Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   After eight (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49387)

Nerthus 24-11-11 22:56

Sv: After eight

Laget i dag. Ble grå istedet for blank, men det skyldtes nok litt for høy varme på minten.... brukte 86% sjokolade med flytende natreen i istedet for sukkerfritt sjokolade. Bruker mikro til å smelte, men da må alt være blandet i på forhånd hvis ikke klumper sjokoladen seg.

Ble knallgodt! Finne ny kasserolle til neste runde og LITT mer tålmodighet så jeg ikke "gråer" minten... (og husker og ha i traganten TILSLUTT, ikke mens det koker... ;)

frøken 25-11-11 00:22

mmm, kanskje jeg må prøve denne. Pleier å lage peppermynte til jul, man har aldri prøvd uten sukker før.

Nerthus 25-11-11 01:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frøken (Innlegg 1256661)
mmm, kanskje jeg må prøve denne. Pleier å lage peppermynte til jul, man har aldri prøvd uten sukker før.

Har smakt nå etter at sjokoladen på den ene siden etter at alt ble skikkelig avkjølt og denne kommer jeg til å lage mye mer av! Skal gi bort til pappa med dia2 som også spiser lavkarbo :)

Får litt kald sukrinsmak, men faktisk synes jeg den passer svært godt sammen med peppermynte-smaken :)

langaard 25-11-11 01:31

Og der var sjokoladen til svigerfar berga!
Takk Gerd:klem:

jojomesteren 10-12-11 22:52

Lagde denne i kveld, men den ble ikke bra :nei:. Hvor lenge skal massen koke? Den ble veldig kornete og sprø, og så hadde jeg nok for mye peppermynte i. Jeg kokte den i et halvt minutt kanskje, var det for lite?

Brukte 86% sjokolade og cocosa, veldig klissete og for bitter, bør nok ha litt søtstoff i den og mindre cocosa.

Gerd 10-12-11 22:57

massen skal, som det står i oppskrifta, koke til den blir blank :) under omrøring.

jojomesteren 10-12-11 23:11

Takk for kjapt svar, jeg så det, men: Blank som i gjennomsiktig, eller blank som i hvit, ikke grå?:confused:

Gerd 10-12-11 23:13

gjennomsiktig, slik at sukrinmelisen blir oppløst. :)

jojomesteren 10-12-11 23:51

Aah. Takk! Jeg var for utålmodig, som vanlig,:o

Yrla 11-12-11 01:16

En oppskrift jeg så på peppermynteknapper var det ikke tragant eller delfiafett, kun peppermynte, fløte og sukrinmlis. Da må det ikke varmes opp heller.

Gerd 11-12-11 01:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1265137)
En oppskrift jeg så på peppermynteknapper var det ikke tragant eller delfiafett, kun peppermynte, fløte og sukrinmlis. Da må det ikke varmes opp heller.

Det er ikke after eight ;)

rut311 18-12-11 14:33

Hvor lenge skal massen koke egentlig? Ble både blankt og VELDIG varmt! Men fortsatt knasende når det tørket. Og traganten merka jeg ingenting av, annet enn brune klumper. Ja kjørte med stavmikser lenge.

Gerd 18-12-11 14:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rut311 (Innlegg 1269117)
Hvor lenge skal massen koke egentlig? Ble både blankt og VELDIG varmt! Men fortsatt knasende når det tørket. Og traganten merka jeg ingenting av, annet enn brune klumper. Ja kjørte med stavmikser lenge.

Min kokte opp, småputra litt under omrøring.
Knaser ikke av sukrinmelisen i mine ( testa en bit nå :))

Traganten løste seg fint opp med stavmixer hos meg :ja:

Nerthus 18-12-11 14:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rut311 (Innlegg 1269117)

Jeg får den ikke blank, lar den bare boble litt. Har i traganten veldig forsiktig (strør tynt lag) mens jeg pisker hardt etter litt avkjøling. Den blir knallgod når den er avkjølt, knasingen plager meg ikke - fordi den smaker ganske likt after eight minten :)

rut311 18-12-11 14:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1269125)
Jeg får den ikke blank, lar den bare boble litt. Har i traganten veldig forsiktig (strør tynt lag) mens jeg pisker hardt etter litt avkjøling. Den blir knallgod når den er avkjølt, knasingen plager meg ikke - fordi den smaker ganske likt after eight minten :)

Ja okay, da er d ikke bare min som knaser. Nei, knasinga plager ikke meg heller, men så liksom for meg den myke after-eighten:)

<insert_scary_name_here> 18-12-11 22:25

Hmmm, massen ble ikke blank her, men smått brunlig, da tok jeg den av. Noen tips til hva vi har gjort feil?

