Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   En bunad-gåte (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44575)

Carisma 30-05-11 22:39

Sv: En bunad-gåte

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1124246)
jeg ser en ganske stor link mellom søttendemaimattradisjoner og utstrakt bunadbruk. :cool:

Søttendemaitradisjoner som i små drittunger som løper rundt og veiever med maten sin i tette forsamlinger. Ikke spør-kommentaren var om hvorfor jeg hang den i skapet uten å fjerne den :rolleyes:

Photobscura 30-05-11 22:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1124250)
Søttendemaitradisjoner som i små drittunger som løåer rundt og veiever med maten sin i tette forsamlnger. Ikke spør-kommentaren var om hvorfor jeg hang den i skapet uten å fjerne den :rolleyes:

Åååh. Der har du meg, det tenkte jeg ikke på. Noen fordeler skal man ha med å bare gå kledd i svart og velge plagg etter luktprøven! :cool:

KarMa40 30-05-11 22:57

Ytterligere bunadsråd fra min lille mor er :

Ta bilder om morgenen 17 mai!!

Jeg har en gang i barndommen klart å søle smør på toppen av lua, mens jeg hadde den på...

Festina lente 30-05-11 23:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1124175)
Jeg fikk tips om å håndvaske den i så varmt vann jeg kunne, ettersom den er så gammel. Så i morgen skal jeg kjøpe hvitvask, så er dét gjort.
Så får jeg sjekke ut noen renserier etterhvert også.

Hvis du ikke skal bruke skjorta på en stund anbefaler jeg at du vasker den og skyller den supergodt slik at du får ut alle såperestene. Så pakker du den i et putevar eller lignende (ikke plast!) og legger den innerst i skapet slik at du ikke får lys på den (da risikerer du at den blir gul).

Når det er tid for stryking og bruk, dynker du den godt og legger den i en plastpose i kjøleskapet natta over, for så å stryke den.

(Jeg for min del er så lat at jeg hopper over dynketrikset og bruker dampjern:o, men da blir skjorta raskere krøllete).

Photobscura 30-05-11 23:25

Takk for tips! Men nå skal jeg jo vaske den for å se hva slags stoff jeg skal bruke i ermene, da! ;)

Lillemy71 31-05-11 08:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1124127)
Håndsydde bunader er nok adskillig vanligere enn husflid-produserte, hvertfall om man går lenger bak enn for 5-6 år siden. De bunadene med perlestykker vil jeg egentlig ikke tro du får i noe annet enn håndsydd?

Husflidpoduserte bunader er også håndsydde, de har faktisk egen sydamer som sitter og syr for de. Er derfor en skikkelig bunad er så dyr.:D

Festina lente 31-05-11 10:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1124303)
Takk for tips! Men nå skal jeg jo vaske den for å se hva slags stoff jeg skal bruke i ermene, da! ;)

Det gikk nok litt fort i svingene her:o.... det jeg mente å si var at du ikke må stryke skjorten og så henge den bort - da blir den gul. Du stryker den m.a.o rett før du skal bruke den. (Og oppbevarer den som tidligere nevnt).

Carisma 31-05-11 10:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1124448)
Husflidpoduserte bunader er også håndsydde, de har faktisk egen sydamer som sitter og syr for de. Er derfor en skikkelig bunad er så dyr.:D

De får mer og mer produsert i Kina nå. Det blir sannsynligvisd håndsydd der borte også, men til en helt annen pris og kvalitet.

Lillemy71 31-05-11 13:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1124561)
De får mer og mer produsert i Kina nå. Det blir sannsynligvisd håndsydd der borte også, men til en helt annen pris og kvalitet.

Husfliden? Sikker på det? Gjelder iallfall ikke bunader fra husfliden her. Vet de får en del strikkegreier men ikke bunadene sine.

Carisma 31-05-11 13:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1124817)
Husfliden? Sikker på det?

Ser ut til at det er mer Litauen enn kina: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs...T001/105110009

aatinka 31-05-11 14:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1124561)

Norske Bunader i Oslo får mye sydd/brodert i Kina

Lillemy71 31-05-11 18:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1124824)
Ser ut til at det er mer Litauen enn kina: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs...T001/105110009

Og det ser jeg faktisk ikke som et stort problem for der borte (de baltiske stater) har de en helt fantastisk håndverkstradisjon og har noen helt fantastiske broderte varer og vevde tepper/puter/duker m.m, er mer skeptisk til Kina men det er også av andre grunner. Dessuten er det jo langt i fra hele bunaden som er produsert i utlandet
og en god del av det som er nevnt er ikke bunad men rimeligere festdrakter.

Husfliden her har muligens skjorter brodert i utlandet, men jeg kjenner opp til flere av de som sitter og broderer bunader (inkl min tante) så her er det enn så lenge norsk produserte, ekte bunader.

