Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Hvilke celler i kroppen vår MÅ ha karbohydrater? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51275)

Vegard L 27-03-12 12:25

Sv: Hvilke celler i kroppen vår MÅ ha karbohydrater?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lillekri (Innlegg 1321167)
Du misforstår meg. Der er korrekt å si at karb er den PRIORITERTE energikilden.

Hvis babyen din skriker og gardinene brenner, så prøver du å slukke brannen først.. men brann er ikke et problem du FORETREKKER.

Hva i allverden er det du babler om? Du kan kalle det hva du vil, men av glukose og fett så vil de fleste cellene når intensiteten bli høy nok velge glukose, fordi det er en raskere kilde til energi.

Eksempelet ditt er så dumt og usaklig at jeg ikke gidder å kommentere det engang.

lillekri 28-03-12 11:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vegard L (Innlegg 1321742)
Hva i allverden er det du babler om? Du kan kalle det hva du vil, men av glukose og fett så vil de fleste cellene når intensiteten bli høy nok velge glukose, fordi det er en raskere kilde til energi.

Hei igjen. Var ikke meningen å 'pick a fight'. Beklager hvis jeg uttrykte meg på måte som var lett å misforstå eller virket overdrevet negativ.

Mener celler alltid vil velge glukose over fett. Mener det er de skadelige effektene hos glukosen som er årsaken til prioriteringen. Altså minimere faren for super-høyt blodsukker, som til slutt ville stanset blodsirkulasjonen.

Ser ikke bort fra at du har rett ifm høy-intsniv trening. Maks-styrken går jo ned ved ketose/tomme glukogen-lager.

Vegard L 28-03-12 12:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lillekri (Innlegg 1322326)
Hei igjen. Var ikke meningen å 'pick a fight'. Beklager hvis jeg uttrykte meg på måte som var lett å misforstå eller virket overdrevet negativ.

Mener celler alltid vil velge glukose over fett. Mener det er de skadelige effektene hos glukosen som er årsaken til prioriteringen. Altså minimere faren for super-høyt blodsukker, som til slutt ville stanset blodsirkulasjonen.

Ser ikke bort fra at du har rett ifm høy-intsniv trening. Maks-styrken går jo ned ved ketose/tomme glukogen-lager.

Grunnen til prioriteringen er enkelt og greit at glukose er en raskere energikilde. Kroppen har flere mekanismer for å spare på glukosen, nettopp for å kunne ha denne tilgjengelig når den trengs.

Blodsukkeret er nøye regulert, og det er derfor vi har glykogenlagre og evnen til å omdanne glukose til fett når disse er fulle. Det er riktig at høyt blodsukker er giftig for kroppen, og derfor har vi insulin for å regulere blodsukkeret ned igjen etter et måltid. Tror kanskje du blander kortene litt nå, men det er lov!

Yrla 28-03-12 18:15

Sitat:

har ikke hørt at glukose foretrekkes fordi det er skadelig med for høyt blodsukker, men fordi, som Vegard sier, det er lettere tilgjengelig. Men hvem vet? kanskje det er noe i det også, bare at det ikke er funnet ut av forskere ennå?

Kanutten 28-03-12 18:21

Sitat:

Jeg har ikke peiling på noe av dette, men kan det hende at du mikser ketose og ketoacidose?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:24.