Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Popularitet? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39928)

2011-slank? 27-01-11 16:10

Sv: Popularitet?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1012840)
Du gir ryktepoeng ved å trykke på vektskåla som er under avataren til brukeren du vil gi tilbakemelding til. Du kan også skrive en liten kommentar, som vil komme opp i vedkommendes kontrollpanel, under oppdaterte tråder :).

Ellers skriver HP:

Takk for utfyllende svar:)

Cyan 27-01-11 16:10

Om ikke annet så har denne diskusjonen gjort folk oppmerksomme på ryktesystemet. Det tok en stund før jeg fant ut at det var et slikt system her den gang jeg var ny :)

2011-slank? 27-01-11 16:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 1012842)
Nå hvis du trykker på kontrollpanel oppe til venstre så ser du nederst hvem som har gitt poeng til deg og hvem du har gitt til med hvilken kommentar og hvilken tråd.

Det som ofte er kult med det er at om man legger flid i et innlegg så får man koselige (usynlige) kommentarer fra folk som har lest men som ikke vil skrive i tråden. Det gjør ting ryddigere i tråden og så blir det koselige "klapp på ryggen".

Supert:) Det må eg sjekke:)

2011-slank? 27-01-11 16:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 2011-slank? (Innlegg 1012848)
Supert:) Det må eg sjekke:)

Aha, da skjønner eg:)

Matglad 27-01-11 16:30

Det er noe jeg ikke skjønner.

Hva er forskjell på grønne og blå prikker? For når jeg går inn på vektskålen, kan jeg jo bare velge mellom å være positiv og negativ. Blir da forvirret over at det er 3 farger: rød, grønn og blå?

Megvel 27-01-11 16:32

De under navnet ditt: Ny farge betyr ny rad oppå. Altså dobbelt.

Kitt 27-01-11 16:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Matglad (Innlegg 1012868)

Hva er forskjell på grønne og blå prikker? For når jeg går inn på vektskålen, kan jeg jo bare velge mellom å være positiv og negativ. Blir da forvirret over at det er 3 farger: rød, grønn og blå?

De som er helt ferske, har ikke opparbeidet seg noen ryktepoeng og kan derfor bare gi tilbakemeldinger, ikke poeng-> blå prikk!

2011-slank? 27-01-11 16:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Matglad (Innlegg 1012868)

Det lurer eg og på.. Har gitt noen positive prikker og dei er merket med blå på kontrollpanelet mitt.

2011-slank? 27-01-11 16:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1012874)
De som er helt ferske, har ikke opparbeidet seg noen ryktepoeng og kan derfor bare gi tilbakemeldinger, ikke poeng-> blå prikk!

ok:)

Megvel 27-01-11 16:35

Du må ha skrevet 25 innlegg før du får pondus ;)

Nerthus 27-01-11 17:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 1012878)
Du må ha skrevet 25 innlegg før du får pondus ;)

Jeg har hatt "pondus" i mange år til og med uten innlegg....:p (ok - skikkelig dårlig vits - men det er en SÅNN dag i dag! ) ;)

LanoGakkGakk 27-01-11 17:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 1012837)
Ser du den lille vekta nederst forran innlegget mitt? Klikk på den så får du gi ryktepoeng til meg. Eller du kan gi noen andre et.

Ok, jeg gjorde det der. Gjør du det samme til meg? :D

Kari Marita 27-01-11 18:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av beths (Innlegg 1012586)
Hmm, du mener vel ikke at man automatisk blir sakligere, smartere eller nærmest allvitende om man poster 20000 innlegg? :) Hva skjedde med kvalitet foran kvantitet? Jeg vil da si at de som leser uten å poste kan være like kunnskapsrike. For så vidt de som ikke har vært her så lenge også...det finnes jo en del andre kilder enn denne ene nettsiden. Diskusjonen det vises til over har jeg verken lest eller tenkt å lese, men littegranne barnslig er det vel med prikkekonkurranse og det å nærmest "hevne" seg med rød prikk på de man ikke klarer å argumentere ut? Use your words, people :)

Jeg må si at jeg føler den røde prikken jeg fikk ,er nettopp fordi de ikke klarte å argumentere meg ut.Så jeg syns ikke jeg fortjener den på noen måte. For jeg sa jo bare meningene og erfaringene mine, og prøvde og gi noen råd..Er enig med deg i det du skriver om prikkesystemet.Men ,jeg godtar den røde prikken,selv om jeg ikke fortjener den.:)

