![]() |
Sv: Ang. slankeperasjoner
Sitat:
|
Sitat:
Det er ikke lenge siden jeg oppdaget dette forumet, og en av de tingene som virkelig imponerer meg er takhøyden her inne. Her er det rom for absolutt alle og ingen skal gjemmes bort på private fora bare fordi en nykommer i ny og ne ikke tåler annet enn suksesshistoriene. Og utsagnet ditt om at slankeopererte har gitt opp viser at du virkelig ikke har peiling på hva en slik operasjon innebærer. Signerer forøvrig Ethereal. |
Sv: Ang. slankeperasjoner, så godt skrevet !!!
Kan bare klappe for deg, så enig, operasjon er ikke et lettvint valg
Sitat:
|
Sitat:
Det jeg mente å skrive var at jeg forstår at det KAN være demotivende ;) |
Sitat:
Det er vel ikke så enkelt å få en sånn operasjon i dag heller da, må man ikke under enn vis BMI først da??, og etterpå så bør du jo ligge på en ganske streit linje ang mat, så man ikke havner der man var før ;) Jeg kan bare tenke meg til at dette er et vanskeligere valg enn noe annet.. |
Sitat:
|
Sv: Ang. slankeoperasjoner
Ikke alle går ned i vekt med lavkarbo. Men de aller fleste opplever å få bedre helse. kanskje noen av oss må innse at vi ikke blir superslanke, men er det grunn nok til å legge seg under kniven?
For meg er en slankeoperasjon den ultimate seieren for det overfladiske samfunnet. Så lenge man kan være frisk på innsida, må man kanskje jobbe med å godta den man er utenpå også. Slankeoperasjon er selvfølgelig ingen enkle utvei, men når man først har tatt ett inngrep er veien fryktelig kort til flere. :o |
Sitat:
Jeg var sykelig overvektig med en bmi på ** før operasjonen. Ja, jeg var frisk da jeg tok operasjonen, men for hvor mange år? Jeg hadde det godt med meg selv, selvtilliten har alltid vært bra og jeg har alltid godtatt meg selv slik jeg er, for jeg har vært overvektig siden jeg gikk i barnehagen. (Og veien til psykiske problem hadde nok vært kort om jeg ikke hadde godtatt vekten min.) Men for min fremtidige helse så var det idiotisk av meg å fortsette å være så overvektig. Og ja, jeg kan faktisk godta å ikke bli superslank. Jeg er strålende fornøyd med resultatet så langt, og nå er bmi'en min på 28, altså fortsatt overvektig. Jeg har et håp/ en ultimat drøm om å nå 25 i bmi, altså akkurat såvidt komme innenfor normalen når det gjelder bmi, men jeg har ingen problemer med å godta at vekten er slik som den er nå. Nå er kostholdet slik det kommer til å være resten av livet, går jeg ned så gjør jeg det, gjør jeg det ikke er det også ok. Dersom det skulle slå feil og vekter svinger oppover igjen, så må jeg sette inn tiltak for å forhindre det. Og klart jeg skal ta operasjoner nå i etterkant av vektnedgangen, det hadde jeg skullet gjort uansett hvilken måte jeg hadde klart å gå ned i vekt på. Plager med infeksjoner/ svette/ lukt pga hudfolder er helt klart en god grunn til å fjerne overflødig hud, og har ingenting med at det er kort vei til å ta flere inngrep. |
Sitat:
Jeg er ingen forkjemper for operasjon og mener at det bør være absolutt siste utvei og at man skal sette seg virkelig godt inn i hva man begir seg ut på dersom man velger det. It's no walk in the park, det er knallhardt arbeid og om man skal opereres offentlig er det litt av en prosess man skal gjennom før man evt. får innvilget operasjon. Jeg har vært overvektig absolutt hele livet mitt i større eller mindre grad. Jeg har forsøkt å slanke meg på utallige måter tidligere. Gått ned noen få kilo for så å gå opp igjen. Jeg gikk ned en del kilo på lavkarbo, men så begynte jeg å gå opp igjen uten noen åpenbar forklaring. Jeg gikk opp 20 kilo på streng Fedon, så klarte jeg såvidt å stagge vektoppgangen på Eurodiet Fase 1 før jeg ble gravid. Jeg fikk svangerskapsdiabetes da jeg var gravid og jeg gikk ikke ned i vekt mens jeg ammet. Svangerskapsdiabetesen trakk seg ikke helt tilbake etter fødsel og jeg er nå helt på grensen (0.2 "poeng" fra diabetes). Med en BMI på over 40, kraftig glukoseintoleranse, en liten sønn som jeg vil være en friskest og raskest mulig mamma for opp gjennom årene og ikke minst med min vekthistorie begynte jeg å tenke at vektoperasjon kanskje kunne være den eneste utveien, og legen var helt enig og sendte henvisning. Heldigvis for meg, så begynte