Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Stoffskifte / hormonproblemer (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Joddråper (Lugol's oppløsning) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42199)

Photobscura 11-04-11 18:27

Sv: Joddråper (Lugol's oppløsning)

Jeg tok "jodtesten" igjen i går, forresten. Var bare en svak gul flekk igjen av det hjertet jeg tegna på armen min med pipetten i går, så kroppen trenger vel i tilfelle fortsatt jod.

KarMa40 11-04-11 18:49

Næmmen, jeg synes jeg kan diagnostisere dust helt herfra?! :rolleyes:
Tror ikke det er mulig å spise så mye salt... og ellers er melk kilden, men ikke så aktuelt for deg...

Hvis du skal tilbake engang kan du jo spørre hvor mye stoffskifte som faktisk foregår i blodet, siden det er bare der de måler ...? En av favoritt-setningene fra n'Finn. Og han skal da vel ikke behandle blodprøver? Trodde de behandlet mennesker, jeg, men så har jeg hverken dr. med eller andre dr....

Men stakkars fyr, de lærer vel at alt som foregikk i stoffskiftebehandling før de gudbenådede, uselviske, menneskefokuserte-og-ikke-for-mye-profittorienterte medisinselskapene syntetiserte T4, er skummelt, gammeldags og skadelig. Har du forresten lest boken til Per Egil Hegge?

Jeg hadde ikke kastet Ims på båten med en gang. Men kanskje det går an å ringe eller maile og spørre hva han tenker om jodinntak og struma og ultralyd? Vil det gi et mer riktig bilde på ultralyd om du slutter å ta en uke før eller fire? Eller vil strumaen ikke gi seg på så lenge at du bare kan fortsette og se hvordan det går. Også med nervene...

Jeg ble selv så overbevist om verdien av jod fra boken jeg hadde liggende at jeg klarte å bestille lugols fra england og driver nå og doserer resten av familien. Vet jo at jodtest på hud har begrenset nøyaktighet, men guttungen har fått tatovering på armen flere kvelder og de er borte hver morgen... Selv er jeg ikke sikker på om jeg merker noe sikkert, men det virker som om skarpsynet mitt er på hele tiden. Som høres rart ut, men er noe jeg selv tenker på som et mål på hvor opplagt jeg er.

Manina 11-04-11 18:56

Takk for det lange referatet, Photobscura! Det gjør det jo bare mer interessant. :)

Jeg synes ikke fyren virker "grei nok" når han er så opptatt av at det skal ses kun på blodprøver. Det er jo helt håpløst! Det er det som er kritikken mot hele det norske systemet angående lavt stoffskifte, at de ikke kan se på noe annet enn blodverdier. "Velvilje" :confused:... At han kaller visse leger for "tulleleger" høres utrolig useriøst ut. For meg høres det ut som han er i forsvarsposisjon, (for eksempel dette at han ikke svarer på konkrete spørsmål), men det er synd at det skal gå ut over pasientene. Men, du har i det minste fått henvisning til ultralyd, så får du jo se hva det viser.

Jeg håper du finner ut av dette med joddråpene; hvorfor de virker på blodverdiene uten at du føler deg noe bedre. Kanskje det tar tid før kroppen klarer å repare effektene av for lavt stoffskifte? Dessuten skulle jeg gjerne visst hvorfor du og mange andre blir dårlig av kelp og tangmel.

Photobscura 11-04-11 19:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1081309)
Næmmen, jeg synes jeg kan diagnostisere dust helt herfra?! :rolleyes:
Tror ikke det er mulig å spise så mye salt... og ellers er melk kilden, men ikke så aktuelt for deg...

Hvis du skal tilbake engang kan du jo spørre hvor mye stoffskifte som faktisk foregår i blodet, siden det er bare der de måler ...? En av favoritt-setningene fra n'Finn. Og han skal da vel ikke behandle blodprøver? Trodde de behandlet mennesker, jeg, men så har jeg hverken dr. med eller andre dr....

Men stakkars fyr, de lærer vel at alt som foregikk i stoffskiftebehandling før de gudbenådede, uselviske, menneskefokuserte-og-ikke-for-mye-profittorienterte medisinselskapene syntetiserte T4, er skummelt, gammeldags og skadelig. Har du forresten lest boken til Per Egil Hegge?

Jeg hadde ikke kastet Ims på båten med en gang. Men kanskje det går an å ringe eller maile og spørre hva han tenker om jodinntak og struma og ultralyd? Vil det gi et mer riktig bilde på ultralyd om du slutter å ta en uke før eller fire? Eller vil strumaen ikke gi seg på så lenge at du bare kan fortsette og se hvordan det går. Også med nervene...

Jeg ble selv så overbevist om verdien av jod fra boken jeg hadde liggende at jeg klarte å bestille lugols fra england og driver nå og doserer resten av familien. Vet jo at jodtest på hud har begrenset nøyaktighet, men guttungen har fått tatovering på armen flere kvelder og de er borte hver morgen... Selv er jeg ikke sikker på om jeg merker noe sikkert, men det virker som om skarpsynet mitt er på hele tiden. Som høres rart ut, men er noe jeg selv tenker på som et mål på hvor opplagt jeg er.

Ja, takk. Du har rett! Det var et litt skuffende møte, men jeg prøver i alle fall å tenke positivt, at jeg får tatt den ul-en. Og det var et godt råd å maile Ims og høre hva han tenker om det.

Den boka av Per Egil Hegge har jeg bokmerka fra Sonjas, men har ikke kommet så langt som å lese den. Faktisk har jeg hatt veldig problemer med å lese noe i det hele tatt en stund (bortsett fra tegneserier) men nå har jeg faktisk lest ut to hele bøker på en måned, og det er det lenge siden jeg har kunnet! :D
Kanskje jeg rett og slett skal begynne på den i dag?

