![]() |
Sv: Candida-diett (CRC)
Hello! er det noen som har brukt Barleycup (caffeine free) istedet for kaffi? Noen som kan skrive noe om det?
|
Sv: til Kamp
Sitat:
Det er litt forskjell om man følger en norsk candida kur eller en amerikansk. De amerikanske er mye strengere. |
Hvordan går det med dere?
Jeg fant ut at jeg hadde plager i forbindelse med candida for 3 år siden, etter å ha hatt plager i nesten 10 år. Nå leser jeg meg opp på temaet fordi kuren jeg har gått på ikke gjør meg helt frisk. Jeg leste boken Beat candida through diet, og startet diett. Jeg gikk ned 20 kg (jeg var ganske overvektig) og mange av plagene mine forsvant (svimmelhet, ekstrem trøtthet, slapphet, konsentrasjonsvansker, mageproblemer og hudproblemer). Men underlivssoppen forsvant ikke :-( Nå har jeg lest på candidaallergy.com, og har funnet ut at det er et par ting jeg ikke har vært streng nok med i dietten min. Jeg skal nå kutte ut sitronsyre, røkt kjøtt/fisk og eddik. Og så skal jeg se om jeg endelig klarer å kutte ut all alkohol! Må jo være mulig i en tre måneders periode... Er det noen som har brukt Dida og olivenbladekstrakt på samme tid? Jeg tar olivenbladekstrakt før måltid og probiotika etter måltid. Når skal jeg ta Dida da? :-) |
Og en ting til... På candidaallergy.com står det at man kan spise potet, men mange av dere nevner at dere ikke spiser grønnsaker som vokser under jorden. Bør man holde seg unna potet? En del grønnsaker kan jo inneholde muggsopp og jeg regner med at de som vokser under jorden har mest sopp på seg...
|
Sitat:
Jeg har vært/er i mindre grad på candidadiett. Jeg har fått en mildere grad; maks 250g frukt (helst bær da disse har mindre sukker) daglig og ris/potet er ok, men i meget begrensede mengder. Grønnsaker over jorda er helt ok. Mel holder jeg meg unna - både for candidaen sin del og som en del av en eliminasjonsdiett (mistanke om glutenintoleranse). Jeg forsøkte først med grapefruktkjerne-greier mot candidaen, men måtte få utskrevet nystatin (soppdrepende legemiddel). Den kjente jeg, for å si det sånn. |
Herlig å lese at jeg ikke er alene om å ha candida-problemer! Jeg har slitt med diffuse plager leeenge, og det toppet seg i våres, da gikk jeg til ernæringsterapaut som tok avføringsprøve av meg. Fant ut at jeg har overvekst av tre typer sopp (bl.a. candida) og en parasitt i tarmen, ikke rart jeg har vært dårlig. Ble satt på en heftig kur av lege som har god greie på tarm, men måtte på en spesiell type antibiotika for å bli kvitt parasitten. Er nå i siste fase i behandlingen (Nystatin, tricycline, probiotika, prebiotika og leverstøtte - Ultra Clear Plus. Har tatt humatin og vermox mot parasitten) og føler meg fortsatt ganske ræva. Hadde en dag da jeg skeiet litt ut og drakk vin og noen drinker som jeg trodde var sukkerfrie (men som jeg fant ut i ettertid at selvsagt ikke var det) og fy fader så dårlig jeg ble. Nå sliter jeg med urolig mage og forkjølelsessymptomer, slapphet og KVALME, spesielt etter måltider (jeg KAN IKKE spise mye av gangen, da kaster jeg opp). Begynner å bli litt matlei, men har funnet ut at sukrin er candidavennlig, og da ble jeg glad =)
Er det noen av dere som har brukt samme kur som meg/evt lignende og har gode/dårlige erfaringer/tips? Jeg håper å bli bedre nå, har vært sykemeldt i 2 mnd og vil bli frisk til studiestart og ny jobb i august. |
Hvilken test tok du?
Mange som ikke kommer over dysbiose problemene har nytte av SCD www.pecanbread.com . Den er veldig streng men har tilgjenngjeld god effekt. Send meg evt en pm vist du vil vite mer.. har brukt diverse medisiner og kosttilskudd selv mot dysbiose og det som tilslutt hjalp var SCD. |
Jeg har brukt mye av de samme produktene som deg. (VSL#3 probiotika, FOS prebiotica, Nystatin, Tricyclin + ultra celear plus ph og glutaminpulver).
