![]() |
Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Er en grunn til at drikkevannet renses :) |
Heh... semantikk, ord og definisjoner. Hva som er grusomt er opp til enhver å mene. Faktum er at for at dere skal leve, uansett livstil.
Så er det alltid noen som må betale for prisen. Å gå veganens vei bare for å lette på samvittigheten på dyrs vegne er bare tullete siden det skjer "grusomheter" i den campen også. Da tenker jeg ikke kun på Norge, men de som bor i den tredjeverden og den suppa der. For at en befolkning skal kunne leve på kjøtt så må dyr gå gjennom den kjøttkverna for å fylle behovene våres. Hvordan trodde dere kjøttindustrien var? at dyr var villig og lykkelig til å ofre sine liv og sto og gleded seg i kø for å dø, for å mate oss med næring? Reality check. Nei.. hadde de hatt muligheten så hadde de flyktet for sine liv, men slik er det ikke og synd for dem. De er født fanget og vet ikke bedre. Jeg ser dem som mat og ikke mer. Dyr som lever i frihet, beite på gress og gjør ikke stort annet og venter på å bli spist. Frihet er et meningsløs begrep som er oppfunnet av mennesker i fangenskap. Frihet eksistere ikke. De dyra der lever også i sin egen gyldenbur og venter på at rovdyra skal gå å plukke dem. For rovdyra er de mat og ikke mer. Spørsmålet er: skal vi som mennesker som har større tankekraft, ta hensyn til dette, at dyr også kan føle smerte og ha følelser, og dermed føle empati for dyrene som blir voldet skade og spist? Skal vi som er tenkende vesener gjør ting annerledes, når resten av naturen ikke tar hensyn til dette? Smerte og angst for døden, er programmert av naturen slik at liv ikke skal unødvendigvis gå tapt. (Og da tenker jeg på evolusjon og videreføring av gener) For at en befolkning skal leve veganens vei, så må dyr og andre folk vike for å kunne drive jordbruk, ødelegger økosystemer, klimaendringer m.m. Jeg anbefaler at dere leser gjennom "The Vegetarian Myth" av Lierre Keith Hva er egentlig best? At vi skal ta hensyn til noen dyrs følelser, eller mangfoldets overlevelse? |
Denne tråden har mer alvor i seg enn jeg har sett hittil på dette forumet. Det er tre sider ved dette som jeg ikke har våget å ta opp selv, men som gnager meg som relativt fersk lavkarber. Det er 1) dyrevelferd, 2) verdens befolkning trenger mat 3) miljøet/naturen. Det hele er utrolig komplekst.
1) Jeg orker ikke se videoen. Har fremdeles klistret på netthinna en film som ble vist på nyhetene for mange år siden, om frakt av slaktedyr halve Europa rundt, og den groteske behandlingen de fikk. Etter det har jeg føket bort til TV´n og slått av hver gang det blir truet med å vise noe lignende. Så den videoen det lenkes til her forblir usett. MEN, jeg har ikke tatt konsekvensene av min sårbarhet på dette ved å slutte å spise kjøtt, for det er lett å tenke at det er ikke slik hos oss. Nå spiser jeg riktignok mer fisk og mer grønnsaker på dette kostholdet, og neppe mer kjøtt enn før. Jeg har imidlertid planer om å fylle fryseren med vilt og utegangarsau til høsten - og med lokalprodusert kjøtt fra Bondens marked. 2) Verden er overbefolket og 90 prosent av energien tapes for hvert ledd (husker ikke prosenten, men tror det er noe sånt). Det vil si at ved å spise planteføde ville vi kunne mette langt flere. 3) miljø/natur. Her er vi virkelig i et kaos av hensyn og argumenter for og i mot. Alt henger sammen med alt, som Gro skal ha sagt. Sitat:
Bombus er det vitenskapelige navnet på humleslekta. Humlene er på rask vei tiloå dø ut verden over, mest fordi våre kulturlandskaper er i forfall. Navnet har jeg tatt fordi dette opptar meg sterkt. Så har vi klimaproblematikken. Dyr fjerter, særlig drøvtyggere. Det betyr at de slipper ut metan som er en av de kraftigste klimagassene. Det kan høres latterlig ut, men dette utgjør faktisk en vesentlig andel av klimagassutslippene. |
Sitat:
|
[quote=Bombus;1029178]
Sitat:
Det at det knapt er mat nok til alle på jorda, og ihvertfall ikke kjøtt, fisk, egg, melk til alle mennesker på jorden er et tankekors for oss, som bare vil spise ennå mer fordi vi er for feite. Huff jeg kjenner det er til å bli syk av........ Ser du er opptatt av humler, hva med bier, de er også svært forstyrret om dagen, de forvirres av sannsynligvis, mobil stråling og skjønner ikke hvordan de skal komme tilbake til bikubene, i USA har de dødd i enorme hopetall. Jeg sender ønsker om en bedre verden og om at alle tenker seg om og at dette ikke er en tråd som skaper ufred og krig........... |
[quote=sols;1029220]
Sitat:
Ikke bare bier... Men også hvaler, delfiner etc. Noen mener at det IKKE skyldes stråling, men rett og slett at den magnetiske nordpolen har begynt å bevege på seg igjen.. Og da blir det liksom endel feilmarginer magnetisk nordpol kontra innebygd gps. |
Sitat:
Ellers synes jeg det er fint at man tar stilling til om man er ok med at man spiser kjøtt etc slik Mattilsynet er ok med at det produseres. Det er verre om man ikke har tatt inn over seg at karbonadedeigen har vært en ku. |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Helsemessig så er nok dyr som har hatt det godt og spist det de er ment for å spise å foretrekke fremfor de som er sterkt mishandlet, fulle av sykdom, og gud vet hva... Dette gjelder nok både fysisk og psykisk helse. Selvfølgelig skal ta hensyn til både dyrs følelser og mangfoldets overlevelse Greddy :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jorda flipper ikke sånn (jeg er geolog). Nordpolen og sørpolen kan bytte plass, men det er ikke slik at det betyr at aksen vi roterer rundt forandres. Skal hele aksen bytte sted brått må man ha en enorm komet og da er vi f***** allikavel.
