![]() |
Sv: Kari J. - Lavkarbo er bortkastet
GIdder ikke lese noe av henne.. Oppgulp. Hun er vel bare redd for at hun ikke skal ha noen jobb lenger sikkert, fordi folk bruker lavkarbo og ikke trenger henne mer :D
|
Sitat:
|
Hun har jo helt sikkert hjulpet mange og gjort trening til noe litt mindre skummelt, igjennom innslagene sine på God morgen osv. Men der har hun sikkert ikke fått lov til å kalle folk for late feitinger, som må få ræva i gir. Jeg liker budskapet (selvom det ikke passer for alle). Men blogginnleggene hun har skrevet om det, ordene hun bruker, holdningene hun gir uttrykk for med de ordene og slik hun svarer i kommentarene er kvalmende..
|
juhu!! sier bare jeg:) har slitt med magen i alle år, prøvd gluten fritt, laktosefritt , svelget slanger og alt som er! var for tynn til 30 og este ut etterpå..... etter en måned på moderat lavkarbo virker magen helt max, vekten er på trivsel og energien er på topp! Gidder ikke diskutere hva som er bra og ikke med de rundt meg! det som funker for meg er best for meg! kommer for første gang hjem fra ferie på mange år uten å føle meg som en oppblåst hval!!! mottoet mitt er heretter: lytt til kroppen og den svarer:)
|
Men hvor får disse menneskene det fra, dette med at vi spiser masse bacon og ingen karber? Jeg har aldri i hele mitt liv spist så masse grønnsaker som nå. Går å knasker rundt på ett stykke sellerirot her og en dusk brokkoli der.
Men jeg skjønner at de ikke skjønner for jeg err jo dum jeg og! Når folk spør hva jeg har gjordt av meg så kommer svaret. "Jeg har sluttet å spise karbohydrater" Det rette svaret bør være "JEG HAR SLUTTET Å SPISE USUNNE KARBOHYDRATER" Jeg tror at om folk får opp øynene for dette, at det er sukker og hvetemel som er skurkene og ikke "karbobydratene" i sin helhet ville mange skjønne mer av ddette og ikke være så skeptiske. Forskjellen på min og min families middagstallerken er nesten usynelig. Eneste som mangler på min er poteten. Skal love at ikke mine barn tar skade av det. |
Sitat:
|
Sitat:
Enkelte argumenterer på den måten, blåser opp et eller annet hos den de diskuterer med, for så å protestere mot det bildet de selv har laget. Dersom det er tilskuere som ikke kan noe særlig, kan dette gi et bedre inntrykk av den ene partens meninger. Det blir framstilt som et tonn bacon vs variert kosthold, når det egentlig er variert steinalderkosthold vs et tonn stivelse (her bruker jeg teknikken selv for å sette det på spissen). Kari J. er kanskje redd for færre inntekter nå som lavkarbo har økt. |
Maase bacon og smør er jo sikkert provoserende for noen å vite at noen spiser med god samvittighet siden mettet fett har blitt betraktet og innprentet som fy-fy så lenge. Man har rett og slett fått negative assosiasjoner til det.
|
Sitat:
|
Jeg har stusset flere ganger når "eksperter" uttaler seg om farene og unødvendigheten av lavkarbo.
De fleste av disse "ekspertene" godtar lavkarbo for eksempel ved sterk epilepsi og diabetes. For da er det visst ikke farlig og leve lavkarbo, men er man fysisk "frisk" og "bare" har trøbbel med insulin og overvekt, nei da er lavkarbo altså plutselig farlig.:confused: Hvor er logikken i dette da? Om man koker hva lavkarbo er for noe, så lever man jo på en så ren mat som mulig uten alle tilsetningstoffer, og man øker grønnsakmengden, men kutter ut brød, poteter, sukker og produkter av mel (iallefall alle de med fint mel). Selvfølgelig finnes det folk på lavkarbo som ikke spiser f.eks. grønnsaker, men det finnes jo lassevis av mennesker som lever på brus, grandiosa og nudler også. Hvorfor er det bare lavkarberne som får pes?? |
ja jeg spiser jo sunnere nå enn før.. Jeg spiste jo like mye fett før, bare jeg spiste karbohydrater i tilllegg.. Derfor jeg bare este ut, pga fett og karbohydrat sammen...!