Jeg vet ikke om dette er tilfeldig, ettersom jeg fikk blåmerker etter blodprøvetakninga, men etter at den jodflekken forsvant så hadde jeg blåmerke under, og det var IKKE der i går ... Hmm ...

Jeg prøver å ikke tenke for mye på det, for jeg vet jo ikke så mye akkurat nå før jeg får UL, eller hva som skjer etter det om de skulle finne noe. Men jeg har liksom på sikt en tanke om at jeg kommer til å vurdere homøopati på sikt om jeg ikke kommer lenger.

Takk igjen!

Photobscura 11-04-11 19:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Manina (Innlegg 1081312)
Takk for det lange referatet, Photobscura! Det gjør det jo bare mer interessant. :)

Jeg synes ikke fyren virker "grei nok" når han er så opptatt av at det skal ses kun på blodprøver. Det er jo helt håpløst! Det er det som er kritikken mot hele det norske systemet angående lavt stoffskifte, at de ikke kan se på noe annet enn blodverdier. "Velvilje" :confused:... At han kaller visse leger for "tulleleger" høres utrolig useriøst ut. For meg høres det ut som han er i forsvarsposisjon, (for eksempel dette at han ikke svarer på konkrete spørsmål), men det er synd at det skal gå ut over pasientene. Men, du har i det minste fått henvisning til ultralyd, så får du jo se hva det viser.

Jeg håper du finner ut av dette med joddråpene; hvorfor de virker på blodverdiene uten at du føler deg noe bedre. Kanskje det tar tid før kroppen klarer å repare effektene av for lavt stoffskifte? Dessuten skulle jeg gjerne visst hvorfor du og mange andre blir dårlig av kelp og tangmel.

Takk! Har selv stor nytte av å få skrevet alt som skjer "av meg", og kunne få tilbakemeldinger.
"Grei nok" var vel et resultat av min godvilje. ;) Han ga i det minste inntrykk av å være interessert i hvordan jeg hadde, men virket for fastlåst i sine greier til at jeg er sikker på hvor mye han faktisk kan hjelpe meg. Men, ja, jeg må jo bare vente hva som eventuelt dukker opp på UL-en, og prøve å ta det med ro i mellomtiden.

Tror du misforsto litt forresten, de siste blodprøvene mine ble tatt før jeg begynte på Lugol's, og var en del bedre enn de forrige jeg tok i slutten av 2009. Så det må jo ha skjedd på magisk vis, for det kan jo ikke ha hatt noe med kostholdet å gjøre ... :rolleyes:
Men jeg er nok litt med på den tanken om at selv om blodprøvene ser bedre ut, så henger fortsatt sykdommen i kroppen og gir meg de samme symptomene som før prøvene viste bedre verdier. Men igjen, så kan det jo også ha noe med jodmangelen å gjøre. Ikke så godt å si. Han mente forresten at jeg IKKE hadde lave parathyroideahormonverdier, selv om jeg lå lavest på skalaen ... Kalsiumverdiene reagerte han heller ikke på, selv om det faktisk ikke er normalt ha å lavt kalsium, det er, av hva jeg vet, faktisk ganske uvanlig. Og han fnyste bare da jeg sa at jeg tok d-vitaminer for å få opp kalsiumet mitt, og at jeg hadde kryssjekket med hva de anbefaler av grenseverdier for d-vit i Sverige, for jeg hadde jo tross alt over 75. (<125 som de mener i Sverige, for å sammenligne).

Photobscura 11-04-11 19:18

Og, jeg vet ikke hva det er, føler bare for å nevne det. Jeg har hatt UVANLIG mye leamus i kroppen i det siste. Særlig rundt øyet. Slitsomt!

Photobscura 11-04-11 20:38

Nå har jeg lest de første to kapitlene i "Og så skal du ikke stille spørsmål", og jeg sitter altså her og griner ... Det er så mye å kjenne seg igjen i, og kanskje det begynner å synke et par ting inn her etter den endokrinologtimen. Jeg tror dette var akkurat det rette tidspunkte å lese boka på!

Ja, det glemte jeg å nevne. Jeg fikk en flere minutter lang tirade preget av en såret stolthet fra endokrinologen min om hvordan han hadde blitt hengt ut av flere brukere på Sonjas stoffskifteforum, da jeg kom til å nevne at jeg hadde lest om "jodtesten" der inne. Jeg tror til og med han kalte admin for "ei dansk merr" ...
Ok, jeg synes kanskje ikke at det er så innmari koselig stemning der inne alltid, for å være ærlig, men jeg er nok litt bortskjemt med dette kosemoseforumet her, men jeg har alltid fått hjelp og svar der inne!

KarMa40 11-04-11 23:20

Klem fra meg , i hvert fall!!

Ikke meningen at du skulle bli lei deg, jeg vet akkurat hva du mener om å lese den på riktig tidspunkt.

Og jeg synes det høres ut som om du var riktig flink hos legen, både til å vise godvilje og faktisk fortelle hva som foregår. Det er legens egen skyld at han ikke hører ordentlig etter hva du spør om og hverken svarer eller forteller det du bør vite. Jeg er helt enig i at det interessante er å få tatt ultralyden, muligens scintigrafi? Hvis man har lavt stoffskifte så er det jo ikke så mye aktivitet i kjertelen som hos friske og ettersom jeg skjønner fremstår den da mørk på ultralyd (ekkoarm skriver Anisa). Det bør ikke være noen overraskelse eller fryktelig negativt. Mener jeg har lest om flere på sonjas som får referert det ene og det andre sykdomsbildet for noe som er et symtpom på sykdommen de allerede har.:rolleyes:

Jeg synes nok at voksne endokrinologer med årevis i spesialisering burde kunne riste av seg litt faglig uenighet fra almuen, slik at såre følelser ikke kommer i veien å møte nye pasienter. Jeg har vet jeg har tråkket uti med min egen lege og han holder kjeft så fint som bare det, selv med bare almenlege-spesialisering. Så det går an.

