Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Januarstartere (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39003)

swimzy 10-01-11 14:29

Sv: Januarstartere

Jeg mente jo selvsagt karbohydrater, og ikke kalorier

Tøsa! 11-01-11 18:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hanne42 (Innlegg 997224)
Jeg finner ikke noe om hva Fedon sier om kalorier. Han er mest opptatt av GI og GB. Men kalorier er vanligvis ikke viktig i lavkarbofilosofier.

En del av diskusjonen rundt lavkarbo gar nettopp pa dette. Mange spiser faerre kalorier enn for fordi de kutter ut sukker, og fett og protein metter mer enn karbohydrater (sa man spiser mindre). Er det da lavkarboen man gar ned av, eller de faerre kaloriene? Mens andre spiser flere kalorier pa lavkarbo enn for, og de gar ogsa ned. Sa det er veldig varierende fra person til person. Jeg varierer naturlig mellom 1100-1800 kalorier, og da spiser jeg tre fulle, varme maltider per dag + litt nottesnacks. Dette er selvsagt faerre kalorier enn jeg spiste for, men jeg har ikke plass til mer mat :D

Det har alltid vært min egen teori iallefall...
Men nå har ikke jeg kompetanse til å uttale meg da... hehe.

Tror nok også at mange kutter ut brus er utslagsgivende.
Men at kroppen forbrenner fett dersom den ikke får karber er jo sant.
Eller "forbrenner fett feilaktig" som vi lærer i ernæringsundervisningen.

Carisma 11-01-11 18:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av echs (Innlegg 997482)
vi spiste stekt egg og brødskive i stedetfor :(

Hvorfor brødskive? Stekt egg kan utmerket godt spises alene, evt med litt salat, skinke eller bacon til.

Tonelore 11-01-11 22:36

Njæsj, under 100-150 g karber? Generell lavkarbo er nok litt mindre, og for de som skal i ketose, må mange under 20 g pr. dag, mens andre tåler mer. Jeg må ha en viss andel karber hver dag, ellers blir jeg svimmel og får spagettiarmer og -ben ;) Men prøver å få i meg karber i form av bønner, linser og kikerter, i stedet for lavkarbobrød. Savner ikke brød, men savner å lage meg noe som er lettvint.

Tonelore 11-01-11 22:39

Nå har jeg laget en stor porsjon omelett med squash, hvitost og spekeskinke, så da har jeg til lunsj et par dager på jobben :)

Ellers har jeg spist:
Frokost: det samme (store havregryn, melk, cottage cheese, mandler, fruktose, kanel)
Lunsj: salat med agurk, kikerter, bønner, ost, balsamicodressing
Middag: tomatsuppe med kikerter og bønner (ja, litt karber i suppa, men orket ikke lage noe annet enn det datteren min ville ha ;) )
Kvelds: mer tomatsuppe, pluss gräddost og spekeskinke
Snacks: en liiiten rute kokesjokolade (altfor søtt :p)
Ja, og en banan.

Lavkarbo? Tjaaa... vekta får vise.

hanne42 12-01-11 12:53

De siste par dagene har jeg spist:

frokost: som vanlig 2 egg
lunsj: en dag biff med gronne aspargesbonner og en dag kokt oksekjott med litt kal og blomkal med smor
middag: en dag svinekjott og brokkoli med karrisaus (8,5 kh) og en dag kyllingvinger
snacks: mandler, peanotter og en kopp cappucino fra pulver (9 kh)

Litt lite gronnsaker sa langt denne uka, far prove a ta det igjen:o

Vekta star stille siden mandag morgen. Kroppen lurer nok pa hva som foregar...

hanne

hanne42 13-01-11 08:57

I gar spiste jeg
Frokost: 2 egg som vanlig
Mellommal: en enkel latte uten sukker
Lunsj: eggerore og spekemat, mandler
Middag: svine- og oksekjott med brokkoli og karrisaus

Snikveiing halvveis i denne uka viser 300 gram ned:p

Hanne

Bellabo 14-01-11 14:29

Hei.. hiver meg med her jeg også :D
Startet dette nye året med Fedon..

