![]() |
Sv: Hva savner dere mest? Og hvordan erstatter dere det?
Jeg savner å kunne gå i kjøleskapet å bare ta meg noe... Ikke noe jeg må lage og ordne til, men noe som jeg kan kjøpe inn som vi kan spise og like allesammen.
Og softis. Spiser 1 is i året, men nå er jeg nesten på hugget til å hoppe på hver reklame eller skilt jeg ser.:p Men ellers går det bra.:rolleyes: |
Skal vi se...
Enkeltheten er et godt poeng. Av mat savner jeg pizza, skikkelig pizzabunn! Skulle gitt mye for en New Orleans-pizza fra peppes... Pitabrød, sukk. Både til pita og til pizza. Gjærbakst savner jeg tidvis, og i dag fikk jeg ufattelig lyst på en punchrulle... Lomper til pølser erstatter jeg med mozzarella-lomper. Pasta i nesten alle former er også et savn, heldigvis har jeg en variant med squash om jeg vil ha lasagne. Pommes frites er innimellom et savn, da lager jeg fries av sellerirot. Og det lukter herlig av det her i leiligheten nå! |
Savner ris...og bønner..og nybakt grovbrød med brunost.
Savner frukt og rotgrønnsaker. :( Har aldri vært noe særlig søtsulten av meg, så sjokolade og smågodt er helt greit å holde seg unna. Kaker og boller også.. Bortsett fra kanske en skikkelig smultbolle i ny og ne....:eek: Er forresten også blitt hekta på sellerirotens mange egeskaper. Er spesielt glad i en mos laget på sellerirot, blomkål og en liten bit purreløk. ( sammen med litt fløte og smør, salt og pepper...nam).:p |
Etter fire dager på reise er det største savnet: Å ikke måtte planlegge og tenke ut løsninger hele tiden. Det har vært kronglete dager, med for mye proteiner, for lite fett og grønnsaker. Det å hele tiden måtte tenke på hva man putter i munnen (og da ser jeg bort fra de mest åpenbare sukkerkildene). Utover dette er savnet: god hjemmebakt foccacia, hjemmelaget brun saus, MELK, sylteagurker...
|
Sitat:
|
Legger til amme-te i listen til TigerTove :ja: (fåes kjøpt på apotek og helsekost)
|
Takker for tipps, så svarene litt for sent, så jeg får ikke testet lakristeen før lørdag
|
Det jeg savner, er å ikke engang tenke på å måtte lage maten før skolen. At jeg bare kan løpe på butikken og kjøpe en rislunsj eller hva det måtte være... Noe av det jeg savner mest er sjokolade tror jeg, freia melkesjokolade, smash, melkedrøm! Og så brownies... MEN jeg prøver å ikke tenke på dette, heller fokusere på hva jeg KAN spise, og hvorfor jeg gjør dette. Det er jo bare å stå foran speilet i undertøy, så er jeg motivert igjen liksom :p
|
Jeg har bare holdt dietten i 6 uker. Savner ingenting så langt. Har aldri hatt noe søtsug,men min store svakhet har vært potetgull. Etter at jeg begynte med mer fett i kostholdet har jeg ikke savnet potetgull noe særlig. Tvert i mot "glemmer" jeg å spise. Føler meg mett hele tiden selv om jeg stort sett spiser bare ett måltid om dagen. Har gått ned ca en kilo i uken.Spiser når jeg føler for det, ingen faste tider. Gjør jeg noe feil?
|
Som så mange flere ovenfor her nevner, så er lettheten det aller største savnet! Visst man skulle ut på shopping med veninner, så var det bare å gå innom en mc.donalds, eller en butikk og bare kjøpe med seg noe.
Slikt går liksom ikke på lavkarbo. Der må alt være planlagt og man må være forberedt på at om man skulle bli sulten, så er det vanskelig å finne lavkarbo mat. løser dette med å alltid ha med meg noe mat i veska, men blir ikke helt det samme :/ Ellers så savner jeg det å ikke tenke så mye på mat. Føler alt dreier seg om mat på lavkarbokosthold. Jeg prater om kostholdet mitt til folk som er nysgjerrige, planlegger hva jeg skal ha til mat, diskuterer på forumet. Ja, egentlig bare masse styr med mat. Men, samtidig så har jeg gått ned noen kg (eller mange :P) på dette kostholdet, og kommer aldri til å bytte til høykarb igjen! Elsker metthetsfølelsen man får på LCHF <3 Og brunost, DET er et skikkelig savn! |
Jeg savner frukt veldig mye, den friske smaken og den friske, lette følelsen man får når man spiser frukt. Savner spesielt kiwi, mango og ananas. Savner lettheten som mange andre her nevner, å ikke måtte planlegge hele dagen og alle måltider, savner det å kunne plukke med seg noe fra butikken.
|
Jeg savner å være 'litt enklere i matveien' - å kunne ta alt som blir budt fram uten å tenke på hva det inneholder av sukker og mel i ulike varianter. Jeg savner rett og slett å være 'altetende' som jeg var før...