LanoGakkGakk 27-01-11 18:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1012950)
Jeg må si at jeg føler den røde prikken jeg fikk ,er nettopp fordi de ikke klarte å argumentere meg ut.Så jeg syns ikke jeg fortjener den på noen måte. For jeg sa jo bare meningene og erfaringene mine, og prøvde og gi noen råd..Er enig med deg i det du skriver om prikkesystemet.Men ,jeg godtar den røde prikken,selv om jeg ikke fortjener den.:)

Egentlig burde jo alle de som ikke klarte å slutte å diskutere etter at moderator hadde gitt advarsel fått rød prikk. Og det var jo noen stykker.... ;)

Kari Marita 27-01-11 18:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LanoGakkGakk (Innlegg 1012955)
Egentlig burde jo alle de som ikke klarte å slutte å diskutere etter at moderator hadde gitt advarsel fått rød prikk. Og det var jo noen stykker.... ;)

Ja det har du helt rett i,da har det føltes mere rettferdig iallefall.:)

Supera 27-01-11 18:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LanoGakkGakk (Innlegg 1012955)

Hadde det bare vært på grunn av at hun ikke stoppet da moderatorene sa nok, så skulle alle fått ja. Men jeg har vanskelig for å tro at det var derfor hun fikk rød prikk.

nellie 27-01-11 18:32

Rød prikk er jo ikke en STRAFF. Det er en tilbakemelding på at noen synes det du sier er stygt/usakelig/støtende osv. Hvis ikke man tåler røde prikker så bør man holde seg vekk fra forum og hvertfall ikke hele tiden starte krangel bare for å jævles.

Beurre 27-01-11 20:01

Jeg lurer på en konkret sak ang. de negative betegnelsene knyttet til ”røde prikker”, dvs. det man leser når man holder markøren over prikken.

Ser at en bruker går fra ”sliter” til ”ikke populær nei” til ”har litt lumsk oppførsel i fortiden”. Er det et bakenforliggende system her ifm. +/- her, dvs. ”har først fått minuser, men så plusser”, eller legger mod./adm. til tekst etter egen vurdering?

Hilsen nysgjerrig-Beurre:confused::o

Megvel 27-01-11 20:04

Jeg tror det betyr at hun er på bedringens vei... Gikk på en smell forleden og får mye hjelp tilbake til grønt nå.

lillemeg88 27-01-11 20:10

hvilken tråd er det snakk om her egentlig?

Beurre 27-01-11 20:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 1013039)
Jeg tror det betyr at hun er på bedringens vei... Gikk på en smell forleden og får mye hjelp tilbake til grønt nå.

Ja, den ser jeg:) Lurte bare på om betegnelsene ble plottet inn manuelt av admin eller om systemet registrerer at en bruker har vært nede på et visst nivå først og så går "en annen vei" oppover, øh...:o

Ikke spør hva som får meg til å lure på slike detaljer:rolleyes:

LenaBeatrice 27-01-11 20:23

Noen som blir med og leker prikkedøden? :o

Vibeke-67 27-01-11 20:25

Sitat:

:heia: prikketerapien :ja:

senorita 27-01-11 20:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Beurre (Innlegg 1013050)
Ja, den ser jeg:) Lurte bare på om betegnelsene ble plottet inn manuelt av admin eller om systemet registrerer at en bruker har vært nede på et visst nivå først og så går "en annen vei" oppover, øh...:o

Ikke spør hva som får meg til å lure på slike detaljer:rolleyes:

Nei det kommer automatisk :)

Kari Marita 27-01-11 20:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 1012960)
Hadde det bare vært på grunn av at hun ikke stoppet da moderatorene sa nok, så skulle alle fått ja. Men jeg har vanskelig for å tro at det var derfor hun fikk rød prikk.

Det var nok derfor jeg fikk rød prikk ja,fordi jeg ikke stoppet når jeg fikk advarsel fra moderatorene,hva skulle det ellers være,at jeg har egne meninger og var uenig med de andre?Var ikke bare meg som var frekk på den tråden,selv om jeg fikk skylden.Men jeg vet jo at du er ute etter å kritisere meg,det er det jeg føler ihvertfall.Så det bryr jeg meg ikke om lengre.:)Håper vi kan slutte og kritisere hverandre på den litt uhyggelige måten vi har gjort,og prøve å være greie med hverandre, selv om vi har endel forskjellige meninger om ting.Tror kanskje egentlig vi er litt like.http://content.sweetim.com/sim/cpie/...s/000203FC.gif

http://content.sweetim.com/tbsig/sig.asp?img=ad1

Kari Marita 27-01-11 20:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1012961)
Rød prikk er jo ikke en STRAFF. Det er en tilbakemelding på at noen synes det du sier er stygt/usakelig/støtende osv. Hvis ikke man tåler røde prikker så bør man holde seg vekk fra forum og hvertfall ikke hele tiden starte krangel bare for å jævles.