jeg faktisk å gå ned i vekt straks jeg sluttet å amme (et eller annet i kroppen har på uforståelig vis rebootet etter svangerskapet :p), så høyst sannsynlig trenger jeg ingen operasjon (bank i bordet). Men om det hadde kommet dit hen at jeg hadde endt opp med en operasjon så hadde det vært et veloverveid valg basert utelukkende på helse. Jeg kunne alltids klart å godta hvordan jeg så ut på utsiden, men det gjør ikke alt det overflødige fettet mindre helsefarlig. And for the record: Jeg har intet ønske om å bli superslank. Jeg kommer til å bli vel fornøyd med en BMI på 27-28 - Overvektig men ingen fare for liv og helse ;) |
Nettopp, Cyan. Nettopp ! :klem:
|
Sitat:
Om det er noe jeg evt. angrer på nå i etterkant av operasjonen så er det at jeg ikke gjorde det for 5 år siden... :o |
. . . og det TS kanskje ikke har tenkt på er kostnadene samfunnet må ta om alle disse slankeoperasjonene IKKE ble tatt. Uførhet, sykemeldinger, rullestoler pga sviktende knær, psykiatere og psykologer . . . .
Tenk dét ! Den satt, tenker jeg :D Takk og pris for at legevitenskapen er kommet så langt som til Gastric Bypass! Lykke til alle, - med og uten bypass ! :blomster: Og jeg liker at det er høøøøøyt under taket i rommene jeg beveger meg i, - det være seg IRL eller på diverse fora. :ja: |
Sitat:
Jeg unngår å lese det jeg ikke vil lese jeg, så enkelt er det :D |
Sitat:
|
Heisann. Jeg har vært her å vaket lenge og moret meg mye over mange diskusjoner. Denne tar virkelig kaka synes jeg. Alle forumer har temaer som ikke angår hovedtema og for meg kommer moderat lavkarbo til å stå i fokus resten av livet.
Jeg har gått ned over 50 kg på en annen omdiskutert metode og jeg tror alle og enhver må finne sin måte å redusere vekten sin på. Poenget er at man ikke faller tilbake på gamle synder. Jeg vurderte operasjon, men fant det for risikabelt. Enhver form for narkose er risikabel og når man i tillegg er ekstremt overvektig så er det enda større risiko og når man i tillegg skal inn i magesekk og tarmer så er det enda værre. Jeg torte rett og slett ikke med en BMI på nesten 50. Nå er den på 30 og resten av overvekten får forsvinne gradvis samtidig som jeg lærer meg å leve med lite karbo. Uansett så har alle behov for å prate om forskjellige ting og her hvordan de har lykkes med å oppnå sin nye vekt. Av den grunn så synes jeg hele denne tråden noe merksnodig, for det er jo lavkarbo er jo ikke bare en måte å miste vekt på det er jo også en måte å leve på. |
Sitat:
Og som jeg sa tidligere, det er fullt mulig å spise seg frisk selv om man ikke blir slank, til og med ernæringsekspertene sier jo nå at det går an å være overvektig og likevell sunn og frisk. Jeg har vært overvektig hele mitt liv (endel av det i hodet, men mye av det reelt). Jeg har blandt annet fått beskjed om at jeg ikke kunne få barn, at jeg lå på grensen til diabetes osv. Men jeg har snudd dette vha å legge om kostholdet, og ikke minst hodet. Jeg er fortsatt langt, langt unna en normal BMI, men jeg er mye friskere inni enn jeg noengang har vært. Uten å operere! Jeg har jo til og med fått barn, noe som visstnok var umulig for meg.... Sannsynligvis ville jeg lettere fått jobb, oppmerksomhet o.l om jeg lot meg operere, men for meg betyr det mye mer å vite at resultatene jeg opplever kommer av bevisste valg jeg tar hver dag. Selv om det ikke synes utenpå. |
Sitat:
|
Jeg seg hva du mener carisma. Men uansett de som velger å la seg operer må jo kunne skrive om det her, og det må kunne være åpent om det selv om andre sitter med andre meninger. Man skal ikke sette de inn på et lukka forum. Da må vi normalvekti også inn på et slik da ? fordi det kan være støtene på de som er overvektige ?Det kan jo finnes de her inne som syns det. Jatakk til takhøyde :)
|
Sitat:
Forøvrig vet de som har møtt meg at jeg ikke kun snakker som overvektig, men sykelig overvektig (basert på tall og mål hvertfall). |
Sitat:
Tar man en vektoperasjon er man hver eneste dag nødt til å ta bevisste valg ang. det man spiser. Spiser man feil type mat (for det meste sukker/ fet mat) får veldig mange umiddelbart dumping (kvalme, skjelving, tretthet osv.) av det man spiste. |
Men kjære Carisma. Ikke alle greier det du har greid . . .