Har tatt av 10 kilo på ketolyse for ett par år sia, levd ala lavkarbo siden da, så jeg har klart å holde vekta. med nå skal de 15 siste også av og da må jeg ha et litt strengere lavkarbo-regime for å få til det.

Kjekt hvis vi er flere som motiverer hverandre og gir hverandre gode råd :D

nellie 14-01-11 14:45

Dere trenger hverken henge dere opp i kalorier eller karbohydrater, så lenge dere følger retningslinjene. Balanser måltidene. Hold dere til ett C-måltid om dagen. Spis når dere er sultne. Stopp når dere er mette.

echs 16-01-11 04:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 998736)
Hvorfor brødskive? Stekt egg kan utmerket godt spises alene, evt med litt salat, skinke eller bacon til.

Var såpass sur og lei etter middagskatastrofen at eg spiste det gubben satte fram....og gubben spiser brød til alle måltider! Spiser fint egg uten brød til vanlig og når eg spiser aleine ;)

Middag blir nok vår største utfordring!
Ingen problem å spise lavkarbo når eg er aleine....vanskeligere når eg skal spise sammen med en mann som overhode ikkje har tru på det eg prøver på...:(

mama67 16-01-11 11:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av echs (Innlegg 1003025)
Var såpass sur og lei etter middagskatastrofen at eg spiste det gubben satte fram....og gubben spiser brød til alle måltider! Spiser fint egg uten brød til vanlig og når eg spiser aleine ;)

Middag blir nok vår største utfordring!
Ingen problem å spise lavkarbo når eg er aleine....vanskeligere når eg skal spise sammen med en mann som overhode ikkje har tru på det eg prøver på...:(

Det jeg skal si nå, gjør jeg ikke for å være ekkel med deg, men for å få deg til å tenke litt annerledes...
Jeg syns det du skriver her, er unnskyldninger. Det er ikke din samboers ansvar at du skal følge opplegget du har satt deg fore. Selvfølgelig er det godt med støtte, men likevel er det opp til deg å finne ut hvordan du kan leve lavkarbo, selv om samboer ikke har troen på det.

I stedet for å skylde på at du spiste brød fordi du ble sur og lei, bak lavkarbobrød eller kjøp Fedonbrød som du kan spise når samboer spiser brød.
Om en hele tiden skal skylde på ytre omstendigheter, kommer man ikke til å lykkes med en kostomlegging.
Og jeg skriver dette i beste mening, ikke for å være slem, men for å få deg til å se løsninger i stedet for problemer.

kveita 16-01-11 15:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1001738)
Dere trenger hverken henge dere opp i kalorier eller karbohydrater, så lenge dere følger retningslinjene. Balanser måltidene. Hold dere til ett C-måltid om dagen. Spis når dere er sultne. Stopp når dere er mette.

ENIG!! så enkelt og muligens så vanskelig ;)
jeg syns mange spiser lite, og de har ikke balanserte måltider. Men klart går de ned så, men tenkte bare ifht fedins filosofi.

Noen mandler feks er ikke fullverdig, du skal spise fett (mandler) og proteiner sammen. En yoghurt (uten sukker) og noen mandler er bedre sånn sett. ta litt frukt til ( 1/2 eple, eller noen druer ) så er du mett en stund - et bra mellom måltid :)

En kan jo bli forvirra av all info som er her, og det virker som mange tenker mer ketolyse, - og ikke fedon :)

Jobber selv med å holde fokus, og huske at en kan ikke spise mye fett når en spiser mer karb feks.

Lykke til alle, og håper på fin vektnedgang og bra helse!! DET er noe jeg merker, kroppen har det så bra!

kveita 16-01-11 15:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mama67 (Innlegg 1003152)
Det jeg skal si nå, gjør jeg ikke for å være ekkel med deg, men for å få deg til å tenke litt annerledes...
Jeg syns det du skriver her, er unnskyldninger. Det er ikke din samboers ansvar at du skal følge opplegget du har satt deg fore. Selvfølgelig er det godt med støtte, men likevel er det opp til deg å finne ut hvordan du kan leve lavkarbo, selv om samboer ikke har troen på det.

