Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Marianns valnøttmarsipan - påska er redda (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51561)

Mariann S 03-04-12 23:00

Sv: Marianns valnøttmarsipan - påska er redda

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1325630)
Valnøtter er jo rene helsekosten for oss som spiser lchf i alle fall :) Det skal være noe av det sunneste fettet man kan få i seg, så om man ikke er redd for fettkaloriene, så er det mer omega-3 i dette enn i laks osv...

Takk for at du har eksperimentert deg frem til en deig som funker, Mariann :) Jeg har en food processor fra KitchenAid som funker bra på mandler, så jeg håper det går bra med valnøtter også. Jeg skjønner at det lett kan bli oljete med stavmikser, selv om det er mindre oppvask.

Så pene kuler du har fått :)

Har nettopp laga meir marsipan, dobbel porsjon, so då blir det nok til heile påska, trur eg :D Skal trille kuler i mårgå. Kanskje prøve med litt romessens i nokre av kulene
Eg er veldig glad i valnøtter, dei nøttene eg likar best. Kanskje underbevistheta mi viste at dei var sunnast :)
Funka food prosessoren din på mandlar, funka den nok også på valnøtter :)

Dietta 05-04-12 11:08

Har satt mitt første forsøk i kjøleskapet nå. Synes den var veldig klissete (helt nøyaktig med målene), så jeg håper den setter seg litt i kulda :)

Må også si at den TW kverna var utrolig god. Mye bedre male på enn min gamle mandelkvern. Jeg skal jammen kjøpe en til, så jeg kan ha både på hytta og hjemme. Når nr. 2 kommer, går den gamle kverna rett i søpla ;)
Tusen takk for tips :blomster:

Mariann S 05-04-12 11:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1326073)
Har satt mitt første forsøk i kjøleskapet nå. Synes den var veldig klissete (helt nøyaktig med målene), så jeg håper den setter seg litt i kulda :)

Må også si at den TW kverna var utrolig god. Mye bedre male på enn min gamle mandelkvern. Jeg skal jammen kjøpe en til, så jeg kan ha både på hytta og hjemme. Når nr. 2 kommer, går den gamle kverna rett i søpla ;)

Berre lat dei stå i kjøleskapet nokre timar, då blir den fastare :)

Tiki 05-04-12 12:49

Re: Sv: Marianns valnøttmarsipan - påska er redda

Har laget disse i går, ble kjempegode, og mektige. :-)

Mankell 05-04-12 15:57

Dette ser kjempegodt ut. Selv har jeg bare lagd marsipan med mandler (500g malte mandler, 250g sukrinmelis, 1 eggehvite og litt vaniljeessens med sjokolade trekk. Veldig populært hos mine "høykarbo" venninner.), men nå skal jeg jammen prøve denne varianten.

Hva er tragant? Hvor mye er 52g eggehvite? 1 el 2 egg?

Dietta 05-04-12 17:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mankell (Innlegg 1326150)
Dette ser kjempegodt ut. Selv har jeg bare lagd marsipan med mandler (500g malte mandler, 250g sukrinmelis, 1 eggehvite og litt vaniljeessens med sjokolade trekk. Veldig populært hos mine "høykarbo" venninner.), men nå skal jeg jammen prøve denne varianten.

Hva er tragant? Hvor mye er 52g eggehvite? 1 el 2 egg?

Tragant får du kjøpt på Apoteket. Det skal hjelpe til å gjøre marsipanen litt mer seig. Går fint å lage uten :)
Da jeg laget, var 52 gr eggehvite nesten 2 egg.

