Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Andre bøker (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=78)
-   -   Hva leser du nå? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=47046)

Levita 20-08-11 10:25

Sv: Hva leser du nå

Ja, Havets Katedral leste jeg for noen år siden! Likte den kjempegodt! Ser en del her leser Arto Pasiliina også. Han er jeg glad i, og tror jeg har lest snart alle bøkene. Forunderlige og morsomme romaner.

Photo: Drømmen og hjulet har jeg lest to ganger. Kjempegod bok.

Ser noen har lest Rebecca også, den likte jeg også. Underholdende :)

Kanskje jeg får prøve meg på Mengele Zoo, siden så mange her og rundt meg nevner den :)

Huldr 20-08-11 10:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1187865)
Jeg er ikke hekta på det, men likte den veldig godt likevel :ja: Den regnes også for å være malen for all moderne krim/thriller.

Nei, man trenger ikke det, enig :) Det var mer en referanse til de bøkene jeg beskrev ovenfor - men denne er annerledes :ja:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1187817)

Jeg har fått leselysten tilbake etter litt tørketid, og avsluttet nettopp Drømmen og Hjulet av Bjørneboe (løs biografi om Ragnhild Jølsen),

Sånn a propos vår lille diskusjon her om dagen, Wikipedia kaller den en "halvdokumentarisk roman" :)

Som Levita har jeg også lest den to ganger, for øvrig :)

Photobscura 20-08-11 10:36

Ah, se der! Og, jeg legger meg flat, hehe. Autobiografi, som jeg hengte meg opp i er selvbiografi, som du jo sa. Man lærer så lenge man lever! :D

Jeg er Bjørnoe-fan på min hals! Dette var en av de få bøkene hans jeg ikke leste på vgs. I det hele tatt elsker jeg norsk samtidslitteratur fra rundt femtitallet. For ikke å snakke om den amerikanske beat-litteraturen. :)

Rin 20-08-11 11:15

Jeg leste "Drømmen og hjulet" da jeg var 15 - likte den veldig godt på det tidspunktet. :)

Nå leser jeg aldri norsk/norskspråklig litteratur, men vurderer å gjøre unntak for den nye til Tor Åge Bringsværd.

Jabba 20-08-11 11:29

Mengele Zoo er jeg veldig spent på......har hørt så mye bra om den....
Hva handler den om ? Og er det den første i triologien ?

Cyan 21-08-11 07:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av fett-nok (Innlegg 1187800)
"min kamp" er mitt neste prosjekt, hva synes du om bøkene?

Det satt langt inne å starte på den, opphypet som den er hadde jeg bygd opp en smule motvilje :o Men de er bra og vanskelig å legge fra seg :)

Ellekaramelle 21-08-11 11:13

Jeg er nettopp ferdig med Gjenferd av Jo Nesbø.
Nå driver jeg å leser en krim av en dansk forfatter som heter Jussi Adler Olsen. Den heter "Kvinnen i buret" og handler om en politimann (kriminalinspektør Carl Mørck) som blir satt til å drive Avdeling Q, en nyopprettet avdeling for uløste saker av serdeles grov karakter. Godt skrevet krim/thriller. Gleder meg til fortsettelsen. Det kommer flere bøker. Det er hvertfall komet en til om avdeling Q, for den har jeg også lest, men husker ikke i farten hva den heter....

Carisma 21-08-11 11:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ellekaramelle (Innlegg 1188333)
Nå driver jeg å leser en krim av en dansk forfatter som heter Jussi Adler Olsen..

Er ikke han svensk?

Jabba 21-08-11 11:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1188336)
Er ikke han svensk?

Nope - han er dansk og er min nye favoritt forfatter!!! "Kvinnen i buret" var kjempebra!!! Likte også den siste "Flaskepost fra P" utrolig godt - spennende tema!

Jabba 21-08-11 11:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ellekaramelle (Innlegg 1188333)
Jeg er nettopp ferdig med Gjenferd av Jo Nesbø.
Nå driver jeg å leser en krim av en dansk forfatter som heter Jussi Adler Olsen. Den heter "Kvinnen i buret" og handler om en politimann (kriminalinspektør Carl Mørck) som blir satt til å drive Avdeling Q, en nyopprettet avdeling for uløste saker av serdeles grov karakter. Godt skrevet krim/thriller. Gleder meg til fortsettelsen. Det kommer flere bøker. Det er hvertfall komet en til om avdeling Q, for den har jeg også lest, men husker ikke i farten hva den heter....

