![]() |
Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme?
Sitat:
|
Sitat:
Gjentar til det kjedsommelige: På nullkarbo kan du spise omtrent ubegrenset med fett uten å gå opp i vekt. Det skyldes at du MÅ ha karbohydrater i kosten for å produsere glyserolfosfat som er selve forutsetningen for fettlagring. Men at du ikke legger på deg nevneverdig betyr ikke at du går ned i vekt. For å gå ned i vekt må du i tillegg ha et kaloriunderskudd. Det er igrunn så enkelt, men samtidig tydeligvis så vanskelig å forstå. |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
- |
Ser jo nå at jeg var forferdelig treg med å svare...
- |
Sitat:
Jeg forstår det som at han mener det er farlig å anbefale fettet, og det er jeg uenig i. Jeg tror, etter hva jeg har lest, at fettet er sunt og noe vi trenger. :) |
Sitat:
Godt at jeg har misforstått litt :D |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Selv har jeg brukt snart 25 år på å finne ut hvordan dette fungerer. Først de tradisjonelle skole-faktaene, så lavkarbo ala fedon og tislutt det som strider i mot all sunn fornuft man er oppfostret på . Og ja, det funker for meg. Er jeg unik i såfall? Sannsynligvis ikke. MEN, jeg har faktisk giddet å legge ned masse tid og energi på å finne ut av det. Og når det fungerer på meg, og mange andre både her inne og ellers, kanskje det fungerer på flere? Hvorfor skal de måtte bruke 25 år på å finne det ut, bare fordi ikke Taubes har forsket på de? Sitat:
|
Sitat:
Jeg har gått ned 25 kg på et kosthold basert på Eurodietten, bare at jeg ikke har spist produktene. For de som er kjent med kuren, begynte jeg på fase 3a. Og her spiste jeg lite karbohydrater i form av lav GI mat, samt noe fett fra litt nøtter, avocade og oljer. Jeg gikk ikke fort ned, men det er nok pga insulinresistensen. Nå er jeg ferdig med en lengre ammeperiode, og orket ikke gå tilbake til dette kostholdet. Jeg prøvde, men var konstant sulten. Så prøvde jeg meg nå med mer fett, og jeg er i alle fall mett i mye større grad enn før, opplever det som enklere å planlegge mat samt at jeg faktisk går ned.... Så poenget ditt er kanskje det at det er ikke fett-mengende som avgjør vekttap, men lite krabohydrater? Jeg har jo undret meg jeg også, og alt fettet man har spist på de ulike retningene. Men akkurat nå digger jeg det:D |
Ang. å øke inntaket av proteiner på bekostning av fettet. Hva med dannelsen av glukose fra protein?
Og i tillegg fant jeg dette i en artikkel: "Leveren danner også urinstoff av protein" Før jeg la om til lavkarbo lecde jeg ala Libra og Grete Roede litt om hverandre. Siden jeg aldri har vært spesielt glad i brød ble det mye protein og kanskje ikke så mye annet til endel måltider. Jeg fikk flere ganger påvist høye urinsyreverdier i blodet. Kan det være grunnet for høyt proteininntak? |
Sitat:
|
Jaja noen av oss må nå telle kalorier for det, det regulerer deg ikke selv. Noen av oss kan heller ikke spise for mye fett for da rikker hverken vekta eller cm seg. Eller at man faktisk går opp når man får for mye fett.
Dere kan gi meg så mange linker dere vil til blogger, Youtube og mer eller mindre seriøs forskning/studier, men kroppen min forstår ikke det og virker nå på sin egen måte uansett. :D Jeg vet det er mange med meg som har det på samme måte, men de tør ikke å ytre slike meninger her på forumet for det er liksom ikke helt tillatt det. Ser bare på alle de pm jeg får i kjølvann av slike innlegg at vi er mange i samme båt, men mange tør ikke ytre det her og det er fryktelig synd. For enkelte blir litt for bastante, påståelige, har det eneste rette svaret og nesten litt ufine mot de som våger seg til å telle kalorier og spise "for lite" fett. Noen trenger mye fett andre trenger lite, respekter det - enkelt og greit Nok en gang, vi er alle forskjellige og det finnes ikke mange (om noen) fasitsvar på hva som er rett og galt når det gjelder inntak av fett og kh. Det kan bare den enkelte finne ut av, dessuten har ikke alle lavkarbofilosofier anbefalt høyt inntak av fett, men de fleste er heller ikke redd for fett. Husk på at dette er et lavkarboforum, ikke et lavkarbo-høyfett-hertellerviikkekalorier-forum. Alle kan ytre sine meninger, men det går ann å holde en sivilisert tone og kanskje presisere det er egne meninger og erfaringer man ytrer og ikke nødvendigvis fasiten. Da hadde jo alt vært så fryktelig mye enklere, eller :) |
Sitat:
|
Det er da stor forskjell på å kutte litt ned på fettet og kaloriene mot å kutte drastisk ned på både karbohydrater og fett. Det første tror jeg de færreste har noen store innvendinger mot, mens den siste metoden er helsemessig uforsvarlig. Et annet aspekt er jo at man skal/bør gi råd i henhold til de ulike filosofiene. Dersom en som spiser i henhold til Skaldeman fakir ikke går ned i vekt og det viser seg at fettandelen er mindre enn det som er anbefalt på skaldeman blir det jo helt feil å skulle foreslå mindre fett.
