Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Min første røykfrie dag ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49053)

Glorfinia 10-11-11 15:37

Sv: Min første røykfrie dag ...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LindaN (Innlegg 1248693)
Takk for det! Nei, har egentlig ikke merket så mye sug. Av og til har jeg selvfølgelig litt lyst på røyk, særlig de første dagene, men det går raskt over igjen. Når det kommer trekker jeg pusten dypt, drikker litt vann og gjør noe annet. F.eks. tenker på hva vi kan bruke alle pengene vi sparer på. :D

Jeg har bestemt meg for å ikke tillate meg festrøyk (eller noen annen røyk, for den saks skyld :p), er ganske sikker på at det er veien til å begynne igjen. Om ikke første gangen, så ihvertfall på sikt. Men det er sånn det er for meg, vi er alle forskjellige! :)

Lykke til videre på veien, du også - vi klarer det vi vil! :)

Ååå, alle pengene vi sparer! Er ikke all verdens for meg, var ikke storrøyker, men søren meg så monner det i en slunken økonomi allikevel. :D Har du noe spesielt du skal spandere på deg selv etterhvert eller?

Jeg tror mange begynner etter festrøyk, har gjort det jeg også, tidligere. Men jeg tror det er den beste innstillinga du kan ha, at du ikke skal tillate deg røyk ved spesielle anledninger eller situasjoner. Da har du liksom kommet langt. :)

Stå på du også, vi er flinke og allerede mye sunnere! :D

LindaN 10-11-11 18:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1248909)
Ååå, alle pengene vi sparer! Er ikke all verdens for meg, var ikke storrøyker, men søren meg så monner det i en slunken økonomi allikevel. :D Har du noe spesielt du skal spandere på deg selv etterhvert eller?
Jepp! Mannen min og jeg sluttet sammen nå og har regnet oss fram til at vi brukte ca 4500 kr i mnd på røyk til sammen..! :eek: (Til tross for at vi handlet alt i Sverige!) Så vi har bestemt oss for at samme sum skal rett inn på sparekonto hver måned og de pengene skal vi bruke til feriereiser, helgeturer på hotell, fine restauranter o.l. :D De pengene skal rett og slett brukes på akkurat hva vi vil og ingen "fornftige" ting... :p Det blir faktisk 54 000,- på et år det....

Jeg tror mange begynner etter festrøyk, har gjort det jeg også, tidligere. Men jeg tror det er den beste innstillinga du kan ha, at du ikke skal tillate deg røyk ved spesielle anledninger eller situasjoner. Da har du liksom kommet langt. :)

Stå på du også, vi er flinke og allerede mye sunnere! :D

Helt enig! Vi er kjempeflinke! :):)

Glorfinia 11-11-11 00:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LindaN (Innlegg 1248985)
Jepp! Mannen min og jeg sluttet sammen nå og har regnet oss fram til at vi brukte ca 4500 kr i mnd på røyk til sammen..! :eek: (Til tross for at vi handlet alt i Sverige!) Så vi har bestemt oss for at samme sum skal rett inn på sparekonto hver måned og de pengene skal vi bruke til feriereiser, helgeturer på hotell, fine restauranter o.l. :D De pengene skal rett og slett brukes på akkurat hva vi vil og ingen "fornftige" ting... :p Det blir faktisk 54 000,- på et år det....
Helt enig! Vi er kjempeflinke! :):)

Oj! Det er jo en sum som virkelig monner, 54 000,-. Kan bli mange flotte opplevelser på dere de kommende åra. :ja: Jeg tror jeg brukte sånn tja, en plass mellom 400 og 700 i måneden. Ikke like mye, men jeg kan vel få meg noe fint jeg også. Hurra for oss! :heia:

Nerthus 11-11-11 09:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1249190)
Oj! Det er jo en sum som virkelig monner, 54 000,-. Kan bli mange flotte opplevelser på dere de kommende åra. :ja: Jeg tror jeg brukte sånn tja, en plass mellom 400 og 700 i måneden. Ikke like mye, men jeg kan vel få meg noe fint jeg også. Hurra for oss! :heia:

Det der hadde jeg glemt... da jeg sluttet sist, pakket jeg ved hver ukeslutt 200 kr på sparebøssa (siden røyken var BILLIGERE den gang, og jeg røyket bare ca 4 pakker i uka). Det blir mye penger av 800 kr sparing pr måned også altså! 9600 etter 10 uker! Hm, lurer på om jeg skal bare begynne og pakke 200 kr på en låst sparebøsse uansett jeg ;)

Dilly 11-11-11 11:23

Det er kjempelurt å spare røykepengene på egen konto, men for min del funket det ikke slik da jeg sluttet for 5 år siden (altså forrige gang). Det er nemlig slik at man ofte prioriterer røyken. Dvs. at hvis man er blakk, så kjøper man røyk på bensinkort, eller andre kort, eller i stedenfor mat... hehe, høres fælt ut, men det er fakta. Det blir ikke riktig det samme å hente 120 kr på kredittkortet for å legge i sparebøssa :)

Glorfinia 11-11-11 21:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1249224)
Det der hadde jeg glemt... da jeg sluttet sist, pakket jeg ved hver ukeslutt 200 kr på sparebøssa (siden røyken var BILLIGERE den gang, og jeg røyket bare ca 4 pakker i uka). Det blir mye penger av 800 kr sparing pr måned også altså! 9600 etter 10 uker! Hm, lurer på om jeg skal bare begynne og pakke 200 kr på en låst sparebøsse uansett jeg ;)

Mener du 9600 etter 12 måneder kanskje, ikke 10 uker? Hvis ikke vil jeg påstå du røyka vanvittig mye. ;) Men jeg synes det var en god idé å stikke litt penger i grisen uansett. Det monner jo etterhvert. :ja:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1249296)
Det er kjempelurt å spare røykepengene på egen konto, men for min del funket det ikke slik da jeg sluttet for 5 år siden (altså forrige gang). Det er nemlig slik at man ofte prioriterer røyken. Dvs. at hvis man er blakk, så kjøper man røyk på bensinkort, eller andre kort, eller i stedenfor mat... hehe, høres fælt ut, men det er fakta. Det blir ikke riktig det samme å hente 120 kr på kredittkortet for å legge i sparebøssa :)

Den kjenner jeg godt igjen! Det har skjedd mer enn én gang at jeg har brukt de siste pengene jeg har på røyk framfor mat. Utrolig smart! :nei: Men på den annen side, da har jeg "finni på" billige retter, sånn sett har det kommet noe godt ut av det, hehe. Men i det store og hele er det ikke så stas å låne penger for å spare, nei. :D

LindaN 15-11-11 09:28

Er nå godt i gang med røykfridag nr 17! :) Stolt av meg selv! Dette går strålende, synes ikke det er vanskelig en gang. (Takker champixen for det... :D)

Håper det går bra med dere andre, også! Takk for alle heiarop og kommentarer! :)

Dilly 15-11-11 13:50

:heia:Gratulerer med dag nr 17. Du er jo kjempeflink:)

Nutta 15-11-11 14:24

wow! jeg er imponert :) du er kjempeflink!!! jg heier på deg :heia:
Jeg har røyka siden jeg var 10 år :P flaut å si det, men.. jeg vet ikke hvordan det er å ikke røyke lenger. og det er kjempevanskelig å bare tenke på å slutte. mn samtidig så vil jeg virkelig - fordi jg hadde hatt godt av det. lommeboka også, siden jg er student (og mannen!) prøvde slutte da jg var rundt 15, og d gikk veldig bra... holdt opp i 4 mnd faktisk, og så fikk jg tilbud om en røyk på en fest og siden da har jg røyka (og nå blir jg snart 27 år!) det irriterer meg den dag idag :P

LindaN 15-11-11 14:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1251302)
:heia:Gratulerer med dag nr 17. Du er jo kjempeflink:)