|
Sitat:
|
Ja Carisma, det er godt mulig at du snakker om fedme, men ernæringsfysiologene snakker nok om overvekt og ikke fedme når det kommer til sunn og frisk. De snakker i hvert fall ikke om overvekt/fedme med BMI over 40.
Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det mye uvitenhet og fordommer der ute mot fedmeopererte. Og om det er noen som virkelig må ta bevisste valg for resten av livet sitt så er det fedmeopererte, som Lemen sier. Da syns jeg det er ekstra synd at noen vil gjemme dem/oss bort i et lukket forum. Mer åpenhet kan være med på å få mer forståelse for hva en GBP operasjon faktisk innebærer. |
Sitat:
Jeg har slanket meg i årevis på alle mulige måter og har ikke akkurat blitt frisk og rask av det. Jeg har INGEN psykiske problemer med overvekten min, jeg driter en lang marsj i hva alle andre tenker, tror og mener om vekten min, men jeg er dritlei av alle begrensningene min egen kropp påfører meg, jeg er lei av å måle blodsukker og sette sprøyter, jeg er lei av å bli større uansett hva jeg gjør............ Jeg er nesten 10 år eldre enn deg, jeg har ikke tid til å prøve flere andre metoder om jeg vil ha noe ut av livet mitt uten å være påvirket av sykelig overvekt. GBP er ingen snarvei, kjære, det er hard jobbing med bittelitt ekstra hjelp de første 6-18månedene! |
Sitat:
Nei, ikke alle klarer det du har klart, av ulike grunner - enten fysiske eller psykiske. Flott at du har gjort det, men det betyr ikke at du har rett til å dømme eller se ned på de som velger å foreta en operasjon, kanskje for å redde sitt eget liv! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Hvordan kan du si noe sånt ? Man KAN altså ikke i denne verden dømme alle etter seg selv. Skal den tredje verden bare ta seg sammen ? Akkja, sann. Jeg sier som Wergeland:"Hvi skrider Menneskeheten saa langsomt frem?" |
Jøsses. Jeg er for det første rimelig satt ut over TS, men det er vel mer enn noe annet snakk om å uttale seg over evne, beklager, men det mener jeg. Det er ganske drøyt å slenge ut sånne bastante påstander uten å virke til å ha forhåndskunnskapene i orden ...
Jeg har aldri vært noen operasjonskanditat, men jeg har full forståelse for de som etter å ha prøvd og prøvd, kjempet og kjempet, forgjeves, ender opp med den avgjørelsen. Jeg begynte med en BMI rett under 35 og nært forestående diabetes. Og angående BMI, så hadde det i utgangspunktet liten verdi for meg, da jeg hadde en fettfordeling som var 99% fordelt på midten, og jeg slet i en alder av 27 med sviktende knær på mine tynne overbelastede bein. I de fem årene jeg har spist lavkarbo så har jeg levd SUPERSTRIKT hele veien, men jeg har likevel slitt av et hvert gram, ikke én kilo har kommet verken fort eller lett av, og terskelen min for å legge på meg er utrolig lav. Fortsatt har jeg etter nesten 25 kilo ned i vekt, noen kilo som burde av, for insulinresistensens skyld. Jeg har FULL forståelse for at enkelte ikke orker mer, og trenger drahjelp, og jeg lurer selv på hvor jeg hadde vært nå dersom overvekten min hadde vært høyere da jeg la om, hvilket den fort kunne blitt da jeg raste opp i vekt på den tiden. (Fra å ha spist ca ingenting og vært overvektig, til å spise "normalt" og ende opp med fedme rett under grad 2). Jeg begynner etterhvert å kjenne en del her inne som har tatt det vanskelige valget det er å ta GBP, både Iset, Fungirl og Lemen som har tatt operasjonen, og Kitt som skal ta den -og jeg ser på ingen måte på dem som noen som tyr til lettvinte løsninger, eller er ofre for noe overfladisk samfunn, tvert i mot. Det er snakk om flotte, ressursterke mennesker som har lagt inn en stor innsats for egen helse, og er det noen som fortjener å slippe å kjempe, så er det vel dem! Klart, det finnes sikkert noen der ute som ikke gidder å prøve selv, og tar en slankeoperasjon, men de tror jeg er i sterkt mindretall, særlig her til lands hvor