I stedet for å skylde på at du spiste brød fordi du ble sur og lei, bak lavkarbobrød eller kjøp Fedonbrød som du kan spise når samboer spiser brød.
Om en hele tiden skal skylde på ytre omstendigheter, kommer man ikke til å lykkes med en kostomlegging.
Og jeg skriver dette i beste mening, ikke for å være slem, men for å få deg til å se løsninger i stedet for problemer.

Viktig det som blir påpekt her ja, for alle :)

En må ha fokus på hva som er bra for en selv og ikke la seg "rive med" - men gud det er ikke lett!!! Er lett når en styrer alt selv, og både handler og lager mat.
jeg lager potet og slikt til jenta mi, men spiser ikke selv, ikke vanskelig. Men må i det lengste unngå slikt som pizza, da har jeg store problemer med å holde meg...
Men tenk ikke så vanskelig når det gjelder middager! Lag vanlig mat med bare mere salat, broccoli/blomkål grateng, kokte/stekte grønnsaker til. Uvant til å begynne med kanskje men blir fort en vane.

LYkke til:)
Anbefaler til alle å lese "endelig slank" av anne m lystad!! Enkelt og oversiktlig, og hun er som de fleste av oss og lager vanlig mat med fedon vri - min inspirasjon!!

alexsandra 16-01-11 15:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kveita (Innlegg 1003323)
Viktig det som blir påpekt her ja, for alle :)

En må ha fokus på hva som er bra for en selv og ikke la seg "rive med" - men gud det er ikke lett!!! Er lett når en styrer alt selv, og både handler og lager mat.
jeg lager potet og slikt til jenta mi, men spiser ikke selv, ikke vanskelig. Men må i det lengste unngå slikt som pizza, da har jeg store problemer med å holde meg...
Men tenk ikke så vanskelig når det gjelder middager! Lag vanlig mat med bare mere salat, broccoli/blomkål grateng, kokte/stekte grønnsaker til. Uvant til å begynne med kanskje men blir fort en vane.

LYkke til:)
Anbefaler til alle å lese "endelig slank" av anne m lystad!! Enkelt og oversiktlig, og hun er som de fleste av oss og lager vanlig mat med fedon vri - min inspirasjon!!

hva med og lage pizza bunn selv og hive på det du kan spise hvis det går ann på den type mat du kan spise;)

mama67 16-01-11 18:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av alexsandra (Innlegg 1003333)
hva med og lage pizza bunn selv og hive på det du kan spise hvis det går ann på den type mat du kan spise;)

Det har jeg gjort nå nettopp! Laget vanlig pizza til resten av familien, og lavkarbobunn til meg selv. Bruker samme fyll til alt sammen. Enkelt og greit. Lindberg er jo ikke en diett, men en kostholdsfilosofi. Da må man velge, enten å følge denne, eller spise som man gjorde før. Skal man følge denne kosten, må man finne alternativer når resten av husstanden spiser f.eks pizza.

echs 17-01-11 06:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mama67 (Innlegg 1003152)

Meinte ikkje å sutre :)
Veit at eg er nødt å tenke løsningsorientert her, og det skal eg....er berre litt treg på det som eg ser på som dei største utfordringene...
Tenker at det kanskje er bedre at eg bruker litt tid på omlegginga og finner gode løsninger som kan fungere enn at eg forandrer alt på en gang, og så blir det så mykje nytt at eg gir opp.
Her på forumet er hvertfall masse gode løsninger!

Greit med et spark, takk :) :)

hanne42 17-01-11 08:29

Veiedag!:)

Da er uke 2 ferdig, og 4 kilo er borte. Merker det veldig godt! Har gatt inn 5 cm i livet ogsa og det merkes skikkelig.