Tusen takk! :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nutta (Innlegg 1251326)
wow! jeg er imponert :) du er kjempeflink!!! jg heier på deg.
Jeg har røyka siden jeg var 10 år :P flaut å si det, men.. jeg vet ikke hvordan det er å ikke røyke lenger. og det er kjempevanskelig å bare tenke på å slutte. mn samtidig så vil jeg virkelig - fordi jg hadde hatt godt av det. lommeboka også, siden jg er student (og mannen!) prøvde slutte da jg var rundt 15, og d gikk veldig bra... holdt opp i 4 mnd faktisk, og så fikk jg tilbud om en røyk på en fest og siden da har jg røyka (og nå blir jg snart 27 år!) det irriterer meg den dag idag :P

Takk for at du heier på meg! Vet du, jeg kjenner meg igjen i det du sier - jeg var 11 år da jeg begynte å røyke og har nå røkt fast i 26 år! Ikke engang da jeg var gravid, klarte jeg å slutte. :eek: Jeg trappet riktignok ned, men klarte aldri å slutte helt. De siste årene har jeg røkt ca 30 om dagen OG jeg har aldri hatt lyst til å slutte!! :o Allikevel er det altså mulig!
Som du sikkert skjønner, takker jeg de tablettene alt jeg kan. Og det geniale med deg, for meg ihvertfall, var at man skulle røyke i 2 uker mens man tar dem. Og i de 2 ukene smakte røyken vondt, skikkelig vondt etterhvert, og det GA MEG INGENTING å røyke! Det har jeg aldri opplevd før!! Det jeg alltid har trengt og syntes var odt, det ga meg ingenting lenger og i tillegg smakte det vondt og gjorde meg kvalm. Det var helt utrolig! Det var først da jeg tenkte ordentlig at jeg kanskje skulle kunne klare å slutte...
Og det klarte jeg altså!
Du klarer det du også. Jeg er helt sikker! :)

Nutta 15-11-11 15:02

så bra at det funka me de tablettene! fikk du de hos legen? jg må innrømme at det frister å prøve :) jg blir veldig motivert når noen sier de har fått det til :) og jg trodde jeg var alene om å begynt så tidlig :O jg har faktisk ikke hørt om noen andre før nå!!

LindaN 15-11-11 15:15

He he, det var andre tider før, ja! :p Synes jeg ser noen av barna mine (alder 10 og 11) begynne nå... NOT!
Ja, du må få resept av legen på Champix. De er ganske dyre (ca 2000 kr for 3 mnd, det er hele kuren), men det er det verdt!! Sigaretter er ikke akkurat gratis det heller! :p

Du kan jo gjøre som meg, tenke at "Ok, jeg kan prøve dette og hvis det ikke virker så kan jeg bare fortsette å røyke"...? Det var det jeg tenkte, jeg hadde ikke bestemt meg for å slutte på forhånd.

Ønsker deg masse lykke til! Skal heie på deg! :)

Nutta 15-11-11 15:45

ja ikke sant! :p jg tror faktisk jg skal høre med legen min på fredag :) kanskje d hjelper meg også. pengemessig er jg ikke så veldig bekymret, for jeg kommer jo til å spare penger på sikt uansett...
takk :) d hjelper masse! jg skal holde deg oppdatert ;)

LindaN 15-11-11 16:07

Supert! Gleder meg til å høre hvordan det går! :)

mariH 15-11-11 17:08

Re: Min første røykfrie dag ...

definitivt hold oss oppdatert!

Nutta 15-11-11 18:13

i will :)

Glorfinia 15-11-11 21:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LindaN (Innlegg 1251155)
Er nå godt i gang med røykfridag nr 17! :) Stolt av meg selv! Dette går strålende, synes ikke det er vanskelig en gang. (Takker champixen for det... :D)

Så flink du er! :)

Er selv på dag 10, og det går forsåvidt ganske greit med meg også. Jeg savner ikke selve røyken, jeg savner bare roen jeg får av den. Men jeg skal nok komme over den humpen også. ^^

Dilly 15-11-11 21:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1251554)
Så flink du er! :)

Er selv på dag 10, og det går forsåvidt ganske greit med meg også. Jeg savner ikke selve røyken, jeg savner bare roen jeg får av den. Men jeg skal nok komme over den humpen også. ^^

åå.. samme her. Finnes ikke maken til en røyk, men vi er superflinke som ikke tar oss en.
Heia LindaN og heia oss :):):)

