Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Hva har du spist i dag? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49177)

langaard 10-11-11 21:44

Sv: Hva har du spist i dag?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1249055)
Måltid 1: Kyllingbryst på salatseng (av isberg, agurk, løk , stangselleri, paprika og tomat) med hvetekimolje og dijon-sennep.

Måltid 2: Karbonade med egg i og så lett-ost.

Måltid 3: kyllingfilet overhelt med rå tahini + ridder-ost.

Hvorfor lettost:confused:

Marella77 10-11-11 22:53

Frokost: 2 speilegg, en halv pakke bacon, 15g baconost, litt valnøtter.
Lunsj: Salat med skampi, selvlaget dressing som var dritgod av majones, pepper og tigersaus.
Middag: Salat med kylling og den samme dressingen.
Kvelds: 1 liten medisterkake. Har spist masse valnøtter i dag, ca 170g.

Ps. Dagen i dag har vært tøff i forhold til fristelser... Har såååå lyst på en stor pose smågodt!!!! Men klarte meg uten :) MEN... jeg har spist alt for mye valnøtter!

Camilla82 10-11-11 23:02

Frokost: 2 Fiberrik med ost
Lunsj: Omelett med 3 skiver bacon
Middag: Salat med kylling og fetaost, rømmedressing hjemmelaget med masse hvitløk :)
Kvelds: Piska krem med litt bær :)

Kjersti1982 10-11-11 23:44

Vært dårlig i dag så spiste ikke før i ettermiddag

Middag: Kyllingfilet, grønnsaker og rømme

Kveldsmat: Agurkstrimler og dipp laget av rømme og tandoorikrydder

Marella77 11-11-11 00:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kjersti1982 (Innlegg 1249170)
Vært dårlig i dag så spiste ikke før i ettermiddag

Middag: Kyllingfilet, grønnsaker og rømme

Kveldsmat: Agurkstrimler og dipp laget av rømme og tandoorikrydder

Ja, dette var ikke mye ;) hehe. Men du, bruker du pose-tandori krydder, eller lager du selv? er det mye karbo i Tandori? Jeg savner indisk mat med ris... men vet jo jeg må droppe risen, men hva med tondorien? Eller Masala? vet du?

Kjersti1982 11-11-11 09:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1249178)
Ja, dette var ikke mye ;) hehe. Men du, bruker du pose-tandori krydder, eller lager du selv? er det mye karbo i Tandori? Jeg savner indisk mat med ris... men vet jo jeg må droppe risen, men hva med tondorien? Eller Masala? vet du?

Jeg bruker sånn black boy krydderglass. Fant ikke noe karboinnhold på den desverre, men med rundt 45 gram krydder i hele glasset, og ikke noe sukker i følge nettsiden (Ikke som jeg så i farten hvertfall :o), så tar jeg sjansen på at en liten dæsj ikke kan skade. Man bruker vel ikke store mengder krydder uannsett ;)
Synes rømme alene kan bli utrolig kjedelig, og med den indiske smaken er vel rømmen reddet for meg en stund.
Jeg elsker også indisk mat, men har ikke sjekket ut andre ting enda etter at jeg begynte med lavkarbo. Hadde vært kjempedigg med en indisk saus til kylling merker jeg.

Marella77 11-11-11 10:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kjersti1982 (Innlegg 1249234)
Hadde vært kjempedigg med en indisk saus til kylling merker jeg.

Tusen takk for tilbakemeldingen :) Og ja, helt enig! hadde vært kjempedigg med en indisk saus!!! :)

Marella77 12-11-11 00:52

Frokost: 2 speilegg, 2 skiver bacon, litt tomat, agurk, paprika, 1ts mozzarella ost, en skive choriso.
Lunsj: Blomkålsuppe, 1 tallereken. (Suppa er laget av blomkål, kyllingkraft, hvit pepper, fløte, smør og gressløk). Toppet med 10 stk reker stekt i smør med karri-krydder.
Middag: Skivet svinekjøtt i barnaise, med sopp og paprika.
Kvelds: Noen bringebær og litt valnøtter.

Fornøyd med dagens meny, ikke spist så mye karbo, og fått i meg litt variert med grønnsaker.

