![]() |
Sv: Iskremmaskin
Da fikk dere fristet meg i dag.... var på obs og drasset med meg en slik grønn til 299,- (er jo ikke så avskrekkende pris heller så:))
Meeeeen: jeg har ingen oppskrifter!!!:eek: Jeg handlet det jeg tror jeg trenger: Fløte Egg Sukrin vanlijepulver I tillegg har jeg ltt rips og blåbær jeg tenkte vi skulle ha ved siden... Tenkte å lage dette som dessert til tapasen i kveld... Noen som har en skikkelig GOD oppskrift på fløteiskrem? |
Sitat:
-Og jeg er 300 kr rikere :) |
Og DERR er min nye MelISsa-maskin innvia.
Skal si det var noe anna enn den Dustemaskina jeg hadde før! ISet sin grunnoppskrift med ei halv plate sjokolade fylte bollen halveis, og jeg gleder meg VILT til å smake! Den trenger nok ei lita stund i fryseren først. :heia: Takk ISET!! |
Jeg er superforvirra når det gjelder disse iskrem maskinene.....
Hvis jeg skal investere i en kan jeg ikke ha en der bollen må stå i fryseboksen....jeg har bare et slikt kombiskap. Og hvordan fungerer de egentlig? Det virker sååååå komplisert...... |
Jeg har kombiskap, og bollen på Melissa-maskina fra Europris går fint ned i den nest høyeste skuffen.
Bollen er enkelt forklart et kjøle-/fryseelement med kjølevæske inni. Kjølevæska holder bollen kald. Innsida av bollen er av metall som leder kulde godt, og oppi der går det en visp sakte rundt. Vispen tar (nesten) borti kantene på bollen, og skraper/rører ismassen slik at den kommer nær veggene og blir kald, og så blandes sammen igjen. Maskina må gå så lenge at isen får ca softiskonsistens, men ikke så lenge at den fryser fast. Maskiner der bollen ikke fryses ned fungerer vel på samme måte, men der produseres kulden av maskina når du skrur den på. |
Sitat:
|
Sitat:
Kjempegod vaniljeis *2 dl H-melk *3 dl fløte *5 eggeplommer * 25 g sukrinmelis, 3 g splenda, 25 dråpar flytande natreen 1 vaniljestang Legg gelantinen i kaldt vann. Ha melk, fløte og eggeplommer i ei gryte. Visp sammen slik at eggeplommane blandar seg med resten. Tilsett vaniljefrø, stenger og søtning. Varm forsiktig opp mens du rører, ha det rett under kokepunktet til det tjuknar litt. Avkjøl, ha i ismaskina. |
Sitat:
Bruksanvisningen sier at den skal fryses minimum 12 timer på minst 17 minus før bruk, og at den ikke skal stå i fryseren mer enn 48 timer om gangen. Det er lettvint å stappe den i fryseren kvelden før du planlegger å lage is da :) |
Takk for info! Kanskje d blir en tur på europris i morgen da!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Var på europris nå akkurat og kjøpte melissa iskremmaskin. Den er på tilbud til 199,- SÅ LØP OG KJØP. Hehe. Billig da:)
|
Lagde sjokoladeis i går, og i morra står det bringebæris på programmet.
Om nom nom!!! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Håper du deler oppskrifter etter hvert som du får prøvd dem ut, Iset!