Vet vi kranglet med hverandre på den tråden,og begge to var vel egentlig litt ufin.Jeg har aldri ment å starte noen krangel med innleggene jeg har skrevet,men av en eller annen grunn har det blitt det noen ganger.Det tror jeg kommer av at jeg har et litt annet syn på fett.Så blir det lett diskusjon av det.Det er vel både min feil og andres feil .Jeg mente ikke å angripe deg på noen måte ,og er lei for det hvis det virket slik.:)

Cassiopeia 27-01-11 20:51

Først av alt:
Dere er en herlig gjeng, kunnskapsrike og trivelige. Alle har ikke like mye peiling, men jeg har til gode å møte et utrivelig menneske her inne :)

Når det er sagt, så kan prikkesystemet i vBulletin både brukes og misbrukes. Jeg har vært admin på et, sannsynligvis utrolig barnslig, forum der prikkesystemet i perioder ble brukt til regelrett mobbing av enkeltpersoner, klikkdannelse, utfrysing av annerledes tenkende osv. Med den erfaringa i bakhodet forstår jeg godt om noen reagerer sterkt på rødprikking.

Jeg vil bare minne alle om at det trengs minst ti positive meldinger for å oppveie en negativ. Jeg snakker ikke om prikker her, men om kommunikasjon mennesker imellom. Opplevelsen av negative tilbakemeldinger er mye sterkere enn de positive. Det vet vi vel alle sammen? Tenk på kommentarer og blikk vi har fått på grunn av mål og vekt! Tenk på komplimenter som varmer, men likevel klarer du ikke helt å fri deg fra minnet om ho som kalte deg Tjukka...

Husk også at om du en gang har opplevd en person som kritisk og negativ vil du lett være skeptisk til om h*n er reelt positiv når dere møtes neste gang. Vi møter hverandre på nytt og på nytt her, på mange måter er hver tråd og hvert tema et nytt møte, i alle fall for oss uten den lange fartstida. -Oss som ennå ikke er så varme i trøya at vi naturlig blir en del av vennekretsen på forumet.

Takk for at dere klarer å handtere dette temaet på en saklig og informativ måte. Det gjelder hele gjengen her :)

PS: Når jeg sier vennekretsen, så mener jeg akkurat det. Et forum som dette er ikke bare et nettverk der vi finner kunnskap og støtte, men også en arena der nære og langvarige vennskap blomstrer :)

Kanutten 27-01-11 20:54

Jeg fikk ikke med meg alt i går, men i det lille jeg så du skrev synes jeg du var ufin. Det hadde kanskje ikke blitt så ille hvis du hadde kommet med dine meninger med nøytrale ord og vendinger?? Jeg vet at jeg også kan være ufin til tider, men jeg håper inderlig at noen har vett til å gi meg både advarsel og røde prikker når det skjer slik at jeg kan ta ting til etterretning og skjerpe meg.

Det var ikke bare meningene dine det ble reagert mot, men måten du fremla dem på. Sønnen min på 15 år kan komme de samme reglene som du gjorde. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men enkelte ting sier man bare ikke. Og HVIS man skulle ønske si det så sier man det på en mer dannet måte. Jeg er neppe den rette til å uttale meg, men jeg syntes mye av det du sa var ufint og fokuset for mitt vedkommede havnet i allefall på utrykksmåten din og ikke så mye på det du sa.

Nå vil jeg i samme slengen si at jeg har gitt deg en grønn prikk fordi vi alle trenger hjelp opp av hullet vi av og til ramler nedi.

Ta selvkritikk og tenk etter. Man lærer så lenge man lever, heldigvis! Og jeg har selv erfart at de andre her på siden har en utrolig evne til å "glemme" alt det dumme man gjorde en gang eller to. ALLE kan feile.