Er du under utredning for matintoleranse også? Det er ikke uvanlig å få matintoleranse(r) dersom man har slitt lenge med mage-tarm siden det sliter på tarmen. Vi kan gjerne dele erfaringer, men jeg har nok ikke hatt det så ille som deg. Min historie: - Mye antibiotika gjennom oppveksten. (Slår ned alt det gode i tarmen) - Mye "rar" mage som voksen (mistanke til melk - har aldri tatt tak i det) - Får lavt stoffskifte og er heldig og kommer til en lege som VET at mage-tarm og stoffskifte henger sammen - Utredes for intoleranser og behandles for sannsynlig candida - omtrent samme behandling som deg, men med glutamin i tillegg (hadde veldig sliten tarm på grunn av mye hodepinetabletter i tillegg ... :( ) - Oppdager melkintoleranse. Er ikke ferdig med utredningen ennå - Jeg har fått beskjed om å spise så ren mat som mulig (ikke ferdigprodukter). * max 250g frukt/bær daglig * begrense ris/poteter * ikke mel/gjær/sukker(og alle sukkerstoffer)/eddik/sopp/røkt, speket eller tørket kjøtt/frukt * unngå det på min intoleranseliste untatt i provokasjonsfasen for den enkelte matvaren * ikke juice Jeg spiser i praksis mye proteiner og fett, litt ris/potet, masse grønnsaker og litt frukt/bær. |
Jeg tok en test fra Yorktest der jeg fikk score 3/4 på gjær, altså candida forstyrrelse. Har oppbluss av underlivssopp og sopp i munnen av denne skjiten. Nå er jeg uten sukker og gluten, men spiser fortsatt litt melkeprodukter. Leste av lavkarbo trengtes for å hanskes med dette, noe med at de danner sukker i kroppen.
På samme test står det at jeg ikke tåler melk, egg, gluten, soya og jah. Det henger sammen med candidaforstyrrelsen. Jeg prøvde meg en periode på å spise det jeg kunne spise, men til ingen nytte - ga meg vel litt for tidlig.. Jeg skal hvertfall lese litt mer om candida på de nettsidene dere har foreslått. Husk at man ikke kan spise frukt på en candidadiett og, dette er jo fruktsukker. Ofte veit jeg ikke hvilken ende jeg skal starte i. Er jo nesten klin umulig å leve slik jeg gjør nå, med å ta hensyn til alle intoleransene.. Blir kjedelig i lengden. Men så lenge det ikke er altfor sterke symptomer, så årner det seg nok;) Noen som btw veit om man kan bli intolerant mot Pevaryl (?) og Canesten? |
Yorktest er en Igg-test såvidt jeg kan se. Jeg fikk beskjed av min lege om at høye utslag på Igg-test ikke nødvendigvis fulgte matvarene man reagerer på, men fulgte "matvarer som har kommet ut i blodstrømmen med for store partikler". Hva det er som har åpnet tarmveggen slik at disse kommer ut må man lete etter. Videre vil man ofte få oppblomstring av candida i slike tilfeller siden mage/tarm ikke fungerer slik de skal og tarmfloraen er herpet.
Jeg fikk beskjed om å benytte informasjonen fra Igg-testen som grunnlag for en eliminasjons-/provokasjonsdiett parallellt med at jeg ble satt på en anti-candidadiett med først naturmedisinsk behandling og deretter (da det ikke viste god nok effekt) nystatin. (Ultraclear plus ph for leverstøtte, tricycline mot candida, ulike typer probiotika for å gjenopprette tarmfloraen, FOS for å "mate" de gode bakteriene i tarmen, L-glutamin for å gjenoppbygge slimhinnene i tarmen (denne var effektiv - det er aminosyre man får kjøpt på bodybuildersjapper i sverige) og nystatin som er soppdrepende medikament) Alle remediene ble ikke brukt samtidig. Tricyline og nystatin har vært kurer. Ultraclear, L-glutamin og FOS har jeg brukt hele tiden etter det ble innført. Probiotica i lenger perioder og hver gang magen har ramlet av "riktig vei". Jeg hadde veldig mange høye utslag på Igg-testen (Nesten alt av frukt, en god del grønnsaker, belgfrukter, melkeprodukter, melvarer, egg og reker), men det er bare en liten håndfull jeg virkelig reagerer på nå (melk, bønner og kanskje mel) etter at jeg har fått gjennoppbygd tarmslimhinnene via eliminasjonsdiett og kosttilskudd - heldigvis. Antakelig har melk, hodepinetabletter og antibiotika ført til mine problemer. For meg har dette vært en 6månedersprosess med bedring i rykk og napp. Jeg anser meg nå som frisk, men er ikke 100% ferdig med provokasjonstestingen. Det gjenstår 2-3 matvarer å teste. Når det gjelder frukt har jeg forholdt meg til anbefalingene fra min lege - som altså sier "inntil 250g/dag - ikke i form av juice, hermetikk eller tørket frukt". |
Hvilke dose L glutamin tok du?
