Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45513)

Regret 24-06-11 10:57

Sv: Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord

Skal vi være litt gnien, så ja ordet karber er helteit og jeg bruker det ikke som en fornorsket versjon av carbs, men et slang som er kortere og mindre komplisert enn å skriver karbohydrater hver gang. Det er et langt og tungt ord som blir OFTE skrevet på et sånt forum. Så jeg bruker som regel karbo eller karber for å gjøre det lett og raskt. På et tastatur så kommer ikke ordet karbohydrater flytende, hvertfall ikke for meg, så jeg gjør det for å gjøre det lettere for meg, men finner han det lettere å skrive hele ordet så vær så god! Jeg skal ikke stoppe ham.
De som er godt kjent på forumet og ellers i lavkarbo-verdenen vil ikke stusse på ordet karber engang! Det er ikke mulig å ta feil av f.eks karbiser (karbonader) og karber (karbohydrater). De som greier å blande er ny her og vil tilvenne seg ordene etterhvert, så det er ikke vits i å lære gamle hunder nye triks og be oss om å skrive et annet ord enn hva VI er vandt til bare fordi en nybegynner strever med akkurat det ordet..

beths 24-06-11 11:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vidundra (Innlegg 1146334)
Som språkentusiast kan jeg innrømme at jeg godt forstår Sugar Daddys lille frustrasjon. Alle har sine "pet peeves"; selv har jeg alltid hengt meg opp i rettskrivning (til den grad at jeg har korrigert mine egne lærere og professorer) og grammatikk.

Hehehe, jeg er også språkentusiast og nettopp derfor kjenner jeg til begrepet slang! Dere er ikke mye opptatt av språk om dere ikke aksepterer og omfavner slang. Det er kjempeviktig i språket vårt!

manebane 24-06-11 11:32

hihihi :D
Dere er så søte atte ;)

senorita 24-06-11 11:36

Lavkarbo er jo heller ikke et ord... :D

Vidundra 24-06-11 11:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av beths (Innlegg 1146448)
Hehehe, jeg er også språkentusiast og nettopp derfor kjenner jeg til begrepet slang! Dere er ikke mye opptatt av språk om dere ikke aksepterer og omfavner slang. Det er kjempeviktig i språket vårt!

Dette er en ganske feilaktig påstand. Det finnes mange måter å være entusiastisk på når det gjelder språk. Ett aspekt er å omfavne slang, et annet er å være mer tradisjonsrettet og foretrekke det gamle og etablerte. Også finnes det grader av dette. Jeg kjenner også til begrepet slang, men det betyr ikke at jeg nødvendigvis kan skille et slangord fra et begrepsord når jeg som ferskis leser om noe jeg overhodet ikke har forkunnskap om. Jeg nyter også mine slangord nå og da, samt pussige uttrykk som ikke gir mening for noen andre enn mine venner og meg, og det er gøy nok det, men at det er "kjempeviktig" vil jeg kanskje ikke påstå. :)

Regret 24-06-11 11:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1146452)
Lavkarbo er jo heller ikke et ord... :D

Nei akkurat! :p Rart han skal gidde å være med på et forum som til og med heter noe som ikke er et ord for å så klage over at et annet ord vi bruker ikke er et ord heller hihi ;):D

Nei jeg blir helt svett at dette jeg.. tror jeg melder meg ut av dette styret hehe. Det er så usaklig :p

Vidundra 24-06-11 11:53

"Choose your battles", heter det seg på godt nynorsk. Sugar Daddy valgte åpenbart feil. ;)

Lillemy71 24-06-11 12:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vidundra (Innlegg 1146465)
"Choose your battles", heter det seg på godt nynorsk. Sugar Daddy valgte åpenbart feil. ;)

Eller kanskje tvert i mot, han valgte helt bevisst å komme inn her å provosere? Nok av forumtroll der ute.

sugar daddy 24-06-11 12:36

Hei. Beklager hvis denne posten kanskje virket litt for provokativ på noen. Er ikke meningen å rakke ned på alle sine skrivefeil eller språkferdigheter. Har selv dyslektiske venner og har stor forståelse for det. Vet også at jeg er langt dårlig på og formulere meg skriftelig enn verbalt. dette var bare kritikk av ordet karber :)