Det ser ut som jeg må ta ei melkefri periode, så alternativer kommer godt med. -For ikke å snakke om alle den spennende veganmaten man kan lage, men som jeg har nada peiling på. |
Hadde vært fint med alle slags is-oppskrifter i denne tråden synes jeg.......
|
Sitat:
Bringebæriskrem Kok opp 1 pose (400g) frosne bringebær, eller bruk friske om du har tilgjengelig. La bæra koke så de får safta seg skikkeli, og sil av. Du kan gjerne få med fruktkjøtt. Poenget er å få vekk steinene så de ikke stopper maskina. Kjøl safta godt ned (kjøleskapstemperatur) Pisk krem av 3 eggeplommer 3 ss splenda (evt annen søtning, smak deg fram) 3 dl fløte en dæsj vanilje (stang, pulver eller ekstrakt/essens) Hell safta oppi kremen og pisk litt til. Den blir atskillig med flytende, men fortsatt luftig. Start maskina og kjør til isen har softiskonsistens før du har den over i det du vil fryse den inn i. Tips: Frys isen i porsjonsbeger, for eksempel engangs plastglass, så er det lettere å stoppe :D Bringebæra gjør at det blir ca 6% karber i denne isen, mens fettet ligger rundt 80% om jeg ikke husker feil. Vil du knipe på karbene kan du bruke FunLight om du liker og tåler den. |
Heisann. Jeg har prøvd Melissa ismaskinen nå, og er ikke særlig imponert ennå. Jeg var så spent på å prøve at jeg laga is med eggedosis av eggeplommer og splenda, og piska dette lett sammen med fløte. Isen ble ikke godt nok eltet, og deler av den ble rennende. Den tinte også veldig fort da jeg hadde den over i en annen skål og serverte. God på smak da!
Jeg skal ikke gi opp, og kommer til å prøve meg fram til jeg får det til. Det som er viktig ser jeg er å passe på at det kommer is på veggene (unntatt det som maskina selv har dit) - da stopper eltinga. Kommer tilbake med mer når jeg har prøvd meg fram. |
Og så fant jeg en oppskrift på italiensk gelato vaniljeis her
|
Burde du ikke piske kremfløten halvstiv først? Så blande lett med eggedosis.. Husk også at beholderen må være i fryseren i ei natt før du begynner
|
Man lager hovedsaklig to typer (fløte)is:
1. Vanlig fløteis lager man ved å koke sammen en del ingredienser, til en slags "feit vaniljesaus", i alle fall er ofte ingrediensene ganske like som en vaniljesaus. 2. Parfait lages ved å lage eggedosis av sukker/eggeplommer og blande dette forsiktig med pisket kremfløte. Til slutt evt. smakstilsetninger. Fordelen ved 2. er at man ikke trenger ismaskin for å slippe hard/kornete konsistens og kan bare fryse ned smeten og røre i den nå og da. Synes 1. er hakket bedre på konsistens. |
Jeg fikk tak i Melissa ismaksin på europris i dag.....
Skal jeg helle i fløten rett fra kartongen ? skal jeg piske sammen eggeplommer og fløte først kanskje ? |
Sitat:
|
Hei. Takk Marjusen som anbefalte å piske fløten litt først. NÅ har jeg laget is!
Så svaret til deg Jabba, hvis du ikke bruker oppskrifta som fulgte med maskinen din, så anbefaler jeg at du prøver denne:
Bland de to godt sammen med en slikkepott og tøm forsiktig i maskinen mens den går. Her er det viktig å være forsiktig slik at du ikke søler på veggene mens du heller i. Den trakten som var med er jeg ikke helt imponert over, men tømmer du forsiktig og "sikter" inn i bollen så går det bra. Kommer det på veggene stopper nemlig maskin å gå fordi den eltegreia setter seg fast.... La maskina stå og gå til den begynner å stoppe/hakke (7-10 min på min), slå av, ta ut eltekroken, rør litt i den for å blande alt til samme konsistens/temperatur og hell over i boks, porsjonsskåler eller hva du nå vil. Isen er som softis når den er ferdig i maskina og kan spises med en gang, alternativt legger du den i fryseren og spiser senere. Jeg har ikke prøvd den kokegreia ennå, men det blir sikkert det en dag og. Lykke til! |
Sitat:
|
Så bra Jabba! Gled deg til isen. Jeg har siklet etter softis hele sommeren og nå har jeg endelig fått det. Kremaktig og godt. Legg gjerne ut oppskrifter hvis du finner på noe lurt ;)
|
Jeg er veldig glad i sjokoladeis......hva blir best - med kakaopulver eller m smeltet sjokolade (sukkerfri mørk)???