Jeg har ikke tatt IgG test fordi det er som du sier at den ofte gir utslag på veldig mye og ved å ha dysbiose/lekk tarm så vil man også ha mange utslag selv om det kanksje egentlig ikke er intolleranser. |
Sitat:
Er enig i det du skriver om Igg-testen. For min del så var jeg såpass dårlig (diarre med 4-5 turer på toa for "større arbeid" daglig) at legen valgte dobbeltmetoden med den tanken at om man kutter ut også de med utslag på Igg så vil jeg iallfall ikke reagere på den maten som er tilbake på "kan spise"-lista... Ellers vet jeg det er en del flere som bruker dietten som heter "specific carbohydrate diet" ved vedvarene magetrøbbel. |
Sitat:
Jeg bruker glutamin kapsler.. Vet du hvor mange mg det var i en ts? Har selv fulgt scd i snart 2 år 100% strikt og 1,5 år før det (da kombinert med sopp medisiner o.l.). Ingen tvil om at SCD har hjulpet meg mye ;) |
Sitat:
Vel - med de ts jeg tar blir to små 6g til sammen (altså 3g på en ts). Dette er uansett en aminosyre, så det er ikke så farlig å "overdosere". På boksen - som da er beregnet for muskelbyggere så står det at 6g er en porsjon og at man kan ta 1-2 porsjoner 1-2 ganger om dagen. Det er 4x"min" dose... Legen min sa at om jeg tok den på kvelden, før leggetid så kunne den <<i verste fall>> gi meg litt muskler. :p Har ikke jeg sett noe til (dessverre), men kanskje den har hjulpet meg med å ikke miste så mye muskler sammen med vekttapet mitt (13kg på 5-6mnd). Jeg har iallfall bedre kroppssammensetning nå enn på GR. Det jeg har fått i denne perioden er tykkere tånegler (det kjennes). Antakelig gjelder det fingerneglene også, men de vokser jo raskere så der synes det ikke. Det er ikke neglesopp, men rett og slett "mer" negl. Det kan komme av L-glutamin (som legen mente) eller av MSM/glukosamin-tilskudd. (Som skal styrke brusk i leddene.) Det som er uvant for meg med denne framgangsmåten er at det ikke er "instant" virkning... Det tar gjerne en uke eller tre før jeg merker endring. Men til gjengjeld så er endringene mer varige, og uten "bivirkninger" sett i forhold til medisiner - som de fleste leger helst vil skrive ut... Jeg stoler mye mer på at dette er en skikkelig "fix" og ikke bare en quick-fix. (Jeg lærer jo også hva som er bra for meg underveis....) |
Takk for svar, Kamp og smgj. Skal kikke litt på linken din Kamp!
Smgj; jeg har ikke blitt utredet for matintoleranser, det burde nok blitt gjort, så jeg skal be om dette når jeg skal tilbake til legen i august. Har også begynt å mistenke lavt stoffskifte da mange av plagene mine stemmer med lavt stoffskifte-symptomer. Noen som har slitt med dette i tillegg til candida/lekk tarm? I starten av kuren min gikk jeg hyppig til tarmskylling for å få ut forsteininger, og det er fra tarmskyllingsklinikken jeg har fått kostholdsplan. Denne er ganske streng, jeg spiser kun ren mat som kylling, kjøtt, fisk, egg, grønnsaker som vokser over jorden, chevre/hvit geitost, og drikker kun farris/vann/te og kaffe (har lest at flere av dere ikke drikker kaffe - men det står på "ja" listen jeg har fått.) Er veldig matlei, så har funnet litt oppskrifter her og der på nett for å gjøre maten litt mer spennende. Tenker å bake lavkarbobrød uten melkeprodukter og gjær, er veldig lei av speilegg og omelett til frokost... |
Jeg tok forresten avføringsprøve hos Nordic Labratories, og den påviste parasitt og tre typer sopp i tarmen...