Jeg er ikke noen erfaren formumbruker så jeg hvis noen retter på hvordan jeg poster, eller om jeg har skrivefeil setter jeg pris på det :)

Dette er ikke noen troll eller krig mot alle formumbrukerne her inne.
Jeg liker faktisk dette forumet og dens holdninger veldig godt :)

Cherry 24-06-11 12:39

Åh, jeg spiste en SHITLOAD av carbs i natt :O

Kathja 24-06-11 12:45

hahahhahahha Takk for tråden!! Jeg var i litt dårlig humør pga lite vektnedgang enda jeg spiser få karber.:rolleyes:

Tusen takk for at jeg fikk trimmet i dag,lattermuskene mine er såre !:lol:

Vidundra 24-06-11 12:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1146516)
Åh, jeg spiste en SHITLOAD av carbs i natt :O

Veldig, veldig unødvendig. Veldig.

Cherry 24-06-11 12:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vidundra (Innlegg 1146523)
Veldig, veldig unødvendig. Veldig.

Det var det.

Carbs på natterstid er ikke bra;)

Dolsi 24-06-11 13:19

Dette blir litt flisespikkeri for meg. Bare tull å henge seg opp i sånt etter min mening :)

Rin 24-06-11 14:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sugar daddy (Innlegg 1146514)
Hei. Beklager hvis denne posten kanskje virket litt for provokativ på noen. Er ikke meningen å rakke ned på alle sine skrivefeil eller språkferdigheter. Har selv dyslektiske venner og har stor forståelse for det. Vet også at jeg er langt dårlig på og formulere meg skriftelig enn verbalt. dette var bare kritikk av ordet karber :)

Jeg er ikke noen erfaren formumbruker så jeg hvis noen retter på hvordan jeg poster, eller om jeg har skrivefeil setter jeg pris på det :)

De aller fleste blant oss har sikkert erfart å ergre seg over en eller annen slang eller språktrend - selv får jeg for eksempel spader av "-is"-endelser brukt om alt mulig (slappis, flinkis, etc) ... Men jeg ser samtidig at det er fåfengt å gjøre det til min agenda å endre språkbruken til hele omverdenen. I tillegg har jeg selv språkvaner andre kan plages av. :cool:

Når det gjelder slikt "uoffisielt" språk er det enklest for alle involvert å bare akseptere at språk er levende, og muterer raskt innenfor gitte grupper og samfunn. Det blir, som denne tråden har demonstrert, ikke nødvendigvis tatt vel imot når noen tilsynelatende plutselig dukker opp inni gruppa og beklager seg over en del av det allment aksepterte språket som benyttes. Det er litt som å gå inn i en ungdomsklubb og klage over alle former for "kjempe-", "døds-" og "dritt-". :p

Når det er sagt, velkommen skal du være! Å lære å lukke ørene for visse ting kan være vanskelig, men det er gull verd i hverdagen. :)

Ignite 24-06-11 14:28

Jeg synes rett og slett at vi skal slutte å skrive. Make love, not text!
I ytterste konsekvens kan man ende opp som journalist eller, gud forby, forfatter! :cool:

beths 24-06-11 14:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vidundra (Innlegg 1146459)
Dette er en ganske feilaktig påstand. Det finnes mange måter å være entusiastisk på når det gjelder språk. Ett aspekt er å omfavne slang, et annet er å være mer tradisjonsrettet og foretrekke det gamle og etablerte. Også finnes det grader av dette. Jeg kjenner også til begrepet slang, men det betyr ikke at jeg nødvendigvis kan skille et slangord fra et begrepsord når jeg som ferskis leser om noe jeg overhodet ikke har forkunnskap om. Jeg nyter også mine slangord nå og da, samt pussige uttrykk som ikke gir mening for noen andre enn mine venner og meg, og det er gøy nok det, men at det er "kjempeviktig" vil jeg kanskje ikke påstå. :)

Det er ikke bare det at det er "gøy" som du sier, det er helt naturlig og joda det er en viktig del av kommunikasjonen, spesialt i sosiale medier. Språket utvikler seg hele tiden, har alltid gjort og vil alltid gjøre det, det blir mikset av ulike språk/dialekter og slang. Forkortelser som "ferskis" som du nettopp brukte :) er blitt vanlig på lik linje med lavkarbo og karber. Hadde ordene blitt brukt i en faglig avhandling ville det kanskje være feil å bruke det, men et forum har en mer "muntlig" karakter og dermed bruker man slang og forkortelser mer. Hurra for det :)