Cassiopeia 27-01-11 20:55

Stemmer dette egentlig??
  • Du kan ikke innvirke på andres rykte før du har skrevet 25 innlegg - Du kan gi men det vil ikke ha innvirkning på poengene til brukeren.
  • Hvor mange innlegg du har (+1 når du har skrevet 25 innlegg, deretter +1 / 1000 innlegg)
I følge kontrollpanelet mitt er dette mitt 85. innlegg, men ryktefaktoren min er fortsatt 0?

nellie 27-01-11 20:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1013078)
Vet vi kranglet med hverandre på den tråden,og begge to var vel egentlig litt ufin.Jeg har aldri ment å starte noen krangel med innleggene jeg har skrevet,men av en eller annen grunn har det blitt det noen ganger.Det tror jeg kommer av at jeg har et litt annet syn på fett.Så blir det lett diskusjon av det.Det er vel både min feil og andres feil .Jeg mente ikke å angripe deg på noen måte ,og er lei for det hvis det virket slik.:)

Hvis du tenker litt tilbake så var jeg nok på ingen måte ufin mot deg:) Synes heller ikke du var ufin mot meg, men nå ga jo ikke jeg deg noe rød prikk heller. Det var du som begynte å være stygg mot alle og enhver som stilte deg litt spørsmål.

Du må tåle litt konstruktiv kritikk og at folk stiller spørsmål ved opplegget ditt, uten å ta helt av og beskylde folk for ditt og datt og slenge rundt med alt mulig rart av den grunn. Hva du gjør med kroppen din er jo et fett for andre enn deg, men at du går rundt og anbefaler andre å gjøre det, det er en helt annen.

Du syntes vel dette var ufint også, men det har jeg ikke planer om å beklage for altså.

senorita 27-01-11 21:02

Ga deg en grønn jeg Kari Marita :) Og nå er du visst grønn ser jeg :D

Kari Marita 27-01-11 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1013086)
Jeg fikk ikke med meg alt i går, men i det lille jeg så du skrev synes jeg du var ufin. Det hadde kanskje ikke blitt så ille hvis du hadde kommet med dine meninger med nøytrale ord og vendinger?? Jeg vet at jeg også kan være ufin til tider, men jeg håper inderlig at noen har vett til å gi meg både advarsel og røde prikker når det skjer slik at jeg kan ta ting til etterretning og skjerpe meg.

Det var ikke bare meningene dine det ble reagert mot, men måten du fremla dem på. Sønnen min på 15 år kan komme de samme reglene som du gjorde. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men enkelte ting sier man bare ikke. Og HVIS man skulle ønske si det så sier man det på en mer dannet måte. Jeg er neppe den rette til å uttale meg, men jeg syntes mye av det du sa var ufint og fokuset for mitt vedkommede havnet i allefall på utrykksmåten din og ikke så mye på det du sa.

Nå vil jeg i samme slengen si at jeg har gitt deg en grønn prikk fordi vi alle trenger hjelp opp av hullet vi av og til ramler nedi.

Ta selvkritikk og tenk etter. Man lærer så lenge man lever, heldigvis! Og jeg har selv erfart at de andre her på siden har en utrolig evne til å "glemme" alt det dumme man gjorde en gang eller to. ALLE kan feile.

Jeg innrømmer jeg ordla meg litt feil og var litt ufin,men det var flere som var ufin mot meg også.Jeg beklager hvis utrykksmåten min ble oppfattet ufin,det var ikke meningen fra min side.Jeg skal ta det du skriver til etterretning,og takk for den grønne prikken.:)

Kari Marita 27-01-11 21:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1013092)
Ga deg en grønn jeg Kari Marita :) Og nå er du visst grønn ser jeg :D

Takk:)

Supera 27-01-11 21:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1013070)
Det var nok derfor jeg fikk rød prikk ja,fordi jeg ikke stoppet når jeg fikk advarsel fra moderatorene,hva skulle det ellers være,at jeg har egne meninger og var uenig med de andre?Var ikke bare meg som var frekk på den tråden,selv om jeg fikk skylden.Men jeg vet jo at du er ute etter å kritisere meg,så det bryr jeg meg ikke om lengre.:)

Vel, jeg har ikke sett prikken, så jeg vet ikke hva den sa. Men jeg så jo tråden.

Det hadde kanskje vært en idé å lære seg forskjellen mellom meninger og fakta? Jeg har prøvd å hinte om dette flere ganger, men jeg har visst brukt for stor skje.