KarMa40 11-04-11 23:22

Symptom!!

Jaisus! Nå er det leggings på meg, pass på å få sove litt du også!

Photobscura 12-04-11 00:27

Det første jeg gjorde var jo å lese opp alle symptomene mine som jeg hadde med i notatet jeg har skrevet på over lengre tid, og han noterte han også, og alt var kosher til jeg tok fram de aller nyeste prøverresultatene mine. Men men. Jeg tar en ting om gangen!

Jeg ble jo ikke lei meg, da. Det var mer det at det liksom var en sånn speiling. Jeg vet jo etterhvert litt om temaet, men å få det så nært innpå seg krydra med noe av den samme frustrasjonen, og få del i en så nærliggende historie, ikke minst det anektotiske -som nok var det som fikk tårene til å trille litt. Nå skal det sies at jeg er lettrørt, og jeg har alt grått til en dokumentar om elefantbarnehager i Afrika på NRK nett-tv tidligere i dag ... :o

Jeg har notert opp scintografi på innkallelsen min, så jeg kan spørre om det når jeg kommer dit!
Skal sove snart. Sove er jeg god på! Jeg kan sove til kuene kommer hjem, men det er vel snart på tide å løsrive seg og gå til sengs. Jeg skal på Nav og rette opp i litt rot og drikke kaffe med en pen mann i morgen, så jeg trenger en full natt!

KarMa40 12-04-11 08:23

Hmm, ikke helt våken, jeg da. leste pen natt med full mann, som også kan være fint... :D:p

Jeg har ikke superpeil på scintifrafi, men det er visst førstevalget i tyskland hvor de har litt mer orden på behandling av stoffskiftet.

Photobscura 12-04-11 08:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1081787)
Hmm, ikke helt våken, jeg da. leste pen natt med full mann, som også kan være fint... :D:p

Jeg har ikke superpeil på scintifrafi, men det er visst førstevalget i tyskland hvor de har litt mer orden på behandling av stoffskiftet.

Hahaha! Ja, det behøver heller ikke være av det verste. :p

Det er virkelig trist at man helst må utenfor rike mektige høyst utviklede Skandinavia for å kunne få hjelpen man trenger. Og jeg var litt bestyrtet da jeg leste om hvordan man diagnostiserte hypothyerose i Tyskland i forhold til her på bjerget. Jeg har jo hørt flere eksempler på det ...
Nå skal jeg lese ferdig boka!

Photobscura 13-04-11 12:05

På din oppfordring, KarMa40, så sendte jeg mail til Leif Ims angående påstanden til endokrinologen om at jeg kom til å få lavere stoffskifte om jeg fortsatte med Lugol's.
Dette er svaret jeg fikk:

Sitat:

Hei Jorun.
Bruk av Lugols oppløsning som endokrinologen nevner gjelder høyt stoffskifte. Da brukte man før Lugols oppløsing for å dempe stoffskiftet. Det gjelder jo ikke deg. Dessuten har du påvist lite jod. Flott at du merker virkning på håret og kroppstemperaturen. Dette kommer egentlig ganske raskt etter Lugols oppløsning når det er mangel på jod. Du kan fortsette med dråpene selv om du tar ultralyd.
Vennlig hilsen Leif Ims.
Må si jeg ble lettet, og så har jeg googlet litt mer innstendig etter jeg fikk svaret, og det står visserlig flere steder at man kan få lavt stoffskifte VED hypertyerose ved bruk av Lugol's. Jeg har så langt ikke sett det i noen annen sammenheng, enn når man alt har høyt stoffskifte. Jeg spurte jo forsåvidt også endokrinologen om det at også de med høyt stoffskifte kan ha jodmangel, men som med mye annet, fikk jeg ikke noe svar på det.
Så da fortsetter jeg med dråpene mine. Denne utviklingen jeg har hatt på kroppstemperaturen og hårveksten er jeg litt redd for å miste.
Og så tok han jo også nye blodprøver, og som jeg forsto det, så kom jeg til å få prøvesvarene uansett hva de viste.

KarMa40 13-04-11 19:13

Ja, de sender direkte fra laboratoriet, dersom det er fnuttet på plassen for gjenpart til pasient.:)

Godt du holder motet oppe, og jeg er helt enig i at når det skjer positive ting ved alternativ terapi, så er det ingen grunn til å slutte selv om en skolemedisiner som har møtt deg en gang (og ikke hørt etter) sier at det driver hvertfall ikke han med!

Photobscura 13-04-11 19:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1083244)
Ja, de sender direkte fra laboratoriet, dersom det er fnuttet på plassen for gjenpart til pasient.:)

Godt du holder motet oppe, og jeg er helt enig i at når det skjer positive ting ved alternativ terapi, så er det ingen grunn til å slutte selv om en skolemedisiner som har møtt deg en gang (og ikke hørt etter) sier at det driver hvertfall ikke han med!