God helg :p

Cherry 24-06-11 14:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 1146618)
I ytterste konsekvens kan man ende opp som journalist eller, gud forby, forfatter! :cool:

Men noen ganger er det greit med en kjappis bak flaggstanga også:cool:

Newstart 24-06-11 15:42

Sv: Slutt å skrive "karber". Karber er ikke et ord.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brimstone (Innlegg 1146250)
Du mener Ketolikker :p

Er det noe bedre med sønnen min på fire da som sier: mamma spiser ikke karboundulater (oversatt: karbohydrater.):D

Deanna 24-06-11 15:55

Slang sett utenfra kan oppfattes tåpelig, jeg er ikke overrasket over at nykommere synes karber høres helt fjernt ut. Sånne interne greier gir mest mening for dem som er en del av det.

På den annen side, skal man virkelig finne interne slanguttrykk å plage seg selv med, så foreslår jeg forum for gravide damer.

<insert_scary_name_here> 24-06-11 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Newstart (Innlegg 1146666)
Er det noe bedre med sønnen min på fire da som sier: mamma spiser ikke karboundulater (oversatt: karbohydrater.):D

Herlig! :D

Sugarpill 24-06-11 16:47

Jeg har ikke lest gjennom tråden, og har ikke tid nå, er på vei ut døra- men jeg vedder på at jeg er den eneste som ikke går til verbalt angrep på ts, jeg må innrømme at jeg selv faktisk irriterer meg over at folk skriver "karber" og "carbs". Men så er jeg en person som mister nattesøvnen av orddelingsfeil i en nettavis. :D

Tiki 24-06-11 16:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Deanna (Innlegg 1146674)
Slang sett utenfra kan oppfattes tåpelig, jeg er ikke overrasket over at nykommere synes karber høres helt fjernt ut. Sånne interne greier gir mest mening for dem som er en del av det.

Må vel innrømme at ordet partystopper :rolleyes: var et ord som ga meg litt "kreaps" i starten og velger heller å kalle det "stoppere" når jeg skal beskrive det. Ellers så liker jeg heller å skrive kh når jeg skal forkorte karbohydrater... enda kortere enn karber :cool: men utover det så er det slikt en får ta med på kjøpet tenker jeg når en er på internettforum.

Jeg har en del skrivefeil hvet jeg. Har lett ordblindhet, men gitter ikke å bruke alt formye til på å finrette, med mindre det er uforståelig. Sikkert da til stor ergrelse for noen.

Nnem 24-06-11 16:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Deanna (Innlegg 1146674)

På den annen side, skal man virkelig finne interne slanguttrykk å plage seg selv med, så foreslår jeg forum for gravide damer.

Hehehe, nå måtte jeg le.

mama67 24-06-11 17:12

Sitat:

Jeg irriterer meg veldig over skrivefeil, gramatiske feil og særskriving. Innlegget ditt er fullt av feil, og det er verre enn at folk bruker ordet "karber" som en forkortelse, synes jeg. Sånn, da fikk jeg sagt det! Det gjorde godt :p

Ignite 24-06-11 17:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mama67 (Innlegg 1146716)
Jeg irriterer meg veldig over skrivefeil, gramatiske feil og særskriving.

OK. :rolleyes:

Engledans 24-06-11 17:41

Sitat:

Enig med ignite. Det er nok krig i verden.:)

lucifine 24-06-11 17:48

:Popcorn:

LenaBeatrice 24-06-11 17:51

Sitat:

Eller.....blogger.....:eek:

Engledans 24-06-11 18:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lenabeatrice (Innlegg 1146739)
eller.....blogger.....:eek:

:d:d:d

langaard 24-06-11 18:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1146249)
Han har jo et poeng. Plutselig en dag skriver noen karbiser, og da ender vi ketolysister opp med å spise femten karbonader hver dag.

:lol::lol:

Deanna 24-06-11 18:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nnem (Innlegg 1146708)
Hehehe, nå måtte jeg le.

Eller enda verre, for prøvere. Tappetafsing, anyone?