Nerthus 18-12-11 23:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here> (Innlegg 1269276)
Hmmm, massen ble ikke blank her, men smått brunlig, da tok jeg den av. Noen tips til hva vi har gjort feil?

For høy temperatur? Har kastet en runde som ble for brun her også...

Malice 18-12-11 23:14

Sånn, da har jeg prøvd denne. Men brukte Tagatesse istedet for Sukrinmelis som jeg ikke liker. De ble fantastisk gode!!! men mektige, er nok sånn en bit til kaffen-opplegg:) Og merket ikke noe knasing, ble nesten som aftereight faktisk :)
Håper de holder seg godt i lufttett boks i kjøleskapet gjennom julen. Kan ikke bruke opp den vesle plassen i fryseren min på godter :)

rut311 18-12-11 23:43

jeg fikk brune små klumper, men det var nok traganten. Jeg har ikke tro på tragant lenger.

Gerd 18-12-11 23:48

Lot dere traganten koke med?

<insert_scary_name_here> 18-12-11 23:49

Vi kokte hvertfall ikke med traganten. Tok den i etterpå, og fikk ingen klumper, så fikk da hvertfall til noe ;)

Gerd 18-12-11 23:53

Ok... for traganten skal ikke koke med :)

Aner ikke hvorfor den ble brun... min ble hvit i vertfall.
Kan det ha noe med hva slags type kjele man bruker?
Jeg brukte teflonkjele....

<insert_scary_name_here> 19-12-11 00:01

Brukte det jeg og. Merkelige greier. Men ble forsåvidt godt da, selv om det knaser endel. Får prøve igjen i morra, for da har vi andre gryter. Tror ene gryta tok kvelden i dag, første ladningen med peppermynte-masse ble full av massevis av små, svarte prikker... Så den gikk i vasken...

Gerd 19-12-11 00:03

Isj da...

Jeg har laga to omganger, og begge er blitt hvite og gode :ja:

Skal prøve tagatesse neste jul ( har nok nå :D)

<insert_scary_name_here> 19-12-11 00:08

Men skal massen bli helt gjennomsiktig altså? Hmmm. Sånn ca. hvor lenge koker den? 5 min. eller en halv time eller 2 timer? Så har jeg noe mer å gå etter...

Gerd 19-12-11 00:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here> (Innlegg 1269344)
Men skal massen bli helt gjennomsiktig altså? Hmmm. Sånn ca. hvor lenge koker den? 5 min. eller en halv time eller 2 timer? Så har jeg noe mer å gå etter...

Helt gjennomsiktig blir den ikke.

Min bare putret litt på ettervarmen, kanskje toppen et min eller to.

<insert_scary_name_here> 19-12-11 00:21

Å, så kort ja... da er det kanskje ikke så rart at min ble litt brun... Den stod "noe" lenger...

Gerd 19-12-11 00:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here> (Innlegg 1269354)
Å, så kort ja... da er det kanskje ikke så rart at min ble litt brun... Den stod "noe" lenger...

Okai....

1. runda gjorde jeg som oppskrifta sier: Kok opp og dra kjelen av plata..
2. runde lot jeg den stå litt å putre... Syns ikke det utgjorde noen særlig forskjell...

<insert_scary_name_here> 19-12-11 00:27

Da vet jeg hva jeg skal gjøre neste gang. Tusen takk for hjelpen Gerd!