Yrla 12-11-11 19:30

Salat og karbonade med ghee og dijon-sennep + juleosten greddost:).

Salat med 10g ghee som dressing + 100g kylling med tahinisaus på + 50g "så lett" ost.

Greddost, tahini og litt kakaonibs.

Kjersti1982 12-11-11 20:44

Lunsj: Rå Broccoli og blomkål med rømme og krydder

Middag: Laks med smør, grønnsaker og rømme

Kvelds: Atkins-bar.....jaja er lørdagskveld og skal vi danse-finale :o

Marella77 12-11-11 21:25

Frokost: 2 kokte egg i biter i majones, med salt og pepper. Smørte dette over hjemmelaget knekkebrød (av sesamfrø, linfrø, solsikkekjerner og eggehvite) med 2 skiver kalkunpålegg. Agurk.
Lunsj: Salat med skinke, tomat, agurk og Caesardressing.
Middag: 1 tallerken blomkålsuppe med 10 hvitløksmarinerte Scampi. (Suppa: Blomkål, kyllingkraft, cf, salt og pepper.
Kvelds: Valnøtter og bringebær. 1 tallerken til med blomkålsuppe.

Marella77 12-11-11 21:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1249950)
Salat og karbonade med ghee og dijon-sennep + juleosten greddost:).

Salat med 10g ghee som dressing + 100g kylling med tahinisaus på + 50g "så lett" ost.

Greddost, tahini og litt kakaonibs.

Hei Yrla. Jeg har hørt mange snakke om ghee. Hva er det? Blir nysgjerrig ;)

Camilla82 13-11-11 00:07

Frokost: 2 fiberrik med dansk graddost og paprika :nam:
Lunsj:1 medisterkake
Middag:Hjortefile med viltsaus og masse grønnsaker (anbefales virkelig!)
Kveldskos: Frosne jordbær most med fløte = IS! Litt sukkerfri sjokkis og ett glass vin.

Har bursdag i morgen, har feiret den i dag som dere kanskje ser av menyen :kremt:

Lindemor 13-11-11 00:14

Frokost: 2 kokte egg, et nannahs supergode knekkebrød, rekesalat og kokt skinke. To cherrytomater og litt agurk. Udo`s og cocosa. Vann.
Lunsj: omelett med baconterninger og ost. Salatblanding.
Middag: Biff, bernaise og grønnsaksmos.

Yrla 13-11-11 00:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1249998)
Hei Yrla. Jeg har hørt mange snakke om ghee. Hva er det? Blir nysgjerrig ;)

Det er klarnet smør. Når du varmer det opp blir det klart og ikke brunt. Sunnere ved at du unngår å få i deg brente melkepartikler. Det fåes kjøpt i spann og hermetikkbokser på butikker med uvanlig innhold. Jeg kjøpte på "Istanbul" i Oslo. Det er noe billigere enn smør siden man kjøper i større mengder. Om du bruker smør til steking er ghee et bedre alternativ.

Marella77 13-11-11 01:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1250085)
Det er klarnet smør. Når du varmer det opp blir det klart og ikke brunt. Sunnere ved at du unngår å få i deg brente melkepartikler. Det fåes kjøpt i spann og hermetikkbokser på butikker med uvanlig innhold. Jeg kjøpte på "Istanbul" i Oslo. Det er noe billigere enn smør siden man kjøper i større mengder. Om du bruker smør til steking er ghee et bedre alternativ.

Okei, takk for tipset:) Jeg steker i smør, og blir ofte litt brunt ja ;)

Yrla 13-11-11 10:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1250119)
Okei, takk for tipset:) Jeg steker i smør, og blir ofte litt brunt ja ;)

Ja, det samme opplevde jeg også... Dette smelter fort. Noe som passer det utålmodige temperament (som ellers svir det på for høy varme i all sin utålmidighet;)

Marella77 13-11-11 12:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av yrla (Innlegg 1250164)
ja, det samme opplevde jeg også... Dette smelter fort. Noe som passer det utålmodige temperament (som ellers svir det på for høy varme i all sin utålmidighet;)

;) :)

Marella77 13-11-11 23:06

Frokost: Blomkålsuppe, en liten tallerken. 44Gram lavkarbobrød med kalkunskinke og pesto.
Lunsj: Halv grillet kylling med litt pesto. Litt valnøtter.
Middag: Litt valnøtter.
Kvelds: Brokkoligrateng med cheddarost i fløtesaus. Noen chorisoskiver fra Grillstad.