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Men det jeg IKKE visste var dette... Fra samme artikkel.. Sitat:
|
Sitat:
Og selvsagt er det ikke tullete (jeg blir provosert bare jeg tenker på det) å bli veganer av etiske årsaker! Når man ikke trenger kjøtt for å overleve men egentlig kun spiser det fordi det smaker godt, synes jeg det er mye mer tullete (for å si det mildt) å drite i dyrenes velferd fordi man vil spise godt. Jeg trenger ikke animalsk føde, ergo skal dyr slippe å lide for MIN skyld. |
Sitat:
Men Sitat:
|
Men var det ikke snakk om dyr og kjøttindustri?? Sånn i utgangspunktet?? :o
|
Jo jeg begynte å lure fælt på hva dere diskuterte her nå. :knegg:
|
Ble litt of topic:P
Tips til alle. På denne linken kan dokumentaren earthlings sees gratis: www.earthlings.com Kall det gjerne propaganda. Det er en dokumentar bygd opp på en intelligent måte for å fremme produsentenes syn på saken. Selvfølgelig, hvilken dokumentar er ikke det? Dette er en dokumentar alle bør se. Å ikke se den fordi man ikke "orker" eller ikke vil vite er feigt. Se filmen, velg selv hva du tror stemmer med virkeligheten og ikke, men se filmen! |
Bror er ku- og grisebonde.. Mamma jobbet i en barnehage.. Mamma pleide alltid si at det var strengere regler for storfe- og svinehold enn det var for kommunen og drift av barnehagen! Både kyrne og grisene kan gå ut av fjøsen når de vil. Kyrne har madrasser for å unngå liggesår! Dyrene har MER rom rundt seg enn det barna i barnehagen hadde. Det var strengere krav til lufting etc for dyra enn det som ble krevd i barnehagen..
Men jeg er enig med dem som sier at det er turen til slakteriet som er stressende.. Og det kan man merke på kjøttet. Det er stor forskjell på en hjemmeslaktet gris og en slakterislaktet. For å "konvertere" trivsel til oss tobeinte så er det jo antydet at kontorlandskap skal inneholde grønne innslag.. Hva med alle elevene som sitter på rekke og rad i klasserom med dårlig lufting?? Her en utklipp fra arbeidstilsynets egne sider.. Sitat:
|
De norske melkekyra står konstant i bås 10 mnd av året. For å produsere melk hele året må kyra få en kalv hvert år, og denne kalven blir tatt fra moren rett etter fødselen, så ikke kua skal slutte å die. Alle som har sett en ku som har blitt fratatt kalven sin vet at kuer har et veldig sterkt morsinnstingt. De hyler og kjemper for å beholde kalven, og sørger etter tapet. De nyfødte kalvene blir satt på enten båser sammen med andre kalver, eller bås helt alene. Dette er opp til hver enkelt bonde. Deretter blir de slaktet, eller blir melkekyr selv.
Dette går jo ikke på kjøtt og slakt, men på melkeprodukter. Disse kuene har det ikke bra. Noen av kyra har båser som er store nok til at de slipper å få liggesår. TENK så heldige. Det meste av kjøttet som selges i Norge, og det de fleste kjøper kommer fra store slakterier, og ikke fra den lokale bonden som tar vare på dyra sine. Det sinnsyke forbruket av kjøtt og melkeprodukter er grunnen til at det har blitt masseproduksjon med dårlig dyrehold. Om man ikke skal bli veggis, kan man hverftfall kutte kraftig ned på forbruket. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Du har kanskje ruslet rundt og sjekket de norske fjøsene du da Maissa? For melkekyrne der jeg vokste opp var så sannelig ute på gode arealer det aller meste av året.