Det er kommet to til som er utgitt i norge - "Fasandrepernne" og "Flaskepost fra P" der den siste her er bedre enn nr 2. Neste bok kommer i februar 2012 (ifølge siste update fra Ascheheoug)......Gled deg!

Gla'laksen 21-08-11 11:22

Tysteren av Jan-Erik Fjell. Og så ligger Balansekunstneren og venter. Har hørt mye positivt om den, så den gleder jeg meg til å starte på.

Thaleia 21-08-11 16:36

Jeg leser "Blodleie" av Johan Theorin og "Rapsgubbene" av Karin Brunk Holmqvist. Har slukt de to forrige bøkene til Johan Theorin, men denne var ikke like fengende.

fett-nok 21-08-11 16:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1188238)
Det satt langt inne å starte på den, opphypet som den er hadde jeg bygd opp en smule motvilje :o Men de er bra og vanskelig å legge fra seg :)

Jeg også hadde bygget opp litt motvilje, men nysgjerrigheten har begynt å ta overhånd:)

Bønna200 22-08-11 13:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Thaleia (Innlegg 1188533)
Jeg leser "Blodleie" av Johan Theorin og "Rapsgubbene" av Karin Brunk Holmqvist. Har slukt de to forrige bøkene til Johan Theorin, men denne var ikke like fengende.

Jeg syntes Blodleie var veldig bra:) Skal straks begynne på Rapsgubbene. Har store forventninger til den etter Potensgiverene. Håper den er like artig:p

Huldr 22-08-11 14:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Thaleia (Innlegg 1188533)

Enig med deg, den var litt kjedeligere, men jeg er litt ambivalent til alle bøkene. Tematikken er spennende, men det er noe litt traurig og depressivt over alle bøkene synes jeg. Noe jeg synes går igjen i flere svenske samtidsforfattere ... Men Nattefokk var veldig spennende synes jeg, jeg var på hytta og lå og leste om natta og torde ikke gå på utedo :p

Jeg lurer på om jeg skal begynne på begynnelsen med Knausgårds forfatterskap og ta med "Ute av verden" på ferie ...

gladjenta84 22-08-11 18:39

Nå er det Jeg kan se i mørket av Karin Fossum

Lava 22-08-11 21:28

Sitat:

Hva leser du nå

forumet :p

ThereseA 22-08-11 21:48

Jeg leser Whyller - Sykdomslære( Skole ). Lever og tenker det nå for tiden

Noenkiloformye 22-08-11 23:23

Jeg leser Harry Potter - Halvblodsprinsen jeg :rolleyes:

Stabukken 22-08-11 23:29

jeg skal nå begynne på "I all evighet" av Ken Folett. Den er på over 1100 sider så det blir problemer å lese den på senga, får slagside. Har lest "Stormenes tid" for mange år siden. Anbefaler de for dem som er glad i historie. Tror den går på en eller annen tv-kanal for tiden.

Bønna200 22-08-11 23:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1189608)
Jeg gir bort følgende bok: "Kjerringer" av Helene Uri.....fornøyelig bok!
(Men du betaler porto)
Noen som vil ha ?

Hva ligger portoen på i disse dager?

LibraGirl 23-08-11 04:29

Holder på med siste boken i serien jordens barn :)

Jabba 23-08-11 11:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1189774)
Hva ligger portoen på i disse dager?

Går i en SMARTpost til kr 50,-

Bønna200 23-08-11 12:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1190070)
Går i en SMARTpost til kr 50,-

Da vil jeg gjerne ha den:) Men er det greit om vi venter to uker? For jeg står akkurat på farta nå til flyplassen. Skal to uker til sommeren:D

Jabba 23-08-11 12:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1190112)
Da vil jeg gjerne ha den:) Men er det greit om vi venter to uker? For jeg står akkurat på farta nå til flyplassen. Skal to uker til sommeren:D

Ja da - det går fint! :)
Men hjelp meg med å huske på det da....jeg glemmer dette garantert på 2 uker.....*ler*

Bønna200 23-08-11 12:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1190128)
Ja da - det går fint! :)
Men hjelp meg med å huske på det da....jeg glemmer dette garantert på 2 uker.....*ler*

Da har vi like god hukommelse:lol:

komatøs 24-08-11 21:29

"Hypnotisøren" av Lars Kepler. Den er utrolig spennende og underholdende! Gruer meg litt til den er ferdig -blir jo litt trist, må prøve å lese sakte så den varer lenger:p

Photobscura 24-08-11 22:45

Næringslivspolitisk korrektur. :cool:

Notabella 25-08-11 13:58

sagaen om isfolket bok 6 den onde arven :)
har fått mye mas om at jeg burde lese de bøkene av venner så da startet jeg da, å liker de ganske godt :). Eneste er at det er veldig vanskelig å legge de fra seg å gjøre viktigere ting som å lage mat, handle, rydde, vaske, trene o.l.

