![]() |
Sv: Intelloreksi
Sitat:
Det var uansett ikke meningen å angripe deg, jeg endte vel med å lufte en del samlet frustrasjon over akkurat denne typen skjema-leger istedet. Beklager! |
157 cm skrev: Dermed har jeg også liten tro på et spørreskjema som skal prøve å avgjøre om man har et sunt og bevisst kosthold eller om det er en kontroll-lidelse. Lar jeg matens "riktighet" veie tyngre enn matgleden? Gjør ikke alle det når de gjør som leger og eksperter og ukeblader oppfordrer til, og lar være med å fylle handlekurven med sjokoladeplater, da? :p[/quote]
He he:) Men det er nok snakk om gleden over maten idet man spise den. På supersize vs superskinny var det for litt siden om ei dame som ikke følte noe glede over mat og valgte mat utelukkende helsebevisst. Hun var overbevist om at hun ville komme til å leve lenge slik. |
Sitat:
Jeg ble faktisk positivt overrasket. For når han var min fastlege så var det mye skjematikk og automatikk, og noe jeg tror er retningslinjer for fastleger. Samt dårlig tid. Nå var han mye villigere til å se meg som PERSON, lytte til meg, og ta seg TID til å undersøke meg på en ordentlig måte. Det var ingen sånn "diagnoseliste" han leste sjekkpunkter av uten å se på meg etc. Totalt verdt 450 kroner, og en ny time i januar pga han ville følge meg opp! Det får meg til å tro at fastleger har ett "regelverk" for behandling og diagnostisering å forholde seg til! Uten å ta pasienten i betraktning! I tillegg fikk jeg inntrykk av at han var svært misfornøyd med behandlingen jeg hadde fått hos fastlegen min, en lege han selv har ansatt:p |
@Cherry og 157cm
Nemlig! Jeg blir direkte provosert av at man skal klappe for noen bare på grunn av dr. med. foran navnet og si takk og amen til alt. Jeg kjenner noen leger fra før de begynte på studiet og kan ikke tenke meg å la meg behandle av disse. Fastlegeordningen er ikke fantastisk, og raske diagnoser (og sure damer på kontoret?) er løsningen på at det går rundt inne rammene. Som om rammene har noen egenverdi i forhold til en persons helse. Jeg tror at hovedgrunnen til at det ofte går bra er at menneskekroppen tross alt er robust og kryper seg avgårde, for det er ikke så mange alternativer. Legen oppdager ikke skjulte symptomer og er genier inne på kontorene sine, men folk føler seg dårlig og oppsøker en lege og viser frem det de mener feiler dem. Og så kan legen si hva det heter på latin/gresk/engelsk og skrive resept eller henvise til spesialist. Så det er forbausende hvor ofte man hører om leger som tydelig ikke hører etter, ikke ser etter og ikke bryr seg. Det skal liksom være det de pugger for i åresvis... |
Sitat:
|
Man skal ha en spiseforstyrrelse til alle, skjønner jeg. Dersom man ikke gjør noe farlig (og det gjør man ikke så lenge man lever SUNT, ikke over-underspiser, kaster opp eller likn) eller dersom det går ut over livskvaliteten så skjønner jeg ikke poenget med å kaste en diagnose etter alle som kan krype og gå.
Hva med A4reksi? Ingen tydelig kostholdsfilosofi, men en sykelig fraværenhet av noen sykelige tilbøyeligheter? |
@moreheavygravy
Nå tror jeg du er inne på noe... De burde tvinges til å gå med et symbol av noe slag! Hva nå det skulle være... En psykiatersønnkamerat har sagt at du er ikke normal hvis du ikke har en nevrose av noe slag. Så da tar jeg gjerne mat-fokus, når det holder kjæresten min på beina. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21. |