Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   På rompa eller i doskåla? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41110)

Photobscura 25-02-11 10:26

Sv: På rompa eller i doskåla?

Google is your friend! :D

ada-emilie 25-02-11 10:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1039855)
Thanks:) Da er det vel egentlig en sannhet med modifikasjoner at kroppen ikke tar til seg fettet i cocosa..

Ja, det er 50 % sant;) I cocosa virgin er det dessuten antioksydanter som kroppen tar opp.

ada-emilie 25-02-11 10:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1039810)
Jeg må innrømme at jeg ikke har full oversikt over dette her. Det er lett å gå seg litt vill i fettjungelen, og jeg er ingen ekspert.

Jeg vet ærlig talt ikke angående det mettede kontra det umettedet fettet (jeg skrev jo "så vidt jeg kan skjønne", men jeg vet altså ikke, det var bare en spekulasjon, derav formuleringen). Det er muligens mest forskjellen i lengden av fettsyrene som er viktig mht om de er lettomsettelige eller mindre omsettelige, ikke om de er mettede eller ikke. Men det er forskjell. Noen former for fett tas direkte opp av tarmcellene og går inn i blodet. Annet fett tas opp i blodet ved hjelp av galle og lipase. Så fraktes det rundt i blodstrømmen og inn i cellene der det forbrennes, brukes til forskjellige byggeprosesser eller andre funksjoner, evt lagres. Noen fettyper forbrennes lett, andre ikke fullt så lett.

Som jeg sa, f eks omega 3 forbrennes relativt raskt, før en del andre fettyper. Derfor er det dumt å ta det før trening/aktivitet, både fordi annen fettforbrenning blir nedprioritert og fordi man kaster bort hele omega 3'en med å forbrenne den før den rekker å komme dit den trengs. Den trenger med andre ord ikke å omdannes til en annen form for fett for å forbrennes!

Omdannelsen av fettsyrer til de forskjellige fettypene kroppen består av er et annet kapittel. Jeg mistenker at det er det du (Ada-Emilie) mener når du snakker om at "det må bli som mettet fett". Men det er nok ikke helt riktig det heller. Fettet i kroppene våre består absolutt ikke bare av mettet fett. Akkurat som dyr påvirkes vår fettsammensetning av hva slags fett vi får i oss, og vi har forskjellige typer fettvev og fettstoffer som har forskjellige funksjoner.

Og det er selvsagt mye mer komplisert enn alt dette ...

Fett er ikke ett fett ;)

Siden du innrømmer at det kun er spekulasjoner fra din side kan jeg jo heller ikke tro det du skriver. Håper du finner dokumentasjon på det om det stemmer. Jeg vil gjerne lære mer jeg:)

Huldr 25-02-11 11:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1039940)
Siden du innrømmer at det kun er spekulasjoner fra din side kan jeg jo heller ikke tro det du skriver. Håper du finner dokumentasjon på det om det stemmer. Jeg vil gjerne lære mer jeg:)

OK ;) Jeg er ikke ute etter å overbevise deg om mine kunnskaper. Jeg sa at det med mettet fett var en spekulasjon fra min side, i motsetning til å legge denne spekulasjonen frem som fakta som visse andre gjør. Du fremstår ganske frekk i tonen når du skriver "hvor har du det fra" og "kroppen kan ikke forbrenne umettet fett altså". Du har lagt fram en ubegrunnet påstand som er feil, og du har fortsatt ikke begrunnet den. Jeg gir deg en begrunnet forklaring på hvorfor det ikke stemmer, og du skriver at du ikke kan tro det jeg sier fordi jeg innrømmer at jeg ikke vet alt ...? Du kan google det jeg skriver hvis du er interessert i å lære.

Huldr 25-02-11 13:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1039855)
Thanks:) Da er det vel egentlig en sannhet med modifikasjoner at kroppen ikke tar til seg fettet i cocosa..

Jeg skjønner ikke helt hvor det kommer fra at kroppen ikke tar til seg fettet i Cocosa? Kroppen tar opp fettsyrene i kokosfett veldig lett og fordøyer det, dvs det tas opp i kroppen, i blodbanen. Det må det for å kunne forbrennes og/eller brukes på andre måter. Hadde vi ikke fordøyd det hadde det rent rett igjennom, noe det gjør hvis man spiser mer av det enn kroppen har kapasitet til å ta opp.

Huldr 25-02-11 13:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1039920)
Fant denne artikkelen da jeg søkte opp futile cycle - som jeg fant enda mer interessant - den heter How does a cell avoid obesity.
Jeg visste bla ikke at også muskler kan bidra til fettlagring... Hva man lærer!

Takker photo for oppfordring til google ;) mye ny kunnskap har kommet fram på den måten hehe ;)

Veldig interessant artikkel!

ada-emilie 25-02-11 19:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1040107)
Jeg skjønner ikke helt hvor det kommer fra at kroppen ikke tar til seg fettet i Cocosa? Kroppen tar opp fettsyrene i kokosfett veldig lett og fordøyer det, dvs det tas opp i kroppen, i blodbanen. Det må det for å kunne forbrennes og/eller brukes på andre måter. Hadde vi ikke fordøyd det hadde det rent rett igjennom, noe det gjør hvis man spiser mer av det enn kroppen har kapasitet til å ta opp.

Om du googler MCT olje vil du sikkert se hvordan det opptaes i kroppen. Eller jeg kan si det:) Halvparten av cocosa er MCT-olje. -- Unlike other fats, MCT oil does not go through the lymphatic system. Instead, it is transported directly to the liver where it is metabolized so it releases energy like a carbohydrate and creates lots of ketones (which can be used for fuel) in the process. --http://www.bodybuilding.com/fun/issa23.htm se også her for et mer utfyllende svar http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2810 Du vil få svært raskt energi ved inntak av MCT olje altså. Og dette fettet lagres ikke som fett på kroppen.

Maylinn26 25-02-11 20:07

Jeg ville egentlig bare ønske alle en god helg jeg!

langaard 25-02-11 20:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Maylinn26 (Innlegg 1040476)
Jeg ville egentlig bare ønske alle en god helg jeg!

God helg til deg også!:)

Maylinn26 25-02-11 20:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1040489)
God helg til deg også!:)

Tusen takk!

Huldr 25-02-11 21:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1040460)
Om du googler MCT olje vil du sikkert se hvordan det opptaes i kroppen. Eller jeg kan si det:) Halvparten av cocosa er MCT-olje. -- Unlike other fats, MCT oil does not go through the lymphatic system. Instead, it is transported directly to the liver where it is metabolized so it releases energy like a carbohydrate and creates lots of ketones (which can be used for fuel) in the process. --http://www.bodybuilding.com/fun/issa23.htm se også her for et mer utfyllende svar http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2810 Du vil få svært raskt energi ved inntak av MCT olje altså. Og dette fettet lagres ikke som fett på kroppen.

Takk :). Jeg visste at det er rask energi og virker som et karbohydrat og at det ikke lagres :ja:. Har drevet med litt MCT-eksperimentering tidligere.

Det jeg stusset på var at du sa at det ikke fordøyes og at Nellie sa at kroppen ikke tar det til seg. For det fordøyes jo, selv om det skjer på en annen måte enn med annet fett. Og kroppen tar det til seg, selv om det ikke lagres som fett.

Da ønsker jeg god helg jeg også :)

ada-emilie 25-02-11 22:40

Ok, men da er det avklart. God helg!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:24.