Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Hvor mye protein inntar du? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46307)

Photobscura 22-07-11 23:38

Sv: Hvor mye protein inntar du?

Det heter glukoneogense! ;) Og det er en ganske kostbar prosess for kroppen å skulle nydanne glukose av proteiner, og det skal nok mer til enn 20-30 gram "for mye" protein i kosten per dag, enn hva som er normalt anbefalt.
Igjen, ta det med ro. Spis etter sulten, og få i dere nok fett.

Kroppen har også en annen funksjon som heter futile cykling, som kan være aktiv samtidig som nydanning av glukose. Det er, som det ligger i ordet, en fåfengt syklus, hvor kroppen, enkelt forklart, lemper energi fra en haug til en annen og tilbake. Det kan generere en del varme i kroppen, og er en måte å få brukt opp overskuddsenergi uten at kroppen øker fettlagring.

Restart 23-07-11 00:00

Takk, Photobscura, for at du hjelper oss å puste litt roligere om ikke annet, for jeg er så glad TS skrev dette innlegget...

Absolutt mitt problem også...
Altfor mye proteiner... og det er jo vanskelig å høre at det også kan motarbeide vektnedgangen i så stor grad.

Må visst prøve ut Diett.no for å få noen flere tall på det, men vet det allerede nå at jeg ligger langt over grensen når jeg ser hvor lite proteiner andre får i seg og likevel må gå ned på inntaket sitt...

Da er det jo et problem med de tre kyllinglårene jeg har spist i dag, i tillegg til 5 egg og 2 store bokser makrell i tomat...og en rest tyrkisk yoghurt m/noen bringebær, og noen spinatblader og paprika...

Uff..er så vanskelig å se de mengdene skrevet ned, og da hjelper det ikke nok at jeg sprakk på disse tingene, hvis det også vil motarbeide meg så mye...

unaturligslank 23-07-11 03:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1166699)
Det heter glukoneogense! ;)

Det heter vel glukoneogenese! :p;)

Photobscura 23-07-11 07:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av unaturligslank (Innlegg 1166726)
Det heter vel glukoneogenese! :p;)

Haha. Jaa. Ok. :p

macadamia79 24-07-11 08:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av slankepia (Innlegg 1166410)
Blir litt sånn forrvirret her. Her snakkes det om at en bygger muskler på å spise for mye proteiner!? Går vell ikke ann å bygge muskler uten at musklene blir stimulert? :-S

Naboen har fire lam som går og gresser dagen lang, de blir større og får mer muskler for hver dag. Men de trener ikke.

barfor 24-07-11 09:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av macadamia79 (Innlegg 1167057)
Naboen har fire lam som går og gresser dagen lang, de blir større og får mer muskler for hver dag. Men de trener ikke.

"Litt" forskjell på et lam som på langt nær er utvokst og en voksen person da...
Man får ikke store muskler uten å trene, og man blir ikke enormt svær på lavkarbo automatisk.

Yrla 24-07-11 13:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tutta87 (Innlegg 1166632)
Men hva skjer om enn spiser for mye proteiner da?
Trodde det var ok jeg, for de klarer kroppen å bryte med og bare "går gjennom kroppen". Ser jeg spiser litt for mye kjøtt og proteiner :(

For mye kan hindre vektnedgang. Protein øker blodsukkeret mer enn fett, tror jeg. Detaljene kjenner jeg ikke til så det er fint om noen kan forklare det. Protein danner syre i kroppen, som normalt skal utskilles ved overskudd som du skriver. Men det er jo faktorer som kan hindre at dette skjer. Urinsyregikt er en lidelse grunnet for meget protein, tror jeg. Korrigerer meg hvis jeg tar feil. For mye av hva som helst er ikke bra. For mye mat generelt belaster kroppens fordøyelsesystem. Kroppen rekker kanskje ikke kvitte seg med alt avfallsstoffet i takt med alt inntaket og lagrer det på ugunstige steder. Å drikke nok vann er derfor svært viktig for å få avfall ut av kroppen. Basisk mat: Grønnsaker, en del frukt, rått kjøtt, poteter, gulrøtter, kokte linser og bønner.

Forsurende mat:
Kjøtt, ferdigmat, innmat, ost, surmelksprodukter, hvitt mel, sukker, kaffe, brus, juice og alkohol.