LindaN 15-11-11 21:49

Hurra for dere også, Glorfinia og Dilly! Så flinke dere er!! :)

Glorfinia 28-11-11 02:56

Hvordan går det med dere begge (for vi er bare tre som gjør dette her, eller?)? Her går det strålende, null røyk på meg, og null behov. Henger med røykerne på skolen uten å bli frista til og med, det er jeg fornøyd med. Men alle disse pengene man liksom sparer, de har jeg sett lite til dessverre. Sånn går det når man handler alt mulig annet i stedet. :p

LindaN 28-11-11 06:57

Her går det strålende - 4 uker røykfri i går! :)
Godt å høre at det går bra med deg Glorifina, får håpe Dilly også henger med! :)

Livet er jammen godt uten røyk!

smgj 28-11-11 09:20

Dere er flinke!

Dilly 28-11-11 09:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LindaN (Innlegg 1257922)
Godt å høre at det går bra med deg Glorifina, får håpe Dilly også henger med! :)

Å, dere er såå flinke :) Gratulerer med 4 uker, LindaN :blomster: og deg også Glorifina :blomster:
Joo..nei... jeg holdt opp i ca 3 uker, men så tok jeg bukplastikkoperasjon på torsdag og kom hjem som et vrak. Nei, da SKAL man ikke røyke, men det gjorde jeg likevel. Tok meg en sigar og et halvt glass rødvin og fant roen og freden..
Det har blitt 1 om dagen i helgen også, men i dag har jeg ikke tatt noen, og skal ikke heller. Røyk er noe dritt. Gleer meg til å bli helt røykfri igjen jeg.

smgj 28-11-11 09:55

Vel - det er helt klart et tilbakeskritt. Men det er da ikke full sprekk og om du er bestemt og står imot så er du kjapt på rett spor igjen. :)

LindaN 28-11-11 10:22

Takk smgj! :)
Og til Dilly; helt enig med smgj, det er da ikke full sprekk, dette klarer du å rette opp igjen! Du har jo allerede bestemt deg for å ikke røyke i dag og når du har klart deg gjennom denne dagen så klarer du det i morgen også!
Jeg heier på deg!! :)

Glorfinia 28-11-11 21:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LindaN (Innlegg 1257922)

Så bra at det går bra! Hurra! :stortsmil

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 1258000)
Å, dere er såå flinke :) Gratulerer med 4 uker, LindaN :blomster: og deg også Glorifina :blomster:
Joo..nei... jeg holdt opp i ca 3 uker, men så tok jeg bukplastikkoperasjon på torsdag og kom hjem som et vrak. Nei, da SKAL man ikke røyke, men det gjorde jeg likevel. Tok meg en sigar og et halvt glass rødvin og fant roen og freden..
Det har blitt 1 om dagen i helgen også, men i dag har jeg ikke tatt noen, og skal ikke heller. Røyk er noe dritt. Gleer meg til å bli helt røykfri igjen jeg.

Tusen takk! Som de andre nevner, det er bare et lite steg i feil retning, ikke full magaplask. 1 om dagen er forsvinnende lite, jeg har full tro på at du blir ordentlig røykfri igjen så kjapt du bare vil. Stå på! :heia:

Og gratulerer så masse med bukplastikkoperasjon! Det må vel ha vært deilig å få gjort? Lykke til med rekonvalesensen! :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1257970)
Dere er flinke!

Tusen takk!

ToreH 04-12-11 21:57

Noen som mener de har dårlig råd her inne, og som har regnet ut hvor mye penger man bruker på 10 år på røyk?
kanskje man ikke har så dårlig råd allikevel da? ;-)

Jeg slutta for 13 år siden og har spart adskillige hundretusener på det.

Det var en rimelig bra motivasjon for meg.

Glorfinia 05-12-11 02:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1261489)
Jeg slutta for 13 år siden og har spart adskillige hundretusener på det.

Det var en rimelig bra motivasjon for meg.