Så istedet for biff, bearnaise og poteter, spiser jeg nå biff, brokkoli og bearnaise, for å sette det på spissen.. Er det verre altså? Ser ikke den jeg altså.. :p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
http://www.uio.no/om/aktuelt/uio200/...011/norum.html
Disclaimer: IKKE les om du får utslett av argumenter mot lavkarbo som er så utafor alle mulige grenser du kan tenke deg... Du er herved advart. "Frisk med lavkarbo" på facebook (altså Hexeberg) informerer om debatt 25.oktober kl 19 på chateu neuf. Arrangeres av studenter. Spørs om alle lavkarboentusiaster bare bør holde seg unna, den debatten trenger ikke bli like sivilisert som den på NRK1 her om dagen... |
Denne ”Bærumsdietten” ødelegger for resten av verdens befolkning, det sulter folk der ute, mens vi spiser fra toppen av næringskjeden. Det er ressursmessig gærnt og produserer masse mengder Co2. Det er rett og slett uetisk, mener Kaare Norum.
fnis |
Disse metastudiene som Fedon Lindberg pratet om som viser at det ikke er noen sammenheng mellom høyere/lavere inntak av fett og hjerte/kar-sykdommer
Hvorfor ignoreres disse av Norum/Drevon osv ? |
Sitat:
|
Sitat:
Egentlig så er hun ikke verdt en tanke, men kanskje jeg forbrant en kalori ekstra ved å fyre meg opp :D |
Jeg liker virkelig ikke Kari Jaquesson jeg heller, må jeg innrømme. Det er faktisk nesten litt personlig, etter at hun sa til venninna mi, som har typ drømmekroppen over alle drømmekropper (veldig slank og ganske veltrent timeglass, smaaal midje etc) at hun burde gå ned i vekt fordi hun hadde så høy fettprosent, da hun for moro skyld prøvde en sånn vekt som måler fett/vann/muskler i kroppen på settet til Tjukkholmen, eller hva det het. Hun hadde en fettprosent på 25-26, om jeg ikke husker feil. Helt normalt, altså (normalen hos kvinner ligger på mellom 20 og 30). Makan. Tipper hun bare var misunnelig. :cool:
Og jeg har ikke tenkt å uttale meg om kroppen til KJ, hun er vel fin nok hun, men fin i kjeften kan man vel ikke si at hun er. Så derfor har jeg bare tenkt å ignorere alt hun publiserer og uttaler seg om. |
Men uttrykket "bortkasta" provoserer meg en smule.
Etter hva jeg anser, så er det man trives med aldri "bortkastet". Om jeg koser meg med og spise god og sunn mat og ikke støtter Toro eller brødprodusentene, hvordan kan det være "bortkastet"....?:confused: |
sikkert bortkastet at jeg har gått ned 30 kg og blitt mye friskere på alle måter også...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Det er ikke så rart at Kari er så sur og grinete når hun prøver å holde vekten ved å spise så lite.
|
Sitat:
|
Synes helt ærlig talt ikke det virker som at hun sliter så ille med kostholdet sitt;) Hun sliter mest med innstillinga si og mangelen på kunnskap om hvordan man motiverer folk for en varig endring.
|
Sitat:
Meeenn - som bootcamp-instruktør hadde hun nok vært helt rå. :D |
Sitat:
|
Hun snakker så mye dritt om slike feitinger som meg, så det er helt OK om hun ser her inne.
|
Jeg har kuttet kraftig ned på karbohydratene, men er i bunn og grunn enig med lavkarbokritikerne. Jeg har aldri tatt av så mye som jeg har gjort nå og bruker karbokuttene til å få et spark bak. Jeg har prøvd å kutte ned på sukker, hvetemel ol. før og bevege meg mer, men jeg holder ikke ut så lenge. Jeg er litt lat, må jeg innrømme, selv om det ikke er noe jeg er veldig stolt av. Spiser du mindre kalorier enn du bruker, så går du jo ned. Det går kanskje ikke så fort i starten og er en slitsom måte å gå ned. Jeg skulle ønske at jeg klarte å trene mye og spise bare grønt, men jeg er en godteelskende sofagris. Selvsagt finnes det folk som av helsemessige årsaker ikke går så fort ned i vekt uansett, men jeg tror at den største hindringen i å gå ned (for de fleste) er unnskyldninger, rett og slett. Mulig noen blir sure på meg nå, men jeg synes det er viktig å ikke pakke alt inn alltid.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Nei, det hjelper ikke å prøve å formidle noe til henne hvertfall:) Det ser man klart og tydelig på måten hun svarer på i kommentarfeltet på bloggen sin. Der er det her way eller så er du dum i huet.
|
Sitat:
Jeg er 1,60 høy og 48 kilo. Jeg spiser mellom 2300 og 3500 kalorier hver dag. Hvis alle mennesker var like, så skulle jo jeg lagt på meg siden jeg er veldig passiv pga helseproblem, men jeg sliter med og holde vekta oppe. Jeg har en venn som var nærmere 80 kilo og ca samme høyde som meg. Hun spiste 1700 kalorier pr dag, og vekten hennes økte sakte men sikkert. Hun gikk tur daglig og svømte to ganger uken. Siden vi alle ikke er like, så er det ikke like lettvint som du skriver. |
Sitat:
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn" |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Nå bablet jeg litt agårde, men men... |
Når kroppen kommer i ketose går kroppstempen opp. Og det koster faktisk endel kcal for å øke en stor kropp med en grad. :ja:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29. |