Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Trening (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Hvor mye trener dere? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4661)

Sondre 23-05-07 00:35

Sv: Hvor mye trener dere?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av boble (Innlegg 73655)
Jeg har vært treningssenter-slave de siste 2 åra,og trent en 2-3 ganger i uka. Men nå har jeg gått så lei,at tanken på step og spinning og alt det der byr meg i mot,og jeg har tatt en pause.
Så jeg begynte med pilates hjemme,takket være inspirasjon herifra,og det er supert. Merker stor forskjell. prøver å gjore dette en time annenhver dag,og så sykler jeg til og fra jobb,3 km hver vei.

Vurdert å gjøre litt mer styrketrening? Det gir nye utfordringer og nye muligheter. Man kan trene de samme muskelene på utrolig mange forskjellige måter. Jeg blir fort lei av å springe, sykle eller ro for mye. Føler det fort blir bortkastet tid, prøver å få nok aktivitet ellers slik at hjertet og lungene er i god form.

Ellers for å svare på tråden så trener jeg 3-4 ganger i uken selv, har nå trent i 2,5 år og ingen av buksene mine passer meg lengre. De henger ganske slapt ned på lårene og alle kan dras rett ned hvis jeg ikke bruker belte. Prøver å unngå å bruke belte da jeg merker dette irriterer magen og kroppen min i løpet av en dag. Har heldigvis fått kjøpt noen nye bukser nå.

Trene mest styrke og føler meg begrenset av kosttilskuddet som er tilgjengelig i Norge. Flytter snart til Oslo og håper det er bedre tilbud tilgjengelig rett over grensen i Sverige. Har man først begynt å bygge muskler, så stopper det ikke av seg selv...

Sondre 23-05-07 00:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mint (Innlegg 86244)
Jeg trener 1 time jazzballett og 1 time streetdance i uka. Siste halvåret har jeg også trent 1,5 time styrke og stretch etter jazzen, men kommer til å slutte med det av diverse årsaker. Føler ikke at det var helt "meg" + at det var så mange råslanke, flotte dansejenter der med stygge blikk :( Har medlemskort på 3t, så skal prøve å få til 1 spinningtime og kanskje litt styrke der i uka fremover. Har også pilates-dvd.

Hvor var disse dansejentene med stygge blikk? På styrketrening og uttøying? Du kan ikke la deg bli påvirket av han andre tror eller mener. Det gjelder alle i verden, uansett hvordan man ser ut eller oppfører seg. Det eneste som betyr noe er hva du føler om deg selv. Hvis du føler deg bedre av f.eks. styrketrening, så gjør du det!

Flere jenter burde gjøre mer styrketrening, det er ikke nok av dere! Kom igjen!

Photobscura 23-05-07 08:36

Slenger meg på her.
Jeg trener ikke mye akkurat, men akkurat nok for meg.
Ca femten minutter yoga hver dag (hender jeg tar en time i helga, da har jeg bedre tid) har fått stenhard mage! (under bukfettet som foreløbig fortsatt er der, haha) jeg opplever yoga som den beste trenignsformen ever, og får utrolig bra pust av det, og våkner til om morran på grunn av at jeg får satt krutt i blodsirkulasjonen. All ryggondt er forsvunnet som som dugg fra solen:)
Og så går jeg alt fra tjue minutter til halvannen time hver dag.
Det er i forskjell fra før, da jeg tok trikken overalt, og trente yoga heller sporadisk...

Sondre 23-05-07 10:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 280283)
Slenger meg på her.
Jeg trener ikke mye akkurat, men akkurat nok for meg.
Ca femten minutter yoga hver dag (hender jeg tar en time i helga, da har jeg bedre tid) har fått stenhard mage! (under bukfettet som foreløbig fortsatt er der, haha) jeg opplever yoga som den beste trenignsformen ever, og får utrolig bra pust av det, og våkner til om morran på grunn av at jeg får satt krutt i blodsirkulasjonen. All ryggondt er forsvunnet som som dugg fra solen:)
Og så går jeg alt fra tjue minutter til halvannen time hver dag.
Det er i forskjell fra før, da jeg tok trikken overalt, og trente yoga heller sporadisk...