I går prøvde jeg å lese mens jeg tok intervaller på tredemølla, det gikk ikke så bra så det endte med at jeg måtte legge boken vekk til jeg var ferdig + tatt en dysj. :p

Jabba 26-08-11 13:02

Har noen lest "De åtte" av Katherine Neville?

Ellekaramelle 27-08-11 12:03

Leser nå" Flaskepost fra P" av Jussi Adler Olsen... Godt skrevet og man blir godt kjent med karakterene i bøkene. De er så bra beskrevet at man vil vite mer om dem.. Liker godt bøkene om Avdeling Q, og gleder meg til ny bok i februar....:)

Jabba 27-08-11 12:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ellekaramelle (Innlegg 1193331)
Leser nå" Flaskepost fra P" av Jussi Adler Olsen... Godt skrevet og man blir godt kjent med karakterene i bøkene. De er så bra beskrevet at man vil vite mer om dem.. Liker godt bøkene om Avdeling Q, og gleder meg til ny bok i februar....:)

Denne boker er såååååååå bra!!! Og så synes jeg at temaet er spesielt spennende....spesielt siden jeg bor i en by spekkfullt med sekter og ekstreme folk.....:D

Kitsu 27-08-11 16:05

Arkitekturhistorie og byplanleggingsreferater.

Unnbjorg 03-09-11 17:13

Har nylig lest Neshov-trilogien av Anne B Ragde, kan absolutt anbefales. Akkurat naa holder jeg paa med The selected works of T.S. Spivet av Reif Larsen. En original og helt spesiell bok som en bör ta seg litt tid med.

Photobscura 03-09-11 17:38

For øyeblikket: Til Jeg Finner Deg av John Irving. Ikke den beste boka hans, men heller ikke den dårligste. Leser samtidig En Flyktning Krysser Sitt Spor av Aksel Sandemose, men det slår meg mens jeg leser den at jeg har lest hele den trilogien (om man kan kalle dem det) før. Og jeg har maaaaaaaaaange bøker jeg vil lese nå, så jeg lar den ligge til en regnfull dag.

Klara 03-09-11 22:02

A tale of two cities av Dickens. Stort sett interessant og spennende, noen ganger litt mange ord på en gang (da leser jeg litt fortere).

Og så har jeg halve "Flykting..." av Sandemose liggende på lur :stortsmil

Photobscura 03-09-11 22:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1199131)
A tale of two cities av Dickens. Stort sett interessant og spennende, noen ganger litt mange ord på en gang (da leser jeg litt fortere).

Og så har jeg halve "Flykting..." av Sandemose liggende på lur :stortsmil

Jeg tenker at dersom jeg skal begynne på den igjen, så skal jeg lese Vi pynter oss med horn først. Den likte jeg også best, tror jeg! :)

Jeg går ellers tydeligvis tilbake i "barndommen", både med Irving, som forsåvidt mest er lett underholdning, men nå har jeg kasta meg over reserveringa på Deichmanske og snart renner det inn av Bukowski! :D

Marina 04-09-11 14:14

Akkurat nå holder jeg bare på med pensumbøker :P men den forrige boken jeg leste var Barnevakten av Kathryn Stocket, og den var kjempegod! Kan virkelig anbefales. Handlingen er satt til 1960- tallet i USA da skillet mellom svart og hvit var veldig stort. Boken beskriver farene ved å krysse usynlige grenser og å sette spørsmålstegn ved samtidens skikker og tanker...Kjempespennende!

Bønna200 08-09-11 11:29

Er akkurat ferdig med "Jeg kan se i mørket" av Karin Fossum. Den var skrevet på en så fascinerende måte at jeg måtte lese hele greia i ett:) Anbefales!

Melusine 12-09-11 19:20

Har akkurat startet på Stolthet og fordom av Jane Austen, virker å være en god bok :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.