Ps, har spist for mye kcal og kh i dag! Må skjerpings til i morra! :)

Yrla 14-11-11 19:54

Frokost: Hjemmelaget kjøttkake med 25 g egg pr 100 g karbonadedeig. Oppi en salat med rå salatgrønnsaker og gulrot.

Lunsj: Kyllingfilet med ghee og tahini over og greddost. Åh, yum.

Kvelds: skavet reinsdyr med hvetekimolje og krydret med paprika, pepper, salt og timian, dijon-sennep med gul ost ved siden av.

Marella77 14-11-11 22:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1250916)
Frokost: Hjemmelaget kjøttkake med 25 g egg pr 100 g karbonadedeig. Oppi en salat med rå salatgrønnsaker og gulrot.

Lunsj: Kyllingfilet med ghee og tahini over og greddost. Åh, yum.

Kvelds: skavet reinsdyr med hvetekimolje og krydret med paprika, pepper, salt og timian, dijon-sennep med gul ost ved siden av.

De kjøttkakene fikk jeg lyst på!! Har du bare egg og karb.deig og så rører du og så steker du? Er det så enkelt?

Marella77 14-11-11 22:32

Frokost: 2 speilegg med cheddarost, 3 skiver bacon.
Lunsj: Kyllingsalat av isbergsalat, agurk og tomat. Dressing: 15g majones med litt tigersaus og pepper i. Veldig god!
Middag: 1 laksefilet med hjemmelaget pesto og tzatziki. Litt valnøtter.
Kvelds: En osteknekk av 3 skiver Gräddost med majones og kalkunpålegg. mmmm ;)

Yrla 15-11-11 00:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1251000)
De kjøttkakene fikk jeg lyst på!! Har du bare egg og karb.deig og så rører du og så steker du? Er det så enkelt?

Ja så enkelt. Jeg tilsetter krydder som passer til kjøttkaker pluss gressløk. Jeg rører raskt sammen en pakke karbonadedeig fra first price på Kiwi (den har større innhold enn den fra Gilde og den de har på Rema 1000) ved hjelp av mixer sammen med egg, salt, pepper og krydder. Beregner et halvt egg pr 100 g. Pakken er på 600 g, da blir det 3 egg. Men bruk first price egg ellers er eggene så store at det blir for vått og utflytende. Vil du være på den sikre siden bruker du færre egg (hvis du bare har store) eller tilsetter noe som binder (noe jeg aldri gidder;).

Om du lager 100 grams str på kakene med bare litt smør i panna blir næringsinnholdet:
Porsjon:100g Energi:130 kcal Fett:6 g Protein:19 g Karbohydrat:0 g

Marella77 15-11-11 10:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1251089)
Ja så enkelt. Jeg tilsetter krydder som passer til kjøttkaker pluss gressløk. Jeg rører raskt sammen en pakke karbonadedeig fra first price på Kiwi (den har større innhold enn den fra Gilde og den de har på Rema 1000) ved hjelp av mixer sammen med egg, salt, pepper og krydder. Beregner et halvt egg pr 100 g. Pakken er på 600 g, da blir det 3 egg. Men bruk first price egg ellers er eggene så store at det blir for vått og utflytende. Vil du være på den sikre siden bruker du færre egg (hvis du bare har store) eller tilsetter noe som binder (noe jeg aldri gidder;).

Om du lager 100 grams str på kakene med bare litt smør i panna blir næringsinnholdet:
Porsjon:100g Energi:130 kcal Fett:6 g Protein:19 g Karbohydrat:0 g

Hva mener du med at pirst price har større innhold? Mener du flere gram karb.deig? Er det 0 karbo i first price sin? jeg har brukt gilde sin 5 % fett med 0 karbo...

Supert med tilbakemeldingen her, dette skal jeg prøve. Kan jeg spørre om hvilket krydder du anbefaler? Må du mikse de lenge eller kan du røre med en sleiv? Må de hvile før du steker?