Jeg har såvidt kikket litt på Yoga selv og bare trent litt på egenhånd. Det er veldig interessant og god trening, spesielt for meg som har hatt litt ryggproblemer.

Angående bukfettet ditt så kan du bli kvitt dette med å kombinere annen type trening. Man trenger ikke å trene direkte på muskler/fettområdene for å fjerne fettet. Jeg reduserte fett rundt magen uten noen som helst form for direkte trening på mage eller rygg (pga. problemene mine). Nå har jeg blitt ganske god og trener direkte på disse områdene, men da er det først og fremst for å få mer muskler der.

Har du noen gode ressurser (lenker) om Yoga?

Photobscura 23-05-07 11:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sondre (Innlegg 280398)
Jeg har såvidt kikket litt på Yoga selv og bare trent litt på egenhånd. Det er veldig interessant og god trening, spesielt for meg som har hatt litt ryggproblemer.

Angående bukfettet ditt så kan du bli kvitt dette med å kombinere annen type trening. Man trenger ikke å trene direkte på muskler/fettområdene for å fjerne fettet. Jeg reduserte fett rundt magen uten noen som helst form for direkte trening på mage eller rygg (pga. problemene mine). Nå har jeg blitt ganske god og trener direkte på disse områdene, men da er det først og fremst for å få mer muskler der.

Har du noen gode ressurser (lenker) om Yoga?

Når det gjelder bukfettet, så har jeg redusert det med nesten tjue cm siden jeg begynte med lavkarbo (i fjor høst) og det minker stadig, så jeg er foreløbig ikke bekymret:D Jeg har forhåpentligvis alderen på min side, så jeg håper på det beste!

Yoga er det mest lystbetonte jeg har kommet over, da jeg aldri har vært særlig glad i å trene.
Det gjør underverker for ryggen, da man styrker musklene kjernen, ved at man isolerer hver eneste øvelse (ikke poweryoga da, som jeg mener er litt tullete...) Mange av øvelsene er konsentrert rundt solar plexus og ned mot underlivet. Det er jo disse områdene man trenger styrke i for å holde seg oppreist:)
Jeg har av min gamle yogalærer fått "spesieltilpasset" noen øvelser som passer til mitt formål (oppstramming av midje/mage/rygg, mot ryggondt etc) og de er ganske basiske, og konsentrerer seg stort sett om nevnte områder.
Det er viktig å veie opp forrige øvelse med den neste, sånn at man får balanse. Den enkleste måten å gjøre det på er solhilsen, den er noe som enhver kan klare med litt øvelse, og er meget balansert. Tar vel en ti-femten minutter å gjennomføre, skulle jeg tro!? (En stund siden sist jeg tok den).
Men det er viktig å tenke på at yoga ikke skal gjøre vondt, du kan godt kjenne at det strammer og "tar" litt, men om det gjør vondt eller er direkte ubehagelig, så skal man ta i mindre, eller ta en pause. I yoga så gjør man det som regel med å legge seg på ryggen og puste dypt gjennom nesen og fylle først bryst og deretter mage, sakte!
(Min gamle yogalærer fortalte også at ordet yoga betyr noe sånt som "stillinger som er behagelige over tid;))

Har drevet med det i snart tre år nå, litt fra og til forsåvidt, men så fort det går flere ukers pause, så begynner ryggen å syte igjen. Nå trener jeg yoga fire til sju ganger i uka! Jeg vil anbefale det varmt.

Her er en link til solhilsen som er ganske godt og utførlig beskrevet: http://www.santosha.com/asanas/suryanamaskar.html

Photobscura 23-05-07 11:48

Må også nevne at jeg har hatt stor progresjon. Øvelser som før var ubehaglige, eller bent fram umulige er nå mye lettere å ta, og jeg merker stadig framgang nå som kroppen min også er mindre!
Jeg er veldig myk!!!