|
Sitat:
Lavt stoffskifte... vel ... MIN teori er at enten kommer lavt stoffskifte av mage-/tarmproblemer for mange av oss, eller så FØRER det til mage-/tarmproblemer. Lavt stoffskifte gir (for mange) treg mage (ikke meg - jeg var "atypisk"), redusert blodsirkulasjon og dårlig næringsopptak. Dette fører i sin tur til at man får mangler (jernmangel, lav b12 og lavt d-vitamin i nedre del av normalområdet er typisk for lavt stoffskifte. Mange blir dessuten bedre av tilskudd med selen og (i noen tilfeller) jod.) En mage utav balanse og en kropp med mangler gir grobunn for sykdom. Både feil tarmflora og "ordinære" sykdommer. I følge min lege så er candida vanlig hos stoffskiftesyke. I sær om man har tatt antibiotika de siste årene og har "normalt norsk kosthold" (les: mye stivelse og andre karbohydrater). Jeg klarte også å pådra meg lekk tarm oppi dette "ved hjelp av" hodepinetabletter. Dere vet --- det STÅR en advarsel på pakken, men man tror jo alltid "dette gjelder ikke meg"... !!! :eek: :o |
Jeg har mistenkt lavt stoffskifte en stund nå, skal virkelig få dette sjekket. Men jeg har faktisk blitt mye bedre den siste uken, har orket å trene litt (har tidligere vært veldig fysisk aktiv!) og blir ikke så utmattet på ettermiddagene som jeg har pleid å bli. og det er jo kjempebra!
MEN jeg gikk på vekta nettopp, nå har jeg ikke vei meg på lenge. Og jeg har gått opp igjen de to stakkars kiloene jeg hadde klart å gå ned. Skikkelig nedtur! Jeg som er så flink med kosten! |
Dette var intr lesning.
|
Fant fram denne tråden, da jeg skal begynne på en candida-kur om 10 dager. Det faller sammen med oppstart på jobb etter ferien, kommer heim fra reise seint kvelden før. Men nå er den utsatt i 5-6 uker av ulike grunner, så nå er det på tide å komme i gang.
Det jeg gruer for er å måtte gi avkall på smøret og alle ostene, og selvsagt rømme, creme fraiche. Sukk! Jeg må også holde meg unna eggehvite og paranøtter, samt noen andre matvarer som jeg har utslag på. Flere sukk! Men jeg er flink å fokusere på det positive, så dette skal jeg greie selv om det kommer til å bli tøfft. Greia er visst å ha fokus på det jeg kan spise istedenfor det motsatte. Dessuten har jeg levd lavkarbo i 3 år, så dette burde gå!! |
Sitat:
Med det fokuset du har kommer det til å gå lett. Og man finner dessuten på så mye nytt i matveien i sånne perioder. Mitt tips er å google paleo/primal blueprint-oppskrifter da disse ofte er melkefri. (Og egentlig vet vi jo alle sammen at "mat" egentlig er proteiner + grønnsaker... og stort mer trengs egentlig ikke. ) Lykke til! |
Hvorfor i all vide verden skal man holde seg unna eggehvite? Jeg kommer ikke på noen logisk grunn. Så, er det noen som vet?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det MIN lege mener er at en intoleransetest ikke er konlusiv, den bare forteller hvilke proteiner som kommer over i blodbanen i "for stor" form. (Og de kan komme over fordi kun en eller et par av matvarene "åpner" mage/tarm-barrieren - eller på grunn av andre ting som f.eks mye bruk av smertestillende.) Derfor vil han dersom det er flere enn 2-3 utslag på en sånn test ledsage testen av eliminasjonsdiett med kontrollert gjenninnføringstest på de mistenkte matvarene. For å avkrefte/bekrefte resultatet etter at tarmbarrieren er fikset. Som han sier - det er kroppen som er fasiten. Det er utrolig slitsomt i begynnelsen, men for meg var det utrolig lærerikt også. |
Hei. Er det noen her inne som går på candida diett nå?
Jeg starter til uken, da jeg med stor sannsynlighet har dette. Har og bestilt masse kosttilskudd som trengs fra iherb. Hadde vært fint å ha noen andre og skrive litt med som går gjennom det samme. Gruer meg veldig til de første ukene. Jeg har siste uken prøvd å kutte bra ned på sukker. Og bare 1 kopp kaffe om dagen, så det ikke blir for stort sjokk for kroppen. Men blir veldig spennende å se om dette virker, om helsen min blir mye bedre. Og om jeg får bonusen og gå ned i vekt og. |
Hei. Jeg startet diett for 8 uker siden, men ser at det er langt igjen til jeg kan begynne å spise normalt igjen. Jeg vet ikke når jeg fikk dette, men har sannsynligvis hatt det i mange år. Ikke så mange antibiotikakurer for min del, men mange år med p-piller og prøverørsforsøk kan ha litt å bety. Jeg går på en kur kjøpt hos alternativdoktoren, ta en tlf til han. Han virker seriøs og har visst god effekt med sin kur. I tillegg går jeg på et produkt kalt thorne formula sf722 og probiotika. Håper dette skal gjøre susen. Lykke til til deg (og meg:-)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:04. |