Apropo kalorier; jeg har en følelse av at alle teller kalorier her for tiden, og at det gis flere råd som går på å kutte på kalorier enn å øke på fettet, men det er kanskje bare meg som alltid havner i slike tråder :rolleyes: |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sv: Lindberg vil jo ha magre meieriprodukter - det kan vel ikke stemme??
Sitat:
Utfra det du skriver her, og andre innlegg fra deg, høres det ut til at du teller kalorier i tillegg til karber, og jeg lurer på; på et lavkarbo-/ Ketose- kosthold, blir det ikke da veldig lite mat i løpet av en dag? kan jeg spørre hvordan en dagsrasjon ser ut for deg? |
Sitat:
La meg ta utgangspunkt i ketolyse (siden de fleste her vel snakker om 70 - 25- 5 fordelingen), og går ut fra at kvinnen din vil gå ned 2 kilo i måneden, ligge på 1250 kcal per dag (noe jeg personlig syns er altfor lite, men det er en annen diskusjon ;)), at hun ønsker å spise ca 1 gram protein per kilo kroppsvekt, 20 gram karbohydrater og 70 energi% fett. Da blir regnestykket: 75 gram proteiner = 300 kcal fra proteiner = 24 energi% proteiner 20 gram karbohydrater = 80 kcal fra karbohydrater = 6.5 energi% karbohydrater Da gjenstår jo bare ca 70% energiprosent fett = 875 kcal fra fett = 97 gram fett 97 gram fett er ikke så veldig mye. Jeg spiser omlag 130 gram fett og pøser overhodet ikke på med cocosa i kaffen og smørklatter her og der. Edit: Jeg ser nå at du brukte 30 gram karbohydrater i eksempelet ditt, og da stemmer vel regnestykket. Men med 30 gram karbohydrater blir det vel en annen filosofi enn f.eks. ketolyse og muligens en annen "optimal" fordeling av energiprosentene (Dette vet jeg ikke, jeg spør)? Men rent teoretisk, ville det ikke vært like greit å råde denne kvinnen til å kutte ned på karbohydratene fremfor f.eks fettet, spesielt siden såpass mange her inne faktisk opplever at nok fett er essensielt for å gå ned i vekt? |
Sitat:
Har skrevet litt mer om protein her. Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Står litt om det på Wikipedia i avsnittet om Low-carbohydrate diet of meat and fish Hele studien står i The Journal of Biological Chemistry, men den er ganske tung og tørr :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Protein er jo viktig da.
Men hvorfor går jeg ikke ned i vekt om proteininntaket mitt blir for høyt da? ;) Jeg tror det handler om en viss balanse i kroppen mellom fett, karbs og protein, som er meget individuell. Hvorfor være så bastant på ting da? Noen går ned på høykarbs, noen på lavkarbs, noen på nullkarbs og noen på høyprotein. Bottom line, man må finne den greia som funker for seg selv, og ikke hva alskens forskning sier skal fungere? |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Blir jo litt feil å sammenligne dette eksperimentet hvor det kun spises kjøtt med det inuittene spiste. Dessuten, pr i dag.. Inuittene kjemper med overvekt.. |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Hvis inuittene ble fete og importert mat ble dyr?? :confused: Hvorfor fortsetter de ikke spise det de spiste i utgangspunktet da? |
Sitat:
Det jeg har forsøkt å få frem er at det er umulig å spise f.eks. 5000 kalorier om dagen over tid, forbrenne 2000, og samtidig gå ned i vekt. Tilsvarende er vi avhengig av en viss mengde protein for å opprettholde muskelmasse og fornye celler i kroppen. Men innenfor ytterpunktene er det et hav av valgmuligheter. Håper det var litt oppklarende :) |
Sitat:
Så vidt jeg husker stod det at handelsstasjonene byttet ris og sukker mot kjøtt og fisk. Ris og sukker kunne fraktes over lange avstander uten å bli dårlig. Dessuten er det billig. Det er vel helst andre importerte matvarer som er dyre. Men jeg husker ikke alle detaljene. Er jo et par år siden jeg leste om det. Hadde ikke tenkt å ta frem boken igjen :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Kanskje du kan finne noen svar her?? Sitat:
Sitat:
|
Bra svar!
Jeg har tidligere skrevet litt om myten som sier at overskuddsprotein automatisk blir til glukose: Insulin, glukagon, protein og glukose Proteinmetabolisme Sorry all linkingen. Er for lat til å gjenta alt :) |
Nei nå har jeg fallt helt av lasset her, tråden har liksom tatt sin egen rettning ..*enda mer forvirra enn noen gang *
|
Sitat:
|
ok. Takk for oppklaringen :-)
|
Sitat:
:ja: :rodme: |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57. |