Kalium som det finnes mye av i grønnsaker (og LO- salt/seltin ) regulerer balansen mellom syre og base. Magnesium, kalsium og selen er også basedannende.

Her er en artikkel om skadene ved for meget syre
http://www.iform.no/pub/art.php?id=535

Yrla 24-07-11 14:02

Jeg har sjekket flere matvarer på diett.no og ser da at de proteinrike matvarene har ganske ulikt innhold av protein pr 100 g. Så her er kunnskap til endring, alstå:

Valnøtter 14,7
Mandler 21,1 (eldorado)
Norvegia 27% fett 27
Rå torsk 18,1
Tunfisk på boks med vann 19,2
Kyllingfilet,rå 24
Egg, rått 12,4
rå hval 23,5
rå lam, fårikålkjøtt 17,6
rå svin, indrefilet 20,7

Newstart 24-07-11 14:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1167156)
For mye kan hindre vektnedgang. Protein øker blodsukkeret mer enn fett, tror jeg. Detaljene kjenner jeg ikke til så det er fint om noen kan forklare det. Protein danner syre i kroppen, som normalt skal utskilles ved overskudd som du skriver. Men det er jo faktorer som kan hindre at dette skjer. Urinsyregikt er en lidelse grunnet for meget protein, tror jeg. Korrigerer meg hvis jeg tar feil. For mye av hva som helst er ikke bra. For mye mat generelt belaster kroppens fordøyelsesystem. Kroppen rekker kanskje ikke kvitte seg med alt avfallsstoffet i takt med alt inntaket og lagrer det på ugunstige steder. Å drikke nok vann er derfor svært viktig for å få avfall ut av kroppen. Basisk mat: Grønnsaker, en del frukt, rått kjøtt, poteter, gulrøtter, kokte linser og bønner.

Forsurende mat:
Kjøtt, ferdigmat, innmat, ost, surmelksprodukter, hvitt mel, sukker, kaffe, brus, juice og alkohol.

Kalium som det finnes mye av i grønnsaker (og LO- salt/seltin ) regulerer balansen mellom syre og base. Magnesium, kalsium og selen er også basedannende.

Her er en artikkel om skadene ved for meget syre
http://www.iform.no/pub/art.php?id=535

Nei urinsyregikt har med urin syre og puriner eller hva det heter.
Men jeg mener å ha lest at for mye proteiner blir lagret som fett jeg. :confused:

Jeg veier 84 kg og spiser som regel mellom 70 og 90 g protein. Men merker at går jeg over så beveger ikke vekta seg.:rolleyes:

trønderjente29 24-07-11 14:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1167156)
Basisk mat: Grønnsaker, en del frukt, rått kjøtt, poteter, gulrøtter, kokte linser og bønner.

Forsurende mat:
[font=Arial]Kjøtt, ferdigmat, innmat, ost, surmelksprodukter, hvitt mel, sukker, kaffe, brus, juice og alkohol.

Takk Yrla! Det var nyttig info! :smile:

Yrla 24-07-11 17:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Newstart (Innlegg 1167166)
Nei urinsyregikt har med urin syre og puriner eller hva det heter.
Men jeg mener å ha lest at for mye proteiner blir lagret som fett jeg. :confused:

Jeg veier 84 kg og spiser som regel mellom 70 og 90 g protein. Men merker at går jeg over så beveger ikke vekta seg.:rolleyes:

Takk. Da googlet jeg det og fant at det var spesielle matvarer samt andre årsaker til urinsyregikt. http://www.yesanswer.de/med/no/3480.html

Ja, jeg har også fått med meg at for mye protein kan omdannes til fett og lagres. Men ikke alt overskuddet omdannes. Noe går ufordøyd gjennom tarmen også. Det tror jeg man vil kjenne på stanken fra tarminnholdet i tilfelle. Skaldemann sier at det kan være for høyt proteininntak hvis vekta stanser,ja. Og at det ikke er fett men proteiner vi bør skjære ned på hvis karbohydratkildene er kuttet så langt det er forsvarlig. Merker det selv. Så ketolyseguruens anbefaling av mye fett i forhold til protein er en gullformular vil jeg si.

nisse 02-08-11 11:14

Jeg er ikke ekspert, men hvis man spiser godt med proteiner, trener 5 ganger i uka og er i ketose, da bygges det muskler fort. i hvert fall hos meg og flere jeg kjenner. Ta frem målebond og ikke heng dere så mye i vekta ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.