![]() |
Sv: En bunad-gåte
Sitat:
|
Sitat:
|
Ytterligere bunadsråd fra min lille mor er :
Ta bilder om morgenen 17 mai!! Jeg har en gang i barndommen klart å søle smør på toppen av lua, mens jeg hadde den på... |
Sitat:
Når det er tid for stryking og bruk, dynker du den godt og legger den i en plastpose i kjøleskapet natta over, for så å stryke den. (Jeg for min del er så lat at jeg hopper over dynketrikset og bruker dampjern:o, men da blir skjorta raskere krøllete). |
Takk for tips! Men nå skal jeg jo vaske den for å se hva slags stoff jeg skal bruke i ermene, da! ;)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
og en god del av det som er nevnt er ikke bunad men rimeligere festdrakter. Husfliden her har muligens skjorter brodert i utlandet, men jeg kjenner opp til flere av de som sitter og broderer bunader (inkl min tante) så her er det enn så lenge norsk produserte, ekte bunader. Photo: Håper du får til å fikse skjorta/perlebroderi for hardangerbunad er absolutt en av våre vakreste. Ekstra stas er det jo at det er arvegods, kan være stolt av å bære den :) |
Sitat:
Ja, jeg synes altså den er veldig fin, men den blir enda finere med den historien den har. Den er liksom godt over dobbelt så gammel som meg! Hehe. |
Sitat:
|
Ja! Denne tråden er jo noe gammel, men nå har jeg levert bunaden til rens, og skal så fort jeg får henta den reparere perlebroderiene og fikse på skjorta.
Men så har jeg glemt det igjen, Carisma ...! Hva var det hvitvasken du anbefalte het? |
Nei, sorry. Nå hadde jeg oversett en side. Vanish crystal white. I'll keep that in mind! :D
ll |
1 Vedlegg
Ja, da sitter jeg da endelig her i min fine gamle nasjonal! Den er renset, jeg har lagt ca seks timer i perlebroderi-reperasjon, ellers har jeg skjøtt på ermer (og det ble MEGET vellykket) skjøtt på halsen (den var litt i trangeste laget, urk ...!), jeg har bytta ut hemper, jeg har strøket og jeg har flettet hårbånd og jegvetikkehva!
Uansett, jeg er kjempefornøyd med resultatet! (Sorry dårlig mobilkvalitet, men har ikke hatt tid til annet). |
Knallflott Photo. Du kan være stolt av den og spesielt siden det er arvegods. God 17.mai :)
|
Thumbs up, Photobscura :)
Det er jo ekstra stas når det er arvegods, ja. Eldstejenta mi toga rundt i bunad som mormora mi sydde til mi mor da mamma var åtte år. Det er noko anna enn utanlandsk fabrikksydd. Du var kjempefin. Ha en (fortsatt forhåpentligvis) strålende nasjonaldag! |
Blir trist hver gang jeg tenker på bunaden. Den passer igjen etter flere år, så det er ikke det, men sist jeg hadde visning var det noen som tok med seg alt sølvet. Noe av det var arv så det er ekstra surt.
|
Takk takk! Jeg fikk masse komplimenter for den i går! Gøy!
Uff, Stabukken. For noe dritt! Hva slags møkkafølk er det som gjør sånn? :realmad: |
Sitat:
|
Det verste var at jeg så mitt sølv var til salgs i en brukthandel, men jeg hadde ikke noe bevis på at det var mitt.
|
Gratulerer med Bunad! Du ser flott ut i den, Photo! Jeg har lånt en sånn en gang.
Har ikke bunad selv. Stabukken: Fy flate så kjipt!!! :klem: |
Tusen takk for det, Chamomilla! :)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42. |