Smula 29-05-07 14:24

Yoga har jeg også lyst på! :)

Jeg er også ganske myk av natur - du skriver du trener 15 min daglig Photobscura - følger du bok eller DVD eller hva?
Hva slags øvelser? *nyskjerrig*

Photobscura 30-05-07 07:52

Neida, jeg gikk på yogakurs hos en gammel inder for noen år siden, og har stort sett all min kunnskap derfra.
Tar noen såkalt spesialtilpassede øvelser, altså de øvelsene han anbefalte meg for mine "problemområder".
Varmer opp med omdreininger som konsenterer seg om midjen, og kjernen.
Og så tar jeg to til fire øvelser. Yoga mudra, cobra (disse tar jeg alltid), og et par til, båten, og en jeg ikke husker navnet på, som er omtrent motsatt av båten.
Det er veldig viktig å balansere den forrige øvelsen med neste.

Men jeg har vel skrevet det her tidligere, litt oppe i tråden, og mange andre steder her på forumet:)
Så om du søker litt, så finner du nok mitt lille program.
Har skrevet det så mange ganger før, at jeg vet ikke om jeg orker å skrive det enda en gang, hehe;)

Smula 30-05-07 13:36

Ok, takk - men det holder med 15 minutter om dagen, altså?
Tok en sånn time på SATS i fjor, men det var jo en hel time, og som utrent syntes jeg det ikke alt for fort, slik at hele opplegget ble bare heseblesende... så det frister ikke igjen.

Photobscura 30-05-07 13:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smula (Innlegg 284028)
Ok, takk - men det holder med 15 minutter om dagen, altså?
Tok en sånn time på SATS i fjor, men det var jo en hel time, og som utrent syntes jeg det ikke alt for fort, slik at hele opplegget ble bare heseblesende... så det frister ikke igjen.

Var det poweryoga? For jeg synes det er bare tull, og går mot hele yoga-begrepet..!

Femten minutter om dagen er helt fint. Og det hender jeg tar lengre donter. En annen ting er at jeg liksom må gjøre det om morran, det er begrenset med tid, tar jeg det senere på dagen, så blir jeg for våken om kvelden.
Men hver enkelt må jo tilpasse det til egne behov. Ettersom jeg gjør det stort sett hver dag så synes jeg femten minutter er nok!

Sol-Angelica 03-06-07 23:22

Prøver å trene så ofte jeg får det til, blir mellom 5 til 6 ganer pr. uke.
Trener kardio og styrke.

Nille 03-06-07 23:26

Bør og skal trene 3 ganger pr uke (Pilates) - men har hatt en lege pålagt pause. Starter opp i morgen igjen tror jeg.

Sol-Angelica 03-06-07 23:26

Prøver å trene så ofte jeg får det til, blir mellom 5 til 6 ganer pr. uke.
Trener kardio og styrke. Prøver å få det til å bli en time eller mer på hver økt slik at forbrenninga starter :)

Smula 05-06-07 10:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 284035)
Var det poweryoga? For jeg synes det er bare tull, og går mot hele yoga-begrepet..!

Femten minutter om dagen er helt fint. Og det hender jeg tar lengre donter. En annen ting er at jeg liksom må gjøre det om morran, det er begrenset med tid, tar jeg det senere på dagen, så blir jeg for våken om kvelden.
Men hver enkelt må jo tilpasse det til egne behov. Ettersom jeg gjør det stort sett hver dag så synes jeg femten minutter er nok!

God spørgesmål... det var i hvertfall ikke snakk om å sitte i lotusstiling og meditere til pen musikk iallefall.
15 daglig høres glimrende ut. Jeg får finne noen øvelser.

Photobscura 05-06-07 10:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smula (Innlegg 287588)
God spørgesmål... det var i hvertfall ikke snakk om å sitte i lotusstiling og meditere til pen musikk iallefall.
15 daglig høres glimrende ut. Jeg får finne noen øvelser.

Den yogaen jeg gjør har såkalt åtterdisiplin, eller hva det heter. Alle øvelser repeteres åtte ganger, og holdes i åtte sekunder hver gang.

Lykke til! You'll love it:D

Superstar 10-06-07 23:30

Jeg vil begynne å trene. Er så mye positivt med trening. Hadde eksamen i gym en gang,og der skulle jeg skrive om de helsemessinge gevinstene med trening. Fikk relativt god karakter=) Så har ikke noen grunner i mot=) Så *motivasjon kom til meg*

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.