Når du nevner det. Jeg merker ikke stort i hverdagen til de pengene jeg sparer, men når jeg tenker tilbake på de årene jeg har røyka, har jeg sikkert brukt flere titusner på dårlig kondis og sosiale stunder. Det hjelper litt ekstra på motivasjonen å se på det den veien. Takk for tankedytten. :)

ToreH 05-12-11 09:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1261623)
Når du nevner det. Jeg merker ikke stort i hverdagen til de pengene jeg sparer, men når jeg tenker tilbake på de årene jeg har røyka, har jeg sikkert brukt flere titusner på dårlig kondis og sosiale stunder. Det hjelper litt ekstra på motivasjonen å se på det den veien. Takk for tankedytten. :)

Hjalp greit for meg iallefall. Siden jeg lå på mellom 10-20 Prince pr dag så var regnestykket enkelt. En røykpakke med 20 sigaretter koster vel rundt 40 kroner eller så der?

40,- x 7 dager=280,- pr uke.
280,- x 52 uker=14560,- pr år
14560,- x 10 år=145600,- sånn ca da, pluss renter ender vi sikkert opp mot 160-170 000,- kroner.

Summen er dessverre antakelig høyere fordi jeg er "mild" i tallene. Er du da lavtlønt og klager på dårlig råd.....så kan man vel egentlig ikke si det vel. Vil gjerne se en lavtlønt som får 170 000,- kroner og blir bedt om frivillig å brenne de opp i peisen nå før jul :D

TrillTrall 05-12-11 10:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1261489)
Noen som mener de har dårlig råd her inne, og som har regnet ut hvor mye penger man bruker på 10 år på røyk?
kanskje man ikke har så dårlig råd allikevel da? ;-)

Jeg innrømmer at jeg har lite medlidenhet med de som klager over dårlig råd, men som røyker mer enn bare et par om dagen. Det er jo steindyrt!

Jeg er dog veldig imponert over de som klarer å slutte, jeg vet det ikke er lett, men når min mor som var ekstremt storrøykende gjennom over 40 år klarte helt greit, riktignok ved bruk av nikotinplaster, så våger jeg å påstå at de aller fleste klarer det om de legger godviljen til og takler å ha abstinenser en stund.

Et besøk på lungeavdelingen hos kols-pasientene burde kanskje virke temmelig avskrekkende?

Jaudå 05-12-11 10:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1261644)
Hjalp greit for meg iallefall. Siden jeg lå på mellom 10-20 Prince pr dag så var regnestykket enkelt. En røykpakke med 20 sigaretter koster vel rundt 40 kroner eller så der?

40,- x 7 dager=280,- pr uke.
280,- x 52 uker=14560,- pr år
14560,- x 10 år=145600,- sånn ca da, pluss renter ender vi sikkert opp mot 160-170 000,- kroner.

Summen er dessverre antakelig høyere fordi jeg er "mild" i tallene. Er du da lavtlønt og klager på dårlig råd.....så kan man vel egentlig ikke si det vel. Vil gjerne se en lavtlønt som får 170 000,- kroner og blir bedt om frivillig å brenne de opp i peisen nå før jul :D

Dobble tenker jeg, og litt til. Når jeg sluttet i februar, så kosta en 20 pakning 85-95 kr...........:eek:
Kjapp hoderegning på min sparing:
90 x5 (5 20pk i uken) = 450,-
450x48uker= 21600,-
21600 rett i lomma...... Nå vet ikke jeg hvor de har tatt veien, for de er ikke i lomma mi lenger, men de er iallefall ikke gått opp i røyk;)

Carisma 05-12-11 10:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1261644)
En røykpakke med 20 sigaretter koster vel rundt 40 kroner eller så der?

Det er lenge siden du røyka ja! Den ligger nok 100 lappen 20-pakningen nå.

Kula 05-12-11 11:44

Artig! En rask tasting på kalkulatoren fortalte meg at jeg rakk å bruke opp ca 2,5 millioner kroner av brutto lønn på sigaretter før jeg klarte å slutte for noen år siden.

Summen forutsetter inflasjonsjusterte 2011-kroner, 25 år med røyking, 50% marginalskatt og 40-60 sigaretter daglig.

Slutte år røyke var det lureste jeg noensinne gjorde!