Malice 19-12-11 00:33

Ble veldig gode med tagatesse :) Og nei, jeg lot ikke traganten koke, kokte opp massen, lot den småboble i ca et minutt under røring, tok kjelen av plata, venta litt og pisket traganten inn. Brukte vanlig visp til det, ble ingen klumper:)

lizliz 19-12-11 01:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Malice (Innlegg 1269363)
Ble veldig gode med tagatesse :) Og nei, jeg lot ikke traganten koke, kokte opp massen, lot den småboble i ca et minutt under røring, tok kjelen av plata, venta litt og pisket traganten inn. Brukte vanlig visp til det, ble ingen klumper:)

hvor mye tagatesse brukte du??

Bik 19-12-11 20:21

Nå har jeg laget disse, men massen ble ikke seig, men smuldrete. Ville ry litt i stykker. Hva har jeg gjort feil? Gode på smak :)

Malice 19-12-11 21:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lizliz (Innlegg 1269384)
hvor mye tagatesse brukte du??

Faktisk så husker jeg ikke helt, men tror det var i underkant av en dl. Laget et par andre ting i samme slengen, og da hender det at jeg blir litt forvirra av meg selv :)

Ennah79 20-12-11 13:28

Noe av det mest fantastiske jeg har smakt! Du har reddet julen min, Gerd!

Peppa Gris 20-12-11 14:02

Dere veldig smarte mennesker; finnes det et alternativ til sukrin? Jeg får så vondt i hodet av det og dette så godt ut!

Nerthus 20-12-11 15:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris (Innlegg 1270018)
Dere veldig smarte mennesker; finnes det et alternativ til sukrin? Jeg får så vondt i hodet av det og dette så godt ut!

Tagatesse er vel foreslått litt lengre oppe :)

Nerthus 20-12-11 19:45

Veldig, veldig VELDIG dumt og forveksle BAKEpapir med MATpapir når man skal lage after-eight... får ikke av papiret, skraper det jeg kan men blir bare seig masse - som smaker j... godt - men får ikke det AV jo!!!

Nerthus ganske pissed på seg selv akkurat nå! Må lage på NYTT!

(minner om den gangen jeg mistet fattigmannrøra med ti egg i opp ned på gulvet og måtte på butikken og kjøpe nye egg og begynne på nytt...)

PÅ'n igjen!! (Ps - ganske så god med tagatesse også, ble mye seigere, litt usikker på hvilken jeg likte best akkurat nå :))

lizliz 20-12-11 19:46

Disse er lager nuh.. de ble sykt gode!! jeg lagde med tagatesse og de ble like seige som vanlig after eight :D :D :D

Brukte ca 1 dl Tagatesse. brukte tragant også selv om det stregt tatt ikke skal være nødvendig ettersom tagatesse karamelliserer seg.

Et lite tips er å lage et av sjokolade "lokkene" først, for så å ha på mint kremen oppå der igjen.. Mine gikk ikke å løsne ettersom det var for seigt.. Jeg smørte bare på det som satt igjen på bakepapiret da, så gikk jo greit.

nom nom nom, takker for denne oppskriften altså, ettersom dette er en av mine favoritt sjokolader i høykarbo versjon :D

Nerthus 20-12-11 19:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lizliz (Innlegg 1270195)
Disse er lager nuh.. de ble sykt gode!! jeg lagde med tagatesse og de ble like seige som vanlig after eight :D :D :D

Brukte ca 1 dl Tagatesse. brukte tragant også selv om det stregt tatt ikke skal være nødvendig ettersom tagatesse karamelliserer seg.

Et lite tips er å lage et av sjokolade "lokkene" først, for så å ha på mint kremen oppå der igjen.. Mine gikk ikke å løsne ettersom det var for seigt.. Jeg smørte bare på det som satt igjen på bakepapiret da, så gikk jo greit.

nom nom nom, takker for denne oppskriften altså, ettersom dette er en av mine favoritt sjokolader i høykarbo versjon :D

Ah så ikke bare matpapiret som er problemet, men tagatessen som gir mye seigere masse... greit og vite :)

lizliz 20-12-11 20:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1270201)
Ah så ikke bare matpapiret som er problemet, men tagatessen som gir mye seigere masse... greit og vite :)

Var det jeg kom fram til ettersom det virket som at dette ikke hadde vært et problem tidligere i denne tråden ( siden massen ikke ble like seig som i vanlig after eight ved bruk av sukrinmelis ) brukte bakepapir og, så regner det er det som er grunnen :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.