I det daglige når jeg kan bestemme selv, så savner jeg ingenting, da! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Som flere her inne: FRUKT!
Det skal innføres igjen når jeg når målet mitt. Om enn ikke ubegrenset. Ellers så har jeg prøvd å lage en god del erstatninger, senest marsipan, men det funker ikke for meg. Smaker jo ikke noe godt, syns jeg, og blir ikke noe bra erstatning. Så her er det slutt på sånt. |
Ingen verdens ting, så lenge jeg spiser lavkarbo. Men om det er en dag jeg spiser mye karbohydrater, 80-100 gram, da raser all verdens lyster over meg. Lyse rundstykker med nøkkelost, vafler med smør, rømme og rørte bringebær. Potetgull med sour cream and onion. Men egentlig....jeg føler ikke et savn på lavkarbo. Jeg bruker ikke søtning av noen verdens slag, så søtbehov har jeg ikke. Og med det borte, svinner også de andre behovene. Men de første 10 dagene uten søtning var ille. Etter det - ikke noe behov. Så for meg virker det som om det var søtbehovet som trigget andre behov også. Men brød, vafler, potetgull, hva er det, om ikke sukkermolekyler i lange baner :)
|
Sånn i det daglige savner jeg egentlig ingenting nå lengre bortsett fra at jeg av og til får kastet over meg en enorm lyst på ostepop/potetgull. Jeg venter bare på at lysta skal gå over, og erstatter det ikke med noe der og da. Men jeg spiser Öffer nå og da, spesielt de siste dagene for da har jeg vært så matlei at jeg har brukt det som et eget måltid (obs! Dette er ikke et eksempel til etterfølgelse :p) :o
Ellers kjenner jeg savn etter ferske bakevarer, hjemmelaget pizza etc. dersom jeg kjenner duften av det, men det er altså ikke noe jeg går rundt og savner eller har problemer med å stå over av den grunn. Lavkarboerstatningene syns jeg sjeldent er like godt som "ekte" vare, så da står jeg heller over (utenom enkelte sukkerfrie sjokolader som jeg spiser innimellom). Haha, nå høres jeg ut som den helgenen. Det er jeg i hvert fall ikke :lol: |
Brunost!! Det er i grunnen alt.. :-)
|
Sitat:
|
Savner vel mest potetgull. Og brunost som dere skriver over! Varme vafler med masse smør og brunost. GUD! Savner også gjærbakst, sånn som berlineboller, skolebrød, grovt brød osv.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Savner frukt litt.. men prøver ikke å erstatte noen ting, det som er viktig å tenke er at jeg ikke skal være i ketose resten av livet, det blir noen mnd.. og jo flinkere jeg er å holde meg unna jo fortere når jeg målvekten min:)
Sist ketolysekur i 2007 begynte jeg med lavkarbosjokolade og godteri og da var det gjort ikke lenge etter sprakk jeg totalt.. Nå har jeg ikke tenkt å la meg friste av søtsaker lavkarbo eller ei... For første gang på lenge er jeg ikke sugen på noe |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Jeg har egentlig ikke savnet så mye. Pizza kanskje, men jeg tåler uansett ikke mel.. Og en dag jeg falt opp i en pose med potetgull oppdaget jeg at det var like godt som før (men savner det egentlig ikke). Ostepop derimot er ikke så godt som før. Heller ikke noe av det andre jeg savnet i begynnelsen. Egentlig tror jeg det eneste jeg virkelig savner er is og kanskje litt frukt. |
Is, ja. I år tror jeg sannelig at jeg skal investere i en ismaskin før jeg bukker under helt av misunnelse i isdisken. :o Var det som knekte meg i fjor sommer!
|
Jeg har vært inne på Hennig Olsen og Diplomis sine sider og sett på næringsinnholdet i is. Det var ikke oppløftende. Men Hennig Olsen hadde generelt mindre karber enn Diplomis.. Men alt for mye :(
|
Lurer på om denne er bra nok? http://www.ellos.no/dv/20-Elektronik...NO_AFF_K_ELEC1
Sto ikke så mye om den da.. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
En sånn: http://www.netonnet.no/art/hjem_og_h...8/151298.3414/
Altfor dyr da. Men den ser veldig bra ut :D |
Sitat:
|
Jeg har ihvertfall funnet en is med 13-14 karber pr 100g. Er jo litt mye, men bedre enn de andre alternativene hvertfall :) Jeg har forresten krupsismaskin. Kostet 3-400 kr og var ett kjempekjøp!!
|
Sitat:
|
Okei, var 15 g da men, her er den http://www.diplom-is.no/lettis-sjoko...-l?prnid=23119 De har også helt plain vanilje :)
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52. |