|
Umiddelbart tenker jeg smeltet sjokolade - eller hakket i biter som haes i etter at isen er ferdig i maskina (hvis ikke stopper elteren :( )
|
Blander jeg den smeltede sjokoladen i eggeplomme/kremfløteblandingen for så å helle i maskinen eller heller jeg i den flytende sjokoladen i etter de andre ingrediensene er i maskinen ?
|
Slik den maskina fungerer så er det best å blande den i før du heller massen ned i. Alternativt å vente til isen er ferdig, ha i smeltet sjokolade i tynn stripe mens du samtidig rører med sleiv - kan du da få sjokoladestriper i isen?
Vær klar over at den på et tidspunkt slutter å elte og bare går rundt og rundt. Da er det for seint å ha i sjokoladen. Når min maskin slutter å elte bruker jeg å la den stå og fortsette å gå til den begynner å hakke/stoppe fordi isen blir kaldere og mer fast. Gleder meg til å høre hva du finner ut og hvordan du gjør det jeg :D |
Sitat:
|
Gjør den ikke Frøken? Hva slags maskin har du da? Jeg har Melissa fra Europris og på den er det så lite "klaring" mellom elteren og sidene at det ikke går. Maskina stopper når det har frosset på så mye på veggene at elteren ikke får til å gå rundt lengre.
|
Sitat:
|
Da er du litt heldigere enn meg i alle fall! Hva slags maskin har du da; denne?
|
Sitat:
|
Jeg lagde nyyyydelig iskrem i går kveld, jeg. Frosne bringebær, sukrinmelis og kremfløte. Så, VIPS i stavmikseren og etter 30 sekunder hadde jeg deilig, deilig iskrem.
Neste gang skal jeg forsøke med smeltet sjokolade ! :sikle: |
Hm.... jeg kikket på den maskinen jeg og Frøken, men gikk for den fra Europris da så mange anbefalte den. Nå har jeg nå den maskinen og får kjøre det beste ut av den.
Høres deilig ut med den isen du laget Antoniette6! |
Da har jeg også laget iskrem. Jeg har den maskinen fra Europris som heter Melissa.
Har hatt bolla i fryseboksen i 14 timer. Pisket fløte lett og blandet egg og søtning + litt vaniljedråper. Jeg smeltet sjokolade i vannbad og hadde den så i blandingen egg/kremfløte. Dette fungerte ikke helt optimalt da sjokoladen stivnet i isblandingen før jeg fikk den i maskinen. Det lå igjen slike "sjokoladeflak" i bunnen av bollen etter at jeg hadde helt i ismassen. Men jeg dytta det nedi påfyllingshullet og etterhvert som isen ble eltet ble det blandet sammen. Resultatet ble vaniljeis med sjokoladebiter, ikke sjokoladeis. Tror jeg må ha i kakaopulver neste gang for å få sjokoladeis smak.... Men isen ble god på smak, jeg brukte følgende søtning: 2 SS Sukrin og 1 SS Splenda. Min is ble aldri så hard at maskinen begynte å hakke.....jeg lot den stå 35 min. Har helt den over i ei skål og satt den i fryseren nå.... Jeg lurer på om kanskje fryseren min ikke er kald nok siden isen ikke stivnet skikkelig.....men den ble litt tykkere enn en slags suppe konsistens.....ikke fullt saftis konsistens. Men smaken var god! Gleder meg til å prøve videre....håper noen butikker snart vil kjøre tilbud på kremfløte - mann og barn er nemlig veldig ivrige etter å lage sin egen is de også..... |
Sitat:
Du får ta tempen på'n ov evt skru den opp (ned) et hakk! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:13. |