Jeg tok prøvene på hans kontor. Men jeg gir det til over påske, og om jeg ikke har fått dem i posten, så ringer jeg. Liker å ha full oversikt! Alle blodprøver jeg har tatt siden 2003 ligger i hjemmearkivet mitt! ;)

Takk for støtten! Skal som sagt fortsette med en og annen jodtest, litt for moro, også. Jeg skal i utgangspunktet gå på dråpene i seks måneder, så får jeg se det an etterhvert. Gøy dette med håret, i alle fall! :heia:

KarMa40 13-04-11 20:44

Hår på huet er et overskuddsfenomen. Det kan ikke være galt når det begynner å komme mer :D

KarMa40 13-04-11 20:45

Og så bra at Ims svarte!

Leger som svarer på mail og ringer tilbake er virkelig bra!!

Photobscura 13-04-11 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1083319)
Hår på huet er et overskuddsfenomen. Det kan ikke være galt når det begynner å komme mer :D

Nemlig! Å ha bra hud/hår/negler er jo liksom et sånt overfladisk sunnhetstegn! :) To av tre for min del. Perfekt hud (bortsett fra tørr på kroppen, da, men det er det jo ingen som ser :p), men tynne sprø negler og ditto hår.

KarMa40 13-04-11 20:55

Jeg har negler så harde at det er vondest når de ikke brekker :p og hår som vokser og vokser til det rett og slett blir for tungt, det er tynne hårstrå, men de er mange.

Han med hypoen derimot, som jeg bor med, har permanent sprekk i en stortå-negl langsetter midten... På et tidspunkt har jeg prøvd å reparere med sånn redd-dine-kunstige-negler-kit med superlim og fiberduk, men det virket ikke. Litt bedre etter noen år på levaksin, men kanskje vi må prøve jod...

Kanskje det virker på vikene også! :D:rolleyes:

Photobscura 13-04-11 21:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1083333)
Jeg har negler så harde at det er vondest når de ikke brekker :p og hår som vokser og vokser til det rett og slett blir for tungt, det er tynne hårstrå, men de er mange.

Han med hypoen derimot, som jeg bor med, har permanent sprekk i en stortå-negl langsetter midten... På et tidspunkt har jeg prøvd å reparere med sånn redd-dine-kunstige-negler-kit med superlim og fiberduk, men det virket ikke. Litt bedre etter noen år på levaksin, men kanskje vi må prøve jod...

Kanskje det virker på vikene også! :D:rolleyes:

Ja, hvem vet? Jeg har også sprekk i stortåneglen, men det kan jeg kun skylde på at jeg tok litt hardt i med filing, jeg må file oppå dem, ellers vokser de inn i kjøttet. Au, sann.

Om du husker den første tråden jeg startet, altså denne posten, så la jeg ut bilder av hvordan håret mitt så ut da jeg var yngre, kontra hvordan det så ut på sitt desidert tynneste (som om det ikke var tynt nok fra før, så mista jeg enda mer da jeg gikk ned i vekt i første omgang, hvilket jo ikke er uvanlig, men jeg hadde liksom ikke så mye å ta av, heller da).
Jeg kan fortsatt huske tyngden av det, hvordan det føltes å sette det i en hestehale, at jeg så vidt kunne overlappe tommelen med pekefingeren når jeg holdt rundt det ... Sukk. Det er en liten sorg det der, og jeg vet jeg er godt over middels opptatt av det. Men jeg har nå begynt å så en viss tro på at jeg i hvert fall kan få tilbake noe! Jeg tror nemlig ikke jeg tar for hardt i, når jeg påstår at jeg har mistat halvparten av den opprinnelige manken min, om ikke mer ...

KarMa40 13-04-11 22:25

Jeg synes du er helt rimelig opptatt av håret, særlig om det fylte opp inni tommel og pekefinger, det er et mål som ikke endrer seg mye. Det er klart det gjør voldsom forskjell om det blir borte. Og er kanskje det som burde være lettest for andre å forstå også.

Photobscura 13-04-11 22:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1083450)
Jeg synes du er helt rimelig opptatt av håret, særlig om det fylte opp inni tommel og pekefinger, det er et mål som ikke endrer seg mye. Det er klart det gjør voldsom forskjell om det blir borte. Og er kanskje det som burde være lettest for andre å forstå også.

Takk! Det er jo en iøyenfallende ting, det der. Nå begynner liksom drømmen om å ha mer enn skulderlangt hår og en tjukk Betty Paige-ish lugg å feste rot! :D

Photobscura 05-05-11 16:56

Ja, kanskje på tide med en oppdatering her!

Jeg var på ultralyd på tirsdag på Unilabs på Majorstua for, som tidligere nevnt sjekke halsen. Ultralyden ble utført av en tekniker, og mens jeg lå der og ble smørt inn med gelé og skanneren gikk over halsen min (hvilket var utrolig ubehagelig, synes nesten det blir verre for hver gang noen bare trykker litt på halsen min) merket jeg at fyren stoppet opp mange ganger og tok bilder, og jeg kunne se han rynka bryna sine, så da han var ferdig måtte jeg jo bare spørre hva han så. Jo, nå skulle dette sendes videre til endokrinologen min (blæ), men han kunne si så mye at dét han så var noen knuter og hevelser og noe som kunne se ut som en betennelse.
Jeg gikk derfra med en litt merkelig følelse. Jeg VISSTE jo at det var noe! Og på en måte var jeg letta over å få det bekrefta.
Så langt er jeg altså nå. Så da er det vel bare å vente på ny innkallelse til endokrinologen, da.

KarMa40 05-05-11 21:13

Hmmm, nei, man har ofte god greie selv på kroppen sin...

Hvis nå endokrinologen også vil være litt interessert. Altså i noe annet enn at du burde spise normalt kosthold med brød og ikke lese ting på nettet...

Jeg fortsetter også med dråpene mine, og synes fortsatt at synet er der jeg merker det mest... Jeg trenger ikke ta i for å se detaljer feks.