Meninger er ting du tror, mener, synes og som ikke gjelder for alle og ikke er bevist. Subjektive oppfatninger og synsinger altså.

Fakta er ting som er bevist.

Eksempler på meninger:
Jeg synes at rosa er en fin farge
Jeg mener at det er sexy at guttene er nerdete
Jeg synes at blomstrete stoffer er stygt

Eksempler på fakta:
Insulin er ett fettlagrende hormon
Kolesterol er livsviktig
Uten fett dør mennesket
Lysets hastighet i vakuum er 299792458 m/s

Kan det snart synke inn? Du kom med meninger fremlagt som fakta og så sier du at det bare er andre som er uenige med deg? Det er ikke snakk om å være enige eller uenige, det er snakk om å se på fakta.

Ignite 27-01-11 21:13

Ok greit.

Alle er venner nå? Litt synd ettersom det var underholdende (ok ok tuller).

Move on, nothing to see here :D

Kari Marita 27-01-11 21:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1013090)
Hvis du tenker litt tilbake så var jeg nok på ingen måte ufin mot deg:) Synes heller ikke du var ufin mot meg, men nå ga jo ikke jeg deg noe rød prikk heller. Det var du som begynte å være stygg mot alle og enhver som stilte deg litt spørsmål.

Du må tåle litt konstruktiv kritikk og at folk stiller spørsmål ved opplegget ditt, uten å ta helt av og beskylde folk for ditt og datt og slenge rundt med alt mulig rart av den grunn. Hva du gjør med kroppen din er jo et fett for andre enn deg, men at du går rundt og anbefaler andre å gjøre det, det er en helt annen.

Du syntes vel dette var ufint også, men det har jeg ikke planer om å beklage for altså.

Vi kan ha det inntrykket vi har av dette for oss selv tror jeg,men jeg føler ikke jeg svarte stykt tilbake til alle.Bare de som gjorde det til meg.Men den diskusjonen er jeg ferdig med nå. Vi kan vel legge det bak oss og være hyggelig med hverandre fremover ihvertfall.:)

Kari Marita 27-01-11 21:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 1013107)
Vel, jeg har ikke sett prikken, så jeg vet ikke hva den sa. Men jeg så jo tråden.

Det hadde kanskje vært en idé å lære seg forskjellen mellom meninger og fakta? Jeg har prøvd å hinte om dette flere ganger, men jeg har visst brukt for stor skje.

Meninger er ting du tror, mener, synes og som ikke gjelder for alle og ikke er bevist. Subjektive oppfatninger og synsinger altså.

Fakta er ting som er bevist.

Eksempler på meninger:
Jeg synes at rosa er en fin farge
Jeg mener at det er sexy at guttene er nerdete
Jeg synes at blomstrete stoffer er stygt

Eksempler på fakta:
Insulin er ett fettlagrende hormon
Kolesterol er livsviktig
Uten fett dør mennesket
Lysets hastighet i vakuum er 299792458 m/s

Kan det snart synke inn? Du kom med meninger fremlagt som fakta og så sier du at det bare er andre som er uenige med deg? Det er ikke snakk om å være enige eller uenige, det er snakk om å se på fakta.

Jeg har aldri sagt at alle meningene mine har vært fakta,men jeg orker ikke ta den diskusjonen nå,blir bare utrivelig av det.Noe av det jeg har sagt tidligere er vel greit, og noe ikke like greit,Sånn er det vel for de fleste,og jeg tar selvkritikk for det som ikke har vært like bra.:)

Supera 27-01-11 21:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1013121)
Jeg har aldri sagt at alle meningene mine har vært fakta,men jeg orker ikke ta den diskusjonen nå,blir bare utrivelig av det.Noe av det jeg har sagt tidligere er vel greit, og noe ikke like greit,Sånn er det vel for de fleste,og jeg tar selvkritikk for det som ikke har vært like bra.:)

Bra, bra! :snill:

Bøtt 27-01-11 22:02

At dere orker...

Carisma 27-01-11 22:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1013070)
Det var nok derfor jeg fikk rød prikk ja,fordi jeg ikke stoppet når jeg fikk advarsel fra moderatorene,hva skulle det ellers være,at jeg har egne meninger og var uenig med de andre?

Under kontrollpanel øverst på den grønne linja kan du se de tilbakemeldingene du har fått, og fra hvem. Scroll ned til under oversikten over oppdaterte tråder.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00.