-

smgj 05-12-11 11:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1261730)
Artig! En rask tasting på kalkulatoren fortalte meg at jeg rakk å bruke opp ca 2,5 millioner kroner av brutto lønn på sigaretter før jeg klarte å slutte for noen år siden.

Summen forutsetter inflasjonsjusterte 2011-kroner, 25 år med røyking, 50% marginalskatt og 40-60 sigaretter daglig.

-

Definitivt en av de mest lønnsomme tingene iallfall. :D
Huff. Jeg visste at det var dyrt, men at det var SÅ dyrt. :eek:

Carisma 05-12-11 12:20

Ang innsparinger. Jeg merket ikke mye til de da jeg slutta syns jeg. Kanskje fordi jeg for det meste hadde røyk kjøpt på taaxfree o.l. Men sånn litt etter litt ble det mindre og mindre måned igjen på slutten av pengene... :rolleyes:

ToreH 05-12-11 12:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1261707)
Det er lenge siden du røyka ja! Den ligger nok 100 lappen 20-pakningen nå.

Wheee! 100,- for en 20 Prince? Shit, ok, da er jeg glad jeg klarte slutte i tide. Å handle på taxfree er jo ikke store gevinsten så fremt man ikke reiser utenlands hver måned og smugler. Grensen er vel bare på 200 sig pr hode og det holder ca 10 dager+ med mitt tidligere forbruk....På fest gikk det jo med minst en hel 20 pakning....

Uansett, jeg fikk meg ihvertfall ikke til å klage over dårlig råd når jeg røykte, der gikk selv min grense....hehe ;)

Husker godt da jeg var 24 år og skulle ta opp huslån på rundt 7-800 000,- i banken (var vel i 1994-95 tror jeg). Dama spurte jo rett ut om jeg hadde dyr bil og om jeg røykte mye...., i så fall burde jeg selge den steindyre guttebilen OG slutte å røyke før de ga meg fullfinansiering. Hun mente jeg egentlig ikke hadde råd til å hverken kjøre fin bil eller røyke 20 om dagen. Auda, tenkte jeg den gangen, den satt og hun traff achilleshælen min :p

ToreH 05-12-11 12:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1261730)

-

Inn i h... 2,5 mill???? Men når du nevner det så kikket jeg på "Luksusfellen" her forleden dag. Der var forbruket langt over evne og de røykte sigaretter begge 2. Ikke så rart de ikke hadde råd til eget hus da.

Men dette bør vel være en grei motivasjon for de som ønsker slutte røyke da kanskje.

Kula 05-12-11 16:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hypah (Innlegg 1261766)
Inn i h... 2,5 mill???? Men når du nevner det så kikket jeg på "Luksusfellen" her forleden dag. Der var forbruket langt over evne og de røykte sigaretter begge 2. Ikke så rart de ikke hadde råd til eget hus da.

Men dette bør vel være en grei motivasjon for de som ønsker slutte røyke da kanskje.

Ulempen for meg var at jeg ikke hadde noen økonomisk "incentive" for å slutte. Jeg har alltid hatt mer enn det som har vært naturlig å bruke opp.

-

ToreH 05-12-11 16:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1261875)
Ulempen for meg var at jeg ikke hadde noen økonomisk "incentive" for å slutte. Jeg har alltid hatt mer enn det som har vært naturlig å bruke opp.

-

:D Nice

Glorfinia 05-12-11 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1261673)
Et besøk på lungeavdelingen hos kols-pasientene burde kanskje virke temmelig avskrekkende?

Da jeg var ung og udødelig en gang i tida ga jeg dessverre en lang marsj i mulige konsekvenser som kols og lungekreft. Og jeg veit jeg ikke er aleine. Det er først nå som "voksen" at jeg skjønner at jeg ikke skal leve evig, og må gjøre en del grep for å få et best mulig liv. Men jeg utelukker ikke at jeg får perioder i framtiden der jeg synes det er viktigere å røyke enn å leve lenge. Jeg er muligens enda for ung, jeg veit ikke.

Uansett tror jeg at for å få folk til å slutte å røyke, må det en holdningsendring til framfor avskrekking. Med røykeloven kom vi jo et lite stykke, og det viser seg jo at færre og færre røyker, kanskje spesielt blant yngre folk.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.