Kjersti1982 15-11-11 10:39

Hadde glemt å ta opp noe kjøtt til opptining, så det ble det jeg fant i kjøleskapet i går :p

Lunsj: Kyllingsalat med rømmedressing

Middag: Diverse grønnsaker med dipp (jada har tint opp kjøtt i dag hehe)
Med litt fløte og sukrin som dessert

Kvelds: To egg og bacon

Yrla 15-11-11 14:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1251189)
Hva mener du med at pirst price har større innhold? Mener du flere gram karb.deig? Er det 0 karbo i first price sin? jeg har brukt gilde sin 5 % fett med 0 karbo...

Supert med tilbakemeldingen her, dette skal jeg prøve. Kan jeg spørre om hvilket krydder du anbefaler? Må du mikse de lenge eller kan du røre med en sleiv? Må de hvile før du steker?

Ja, first price har 600 g. Det er mer enn de andre har. Jeg lar ikke deigen hvile men jeg er ingen ekspert, altså. Til en halv kilo karbonadedeig/kjøttdeig beregner man gjerne en halv teskje muskat og én teskje ingefær, men jeg bruker mer, og pepper og salt og gressløk, som sagt. Jeg kjøpte inn en krydderblanding med begge i, en libanesisk krydderblanding tror jeg det var. Man kan røre med en liten sleiv etter å ha pisket eggene med gaffel.

Marella77 15-11-11 15:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1251319)
Ja, first price har 600 g. Det er mer enn de andre har. Jeg lar ikke deigen hvile men jeg er ingen ekspert, altså. Til en halv kilo karbonadedeig/kjøttdeig beregner man gjerne en halv teskje muskat og én teskje ingefær, men jeg bruker mer, og pepper og salt og gressløk, som sagt. Jeg kjøpte inn en krydderblanding med begge i, en libanesisk krydderblanding tror jeg det var. Man kan røre med en liten sleiv etter å ha pisket eggene med gaffel.

supert, da skal jeg prøve ;) Tusen takk Yrla!! :)

Marella77 15-11-11 18:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1251319)

Hei igjen Yrla! Nå har jeg laget og spist dine kjøttkaker ;) Og mine barn spiser de også akkurat nå.... Jeg syns de var gode, men jeg kjørte de for mye i kjøkkenmaskinen, så de ble veldig kompakte... My bad!

De var gode på smak ;) Tusen takk for tips igjen ;)

Yrla 15-11-11 19:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1251470)
Hei igjen Yrla! Nå har jeg laget og spist dine kjøttkaker ;) Og mine barn spiser de også akkurat nå.... Jeg syns de var gode, men jeg kjørte de for mye i kjøkkenmaskinen, så de ble veldig kompakte... My bad!

De var gode på smak ;) Tusen takk for tips igjen ;)

De blir kompakte for meg også, kanskje av samme grunn, særlig om de har stått i kjøleskapet. Men det er litt morsomt å smuldre de inn i en salat, synes jeg:)

Marella77 15-11-11 22:13

Frokost: 1 ½ osteknekk med kalkunpålegg og bremykt, 2 osteknekk med salami og majones, like a toast.
Lunsj: 1 1/2 stykke Ribbe fra Spar med 50g rødvinsaus (2kh).
Middag: Yrla´s kjøttkaker. 1 ½ stk. (Ca 170g). 250g kokt blomkål med smør. Litt pesto. Litt cheddarost på toppen av kjøttkaken.
Kvelds: 100g krem/av fløte, 50g bringebær. (4,5kh). 1 ts sukrinmelis.

Marella77 15-11-11 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1251516)
De blir kompakte for meg også, kanskje av samme grunn, særlig om de har stått i kjøleskapet. Men det er litt morsomt å smuldre de inn i en salat, synes jeg:)

hm... hva kan man gjøre for å få dem mer fløffy da? anyone???

Yrla 15-11-11 22:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1251573)
hm... hva kan man gjøre for å få dem mer fløffy da? anyone???