Bønna200 05-04-12 17:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1326073)

Ja, det synes jeg var en god ide. For da kan du lage valnøttmarsipan når du får besøk på hytta. ;)
Hint, hint... :p

Dietta 05-04-12 18:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1326168)
Ja, det synes jeg var en god ide. For da kan du lage valnøttmarsipan når du får besøk på hytta. ;)
Hint, hint... :p

Ha, ha. Den er notert ;)
Akkurat trillet kuler og dyppet i sjokolade nå. Står i kjøleskapet og venter på å stivne litt mer før det blir prøvesmaking :D

Mariann S 05-04-12 20:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1326177)
Ha, ha. Den er notert ;)
Akkurat trillet kuler og dyppet i sjokolade nå. Står i kjøleskapet og venter på å stivne litt mer før det blir prøvesmaking :D

Kordan gikk prøvesmakinga, Dietta :D

Dietta 05-04-12 21:56

Den gikk strålende :D Det var godt - en veldig lett og luftig type marsipan. Har bare spist en halv kule (skal nedover i vekt), men mannen har kastet innpå 3 stykker på kjappen. Skal hilse fra han og si at det vare nyyydelig, og er han i nærheten, kommer han på besøk :blomster:

Mariann S 05-04-12 21:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1326302)
Den gikk strålende :D Det var godt - en veldig lett og luftig type marsipan. Har bare spist en halv kule (skal nedover i vekt), men mannen har kastet innpå 3 stykker på kjappen. Skal hilse fra han og si at det vare nyyydelig, og er han i nærheten, kommer han på besøk :blomster:

Eg får passe på at eg alltid har litt marsipan på lur då :D

Dietta 05-04-12 22:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1326304)
Eg får passe på at eg alltid har litt marsipan på lur då :D

:lol: Gir man mannen min marsipan - har man en venn for livet :D

Yrla 06-04-12 12:06

er det en måte jeg kan bruke vanlig sukrin til marsipan, en måte å få løst opp kornene på sånn at det ikke bare blir masse knas?

Dietta 06-04-12 12:39

Kanskje prøve å lage sukrinmelis med stavmikser ?

Yrla 06-04-12 12:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1326435)
Kanskje prøve å lage sukrinmelis med stavmikser ?

det har jeg ikke, tenkte mer på smelting

Tiki 06-04-12 13:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1326440)
det har jeg ikke, tenkte mer på smelting

Sukrimelis knasprer også. Smelte det vet jeg ikke hvordan funker.

Imse 06-04-12 14:13

Jeg har laget denne for andre gang nå ( for det var flere enn meg som likte denne;) ). Men jeg synes det er alt for mye eggehvite. Så denne gangen gjorde jeg slik man skal gjøre med hvitene, ha de i litt etter litt. Og med 175g malte valnøtter, brukte jeg 1 eggehvite fra et emdium egg, altså langt under 52g eggehvite.

Siden fuktinnholdet i nøttene kan variere, så er det i grunn helt umulig å oppgi et vektmål på hvor mye hvite man skal ha i. Min første sats ble veldig fuktig, men jeg trillet kulene ut med engangshansker på fingrene( genialt), og frøs de ned før jeg dyppet de. Og de ble veldig saftige, så det gjorde ikke noe at de var fuktige.
Så, ikke hell i all hviten med en gang, start med en hvite også ha i litt etter litt.

Og den bitre smaken var helt borte etter 2 dager. Så da trenger man kanskje ikke bløtlegge nøttene slik en her forslo, bare man klarer å vente til de har trukket litt.. Veldig vanskelig å vente på noe så godt!

Imse 28-03-15 12:04

Dytter opp denne. Det er påske og valnøttmarsipanen har blitt obligatorisk, gjerne med litt revet appelsinskall i også.

Festina lente 03-04-15 21:01

Nå er denne testa ut og den falt i smak både hos meg og sambo - den blir nok laget flere ganger:D

Jeg har strevd med den sjokoladedyppinga og aldri fått det helt til, men i mangel på den geniale potetgaffelen brukte jeg slike "tannpirkere" som brukes til kanapeer. Det gikk helt fint, bortsett fra på de største og tyngste kulene. Jeg er nok litt grisk, for jeg fikk IKKE 30 kuler ut av deigen for å si det sånn..... :o

Note to self: sett de ferdige kulene på matpapir eller lignende etter dypping - nå må jeg skrape dem av tallerkener :lol::geip::geip:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.