Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Med fokus på trening! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40553)

picasso 03-03-11 06:47

Sv: Med fokus på trening!

Hei aktivjente og takk for tipsene angående variasjon! Der må jeg bli flinkere!

Jeg har enormt med energi på lavkarbo. Føler meg helt fantastisk. Men når jeg ligger lavt nok på karbohydratene (lavt nok til å være i ketose) så merker jeg at det går tråere å løfte skikkelig tunge vekter. (Kardio og andre ting går flott.)
Velger derfor å spise mer karbohydrater i en 24 timers periode slik at jeg får fyllt opp glykogenlagrene. Har også vurdert å bare spise litt mer karbohydrater i måltidet etter trening for å få samme effekt.
Dersom jeg spiser nok karber til vanlig (generell lavkarbo) har jeg ikke denne spisedagen.

Funker fint for meg!

Nå er jeg forresten tilbake på trening etter sykdom. Ble over en uke uten trening gitt.
Begynte forsiktig med 40 minutter kardioøkt i går. Tror jeg tar det samme i dag og styrke i morgen.

Sungrazer 03-03-11 09:36

Jeg føler meg mye mer skjerpet og motivert til å trene hardt om jeg er sulten før trening. I løpet av treningen forsvinner sultfølelsen. Jeg trener som regel fastende og spiser innen en time etter trening.

Når det gjelder karbohydrater og trening har jeg bare en ting å si: Insulin stimulerer proteinsyntese ved å dirigere ribosomer til å lage mer protein.

Og karbohydrater er mer riktig å innta etter trening, enn under og før trening. Protein gir også en utskillelse av insulin, men du får en høyest utskillelse ved inntak karbohydrat. Så om du spiser en banan eller lignende etter trening og følger på med protein så skulle du ha godt grunnlag for proteinsyntese.

Her er en opplysende artikkel, men før dere leser den og får trusene i snurr vær oppmerksom på at noen av bildene i artikkelen på ingen måte har noe som helst med noe annet enn juice (les: steorider) i kroppen.

http://www.t-nation.com/free_online_...n_the_same_day

Ashley 06-03-11 18:24

Nå ble jeg forvirret her, går man saktere ned i vekt dersom man trener og går på ketolyse? jeg går på den strengeste ketolysekuren (15-20 karber om dagen) og synes ikke ekstremdietter bør kombineres med for mye trening. man kan vel nesten spise seg ned i vekt?... jeg trener vanligvis 2-3 ganger i uka til vanlig. men har hørt at de første ukene når du er ny skal du ikke trene i det hele tatt for du får så mange bivirkninger?:p

aktivjente 07-03-11 13:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ashley (Innlegg 1048171)
Nå ble jeg forvirret her, går man saktere ned i vekt dersom man trener og går på ketolyse? jeg går på den strengeste ketolysekuren (15-20 karber om dagen) og synes ikke ekstremdietter bør kombineres med for mye trening. man kan vel nesten spise seg ned i vekt?... jeg trener vanligvis 2-3 ganger i uka til vanlig. men har hørt at de første ukene når du er ny skal du ikke trene i det hele tatt for du får så mange bivirkninger?:p

Det er helt riktig at du ikke bør trene de første ukene i ketose. Kroppen har da mer enn nok med å omstille seg til den nye forbrenningsformen. Etter det er det ingen grunn til å unngå trening:p

Du lurer på om trening stopper vektnedgang. Ja, vekta kan gå saktere ned, men det er fordi du bygger muskler, og de veier mer enn fett :rolleyes:. I stedet vil du merke at kroppen strammes inn fordi muskler tar mindre plass enn fett. I tillegg ser det da mye penere ut med en stram kropp enn en dvask??

Jeg holder meg stadig under 15 karber om dagen, og trener mye. Kostholdet har kun gitt meg positive opplevelser med mer energi osv, men dette er tydeligvis individuelt. Du må selv føle på kroppen hvor mye du tåler på såpass få karber:cool:.

Uansett; trening gir så mye mer enn fastere fisk; godt humør, overskudd, jevnt god psyke, nye venner (dersom treninga inkl. flere enn deg selv da :D)osv, osv. Ingen grunn til ikke å prøve:)

Jeanett 07-03-11 14:09

Når dere tenker på "de første ukene" i forhold til trening. Hvor mange uker snakker vi om da? Jeg trener neste hver dag og vurderer å begynne på ketolyse igjen. Er 3 og et halvt år siden jeg var ferdig med diett sist..

nilmor 07-03-11 17:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ashley (Innlegg 1048171)

Vil bare skrive noen ord om egne erfaringer så langt etter 3 uker på ketolysedietten.
Jeg har fulgt anbefalingene til Torkild om ca 30 min aktivitet hver dag. Dette fungerte veldig godt de første dagene, selv om jeg kjente litt svimmelhet og hodepine.

