![]() |
Sv: Gir opp hvert øyeblikk!
Sitat:
|
Sitat:
I tillegg synes jeg det blir helt feil at du sammenligner deg (som mann) med BMI'en til en kvinne - disse to kan ikke sammenlignes fordi kvinner av natur har større fettmasse på kroppen enn menn. Kan jeg bare kommentere også inntaket ditt på 1900 kalorier, det er ikke særlig mye for en mann som skal opp i vekt... jeg forstår du har spist veldig lite mat tidligere (1500 kalorier) - og med en mannskropp med muskler TRENGER kroppen din mer næring. Synes du selv du har framgang med økning i muskelmasse, styrke på trening og overskudd, spiser du nok nok, men føler du at det stopper litt opp, butter imot og du får ikke den muskelveksten du mener du burde ha i forhold til treningsinnsatsen bør du øke på med proteininntaket. 2-2.5 gram protein pr kilo kroppsvekt - og minst like mye fett i GRAM - valgfritt karboinntak (opp mot 72 gram) bør være en fin fordeling for en mann som skal trene på seg muskler :) Bare en tanke når du allikevel var her inne og delte litt om deg selv :) |
Sitat:
Jeg for eksempel hadde en bmi på 24, og veide 20 kg mindre enn ei vennine som hadde en bmi på over 30 (omtrent like høye). Vi brukte samme størrelse og hadde utrolig nok samme mål rundt armer, hofte, lår og mage(jeg hadde faktisk høyere her). Dermed utifra det enkelte sier her ville det være helt greit om hun gikk ned i vekt, men ikke meg siden jeg er "normal"? Det er jo helt tydelig at vi er forskjellig bygget, hadde hun veid det samme som meg hadde hun jo sikkert vært veldig tynn. Selvom jeg har en bmi på 24, har jeg vanskelig for at jeg ikke trenger å gå ned i vekt når midje målet er på 98cm. |
Sitat:
Ja, BMI kan variere veldig og det er ikke noe særlig å sammenligne seg der, men er man undervektig, så kan man ikke være normalvektig, uansett hvor mye man vrir og vender på det. |
Sitat:
Men det er stor forskjell å ha en BMI på 24 og en BMI på 18. Dessuten kommer det an på hvor stor andel av kroppen din som består av fett, og hvor stor fettprosent din kropp bør ligge på. Her er vi forskjellige. Jeg var en gang borti i ei lita spire som var tynn som ei fjøl, men med en fett% over 50! Hvis ditt midjemål er på 98 cm kan det godt hende at du er insulinresistent. Da legger man seg raskt på rundt midjen. Og mange har da tynne armer og tynne bein, men en skikkelig bilring. Dette magefettet er noe av det som er mest skadelig, derfor er det bra om du får bort noe av dette. Og lavkarbo er en meget bra vei for å oppnå dette. Dette handler ikke bare om utseende. Dette handler om helse. Egentlig mer om helse. Og om vi her inne merker at vi har medlemmer som er opptatt av å slanke seg syke, je da sier vi ifra. Og målene til trådstarter er usunne. |
Sitat:
Sitat:
Nerthus, jeg sender deg en melding :) |
Sitat:
I slike tilfeller synes jeg vi er forpliktet til å si fra til vedkommende. En som har bmi på 18 SKAL IKKE (!!!) 10 kilo ned i vekt, uansett hvordan man vrir og vrenger på årsakene til bmi-utregningene og hvordan det eventuelt måles. :( Da er det uforsvarlig av oss hvis vi ikke sier ifra... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
bmi bryr jeg meg svært lite om, siden det passer dårlig inn med meg. Får heller se på cm. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg var i grunnen bekymra for om jeg ville bli for tynn med lavkarbo, men etter å ha slukt masse info om lavkarbo kom jeg frem til at jeg ville prøve dette pga ustabilt blodsukker (diabetes 1).
Jeg har gått ned i vekt, fra 54 til 51 kilo, men tror dette også skyldes at jeg endelig er i stand til å være mer fysisk aktiv siden jeg slipper føling flere ganger til dagen. Bikkja er iallefall veldig fornøyd nå når jeg går lange og kjappe turer daglig igjen! Uansett, selv om jeg holder meg under 70 karbo, passer jeg på at jeg hele tiden får i meg nok protein og fett + variert mat for å ha en sunnest mulig diett. Jeg måler blodsukkeret jevnt og trutt og passer også på at jeg ikke går for langt ned i vekt. Jeg er forøvrig veldig spinkel i beinbygningen, og tåler greitt vekta jeg har. Går jeg under 50 trives jeg ikke lenger med vekta. Prøvde det før det ble oppdaget at jeg hadde fått diabetes, var nede i 47 kilo før jeg fikk insulin og det var absolutt ikke behagelig! Synes forumet her inne er fantastisk. Jeg lærer masse, og finner stadig nye oppskrifter jeg må teste ut. matlaging er en av mine store hobbier! |
hvis du bruker egenkomponert lavkarbo og kan spise 70g karbo om dagen kan du kjøpe fedon lindberg brød på rema 1000. mener og huske at det er (18 karbo per 100g) og det er kjempegodt:)
jeg går på ketolyse nå, men før var jeg på egenkomponert og spiste rista fedonbrød med masse smør og ost og sukkerfritt jordbærsyltetøy. KNALL frokost:D |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29. |