![]() |
Sv: Mengde fett i maten
Nerthus: Denne studien, gjort på idrettsutøvere, viser at det ikke er noen negative effekter av proteininntak på 2,8g/kg.
Poortmans JR and Dellalieux O. Do regular high protein diets have potential health risk on kidney function in athletes? Int J sports nutr exerc metab (2000) |
Sitat:
Har du forresten link til studien? |
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10722779
Studerer ernæring og driver idrett selv, så finner alt sånt ganske interessant. Jeg er veldig enig med deg i at et så høyt proteininntak ikke er noe å anbefale for folk flest. For det første så er det dyrt å skulle spise så mye protein. For det andre så er det ingen som har behov for så mye protein. Men at det er farlig dersom inntaket ligger i dette området, har jeg heller ingen tro på :) |
Får man i seg for mye protein uten å trenge det til muskeloppbygging eller til varme/energi blir det vel omdannet og lagret som fett, eller hva? Og det er jo ikke så morsomt.
|
Får man i seg mer fett enn man klarer å forbrenne i løpet av en dag, så vil den overflødige energien lagres som kroppsfett også.
Protein er det næringsemnet som metter best per kalori, og det skal mye til å overspise på protein, i likhet med at det skal mye til å overspise på fett. Karbohydrater påvirker hormonbalansen på en helt annen måte, og derav sultfølelsen, og dette gjør det mye lettere å overspise på karbohydrater. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Og som Charlott skriver over her, det er viktig at dere ser hvilket underforum dere er på, og hvilken filosofi trådstarter har i boksen sin før dere begynner å svare! Dette er f.eks ketolyseunderforumet, da svarer man ut fra ketolyse. Ferdig arbeid! |
Sitat:
Det kan være kjempemorsomt det, hvis man er undervektig! Til og med livreddende - for anorektikere. - |
Sitat:
Puh. |
Her har det virkelig tatt av ser jeg!
Jeg orker ikke quote i vei og om jeg repeterer det noen allerede har sagt så beklager jeg. Her kommer mine tolkninger av hvordan dette funker. Jeg har godt med fartstid (div år) her inne. Dere som har mye å ta av (10+) i forhold til midtskips BMI (22) kan trygt pælme på med fett og proteiner (man mister litt apetitt, det øker vektnedgangen. Derfor skal man bli venn med apetitten sin og høre etter). "Problemet" er at kroppen styrer mot en sunn BMI innen 22-24-området med en slik diett. Har man mye å miste er dette helt topp!!! De som ønsker å gå ned ytterligere kan ikke gjøre dette på samme måte. Derunder ada-emilie sin argumentasjon slik jeg har fortstått henne (fra andre tråder). I sum: Skal du bli sunn: kjør på med fett og proteiner, kutt karbo Er du sunn og vil bli veldig tynn (<BMI 22) må man mekke og ordne (=sulte). Det er synd å si det, men det er aldri gøy å bli veldig tynn. |
Protein øker utskillelsen av insulin også
Mer info (og linker) på http://www.marksdailyapple.com/insulin-index/ Spoiler: selvsagt er det forskjell på hva som skjer når vi spiser protein vs karbohydrater... |
Sitat:
|
Sitat:
Fettsyrene pakkes i kylomikroner, som er et lipoprotein, og fraktes i lymfeårene til målcellene (fettceller) og til leveren. Fra leveren vil fettsyrene pakkes i VLDL-molekyler, som frakter dem videre i blodårene til målcellene, som kan være alle cellene i kroppen (også fettceller). Utenpå målcellene sitter et enzym som heter LPL, som står for lipoprotein lipase. Dette enzymet frigjør fettsyrene fra lipoproteinene (kylomikroner, VLDL, LDL, HDL) slik at de kan taes opp i cellene. Fra kylomikronene i lymfeårene kan hvertfall fettsyrer taes opp i fettcellene direkte. Hvorvidt dette er mulig fra VLDL i blodårene er jeg veldig usikker på. Under normale omstendigheter vil nesten 100% av næringsstoffene taes opp i tarmen. Dette med fettdiaré kan ha noe med veldig stort fettinntak på en gang å gjøre. Hvertfall ser jeg for meg det at dersom det tilføres mer fett enn kroppen klarer å håndtere, kan noe av det gå rett gjennom systemet, og resultere i fettdiaré :) En annen ting som gjør det vanskelig å legge på seg av å spise mye fett, er at det kan se ut som hele metabolismen øker, spesielt varmeproduksjonen. Altså forbrenner man mer på et slikt kosthold enn ved høy-karbo. Metthetsfølelsen man får av et noenlunde høyt proteininntak vil begrense hvor mye man spiser til hvert måltid. Fett i kosten undertrykker sultsignaler, slik at det går lenger tid før man blir sulten igjen. Totalt fører dette til et lavere kaloriinntak dersom man spiser etter kroppens egne signaler. Bare å komme med konstruktive innspill på dette innlegget, jeg skal ikke påstå hardnakket at alt dette er 100% riktig, men utifra det jeg har lært på studiet samt litt logikk/fornuft, så tror jeg ikke dette er så langt ifra sannheten :) |
Jeg vil bare skyte inn at det snakkes om og om igjen om at man ikke kan legge på seg av mye fett, men de fleste her inne vil vel ikke beholde vekta, men gå ned, eller hva?:)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Har ikke så mye å komme med her, men var så mye interessant her, at jeg må bare snike meg inn å abonnere på innleggene....
Men tar av meg hatten, for hva dere kan :eek: Helt IMPONERENDE!!!! Tenk om jeg bare lærer meg halvparten av dette :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41. |