Photobscura 05-05-11 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1098976)
Hmmm, nei, man har ofte god greie selv på kroppen sin...

Hvis nå endokrinologen også vil være litt interessert. Altså i noe annet enn at du burde spise normalt kosthold med brød og ikke lese ting på nettet...

Jeg fortsetter også med dråpene mine, og synes fortsatt at synet er der jeg merker det mest... Jeg trenger ikke ta i for å se detaljer feks.

Nå er faktisk ikke endokrinologen skeptisk til lavkarbokosthold, han var bl.a litt inne i Sofie Hexeberg sin filosofi (samt at det jo var spesialisten min som er lavkarboforkjemper og jobber sammen med sistnevnte som henviste meg, forsåvidt). Men at man kunne bli friskere fra f.eks stoffskiftesykdommer vha kosthold var jo uhørt ...
Jøss, du ser bedre? Det skulle jeg også ha likt, for jeg er veldig nærsynt, men sliter med tørre øyer, så jeg klarer ikke å bruke linser, og briller fikser jeg bare ikke. Så jeg går nå rundt i tåka. Jeg har disposisjon for grå stær også, men sjekker trykket årlig, og det er stabilt. Mener å huske at det kunne være relatert til noe ved helsa mi ... :o

Ellers, håret fortsetter å vokse som bare fy! Det er en helt annen opplevelse å dra hånda gjennom det, og det løfter seg fra hodebunnen, liksom!
Ellers har jeg hatt noen litt dårligere perioder nå, men det går jo opp og ned, og det er jevnt over bedre. Men jeg hadde en liten uke nå hvor jeg frøs så jeg trodde jeg skulle styke med, etterfulgt av en dag eller to med feber. Men det var også mens apetitten var så på bunn at jeg bare spiste nok til å opprettholde livsfunksjonen nærmest.

Khi 05-05-11 21:35

Jeg håper du får god hjelp av endokrinologen nå etter UL. Greit med konkrete ting å fikse på for ham også sikkert. :rolleyes:

Photobscura 05-05-11 21:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Khi (Innlegg 1099004)
Jeg håper du får god hjelp av endokrinologen nå etter UL. Greit med konkrete ting å fikse på for ham også sikkert. :rolleyes:

Ja, jeg håper jo også det. Jeg får bare svelge det unna at jeg ikke liker han eller holdningene hans, og se hva han kan gjøre for meg.
Men, det er jo faktisk ikke verre enn at jeg kan bytte om jeg ikke er fornøyd videre.

BenteR 07-05-11 15:52

Håper du får et svar snart fra endokrinologen.
Jeg er sånn håpløs utålmodig når jeg venter på svar.:rolleyes:
Jeg tok ultralyd 26.april, og da tok de også biopsi, 6 nålestikk ble det. Selv om de sier at det sannsynligvis er godartet, så venter jeg utålmodig på svar.....
Jeg fikk tips om å bruke selen-tilskudd inne på stoffskifteforumet. Min struma rører heftig på seg for tiden og vokser både synlig og følelig.
Vet du hvor lang tid det vanligvis går til man får svar etter ultralyd / biopsi?

Må være deilig at jod`en hjelper på hårveksten. Min løvemanke er betraktelig tynnere nå enn for et år siden, men siden jeg har veldig tykt hår er det vel ikke andre enn meg som legger merke til det. Jeg har også mistet kroppshår....Er nesten glatt i armhulene nå, ladyshaven min kan snart pensjoneres :p

Photobscura 07-05-11 16:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1100524)
Håper du får et svar snart fra endokrinologen.
Jeg er sånn håpløs utålmodig når jeg venter på svar.:rolleyes:
Jeg tok ultralyd 26.april, og da tok de også biopsi, 6 nålestikk ble det. Selv om de sier at det sannsynligvis er godartet, så venter jeg utålmodig på svar.....
Jeg fikk tips om å bruke selen-tilskudd inne på stoffskifteforumet. Min struma rører heftig på seg for tiden og vokser både synlig og følelig.
Vet du hvor lang tid det vanligvis går til man får svar etter ultralyd / biopsi?

Må være deilig at jod`en hjelper på hårveksten. Min løvemanke er betraktelig tynnere nå enn for et år siden, men siden jeg har veldig tykt hår er det vel ikke andre enn meg som legger merke til det. Jeg har også mistet kroppshår....Er nesten glatt i armhulene nå, ladyshaven min kan snart pensjoneres :p

Jeg har hatt så mye annet å tenke på denne uka, så jeg har heldigvis ikke fått utfordret tålmodigheten min så mye ennå, men nei, jeg har ikke fått noen ny innkallelse så langt.
Så lenge jeg forholder meg rolig og ustressa, så føles halsen bare sånn ... halvkvalt! :p Men rører det seg for mye rundt meg så er det som om ha et par sterke never rundt halsen, og det er vanskelig å spise og drikke og stemmen min blir rar og ... huff ... :o
Aner ikke hvor lang tid det vil ta for å få svar.

