Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Tillater dere å kose dere og eventuelt når? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42320)

Carisma 27-03-11 04:07

Sv: Tillater dere å kose dere og eventuelt når?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av solsikke123 (Innlegg 1067197)
Så hvordan jobber man med den mentale biten? ER det bare tiden som hjelper på?

Tiden har ingenting å si. Det handler om å ta bevisste valg. Spørre seg selv hvorfor man føler man trenger/fortjener godteri. Og om man kan finne andre måter å kose seg på. Noen ganger velger man godteriet, men da har man hvertfall tatt stilling til det, ikke bare gitt etter for en gammel vane.
Og det kan være ubehagelig å konfrontere følelsene på den måten, men det er helt nødvendig.

amnesia 27-03-11 09:03

På fredager pleier vi å bake noe godt, f.eks en kake eller muffins (lavkarbo oppskrifter selvfølgelig), så spiser jeg rester på lørdagen :) Ellers prøver jeg å holde meg unna godt i hverdagene.

marjusen 27-03-11 09:58

Det er jo ikke det at KOS=MAT som er problemet. Det er jo mengden. At plutselig godteri og ekstra god mat i helgene plutselig skal bli fy fy fatter jeg ikke.

Det som er problemet er jo at vi spiser godteri og biff til hverdags. Det kan jeg være enig i om at hvis man har blitt feit av å overspise så kan man tenke pådet.

Men å komme med pekefingern og si at man ikke kan kose seg med mat og godteri i helgene blir for meg heeeelt bak mål. Mat er kos. Mat er sosialt. Og om man begrenser mengden og ikke koser seg hver dag så er det ikke noe problem.

At noen kan ha hatt litt ekstra problemer med overspising og kanskje må gjøre noen grep og kutte ut godteri totalt og heller se en film for å kose seg har jeg full respekt for. Men når noen spør hva som er lov på denne dietten når man skal kose seg blir det for meg litt for dumt å komme med denne regla.

Det er klart man har lov til å kose seg med mat. Det er klart man kan spise kaker og godteri engang i blandt. Men det er denne hverdagskosen som gjør deg feit. At du ikke klarer å begrense deg. Og er det slik at du spiser litt godis og kaker i helgene også gjør det at du blir helt fra deg av godterisyke og bare fortsetter og fortsetter, ja da kan jeg skjønne at du må kutte det helt ut en stund. Men for meg og mange mange andre er ikke dette så stort problem. Jeg kan fint kose meg med ekstra god mat i helgene, eller spise litt godis uten å ta helt av fordet om.

Dette er min mening værtfall. SIkkert ingen fasit det heller:)

Marius

Sol-Angelica 27-03-11 14:29

Jeg lager meg en lavkarbo desser som jeg koser meg med i helgen (og noen ganger i uka også). I helga ble det cookies`n cream iskrem :D Den var kjempe god! Ellers så går det i fromasj eller sjokolademousse. Å så koser jeg meg med litt ekstra mat som feks at jeg spier litt mer enn ellers :)

bevaremegvel 27-03-11 14:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1067242)
Det er jo ikke det at KOS=MAT som er problemet. Det er jo mengden. At plutselig godteri og ekstra god mat i helgene plutselig skal bli fy fy fatter jeg ikke.

Det som er problemet er jo at vi spiser godteri og biff til hverdags. Det kan jeg være enig i om at hvis man har blitt feit av å overspise så kan man tenke pådet.

Men å komme med pekefingern og si at man ikke kan kose seg med mat og godteri i helgene blir for meg heeeelt bak mål. Mat er kos. Mat er sosialt. Og om man begrenser mengden og ikke koser seg hver dag så er det ikke noe problem.

At noen kan ha hatt litt ekstra problemer med overspising og kanskje må gjøre noen grep og kutte ut godteri totalt og heller se en film for å kose seg har jeg full respekt for. Men når noen spør hva som er lov på denne dietten når man skal kose seg blir det for meg litt for dumt å komme med denne regla.

Det er klart man har lov til å kose seg med mat. Det er klart man kan spise kaker og godteri engang i blandt. Men det er denne hverdagskosen som gjør deg feit. At du ikke klarer å begrense deg. Og er det slik at du spiser litt godis og kaker i helgene også gjør det at du blir helt fra deg av godterisyke og bare fortsetter og fortsetter, ja da kan jeg skjønne at du må kutte det helt ut en stund. Men for meg og mange mange andre er ikke dette så stort problem. Jeg kan fint kose meg med ekstra god mat i helgene, eller spise litt godis uten å ta helt av fordet om.

Dette er min mening værtfall. SIkkert ingen fasit det heller:)

Marius

jeg signerer her jeg :) akkurat det samme som jeg tenker om dette :)

Modezty 27-03-11 16:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av solsikke123 (Innlegg 1067197)
Takk, takk fos svar!
Jeg trodde det var rundt 15 karbos i sjokoladeprisen???
I en pk, eller i 100 gram, men den er vel 75....
Er det jeg som ser helt feil?
Hvis det bare er to så kan man jo spise noen (hehe)..
KJøtt+ 8 sjokolader = ca 15 g karbor...hehe

Sjokoladeprinsen har 2 typer. Den røde er med sukker - og har rundt 25 karbo pr. plate (dvs. 50 gram).

Den lilla er sukkerfri, og en plate har omtrent 4,2 karbo pr. plate (50 gram).

Så det er om å gjøre å velge "riktig plate også"

Leoline 27-03-11 17:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ju9ta (Innlegg 1066755)
Går glatt ned en plate med mørk sjokolade som inneholder 2 karbs på hele plata :)
Litt baconcrisp/bacongull, grønnsaker med dip :)

Oi, hvor får du tak i denne sjokoladen med 2 karbs pr. PLATE ?:D

Leoline 27-03-11 17:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av babydoll (Innlegg 1066787)
Spiser en stripe sukkerfri sjokolade (null karb) til kaffepausen midt på dagen hver dag nå når jeg er et sted det ikke koster allverdens med en sjokoladeplate.

Ellers blir det gjerne en porsjon hurtigis av bringebær, fløte, en eggeplomme og en dæsj stevia på kveldingen av og til.

Generelt sett har jeg veldig lite tid og ikke økonomisk rom for å kjøpe ingredienser til fancy baking og slikt, så kos her blir gjerne en middag med mer enn tre ingredienser og 10 minutter å lage.

Sjokolade med 0 karb?? :D:D:D

marjusen 27-03-11 17:21

idag koser jeg meg med hjemmelaget iskrem til kaffen. nam nam

Kanutten 27-03-11 17:24

Jeg koser meg på fredag- og lørdagskveldene med rødvin og mange oster OG akasiesirup. :sikle:

Kitsu 27-03-11 17:56

Baker meg noe med mye krydder i når jeg vil ha meg noe godt, jeg. Er avhengig av muffins som smaker gulrot- eller krydderkake. Og det er jo på en måte mat og ikke bare 'godis', masse egg i de.;) Av og til lager jeg meg hvit sjokolade. Ellers tar jeg en kopp god te eller kaffe som kos.

Nesly 27-03-11 20:40

JA, jeg koser meg:)

Må ha en atkins sjokolade av og til (dvs..det bli litt ofte..sikkert annenhver dag..) Og pepsi max! Er jeg fysen på noe søtt pisker jeg kremfløte+splenda+kakao:) Og avogtil kjøper jeg bær! (Blåbær, jordbær, brigebær..) Hender jeg lager lavkarbo pannekaker også, av egg, splenda, johannesbrødkjernemel og fløte! Nammenamm!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.