Uke 1: -2,6 kg (3 cm i livet)
Uke 2: -1,4 kg (2 cm i livet)

Lykke til med veiingen alle dere andre! Og ha en god uke.

Hanne

Zunlight 17-01-11 22:53

Selv om vi er over halveis ut i Januar, hiver jeg meg med:-) Starter i morgen på mitt nye liv, som forhåpentligvis vil gjøre meg både mer opplagt og slankere:)

echs 18-01-11 11:27

Veid meg i dag, skulle egentlig i går, men da gjekk dagen så fort :P

Ned 1,2 kg :D

Frokost i dag blir cottage cheese med hakka mandler og bær :)

lille74 18-01-11 16:50

hei hei.
lurer meg inn her om jeg får lov jeg.............begynner i morgen. kroppen har ikke godt av mer høykarbo.....

mama67 18-01-11 19:39

Velkommen lille74 :)
Alltid koselig med flere her, vettu! Lykke til :)

hanne42 19-01-11 08:55

En liten mellomveiing i dag etter et par dager med litt mye kaffe (med melk, fysjameg:() og hjemmelaget indisk mat med saus fra glass... og ned 500 gram fra mandag, gitt:o. Det var en hyggelig overraskelse!

Hanne

Elanessë 20-01-11 22:01

Jeg startet nå på tirsdagen og har en plan om å følge Fedon

supersol 24-01-11 08:43

Hei. Litt stille på tråden her, regner med at det er forbigående?
Har vært på Ketolysediett siden november, avbrutt i julen. Men skjønner at det er for lite karbo for meg, får fryktelig mye kramper til tross for mineral- og vitamintilskudd i anbefalte doser. Så snart jeg begynte å spise mer karbo bedret det seg dramatisk. Var bestemt på å gå over til Fedon etter en tid uansett, men ville gjerne gått ned mer først. Synes overgangen er litt vanskelig. Føler at jeg spiser for mye karbo og for mye fett uansett hva jeg spiser. Så nå blir det en uke med rgistrering av all mat sånn at jeg kan få reelle tall, ikke bare synsing.
Håper det fortsetter med liv i tråden, virker ikke som at det er veldig mange på Fedon i forhold til andre lavkarbo-retninger her.

Elanessë 24-01-11 10:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av supersol (Innlegg 1009730)
Hei. Litt stille på tråden her, regner med at det er forbigående?

Ja håper det :ja:

Jeg er ferdig med en uke på lavkarbo nå, men er ikke helt sikker på om det er super Fedonaktig. Men det er dithen jeg ønsker å komme iallefall. Jeg har spist Fedon før, men det er faktisk 6 år siden nå :eek: Og i mellomtiden (2 år siden) var det ketolyse, så det er egentlig det som er mest ferskt i mitt hode. Så blir litt prøving og feiling på meg her. Men ble et godt restultat på min første uke, så er bare å fortsette :D

hanne42 24-01-11 11:29

3. uke ferdig, men denne uka ble veldig rotete, mye stress og til og med utskeielser i helga:mad:. Og det synes selvfolgelig pa vekta. Deilig at det er mandag og jeg er motivert for a fortsette pa den smale stien... :o

Uke 1: -2,6 kg (-3 cm i livet)
Uke 2: -1,4 kg (-2 cm i livet)
Uke 3: +300 gram (-1 cm i livet)

Hanne

kveita 26-01-11 22:20

ja her går det stort sett bra, men vanskelig å holde fokus hele tia. Spesielt når en ikke kan være hjemme og styre alt sjøl.. jeg har gått ned 1 kg totalt, og tenker det er bra nok. Var på besøk i helga, vi drakk vin og spiste pizza, IKKE fedon men artig og veldig koselig hadde vi det! Trengte det, og det hindrer nok nedgang denne uken, men står på og vil nok gå litt ned og og litt opp.. bare jeg totalt går mest ned så er det bra!
Det er den største utfordringen det sosiale syns jeg.. og er jeg på besøk og sulten kommer er det vanskelig å si nei til ost og kjeks, eller en skive nybakt brød.. :(
men, men formen er bra og det merkes med "fedon mat", så en får tenke positivt. Jeg tenker det skal være en livsstil, så da får det ta tid å gå ned :)