Det med håret er fascinerende! Ser det så klart ikke i lengdene ennå (jeg har neeesten skulderlangt nå), men folk bemerker det alt oftere, og det føles helt annerledels ut å dra hånda gjennom håret. Det kommer ny grisebust så fort den "gamle" blir lengre og mykere hele tiden på en måte jeg aldri har opplevd før. Utrolig kult!
Jeg har aldri hatt noen løvemanke, men sånn typisk nordisk glatt hår, men utrolig mye av det! Blankt og tykt! Det hadde jo vært en ting om jeg aldri hadde hatt særlig tykt hår, men det har jeg, og da tenkte jeg selvfølgelig ikke så mye over det. Nå savner jeg det innmari, men ser endelig at det faktisk kanskje kan la seg gjøre at jeg i hvert fall får tilbake noe av tjukkelsen.
Ellers har jeg jo i tillegg hatt pcos i årevis, så jeg har vel ikke akkurat vært plaget av håravfall andre steder, heller litt tvert i mot. Takke f**n at man er blond! :p

Har også fått anbefalt selen-tilskudd av Willumsen (gynokologen min), men har ikke kommet så langt. Vet ellers at sånn jeg spiser, så får jeg i meg nesten 200 % av daglig anbefalt dose, selv om jeg nok er temmelig skeptisk til sånne anbefalninger, så tenker jeg jo litt på selenforgiftning også ... Visstnok holder det med 3-4 paranøtter om dagen kontra kosttilskudd. :)

KarMa40 07-05-11 17:46

House, tv serien, har hatt en hel episode der årsaken til symptomene viste seg å være selenforgiftning.
Den med cia og den pene afro-amerikanske doktor-damen? Som sa opp jobben i episoden etterpå og prøvde å jobbe under House. (Ikke se film eller tv sammen med meg)

Men da hadde stakkaren knapt spist annet i en måned, pluss at sminke-avd nok har lagt til litt...

Og for å svare på synsspørsmålet så merker jeg bedring, men den er slik at skapsynet er 'på' hele tiden. Trenger ikke konse for å lese bilskilt feks. Når jeg er i en sliten periode blir synet liksom litt sløret og det er herlig lett å overse støv og flekker på gulvet og ørevoksen til ungen. Mens nå SER jeg faktisk ringer på benken og papirbiter på gulvet og må gjøre noe ...:rolleyes:

Photobscura 07-05-11 18:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1100588)
House, tv serien, har hatt en hel episode der årsaken til symptomene viste seg å være selenforgiftning.
Den med cia og den pene afro-amerikanske doktor-damen? Som sa opp jobben i episoden etterpå og prøvde å jobbe under House. (Ikke se film eller tv sammen med meg)

Men da hadde stakkaren knapt spist annet i en måned, pluss at sminke-avd nok har lagt til litt...

Og for å svare på synsspørsmålet så merker jeg bedring, men den er slik at skapsynet er 'på' hele tiden. Trenger ikke konse for å lese bilskilt feks. Når jeg er i en sliten periode blir synet liksom litt sløret og det er herlig lett å overse støv og flekker på gulvet og ørevoksen til ungen. Mens nå SER jeg faktisk ringer på benken og papirbiter på gulvet og må gjøre noe ...:rolleyes:

Jøss! Så kult! Sånn i utgangspunktet i alle fall. ;) Jeg får stadig dårligere syn, hvilket vel er ganske vanlig når man er nærsynt.
Jeg har lest meg litt opp i mellomtida. Jada. Både forhøyede insulinverdier over tid, kalsiummangel og lavt stoffskifte kan føre til grå stær ... Hehe, dette er jo typiske aldrings"problemer", liksom. Men da vet jeg det. Det har jo heldigvis vært uforandret i tre fire år siden det ble oppdaga.

Jeg har sett alle House-episoder, så don't worry! Har da også sett nevnte episode, men husker den ikke helt klart. Jeg er sånn at når jeg oppdager en ny serie, så laster jeg ned alt, og har bonanza, så ting går litt i hverandre.

KarMa40 07-05-11 18:42

Forresten har min sambo vært til oppfølging på Heggelig og det viser seg at han har fordoblet testosteronverdi siden november!!! Lå i nedre område, og er nå over middels. Og merkbart hissigere :rolleyes:

Det er nok ikke bare lavkarbo, men også å la systemet få fred fra mat som man er intolerant mot. Og superfood, chlorella og 100% rå sjokolade.

Bare for at det er mulig å komme på fote igjen! Legen har et langsiktig mål om å prøve å slutte med levaksin på et tidspunkt når alt det andre har stabilisert seg. Sambo har jo ikke antistoffer eller struma, så det kan jo virke.

Photobscura 10-05-11 15:48

Ok, enda en oppdatering, og nå er jeg så fortvilt og forbanna at jeg har måttet sensurere meg selv litt ...!

Dette skrev jeg nå nettopp i bloggen min (minus banning :p)

Jeg har gått rundt i en uke nå og vært spent, forventningsfull og litt redd for å høre fra endokrinologen, og i dag fikk jeg brevet.
Altså ... Det er funnet flere knuter på rundt en cm, og ... øh, noe som da bare nevnes som thyroidittforandringer. Og hva skal vi gjøre videre? Jo, ta ny ultralyd om et år. What? Skal jeg gå rundt med kvelningsfornemmelser og gli inn og ut av en zombietilværelse et helt år til?! Jeg kan ikke godta dette, og nå er jeg ikke bare litt oppgitt over han endokrinoloen, akkurat nå hater jeg han litt! :o