kriteriene er såpass strenge, og jeg tror ikke du finner mange av dem her inne, akkurat. Ellers vil jeg også presisere at dette ikke på noen som helst måte er et eksplisitt slankeforum, og det skal det heller ikke være, selv om fokuset naturlig nok for mange er rundt vektnedgang. Lavkarbo.no handler først og fremst om helse og livsstil. Og, seriøst, Carisma, du og dette skjønnhetstyranniet ditt ... Morsomt at du setter likhetstrekk mellom god helse og overfladiskhet. At du, selv med fedme, er sunn, er ikke ensbetydende med at alle er det, eller at du vil være det for alltid. Med en høy fettprosent kombinert med dårlig insulinrespons, så legger man faktisk ut feller for seg selv ... :o Jeg stagget nok diabetesen ved å legge om kostholdet, men hadde fortsatt en c-peptid på nesten 1000, og langtidsblodsukker på rett under åtte tross strikt lavkarbokosthold i, på det tidspunktet, nesten tre år. Lavkarbo alene er ikke nødvendigvis den eneste og absolutte veien til frelse. Jeg måtte til slutt bite i det sure eplet og få metformin for å få ned verdiene mine, for å unngå å utvikle LADA, som er en dia1-variant man finner hos voksne, og dermed kanskje bli avhengig av å sette insulinsprøyter. Er det noen som mener at også jeg dermed bidrar til lavere moral/motivasjon, og at jeg burde skuffes vekk i et lukket forum? Bare lurer ... |
Ja, Obscura ! Du burde vært institusjonalisert, egentlig ! :lol:
|
Sitat:
Men da må vi også ha et lukket forum for de som går på Eurodiett, Spis deg slank, og for ikke å snakke om de som allerede er normalvektige når de leggerom for helsens skyld. Ingenting er så demotiverende som folk som alt er slanke. ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg ser det blir oversett at jeg skrev "det som ser ut som en snarvei"... Og jo, samfunnet generellt ser på det som en snarvei. Jeg har selv, i en diskusjon ang jobbintervjuer og førsteintrykk, fått slengt i trynet "jammen kan du ikke bare ta en slankeoperasjon da?" :rolleyes:
Og ang utgifter til psykolog er det flere som trenger det etter operasjonen, når de oppdager at lykken ikke lå i lav vekt. :o Jeg er grunnleggende uenig med trådstarter i hvorfor man ikke skal snakke for mye om slankeoperasjoner. Men vi skal være forsiktige med å glorifisere det som den endelige løsningen når alt annet svikter. For som sagt er det kanskje ikke det problemet ligger i det hele tatt. |
Sitat:
Snakk om å drite på leggen altså.. Og å komme med sånn guffe i en alder av 41 da... Og bare det å si at en slankeoperasjon er en snarvei.. Da snakker vi alvorlig uvitenhet.. Sett deg ned og les LITT om emnet, skal love deg du blir overrasket! Det er en beslutning mange bruker årevis på å klare å ta, og mange får store problemer i ettertid. Æsj, nå ble jeg forbanna altså.. Makan.. Sitat:
Sitat:
Og "Jeg har vært overvektig hele mitt liv (endel av det i hodet, men mye av det reelt)" At du føler deg overvektig spiller da ingen rolle overhodet vel! Altså.. Nei jeg er målløs.. Hva har DET med saken å gjøre? Trenger ikke slankeop. når man TROR man er overvektig vet du.. Og vet du.. Her snakker vi om alvorlig fedme, og så kommer du med dine "overvektig i hodet" og "på grensa til diabetes" og snakker om å spise seg frisk.. Thats rich! Hvem er du som setter deg på din høye hest og ser ned på de som tar et valg for å muligens redde sitt liv? Sitat:
|
At noen tror at slankeoperasjon er en lett utvei, betyr ikke at det er det. Det vitner jo bare om uvitenhet.
Og hvor kommer dette med lykke fra? Lykke er utrolig relativt, og hva jeg vet, så handler GBP om liv og helse, framfor noe. Om det er lykke, vel so be it! Jeg hadde ingen meninger om GBP før jeg i det hele tatt visste noe om det, og nå som jeg via bl.a medlemmer her inne vet litt mer om det, så er "glorifisering" noe av det siste som kommer meg i hu ... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:46. |