Etter første uka har treningen min fåttt en mer aktiv form, jeg går på ski i et tempo sin gir fra moderat til høy puls og med en varighet på ca 60 min.
Dette har fungert helt fint, og jeg opplever velvære og ikke ubehag med å være fysisk aktiv.

Første uken hadde jeg en vektnedgang på ca 4,5 kg, men regner med at det var mye vann som jeg kvittet meg med.
Andre uken hadde jeg en vektnedgang på 2,5 kg og det ser ut til jeg oppnår samme resultat i uke 3.

Jeg forsøker å gjennomføre noe fysisk hver dag. En gåtur i ledige klær med høy puls er et fullverdig treningsalternativ og man utsetter seg heller ikke for overbelastning.

Oppsummert har jeg fokus på 3 ting når det gjelder vektnedgang og varig livsstilsendring.

1) Riktig kosthold (LCHF og ketolysedietten), lavkarbo kommer i neste fase.

2) Regulere totalt inntak i tråd med BMR (Basic Metabol Rate). Link til kalkulator finnes her

3) Mosjon. Jeg har ingen ambisjoner om å bli Petter Norhtug eller Arnold Swartensneger. Men finner glede i å være en mosjonist og opparbeide meg en god fysisk form.

Planen er at disse tiltakene vil være med på å hjelpe meg til i første omgang å komme meg ned til ønsket vekt (MÅL = 90 kg), og ikke minst en livstil som sørger for at jeg blir på dette nivået for all frem tid :)
Forøvrig syntes jeg at disse tre punktene kunne vært debatert på et litt bredere plan her i forumet, ellers får diskusjonene fort litt slagside.

aktivjente 08-03-11 18:57

Mulig jeg har forlest meg her inne på forumet Nilmor, men jeg synes å ha sett svært mange som poengterer at lavkarbo ikke er en kur, men en ny livsstil; noe man velger fordi det gir diverse helsegevinster:p

Mange at de mest aktive skribentene er "av gode årganger" og deler gladelig masser av fine erfaringer med oss som er relativt nye. De gir oss andre "tilbakkeliggenhetens privilegier" idet vi slipper å gå i de samme fellene, og kan nyte godt av deres empiri.

Jeg har fortsatt endel kilo til overs, men leste meg til at kroppen husker gammel vekt, og vil sloss seg tilbake dit når man er "ferdigslanket". Har derfor brukt Nilles vedvarestige som et mellomledd, og håper kroppen min husker den vekta jeg ligger på nå - dersom jeg ikke klarer å holde meg til lavkarbo senere. Imidlertid har jeg store planer om å gå over til generell lavkarbo og leve slik, når jeg engang langt inn i framtida ser meg fornøyd med tallet som vises på vekta :p

Med andre ord; mulig du ikke finner så mange tråder om livsstilen eller ernæringsutbyttet, men infoen/budkskapet kommer implisitt i nesten hver eneste tråd...

nellie 08-03-11 19:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aktivjente (Innlegg 1050160)
Mulig jeg har forlest meg her inne på forumet Nilmor, men jeg synes å ha sett svært mange som poengterer at lavkarbo ikke er en kur, men en ny livsstil; noe man velger fordi det gir diverse helsegevinster:p

Akkurat det finnes det vel ikke noe fasit, standardsvar på. Noen ser på lavkarbo som en kur og noen ser på det som en livsstil:)

Ashley 15-03-11 18:52

Er i uke 3 på ketolysekuren og utrolig sliten. skal prøve å gå 30 min på ellipsemaskin, kommer til å kollapse av styrketrening. er det ok med minimal trening de første ukene pga slapphet? når bør man begynne å trene skikkelig igjen? når man stagnerer? mange stagnerer av mye styrketrening...

Fjasnissen 17-03-11 10:21

Du bør absolutt tilpasse treningsmengden og intensiteten til hvordan kroppen føles. Det tar litt tid før kroppen blir vant til å bruke ketoner som drivstoff. Du vil snart merke at det blir lettere. :)

picasso 17-03-11 13:56

Lytt til kroppen er mitt råd. Jeg trente for mye i begynnelsen og ble litt utbrent. Overtrent rett og slett. Og da var det litt tungt å begynne på igjen etterpå!

nellie 17-03-11 14:58

Nå har jeg holdt på med hardtrening i en måned snart. Synes bare det blir bedre og bedre:D

Cherry 17-03-11 15:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av picasso (Innlegg 1059049)
Lytt til kroppen er mitt råd. Jeg trente for mye i begynnelsen og ble litt utbrent. Overtrent rett og slett. Og da var det litt tungt å begynne på igjen etterpå!

SKal litt til til å bli OVERTRENT, da snakker vi i toppidrettsutøverklassen for vanlige mosjonister. Men at du blei lei og "utbrent" kjøper jeg glatt.