Tinkiwinki 26-01-11 22:27

Vet ikke om det er så mange inne her nå, men lurer på hvor mange karbohydrater dere ligger på, når dere går på fedon Lindberg?? kan man virkelig ha 50 karber om dagen og likevell gå ned ivekt??

håper, og venter på svar :)

mama67 27-01-11 00:22

På Fedon fokuserer man ikke på karber, men på GI. Men om man følger Fedon sitt opplegg, holder man seg naturlig lav på karber uansett. Mat som er lav på GI er også forholdsvis lav på karber.

Og du kan ligge på mer en 50 g karber om dagen og likevel gå ned i vekt. Alt under 100-150 g regnes som lavkarbo.

Slegg 28-01-11 15:39

Her er trådstarteren - trådstarteren som skjemmes...

På grunn av mangel på kjøkken startet jeg med Fedon først i går, men jeg har vært inne på forumet hver dag og fulgt med. Mange ivrige som skriver om sine velstartede forsetter - jeg har ivret etter å komme i gang:)

Nå er jeg ferdig med nytt kjøkken og har handlet inn proteiner, fett og noe med lav GI:) Noen nye bøker har jeg også pløyd gjennom på sengekanten. NÅ ER JEG KLAR!

Har merket meg at Fedon-forumet er noe roligere enn den populære ketolyse-dietten. Ikke noe galt i det, da ketolyse er en meget bra diett som mange har/har hatt glede av. Meg selv inkludert. Poenget mitt er at jeg håper vi Fedonister og GI-tilhengerne er flinke til å skrive og derigjennom motivere hverandre til å stå på!:)

Nå må jeg skrive litt hva jeg har spist i dag og, men det blir på en annen tråd:)

kveita 28-01-11 21:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av alexsandra (Innlegg 1003333)

Hva lager du den pizza bunnen av? er sikkert masse oppskrifter her men..
noen er med mye egg og det klarer jeg ikke. Syns ofte at jeg spiser mye pizza , er noe med den, den trigger sulten og suget og jeg stopper ikke før det er tomt. og har gjerne løst på dessert etterpå :( men er jo høykarbo pizza.
er ofte pizza som får meg til å "ramle utpå " igjen!! huff, høres ut som en narkoman.. hehe, er kanskje det, karboman ;)

kveita 28-01-11 21:55

ja, er mye liv på ketolyse tråder . Men jeg klarer ikke leve slik, hverken som kur eller noe annet. Fedon er så bra, da får en litt av det jeg liker best : kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, nøtter og melkeprodukter :)
men er lett å soise for mye på fedon og, men jeg merker så godt på form og energi og føler meg så lett og ren i kroppen :)

Må skjerpe meg selv på karbene, for jeg vil jo gå ned, og leve med dette. fokus, fokus..
men tenker at det må en ha uansett endringer, og jeg skaper mitt liv og min helse- så det er bare å stå på. gevinsten er stor i form av et bedre liv .

mama67 28-01-11 22:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kveita (Innlegg 1014172)
Hva lager du den pizza bunnen av? er sikkert masse oppskrifter her men..
noen er med mye egg og det klarer jeg ikke. Syns ofte at jeg spiser mye pizza , er noe med den, den trigger sulten og suget og jeg stopper ikke før det er tomt. og har gjerne løst på dessert etterpå :( men er jo høykarbo pizza.
er ofte pizza som får meg til å "ramle utpå " igjen!! huff, høres ut som en narkoman.. hehe, er kanskje det, karboman ;)

Denne http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27866 er god, syns jeg. Blir faktisk sprø bunn, om du følger oppskriften til punkt og prikke :) Den har egg i seg, men jeg syns ikke det smaker egg i det hele tatt.

kveita 29-01-11 10:55

Hallo alle sammen og go helg!!
Er nu bare så fornøyd i dag. :)
Jeg har veiedag på lørdager (lettere å ha litt kontroll på helga syns jeg...) og jeg har gått ned 2 kg på 2 uker!!