Okie 24-06-11 18:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice (Innlegg 1146739)
Eller.....blogger.....:eek:

:stortsmil hehe...

mama67 24-06-11 19:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ignite (Innlegg 1146732)
OK. :rolleyes:

:lol:
Var i tvil på den, men syntes det så rart ut med to m`er. Da lærte jeg noe i dag også. Aldri så galt...;)

Mellon 24-06-11 19:37

Det er vel da fult mulig at karber kan bli et fullverdig ord. Er jo tross alt nye ord som oppstår innimellom, og det er vel En slik bruk av ordet som her som kan føre til at et nytt ord oppstår

Frøken Scott 24-06-11 19:40

Det er ganske underholdende med skrivefeil i innlegg som gnåler om andres skrivefeil. :spisesnak:

Supera 24-06-11 19:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sugar daddy (Innlegg 1146243)
Hei. Vil starte med å si at jeg har fått mye fin hjelp av å lese igjennom dette forumet. Mange engasjerte og positive mennesker. Det som plager meg litt er alle som omtaler antall gram karbohydrater som "karber".

Som litt over middels interessert i kjemi må jeg opplyse om at dette ikke er et ord. Siden mange her inne er smarte føler jeg at mange av innleggene likevell kan virke dumme på folk som kanskje skal lese seg opp om denne strålende dietten/livstilen.

Jeg ber instendig om at flere refererer til karbohydrater og ikke "karber" i fremtiden :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1146244)
Skal man poengtere skrivefeil så heter det livsstil , kilogram og likevel ;)

I tillegg er heller ikke igjennom et ord. Og kostholdsfilosofien din står til lavkarbo som heller ikke er et ord. Hvorfor skal du få lov til å bruke ord som ikke er ord når du ber andre om å slutte å bruke ordet karber som du mener at ikke er et ord?

Men det skal sies at jeg heller ikke liker order karber. Men det betyr ikke at andre ikke skal få lov til å bruke forkortelsen.
Sitat:

Nå er jeg langt fra perfekt grammatisk, men jeg fant ganske mange feil her:
"langt dårlig"? Skurrer veldig. Jeg tror du mente å skrive "langt dårligere".
"og formulere" er og/å-feil.
skriftelig skal være uten e.
Alltid stor bokstav i begynnelsen av setningene.
Alltid punktum i slutten av setningene (det glemte du i slutten av avsnittene)
Først sier du dette forumet altså intetkjønn og så er det plutselig hannkjønn?
Og så har du flere subjektløse setninger. Jeg bruker det veldig mye selv, men det er ikke grammatisk riktig.

Ellers er det også litt småplukk som ikke er direkte feil, men som høres rart ut.

Men vi er på et forum! Man må jo godta slikt. Ingen hadde sannsynligvis en gang reagert på rettskrivingen eller grammatikken i innleggene dine hvis ikke du hadde laget en tråd hvor du ber oss om å slutte å bruke karber som du mener ikke er et ord. Kaste stein i glasshus, vet du...
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1146610)
De aller fleste blant oss har sikkert erfart å ergre seg over en eller annen slang eller språktrend - selv får jeg for eksempel spader av "-is"-endelser brukt om alt mulig (slappis, flinkis, etc) ...

Åh, me too! Noen -is-endelser går an da... Tyggis f.eks. Men det er fordi alle sier det rundt her, så jeg har sagt det hele livet.

Batillip 24-06-11 21:43

Hei.! Beklager hvis denne posten kanskje virket litt for provokativ på noen. Er ikke meningen å rakke ned på alles sine skrivefeil eller språkferdigheter. Vet også at jeg er langt dårligereog å formulere meg skriftelig enn verbalt. Ddette var bare kritikk av ordet karber. :)

Jeg er ikke en noen erfaren formumbruker, så jeg hvis noen retter på hvordan jeg poster, eller om jeg har skrivefeil, setter jeg pris på det. :)

Jeg liker faktisk dette forumet og dents holdninger veldig godt. :)

Therese_M 24-06-11 21:47

Ukjært barn har mange navn.. Karbohydrater, karbo, karber, cho, kh osv osv

Anne 24-06-11 21:55

Sitat:

:eek:
Ig(nite) da...:p...jeg lever av forfattere:cool:

Så herlig tråd i et ant-karbe forum:p Sorry..kunne ikke dy meg.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.