Bruke en vanlig oppskrift med melk og mindre egg og det hjelper sikkert med mer fett, som i kjøttdeig.

angel_74no 15-11-11 23:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1246029)
Så noen rundstykker jeg ville teste ut her http://kjernesunn-nordkvinne.blogspo...ndstykker.html som så enkle og gode ut, og som man kan ha deilige solsikkefrø oppi som jeg liker. Om dette også smaker omelett-tull så kan jeg alltids gå tilbake til Karins brød og lage rundstykker.

Måtte bare stikke innom for å sjekke hvorfor jeg pluttselig får en del trafikk til bloggen min herifra. :D Så nå lurer jeg jo på om du fikk testet rundstykkene?? :)

Marella77 16-11-11 22:57

Frokost: 2 speilegg og 2 skiver bacon.
Lunsj: Skinkesalat med guacomole, tomat og agurk. 1 skive Nannas smørbrød (2,16 kh) med smør og salami.
Middag: 2 skiver Nannas smørbrød (4,2 kh) med guacomole og kalkunpålegg
Kvelds: Julepølse, 150 g = 3 kh.

Marella77 18-11-11 01:54

Frokost: 2 stk Nannas smørbrød-briks, 2 kokte egg, litt baconost.
Lunsj: Salma laks i cf. med salat.
Middag: Salat med Salma laks i cf.
Kvelds: Osteknekk med guacomole og salami og et knekkebrød med det samme.

MakkaPakka 18-11-11 10:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1246438)
Frokost: 2 speilegg med en halv pakke stjernebacon, litt baconost.
Lunsj: 46g Squash-tagliatelle med carbonarasaus og bacon.
Middag: Kyllingfilet (marinert i hvitløk og litt tigersaus) stekt i ovnen på sopp, løk og paprika. Blomkålsaus med fetaost. Rømmedressing med hvitløk og litt tigersaus. Mmm ;)
Kvelds: Litt valnøtter.

Squash-tagliatelle hørtes spennende ut! :)
Kan du være så snill å fortelle meg hva det er? :uskyldig:

Marella77 18-11-11 11:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MakkaPakka (Innlegg 1252767)
Squash-tagliatelle hørtes spennende ut! :)
Kan du være så snill å fortelle meg hva det er? :uskyldig:

Hei. Jeg fant oppskriften her inne, men husker ikke hvem som hadde lagt den ut. Jeg kopierte den da, og her er den.

Squash-tagliatelle:

1 squash

litt (!) salt

Skjær squashen i to på langs
bruk ostehøvel eller potetskreller for å få lange remser
legg de over i et dørslag med litt salt, og la fuktigheten trekke ut
kok squashen ca 1 min i fosskokende vann

Carbonara saus:
1/2 finhakket løk
1 fedd finhakket hvitløk
1 pakke bacon
1/2 kyllingfilet
1 1/2 dl kremfløte
2 eggeplommer
1 ss Norvegia
ca 50 g parmesan
litt salt
litt nykvernet pepper
fersk basilikum

Skjær baconet i små biter, stek det og legg det så på tørkepapir for å fjerne litt fett
Skjær kyllingfileten i små biter og brun den i stekepanna
Brun løk og hvitløk på svak varme
Bland kremfløte, eggeplommer, hvitost, parmesan og basilikum i en bolle, og krydre lett med salt og pepper

Hell fløteblandingen i en kjele sammen med løk, bacon og kylling
la koke på svak varme ett par minutter.

Putt squash-tagliatellen i kjelen
Kok ett par minutter.

Serveres med det samme, pyntet med revet parmesan, nykvernet pepper og litt fersk basilikum.

BON APETIT!!!

Ps, jeg fulgte den ikke helt, men ble god likevel... :)

Peppa Gris 18-11-11 12:36

Kjøttkaker bør røres for hånd, da blir de mindre kompakte.

MakkaPakka 18-11-11 16:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1252788)
Hei. Jeg fant oppskriften her inne, men husker ikke hvem som hadde lagt den ut. Jeg kopierte den da, og her er den.

BON APETIT!!!

Ps, jeg fulgte den ikke helt, men ble god likevel... :)

TAKK!! Denne må jeg prøve! :)

Marella77 18-11-11 18:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MakkaPakka (Innlegg 1252944)
TAKK!! Denne må jeg prøve! :)

:) Bare hyggelig ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.