dette komme toppidrettsutøvere og Olympiatoppen til gode. Ja for den del, hele idrettsverdenen bør få undersøke hans genetikk fordi er det NOE enhver idrettsøutøver ønsker så er det et størst mulig spenn mellom hvilepuls OG makspulsen sin. Jo større spenn, jo bredere register og bedre fysisk kapasitet. |
Sitat:
Men jeg må spørre om en ting: Hvorfor skulle ikke en maxpuls være trenbar? Rent fysiologisk? Er det noe du har lært og lest i alle fagbøker? Vi har også lært og blitt opplært i fler tiår nå, at mettet fett er farlig. Når store menn gjør små feil, er det farlig. Så, rent fysiologisk og biologisk - hvorfor er ikke maksimalt antall slag et hjertet kan slå, trenbart? |
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10688280
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17960504 Det finnes altså folk som mener at maksen ikke er skrevet i stein... |
Jeg har heller ikke funnet noen GOD fysiologiske grunner til at HRMax ikke kan endres. Nå var jo disse observasjonene det motsatte av hva jeg har opplevd - min max steg. Den amerikanske legen Michael Eades mente det kom av de store mengdene ketonlegemer som ble dannet av cocosfettet jeg gikk på. Han opplyste om at ketoner var hjertemuskelens store kjærlighet, og at det gir 28 % mer energi enn fett. Jeg tror fortsatt at potensialet til hjertet blir "drept" av for store mengder usunne karbohydrater - og frigjort av store mengder fett. Nå løper jeg ikke lenger, og spiser mye mer karbo enn jeg gjorde den gangen, men jeg er overbevist om at jeg nok en gang kunne gjort det samme om igjen.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16. |