Og et par andre merkelige ting, kolesterolet mitt har blitt skikkelig høyt -altså hdl og triglyserider er på stell, men ldl er på 5. Jeg har jo hatt helt perfekt kolesterol ved tidligere målinger, sist for et par år siden. Men høyt ldl tyder da på betennelsestilstander i kroppen, ikke? Har aldri brydd meg så mye om å sette meg inn i kolesterol, annet enn det faktum at det ikke har noen sammenheng med hjerte- og karsykdommer, og jeg vet det finnes luftige og tette ldl-molekyler, som jo ikke vises ved måling. Ikke minst har tsh-en økt igjen til over to, og ft4-en er nå nede i 12 ... Ft3 er normal; 4,9. Men endokrinologen ser jo på dette med sine snevre briller. :( Sånn ellers er anti-tpo langt under normalområdet. Kanskje kroppen har gitt opp? :p Gud vet, jeg er bare oppgitt nå. Har lest litt om anbefalninger av gode privatklinikker, men det har jeg jo ikke råd til.
Jeg skal uansett ringe legen i morgen og få time. Om jeg så må gråte meg til det så MÅ jeg ha hjelp nå! Jeg fikser snart ikke lenger å få slengt igjen dører overalt! Det holder ikke å sende meg et brev, og skrive "vi har ikke påvist noen årsak til dine plager". Nei vel! Jeg kan si så mye som at dere ser dere fullstendig blind på blodprøverresultater! Dere sender folk på ul når dere sikkert innerst inne vet at scintografi er mye mer nøyaktig! Halsen min vokser! Jeg har tidvis hukommelse som en senildement nittiåring og konsentrasjon som en sukkerhøy treåring! Gah!

Photobscura 10-05-11 15:48

Sorry at det ble litt sutrete, men jeg trengte en utblåsning ... :o

Manina 10-05-11 17:24

Takk for at du oppdaterer utviklingen her, Photo! Jeg synes det er en hårreisende måte å gå fram på av endokrinologen din. Det er bare å blåse ut! Jeg håper du kan få komme til en annen, men jeg har dessverre hørt at de er ikke så interesserte i stoffskifteproblemer de fleste av den sorten.
Jeg håper legen din er mye mer interessert i å ta tak i dette. Ultralyden har jo gitt svar som jeg ville tatt alvorlig, og i det minste fordi det plager deg å ha det sånn.

At anti-TPO er sunket til under normalen, skjønte jeg ikke helt. Det er et autoantistoff, og noe du virkelig ikke behøver. Dersom du har hatt dette før, og nå ikke lenger, er det jo veldig positivt, så vidt jeg kan skjønne. Ellers ligger du jo etter mitt skjønn lavt med fT4.
Når det gjelder høyt kolesterol og særlig ldl-kolesterolet: Jeg hadde en periode veldig høyt nivå av dette. Da lå jeg også lavt på fT4-verdiene. (Mellom 12 og 14). Når dette ble justert opp, gikk kolesterolet ned betraktelig, og forholdet mellom HDL og LDL endret seg til det som regnes som mer positivt. Det var fremdeles høyt, men det er greit for meg. Flere leger, blant andre en ekspert på Lipidklinikken, har sagt at kolesterolet er forbundet med stoffskiftet, slik at lavt gjerne gir "litt" høyere kolesterol. Min personlige oppfatning er at det nok er en viktigere forskjell enn det de sier.
Jeg håper du får god hjelp videre, selv om den endokrinologen dessverre ikke har følt seg kallet til oppgaven.

BenteR 10-05-11 17:46

Skjønner godt du blir fortvilet over en slik beskjed!
Statlige leger er ofte noen byråkrater som jobber saaakte og iallefall hvis blodprøver er innenfor normalområdene eller i nærheten......
Jeg har valgt å bestille tid ved en privatklinikk fordi jeg er møkklei av å bli sendt hjem og føle at jeg i grunnen bare er en sutrekopp som klager over diverse ting, iallefall bår blodprøvene mine er innenfor det nivået legene ønsker seg. Hvordan jeg FØLER meg, er visst ikke viktig.
Jeg har heller ikke råd til noen privatklinikk, men har valgt å øremerke skattepengene jeg får igjen i juni til helsa mi.
Jeg var jo såpass heldig at knuten min var over 1 cm, og da har iallefall Arendal sykehus det som regel at knuten sjekkes med biopsi. Har fått beskjed om at overlegen skal ringe meg med svar og er selvsagt spent på svaret, men du skal altså bare vente et år?
Såvidt jeg skjønte fra han som tok biosien, så kan slike knuter vokse mye selv om de er godartede, og et år er jo lang tid å la dem vokse fritt. Er det ikke mulig og klage fælt til legen din og få ham til å få litt fortgang på timg? Du har jo mulighet til å benytte fritt sykehusvalg.

Photobscura 10-05-11 17:55

Takk for støttende ord, Manina! :)
Jeg vet jo at folk som har hatt dobbelt så store knuter som meg heller ikke har fått noen tilbud, hvilket bekymrer meg. Særlig når jeg leser om hvordan de opplever sin egen helse, og det minner meg skremmende om min egen ... Jeg vet ikke, men hvor vanskelig er det å undersøke det nærmere? Kanskje ta en biopsi? :o Det står også at kjertelen er noe hypoekkoisk (altså som hva jeg forstår kan tyde på en masse), da må det jo være forandringer? Jeg kjenner jo det er noe der! :o

Veldig interessant det du sier om kolesterol, for det mener jeg faktisk å ha lest noe om. Jeg ser på de to siste blodprøver fra 08 at totalkolesterolet mitt har ligget på henholdsvis 3,8 og 5,9, hvilket jo er finfint, da også med ldl godt under fem. Nå er altså totalkolesterolet på 8, så rart han ikke sendte en pakke statiner med brevet også! :p Noe fornuft i han tydeligvis. Og, ja, så skriver han også i brevet: "(...) at du høyt kolesterol har ingen betydning i denne sammenhengen".
Faktisk har anti-tpo økt, når jeg ser på prøvene jeg tok i vinter. Fra mindre enn ti til søtten. Fortsatt ikke noe å snakke om, altså.
Jernverdiene mine er også på det nederste i referanseområdet, altså 10,1, men det kan også ha en sammenheng med at jeg blødde en del etter å ha satt inn kobberspiral for et par måneder siden.

Ft4 er lavere enn noensinne. Den har jevnt vært på 14-15, men var på hele 17 i vinter, det høyeste jeg har målt.