Vi har strenge regler for dyrehold i norge. Ikke dermed sagt at ikke ting kan bli bedre, men det er så visst ikke ville tilstander i norske fjøs. |
Sitat:
Joda, tunfisk (mange arter) og hai (en herskare av arter) er under sterkt press, og kysttorsken, ueren og ålen står på den norske rødlista. Humler er også bier. Det med strålingsforstyrrelse har jeg ikke hørt, det høres nok mer ut som en hypotese. Men at den store biedøden er et kjempeproblem for birøktere er kjent. Dette er imildertid i hovedsak et problem for dem som lever av honningproduksjon og ikke et miljøproblem. Årsaken til biedøden er ikke helt kjent, men virus og andre sykdommer er en av teoriene. Det at arter av humler og andre bier dør ut er imidlertid et helt annet problem som først og fremst kommer av at vi ødelegger deres levesteder, i tillegg til bruk av insektisider. Når humler og bier er borte kan også menneskene pakke sammen. Einstein har sagt at om alle bier døde ut ville menneskearten ha 4 år igjen på jorda. Igjen; alt henger sammen med alt. Å leve hundre prosent etisk er komplett umulig. Det er en miljø- og/eller velferdshake ved alt vi forbruker. |
Sitat:
|
Yndlingsdyret mitt er biff:D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
I USA er det helt forferdelig, en kvinne blogger om det her. En av svarene under artikkelen hennes sier at Tine importerer melk fra USA, stemmer det? Er all melk som selges i Norge norsk? All ost, alle andre melkeprodukter? Jeg er uansett veganer, så for meg spiller det ingen rolle sånn sett, men det kan være greit å vite sånt. Hadde jeg vært kjøtteter hadde jeg i hvert fall aldri verken spist eller drukket noe som helst animalsk i det landet, eller andre land for den saks skyld.
|
Sitat:
|
[quote=Charlott;1029120]Det siver jo ned i drikkevannet sammen med alle typer miljøforurensninger;)
Dyrs avføring skal nok jordkloden klare å takle. Og nei, all bæsj kan ikke renne ut i drikkevannet. Det er ikke drikkevann overalt der dyr gjør fra seg. Jordbruk langt fra drikkevannet vårt er heller ikke skadelig på samme måte som jordbruk rett ved et drikkevann. |
Herregud, så mye pseudo-religiøst tullball det skulle være her! At folk velger å bli vegetarianere fordi de synes synd på dyra skal jeg ikke krangle med men når noen påstår at vi ikke trenger animalske produkter blir jeg oppgitt, og når de sprer denne falske planteeter-propagandaen som alt av usikker, smårebelsk ungdom sluker rått blir jeg eitrende forbannet!
Les: Lierre Keith's: The Vegetarian Myth: Food, Justice, and Sustainability Les i allefall Dr. Michael R. Eades sin omtale om boken Sitat:
Av alle tingene folk gjør som virkelig går meg på nervene er det å bastant uttale seg om ting uten å ha det videste begrep om hva de snakker om det værste. Som f.eks. "the vegetarian myth", altså at å leve på ris, soya, mais og korn er så bra for oss og naturen. Du skal ikke bruke mange minuttene på relevant faglitteratur for å skjønne at det ikke på noen måte er bra for oss å leve på planteføde alene (det er faktisk umulig å overleve på, les: essensielle ammino- og fettsyrer, vitamin B6 og B12, overbelastning av bukspytt- og skjoldbruskkjertlene, osv.). Det bør også være retardedly åpenbart til et hvert oppegående menneske at industrijordbruk er det suverent mest skadelige vi som art noengang har foretatt oss. Mil på mil med landskap rives opp, alt av plante- og dyreliv utslettes i massemord av groveste form. Derpå dyrkes én type avling der med hjelp av kunstgjødsel, insektsmiddel og andre morosaker i noen fattige år før jorden er så utarmet at den er like lite fruktbar som midten av Sahara. Hva de linkede videoene angår.. dyr har det ikke sånn i Norge. Jeg kjenner både bønder og flere som har jobbet og jobber på Gilde her i Vestfold, og selv slakteforholdene legges til rette for at dyrene skal stresses minst mulig. Ja, de blir slaktet. Ja, de blir avlivet med en kruttfyrt bolt som går tvers igjennom hodet på noen få millisekunder. Hva er alternativet? Forby kjøtt, det mest næringsrike og hensiktsmessige vi kan spise, og la hele befolkningen bli enda sykere av feilernæring enn vi allerede er..? Den eneste "løsningen" jeg ser er å gå tilbake til bøndenes røtter og bedrive vekselvirke. Korn på 1/3 av jorden, grønnsaker på 1/3 av jorden, og kløver og gress på resten. Den siste biten fungerer som beitemark for dyra, som spiser halm ol. fra korn- og grønnsaksproduksjon om vinteren og samtidig sprer naturgjødsel over hele området. Ikke bare hadde dyrene fått det bedre, vi hadde fått sunnere mat. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Så vidt jeg kan se er det ingen som har skrevet om "glade norske dyr som har det så fantastisk", poenget var at de aller fleste norske slaktedyr har hatt et fullt akseptabelt liv. Det blir bla mer og mer vanlig med løsdrift i fjøs, tilrettelegging så slaktefe valgfritt kan gå ute hele året osv. De fleste norske dyr har det slett ikke så ille :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34. |