Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Hva sier dere når folk sier at LCHF/lavkarbo ikke er bra? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51648)

Runegutt 23-04-12 15:12

Sv: Hva sier dere når folk sier at LCHF/lavkarbo ikke er bra?

Jeg svarer dette: Jeg har to valg 1) Lavkarbo 2)Insulin. Jeg velger lavkarbo for å slippe alt tullet med å sette insulin, føling m.v

akas 23-04-12 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1336624)
Hvorfor beskytter man ungene sine for omverdenen selv om man vet de klarer seg selv?

Min achilleshæl er mine barn, min familie og mitt liv. Jeg vet jeg gjør det som er riktig for meg og det betyr såpass mye for meg at det vil alltid være min achilleshæl...familie, barn, .min livsstil, mitt kosthold=mitt liv

Vi har kanskje forskjellig "definisjon" av hva et sårt punkt er?

Mine barn er ikke noe sårt punkt for meg. Jeg vet for meg selv at jeg har gjort alt i min makt for at de skal få det bra her i livet, inklusive å gi dem frihet til å klare seg selv om jeg vet at de kan det (selv om det er vanskelig).
Men om noen virkelig skulle gjøre meg noe vondt, så hadde barna vært et angrepspunkt. Så de er absolutt min achilleshæl.

Mitt kosthold, derimot, er et valg jeg har gjort for meg selv, og om folk vil kritisere det, så spiller det ikke noen rolle for meg. Det bryr jeg meg ikke om. Ergo: Ikke noe sårt punkt, for jeg vet at for meg er det det rette. :)

Yrla 23-04-12 23:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1336919)
Jeg tror det skyldes at leger og diabetessykepleiere henger igjen i det de har lært, nemlig at fett er farlig, diabetikere får høyt kolestreol, grovt korn og potet er sunt og kroppen trenger karbohydrater.
Dette lærer de den forskrekka stakkaren som akkurat har fått vite at de har diabetes.
Og siden fremdeles flertallet av oss innbiller oss at leger og sykepleiere sitter med rett kunnskap, så tror man på dem........

men legen er jo ingen ernæringsekspert og burde virkelig ta den med diabetes på alvor og gi minst 1 time hos en dietiker!

shailene 23-04-12 23:48

Re: Hva sier dere når folk sier at LCHF/lavkarbo ikke er bra?

Jeg har heller ikke fått noe særlig kritikk til at jeg spiser lavkarbo. Eneste jeg har fått høre noen ganger er at folk stusser over at jeg slanker meg eller sier jeg ikke må bli for tynn. Sier da at jeg ikke spiser lavkarbo for å slanke meg selv om jeg har tatt av noen kilo.. Spør de noe utover det svarer jeg gjerne, men kostholdet mitt er ikke noe jeg er spesielt interessert i å diskutere med folk. Er jo fint hvis de spør fordi de er nyskjerrige eller vil lære mer om lavkarbo generelt, men kritikk og "angrep" på kostholdet mitt er jeg ikke interessert i å bruke som utgangspunkt til noe diskusjon.

BenteR 23-04-12 23:53

Jeg var hos ernæringsfysiolog etter at jeg fikk diabetes for halvtannet år siden. Ernæringsfysiologen var mektig imponert over kosten min; hjemmelagde grove brød, all mat laget fra bunnen, mye frukt og grønt, grov pasta, brun ris, bønner, poteter etc.
Men jeg fikk nå litt kjeft fordi jeg drakk H-melk og brukte ekte smør.:rolleyes:
I en periode på 3 måneder spiste jeg akkurat slik ernæringsfysiologen sa, og hadde et blodsukker som oppførte seg som om det var en berg og dal bane.
Da var det jeg fikk nok, og gikk over til lavkarbo og fikk kontroll over diabetesen.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.