![]() |
Sv: Jeg går ikke ned i vekt
Jeg skjønner du tenker slik siden du selv er opptatt av helse først og fremst.Dessverre er det en del som ikke synes helse er så viktig om de bare går ned i vekt, og en slik holdning kan ikke vi andre forandre hos de. For noen er det svært psykisk belastende å være for stor, mer belastende enn den belastningen kroppen får av et strengt matregime. Jeg har ikke sagt jeg er anorektiker noe sted, tror jeg. Jeg har ikke en slik diagnose.
|
Sitat:
Det finnes så mange med et ødelagt kroppsbilde og som sulter seg syke for å få en uoppnåelig drømmekropp. Det blir så feil det får blitt å gi råd som kan føre til enda større problemer med helse og selvbilde! |
Sitat:
Du vil altså hjelpe folk med å bli kvitt "overvekten" fordi den er en belastning for dem? Ser du ikke at det er å snu det på hodet? Det er mulig at man ikke kan endre en persons holdning - selv om jeg er uenig i det, jeg tror faktisk dette forumet kan være med og bidra positivt i så måte - men jeg tror man kan ha sterk påvirkningskraft den andre veien, på en negativ måte. Jeg tror ikke du skjønner hvor mye skade det potensielt kan gjøre hvis slike holdninger får lov til å spre seg her inne. Heldigvis er trådstarter her og i andre tråder jeg har sett hvor du har gitt slike råd oppegående og fornuftige, men det er ikke alle som er like erfarne eller like fornuftige. Det kan være svært unge og sårbare mennesker som leser her blant annet. Vil du virkelig bidra til at f eks en ung jente med en vag tanke om å slanke seg kommer inn her og finner holdninger som at man bør bli så tynn som mulig, uten tanke for liv og helse? Og attpåtil tips og linker til hvor man kan finne en ekstrem måte å gå ned på? Jeg har sagt det før og sier det igjen: Dette er ikke et slankeforum. Det er et forum som promoterer et kosthold som er ment å få kroppen i balanse, enten man er overvektig, normalvektig eller undervektig. |
Jeg ser på dette forumet litt annerledes. Et sted med info om kosthold og slankemetoder. Og derfor deler jeg slik jeg gjør. Jeg holder ikke med noen spesiell metode. Jeg finner alt mulig interessant.
|
Jeg må si meg enig med Frøy. Jeg syns at forumet har tatt en uheldig vending i det siste med flere og flere normalvektige jenter på desperat jakt etter å kvitte seg med de siste kiloene så fort som overhodet mulig med liten eller ingen tanke for hva kroppen blir utsatt for. Helt greit å ville kvitte seg med noen pyntekilo eller å stramme opp, men det bør da gjøres på en forsvarlig måte.
Så fikk jeg lyst til å minne på hva dette forumets filosofi er (fakset fra forsiden): Sitat:
|
Sitat:
De ønsker at fokus er på god helse. |
Støtter Frøy:ja:
|
Jeg mener også at dette forumet bør fokusere på sunne dietter/kosthold. Lavkarbo selvfølgelig. Det som er problemet er at noen mener mye fett er riktig og andre mindre fett og kalori kontroll. Dette blir det fort hissige diskusjoner av. Begge deler er forsvarlig. Men ekstreme dietter er det kanskje ikke nødvendig og diskutere opp og ned, fordi vi alle vet at disse kurene er usunne. Men om noen ønsker opplysninger om hvordan en diett fungerer, eks.psmf må en jo kunne gi svar uten at alle blir så hissige. Folk finner informasjon andre steder på nettet hvis en ikke svarer på spørsmålet deres alikevell. Det er jo ikke det samme som å annbefale kuren. Men, enig i at fokuset må være på det sunne. På en måte er jo dette et slanke forum, selv om også mange har dette kostholdet varig og for bedre helse her inne.:)
|
Sitat:
Les dette en gang til: Sitat:
|
Sitat:
En annen ting er at ts har nevnt flere ganger at h*n har lavt stoffskifte (hypothyerose). Det vil i all enkelhet si at hele systemet går langsomt, også forbrenningen. Jeg har selv lavt stoffskifte, hvilket kan være veldig belastende på allmennformen, og det verste jeg gjør mot meg selv er å spise for lite! Da blir jeg enormt dårlig, og dette vet jeg er en kjennsgjerning hos hypothyeride. AdaEmilie: Du tipset om psmf helt uoppfordret, ikke minst til en fullstendig normalvektig person, jeg skjønner faktisk ikke hvordan du kan ha samvittighet til å gjøre det! Og så må det kunne gå an å ikke være så svart/hvitt på hva som antas å være forumets forhold til kaloritelling. Både jeg og mange andre her er fullt klar over at noen må holde et øye med kaloriene også. Det er mange som kommer fra en lang historie med spiseforstyrrelser/pulverkurer etc, og ikke har så god kontakt med metthetssignalene sine. Det er ikke det samme som å telle kalorier for å holde seg nede på et uvettig lavt nivå. |
Sitat:
Sitat:
|
Godt å høre, Kari Marita. Vi må ta vare på hverandre her inne!
|
Sitat:
På ED går man jo i en periode på kun 800 kalorier, men da er det i samråd med lege. Og det er en annen side av saken. Godt å lese at du også har fokus på helse! Sammen blir jo forumet bra når flere har dette fokuset. |
Sitat:
Vi har rom for diskusjoner her på lavkarbo.no, du kan diskutere her, her eller her. Hvis en som følger Skaldemans råd lurer på noe så kan du besvare denne utifra det Skaldeman anbefaler, vet du ikke hva Skaldeman anbefaler så klikker du deg videre til en annen tråd. - Admin |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hold da op hvor har samtalen udviklet sig :) Men det glæder mig at der bliver skabt en lille debat, for i sidste ende bør kostomlægning være bygget op omkring sundhed og helse - hvad nytter det at være tynd hvis kroppen ikke kan klare det. I sidste ende har alting en konsekvens - måske mærker vi den ikke med det samme, men den fantastiske krop glemmer ikke og en dag kommer betalingen, som for mig bla blev lavt stofskifte. Havde jeg dog bare vidst dette for mange år siden. Men tingene er som de er nu og det er et spørgsmål om at få det bedste ud af situationen - i sidste ende er et sundt kosthold vel ikke det værste man kan byde sig selv og sine omgivelser :D Så jeg vil tage den med ro, prøve at håndtere min utålmodighed og give kroppen tid til at omstille sig. TAK for alle jeres indlæg der giver stof til eftertanke.
I øjeblikket får jeg mellem 10-20 kulhydrater om dagen og det føles rigtig godt - tænker at jeg vil holde på det indtil bærsæsonen begynder hvor jeg vil øge kulhydraterne i 1-2 uger for derefter at gå tilbage igen til 10-20 kulhydrater i 1 måned. Så har kroppen fået tid til at indstille sig og ro. I morgen-tidlig vil jeg starte dagen med en spasertur og samle appetit til morgenmad uden kulhydrater - TAK for ideen - det bliver en skøn start på dagen :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Det med bærene er genialt tenkt, da lever du etter sesongen, som vi jo er ment å gjøre ;).
Lykke til! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00. |