Hurra, hurra! Jeg er flink og nu er det bare resten igjen :)
og jeg har ikke vært sulten i det hele tatt, elsker maten og er i bra form: ikke noe er bedre vell ?? ;)

mama67 29-01-11 14:52

Så bra, Kveita! Gratulerer med flott nedgang :)
Det er flott når en merker at kroppen trives med maten den får, og når en går ned i vekt attpå til, er det bare velstand :)

kveita 02-02-11 14:10

Hallo, hallo, hvor er alle sammen!!?? :confused:
ER alle lindbergere hoppet av? Syns det er så trivelig med litt liv her...

Jeg står nu på, jeg vet denne livstilen passer meg perfekt!

Det går bram spioser nok litt ere karber i form av korn enn Fedon anbefaler, men da er det litt rugbrød eller fedon musli, og jeg har nu gått ned.
Er så godt med brød til the koppen på kvelden :o
Jeg prøver å planlegge slik at jeg ikke spiser brød mer enn en gang, men av og til blir det mere,

Jeg har veiedag på lørdager, alltid spent :rolleyes:

Lykke til alle, og lag gjerne litt liv i tråden!! :)

nellie 02-02-11 14:24

Jeg er her!! Men har ikke så mye liv å tilby:p

echs 02-02-11 14:53

Er her eg også innimellom, men hadde ikkje så mykje å lage liv om :P

I dag har eg baka :D
Fekk boka "frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" i posten mandag, så no har eg shoppa og klar for å bake både knekkebrød og mokkabrownies som eg kan ha i frysen til svakere dager :p

I dag baka eg ost og nøtte (hm, husker ikkje navnet på dei, men ligner på muffinser hvertfall :p ), dei står og kjøler seg på disken, og tenker å ta med hvertfall 1 på jobb i kveld :) :)

Resten får eg bake seinere, for no har eg ikkje tid til meir. Til middag i dag blir det eggerøre og røkelaks, nam nam!

Turde meg på å kjøpe cocosa i går (brukte masse penger på helsekosten!)
...cocosa smaker så godt at eg kan ete det rett fra glasset....men spørs om eg ikkje vil bli litt kvalm etterkvart :P Hadde hvertfall cocosa i frokostpannekaka mi i dag, og det smakte kjempegodt (hadde kokosmasse i også) med kesam og bær oppå.

Har ikkje gått ned noko særlig enda, har slitt litt med å være konsekvent, men no føler eg at eg er i gang :D

kveita 02-02-11 14:54

så bra :) hvordan går det da ? artig og dele erfaringer :)

kveita 02-02-11 14:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av echs (Innlegg 1018453)
Er her eg også innimellom, men hadde ikkje så mykje å lage liv om :P

I dag har eg baka :D
Fekk boka "frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" i posten mandag, så no har eg shoppa og klar for å bake både knekkebrød og mokkabrownies som eg kan ha i frysen til svakere dager :p

I dag baka eg ost og nøtte (hm, husker ikkje navnet på dei, men ligner på muffinser hvertfall :p ), dei står og kjøler seg på disken, og tenker å ta med hvertfall 1 på jobb i kveld :) :)

Resten får eg bake seinere, for no har eg ikkje tid til meir. Til middag i dag blir det eggerøre og røkelaks, nam nam!

Turde meg på å kjøpe cocosa i går (brukte masse penger på helsekosten!)
...cocosa smaker så godt at eg kan ete det rett fra glasset....men spørs om eg ikkje vil bli litt kvalm etterkvart :P Hadde hvertfall cocosa i frokostpannekaka mi i dag, og det smakte kjempegodt (hadde kokosmasse i også) med kesam og bær oppå.

Har ikkje gått ned noko særlig enda, har slitt litt med å være konsekvent, men no føler eg at eg er i gang :D

Jeg bakte knekkebrød jeg og, deilige, tynne og sprøe :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.