Uansett, det kan være tungt de første ukene på ketolyse. For de fleste går det over, og det blir kjempeenkelt og opplever at man "aldri" går tom.

nellie 17-03-11 15:04

Off. Jeg hadde en spinningøkt på tirsdagen.. Først Bodybalance i en time også den spinninga. Hadde spist veldig lite karbohydrater dagen før og treninga var før frokost. Jeg var så TOM at det var til å le seg ihjel av. Hver gang vi skulle "stå" og tråkke, så føltes det som selve døden. Men klarte meg igjennom.

picasso 18-03-11 09:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1059111)
SKal litt til til å bli OVERTRENT, da snakker vi i toppidrettsutøverklassen for vanlige mosjonister. Men at du blei lei og "utbrent" kjøper jeg glatt.

Uansett, det kan være tungt de første ukene på ketolyse. For de fleste går det over, og det blir kjempeenkelt og opplever at man "aldri" går tom.

Hehe:) Ja, du trenger ikke å kjøpe noe som helst du. Er ikke du som diagnostiserer meg så det går bra.

I dag hadde jeg den beste økten på ben jeg noen gang har hatt! Følelsen etterpå er ubeskrivelig. Gøy når man virkelig får tatt ut alt. Holder også på med et prosjekt på å kunne gå i spagaten og tok med noen nye strekkøvelser i dag!

Stå på alle sammen!

picasso 18-03-11 09:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1059112)
Off. Jeg hadde en spinningøkt på tirsdagen.. Først Bodybalance i en time også den spinninga. Hadde spist veldig lite karbohydrater dagen før og treninga var før frokost. Jeg var så TOM at det var til å le seg ihjel av. Hver gang vi skulle "stå" og tråkke, så føltes det som selve døden. Men klarte meg igjennom.

Så bra!

Lurer på om jeg skal prøve en spinningtime som kondisjonstrening jeg også. Sykler mye men da er det alene. Sikkert gøy å holde på sammen med andre!

nellie 18-03-11 11:12

Spinning er fælt, men herlig:) Akkurat sånn det skal være. Anbefales!

aktivjente 18-03-11 19:04

Spinning er gøy :D ,og da anbefaler jeg sykkel intervall eller sykkel movie. På den siste har du noe å feste øynene på, i tillegg til at du hele tida ser hvor mye tid du har igjen og hvor tunge"bakker" som gjenstår. Spinning er forresten kun bra dersom man er villig til å presse seg selv litt...) Det er uansett den treningsformen jeg svetter mest på, noe som kan indikere bra forbrenning (?)

picasso 18-03-11 19:27

Dere har overbevist meg! Neste uke skal jeg finn en spinningtime som passer inn i skjemaet. Jeg er flink til å presse meg selv på egenhånd også, men kan tenke meg en gjerne yter litt ekstra i den settingen:)

Håper det blir gøy.

Sunroad78 20-03-11 11:55

Har eit spørsmål til dokke som trenar mykje.
Eg har planar om å delta på Oslo Halvmaraton 26. september 2011. Eg trenar pr i dag kun 90 min fotball i veka og har planar om å starte opptreninga 1. april. Eg har då 24 veker tilrådighet og har planar om å bruke eit treningsprogram som eg fant på Oslo Maratons nettside.

Mitt spørsmål er; bør eg legge inn styrketrening i tilegg til 3 løpeøkter + fotballtreninga?

aktivjente 20-03-11 19:57

Ja - det synes jeg :D Dersom du trener "løpemusklene" , legg og lår kan du oppleve både bedre fart og utholdenhet.

1. Tren leggmusklene ved bl.a å heve hælen mens du holder balansen på en fot (raises). 50 på hver fot.
2. Utfall forover og bak. Løft en fot, sett den langt framfor den andre, løft den så opp og sett den bak, slik at kneet nesten når gulvet. 10 slike på hver fot i ca 3. min.
3. Utfall ved hopp; stå i utfallsposisjon, hopp til beina har bytta posisjon. Hopp slik i 2 min. før du tar pause.
4. Stå i hockey, hev lårene litt, synk ned igjen. Vipp slik et par minutt.

Svir skikkelig, men gir god styrke!! NB; tøy godt ut etterpå - i rumpa også :D

Sunroad78 20-03-11 22:16

Tusen takk for tips aktivjente. Skal gjere slik du anbefaler :) Men skjønte ikkje heilt øvelse nr 3, kan du prøve å forklare nærare kva du meinar med utfallsposisjon? (må dessverre ha ting inn med t-skje)

aktivjente 21-03-11 21:14

http://www.sats.com/no/start/1-Treni...g-for-Runners/

Her kan du bl.a. se øvelse nr.2, Sunroad (dersom jeg fikk til å lime inn linken da- er ikke flink på sånt :cool:). Utfallsposisjon er når den ene foten står langt fram og den andre bak, med bøyd kne.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.