Jeg har lest om Osloakutten, at de har en helhetslege, tror jeg det het, som skal være veldig flink. Leste om henne inne på Sonjas, men dette er jo privat, og en time vil følgelig koste mellom 600-1000 kroner. Så jeg tror jeg først tar en tur til fastlegen. Han er jeg så trygg på at jeg ikke vil ha noen sperrer for å hylgrine litt hos ..!

Photobscura 10-05-11 18:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1102989)
Skjønner godt du blir fortvilet over en slik beskjed!
Statlige leger er ofte noen byråkrater som jobber saaakte og iallefall hvis blodprøver er innenfor normalområdene eller i nærheten......
Jeg har valgt å bestille tid ved en privatklinikk fordi jeg er møkklei av å bli sendt hjem og føle at jeg i grunnen bare er en sutrekopp som klager over diverse ting, iallefall bår blodprøvene mine er innenfor det nivået legene ønsker seg. Hvordan jeg FØLER meg, er visst ikke viktig.
Jeg har heller ikke råd til noen privatklinikk, men har valgt å øremerke skattepengene jeg får igjen i juni til helsa mi.
Jeg var jo såpass heldig at knuten min var over 1 cm, og da har iallefall Arendal sykehus det som regel at knuten sjekkes med biopsi. Har fått beskjed om at overlegen skal ringe meg med svar og er selvsagt spent på svaret, men du skal altså bare vente et år?
Såvidt jeg skjønte fra han som tok biosien, så kan slike knuter vokse mye selv om de er godartede, og et år er jo lang tid å la dem vokse fritt. Er det ikke mulig og klage fælt til legen din og få ham til å få litt fortgang på timg? Du har jo mulighet til å benytte fritt sykehusvalg.

Jeg begynner å skjønne mer og mer hva Per Egil Hegge mener med at tyroideasykdommer er en hvit flekk på kartet i helse-Norge! Uff. Hvorfor skal vi måtte godta sånn fra det offentlige? Kanskje vi skal flytte til Tyskland eller Belgia! :p
Jeg er som sagt utrolig fornøyd med legen min, så jeg skal ringe og bestille time i morgen og virkelig klage ut min frustrasjon. Jeg vet at han gjør det både han og jeg synes er nødvendig, og det er en enorm trygghet. Så jeg tar det i alle fall derfra nå først og fremst. Har jo ellers tenkt en del på homoepati, men det er jo også veldig dyrt, så jeg må nok prøve å melke frikortet mitt en stund til. Jeg har liksom ingenting å ta fra! Sitter innmari dypt i det økonomisk allerede, og så går jeg jo på aap, ettersom jeg ikke har helse til å jobbe, og ligger dermed godt under grensa for hva Sifo anser som fattigdom. Hurra, gøy å være en del av den statistikken, og vite at Kristin Halvosern snakker til akkurat meg! :rolleyes: Ok, nok rant.
Jeg skulle bare ønske jeg visste om noen endokrinologer med kommunal avtale her i området som våger å tenke litt utenfor boksen, og ikke seriiøst mene at symptomer ikke er noe man skal ta i betraktning, dersom blodprøvene ellers er innenfor såkalte normalområder.
Jeg får litt lyst til å vise til thyroideaforbundets tolkning av såkalte grenseverdier; etter deres mening er dette laboratoriumets tolkning av friske menneskers verdier, og har liten sammenheng med verdiene en person med stoffskiftesykdom bør ha for å føle seg frisk.
Og det er jo bare det jeg vil! Bli frisk! Hvorfor i svarte skal det være så vanskelig?

KarMa40 10-05-11 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1102997)
Det står også at kjertelen er noe hypoekkoisk (altså som hva jeg forstår kan tyde på en masse)

Ft4 er lavere enn noensinne. Den har jevnt vært på 14-15, men var på hele 17 i vinter, det høyeste jeg har målt.

Hypoekkoisk betyr at den gir mindre ekko enn forventet, dette er ikke ett nytt funn! Det betyr at kjertelen har mindre aktivitet enn forventet.

At ft4 synker når du tar jod mener jeg å fortstått er normalt, men sjekk med Ims? Jod er nødvendig for alle cellene i kroppen, uten at det forekommer i thyroid-hormoner. Da kan stoffskiftet øke, det skjer bla ved at lageret, ft4, tappes ned litt. Det tar tid å bli frisk og tid å bli bedre.

Photobscura 10-05-11 22:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av KarMa40 (Innlegg 1103309)
Hypoekkoisk betyr at den gir mindre ekko enn forventet, dette er ikke ett nytt funn! Det betyr at kjertelen har mindre aktivitet enn forventet.

At ft4 synker når du tar jod mener jeg å fortstått er normalt, men sjekk med Ims? Jod er nødvendig for alle cellene i kroppen, uten at det forekommer i thyroid-hormoner. Da kan stoffskiftet øke, det skjer bla ved at lageret, ft4, tappes ned litt. Det tar tid å bli frisk og tid å bli bedre.

Ja, det skal du få meg til å tro på ...! :o Jeg er så matt og seig i dag etter å ha rast ut. :p Men TSH har jo også økt igjen. Dette med kolesterolet forvirrer meg også. Ikke misnt det lave jernnivået, sett også i sammenheng med noe lavt ferritinnivå (relativt). Er det rart jeg blir matt ...

Jeg er ikke sikker på hva du mener med "ikke et nytt funn", altså?! Det jeg mener med masse, er at den gir mindre ekko fordi den er solid. Det er i hvert fall av hva jeg husker fra en svulst (godartet) jeg hadde for noen år siden, så mulig vi mener det samme. :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.