Photo: Håper du får til å fikse skjorta/perlebroderi for hardangerbunad er absolutt en av våre vakreste. Ekstra stas er det jo at det er arvegods, kan være stolt av å bære den :)

Photobscura 31-05-11 19:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1125107)
Og det ser jeg faktisk ikke som et stort problem for der borte (de baltiske stater) har de en helt fantastisk håndverkstradisjon og har noen helt fantastiske broderte varer og vevde tepper/puter/duker m.m, er mer skeptisk til Kina men det er også av andre grunner. Dessuten er det jo langt i fra hele bunaden som er produsert i utlandet
og en god del av det som er nevnt er ikke bunad men rimeligere festdrakter.

Husfliden her har muligens skjorter brodert i utlandet, men jeg kjenner opp til flere av de som sitter og broderer bunader (inkl min tante) så her er det enn så lenge norsk produserte, ekte bunader.

Photo: Håper du får til å fikse skjorta/perlebroderi for hardangerbunad er absolutt en av våre vakreste. Ekstra stas er det jo at det er arvegods, kan være stolt av å bære den :)

Enig i det over! Da bunaden/folkedraktene kom på slutten av 1800-tallet, så var dette noe som spredte seg over hele Europa, det er jo også derfor bunader jevnt over har et preg av moten i Europa på den tiden. Det er bare i Norge at folkedrakter har holdt seg så godt i hevd og har så rotfesta tradisjoner som har stått sterkt fram til vår tid. Så at folk i Litauen f.eks, som jo ikke minst ligger i Nord-Europa, gjør arbeid på bunader må jo være mer enn greit! :)

Ja, jeg synes altså den er veldig fin, men den blir enda finere med den historien den har. Den er liksom godt over dobbelt så gammel som meg! Hehe.

Måne 05-09-11 13:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolly (Innlegg 1119589)
Det er en vanlig hardanherbunad... Sånn har jeg og.. Voss tror jeg har grønt på vesten

Litt seint ute kanskje, men det er Samnangerbunaden som har grønt liv(vest). Voss har rødt liv(vest) og har svart broderi på hvit skjorte:)

Photobscura 11-04-12 11:51

Ja! Denne tråden er jo noe gammel, men nå har jeg levert bunaden til rens, og skal så fort jeg får henta den reparere perlebroderiene og fikse på skjorta.
Men så har jeg glemt det igjen, Carisma ...! Hva var det hvitvasken du anbefalte het?

Photobscura 11-04-12 11:53

Nei, sorry. Nå hadde jeg oversett en side. Vanish crystal white. I'll keep that in mind! :D
ll

Photobscura 17-05-12 12:34

1 Vedlegg
Ja, da sitter jeg da endelig her i min fine gamle nasjonal! Den er renset, jeg har lagt ca seks timer i perlebroderi-reperasjon, ellers har jeg skjøtt på ermer (og det ble MEGET vellykket) skjøtt på halsen (den var litt i trangeste laget, urk ...!), jeg har bytta ut hemper, jeg har strøket og jeg har flettet hårbånd og jegvetikkehva!

Uansett, jeg er kjempefornøyd med resultatet! (Sorry dårlig mobilkvalitet, men har ikke hatt tid til annet).

Lillemy71 17-05-12 14:48

Knallflott Photo. Du kan være stolt av den og spesielt siden det er arvegods. God 17.mai :)

Zillah 17-05-12 19:07

Thumbs up, Photobscura :)
Det er jo ekstra stas når det er arvegods, ja. Eldstejenta mi toga rundt i bunad som mormora mi sydde til mi mor da mamma var åtte år. Det er noko anna enn utanlandsk fabrikksydd. Du var kjempefin. Ha en (fortsatt forhåpentligvis) strålende nasjonaldag!

Stabukken 17-05-12 22:15

Blir trist hver gang jeg tenker på bunaden. Den passer igjen etter flere år, så det er ikke det, men sist jeg hadde visning var det noen som tok med seg alt sølvet. Noe av det var arv så det er ekstra surt.

Photobscura 18-05-12 10:34

Takk takk! Jeg fikk masse komplimenter for den i går! Gøy!

Uff, Stabukken. For noe dritt! Hva slags møkkafølk er det som gjør sånn? :realmad:

Mariann S 18-05-12 11:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Stabukken (Innlegg 1348840)
men sist jeg hadde visning var det noen som tok med seg alt sølvet.

:eek: Nei, fy flate kor frekke kan folk vere :_oppgitt:

Stabukken 18-05-12 18:16

Det verste var at jeg så mitt sølv var til salgs i en brukthandel, men jeg hadde ikke noe bevis på at det var mitt.

Chamomilla 19-05-12 11:25

Gratulerer med Bunad! Du ser flott ut i den, Photo! Jeg har lånt en sånn en gang.
Har ikke bunad selv.

Stabukken: Fy flate så kjipt!!! :klem:

Photobscura 19-05-12 11:34

Tusen takk for det, Chamomilla! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42.