Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Hva er deres typiske frokost? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42195)

Melusine 24-03-11 21:50

Sv: Hva er deres typiske frokost?

Som oftest spiser jeg ett kokt egg med en stor klatt meierismør,
holder meg mett til lunsj sånn 5-6 timer etter.
En dag lagde jeg løvbiffer med blåmuggost som jeg hadde både til frokost og lunsj, ekstremt mettende og godt!

Cyan 24-03-11 22:07

Jeg spiser stort sett omelett med baconbiter, litt grønnsaker (typisk hermetisk sopp, paprika, løk), en dæsj fløte og et par osteskiver på toppen. Om det ikke er omelett blir det et kokt egg eller to med avokado og evt. noen ostebiter rullet med litt kjøttpålegg. Egg er det som definitivt holder meg lengst mett og siden det fort kan gå 5-6 timer til lunsj syns jeg det er det beste å starte dagen med.

Therese_M 24-03-11 22:39

Jeg inntar heller ikke noe fast føde til frokost. Det holder med en kopp kaffe m/steamet helmelk eller kremfløte. "Frokost"/lunsj spiser jeg som oftest 4-5 timer etter at jeg har stått opp.

Den første tiden etter at jeg gikk inn for å kutte ut frokosten var ganske slitsom. Jeg var sulten og maget rumlet høyt under forelesningene. Slik holdt det på i en uke eller to, før det gikk totalt over. Nå merker jeg at jeg har mye mer energi, særlig på morgenen og formiddagen. Blir så innmari trøtt etter å ha spist, så jo lengre jeg klarer å utsette spisingen, jo lengre holder konsentrasjonen seg oppe under forelesninger. Så for meg fungerer det veldig fint å ikke spise frokost :)

HappyMe 25-03-11 11:21

Blir for meg som for mange andre her, omelett/eggerøre med diverse ingredienser, gjerne litt brokkoli, løk, sopp og lignende, med en dæsj av kremfløte eller rømme i.
Føler som flere andre at jeg egentlig ikke er sulten på morgenen, så om jeg vet jeg skal være hjemme hele dagen spiser jeg ofte ikke frokost før tre-fire timer etter jeg har stått opp.
Men om jeg har full dag med forelesninger eller lignende tvinger jeg i meg en god frokost. Å finne lavkarbo alternativer på kantina på et universitet i Storbritannia er virkelig ikke bare-bare!

Lyktestolpe 25-03-11 13:08

Lager syltetøy selv,men etter at eg starta med LC har eg "nesten" dårleg samvittigheit for å ete det.......;))

snitzel68 25-03-11 17:39

2 medium kokte egg med meierismør og en stor kopp kaffe med kremfløte, ca kl 7.00. Lunsj igjen kl 12.00 :)

Mika27 26-03-11 09:13

Favoritten nå er ett egg stekt på begge sider i meierismør, legger majones, skinke og ost over som på en brødskive.Bacon følger på siden. Litt paprika og agurk. Heller stekesjyen over:) En kopp kaffe med fløte.

Ju9ta 26-03-11 14:44

Guriland, kjenner jeg får vann i munnen her jeg nå :)
Mange gode forslag her :)

Eucalyptus 27-03-11 08:07

100-150 g lungemos stekt i masse smør og med litt løk i (noen ganger) og diverse salat til og en god klatt rømme...

Middagsrester eller egg av noe slag hvis jeg ikke har lungemos.

annex 27-03-11 13:42

Blir nesten alltid en smoothie på meg.
I det siste har det gått mye i avocado-smoothie, men det går også mye i bringebærsmoothie, og litt sjeldnere blåbær eller jordbær (bruker da litt mindre mengde bær fordi det er mer karber i disse siste).

Har oftest i noen spiseskjeer CC og ett eller to egg (for næringsverdi og proteininnhold), og vann til passe drikkekonsistens på smoothien.
Når jeg lager smoothie av bær, har jeg i noen spiseskjeer kaldpresset rapsolje, så er fettprosenten også ivaretatt.
Kjører det sammen med stavmikser, så det er lagd på et blunk.

Blupp 27-03-11 13:50

Jeg har 4 typiske frokostvarianter:

1. Havregrynsgrøt
2. Lavkarbo knekkebrød med smør og ost/fisk/kjøttpålegg
3. Grovt rugbrød med smør ost/fisk/kjøttpålegg
4. Fruktsalat

Variant 1 har jeg mest apetitt på om vinteren, og spesielt nå i mars når vinteren biter seg fast ....

Variant 4 fungerer best på varme sommerdager.

Omelett spiste jeg meg lei på mens jeg var mer konsekvent på lavkarbo. Hender det blir egg og bacon også, men da med en rugbrødskive.

Bombus 27-03-11 17:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lyktestolpe (Innlegg 1065963)
Lager syltetøy selv,men etter at eg starta med LC har eg "nesten" dårleg samvittigheit for å ete det.......;))

Signerer. Har fryseren full av syltetøy/frysetøy, riktig nok med lite sukker, men likevel - det blir mye til overs til neste bærsesong for jeg tar lite av dette nå. Tar et par teskjeer syltetøy hver dag i yoghurt (akkurat nå har jeg en kjempegod yoghurt fra Bondens marked), samen med eple i terninger, hakkede nøtter og gresskarkjerner. Dette blir en slag dessert etter et hjemmelaget lavkarbo knekkebørd med smør og ost, kjøtt, leverpostei eller makrell i tomat.

Jeg er nesten ferdig slanket, og er ikke så nøye lenger, så lenge vekta er stabil.

Mange gode tips å ta med seg i denne tråden.

Nesly 27-03-11 20:48

To lavkarboknekkisser med meierismør og pålegg, i bilen på vei til jobb:)

Har jeg fri lager jeg gjerne omelett, tar noe middagsrester etc..

e84 27-03-11 21:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Livsglede (Innlegg 1064557)
Nam,nam dette hørtes jo kjempegodt ut. Skal absolutt prøves. Takker for tips:ja:

jaaaa, det er superdupergodt! bare hyggelig. håper det faller i smak :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.