![]() |
Sv: Kaloritelling?
Sitat:
|
Sitat:
Det er ikke noe spesielt vits i å overbevise meg om at lavkarbo er bra, for jeg er allerede en lavkarboentusiast, men dog er det vanskelig for meg å rokke ved det jeg tidligere har sett på som elementær kunnskap ang. kalorier. Jeg er selvsagt villig til å endre synspunkt så lenge jeg er overbevist, det er jeg ikke foreløpig - men jeg skal ta ditt råd og undersøke mer om det. Linken som ble postet er jeg litt skeptisk til, for meg ser det ut som at det er en del broscience innimellom det som var bra i den blogposten. |
Sitat:
|
Greia er, og dette ER faktisk helt urokkelig, at det MÅ ett energiunderskudd til for å gå ned i vekt. Jeg vet det slår mange av dere rett i magen, men sånn er det. MEN, det betyr ikke at man må spise 1500 kalorier og trene som besatt. For som det allerede er kommet fram har sammensetningen av næringsstoffene mye å si.
På en lavkarbodiett kan man gjerne spise litt mer kalorier enn hva man strengt tatt "trenger" dersom man regner ett basalt forbrenningsmål, men kaloriene må komme i form av fett, fordi man starter den fettforbrenningsmodusen i kroppen. Og denne modusen er svært energikrevende slik at kroppen bruker energi på å omsette energi, og derfor kan man spise mer kalorier på en lavkarbodiett. Men det skapes fortsatt ett energiunderskudd pga dette. Hvor mange kalorier man kan spise virker til å være svært individuelt. Forskning viser at mus som spiser fettrik kost kan spise opptil 7 ganger mer kalorier enn på en høykarbo, mager diett for å gå ned i vekt. Det vil ikke si det samme som at ALLE kan spise 7 ganger mer enn de trenger i kalorier og fortsatt gå ned i vekt, fordi kroppene våre er svært så individuelle, og det kommer an på hvor godt man responderer på fett og karbohydrater, og hvordan kroppen tåler det. |
Sitat:
Føler meg heller aldri slapp eller sulten, selv på langt mindre enn det du spiser, men faktum er at det uansett ikke er bra, da kroppen bruker litt mer energi på seg selv hver dag. Mulig du går på en smell, mulig ikke. Sette penga mine på mest sannsynlig, sammen med håravfall og at du mister muskelmasse, siden kroppen må hente energi fra en plass, og når den ikke får det fra lagra fett så tar den det av musklene. |
Sitat:
Hvis du finner ut at 1000 kalorier er mer enn 500 kalorier under det daglige forbruket ditt, er det nok lurt til å spise hvertfall litt mer hver dag, for ja, du vil mest sannsynlig gå på en smell etter hvert. Hvis kroppen tror at den sulter, vil kroppen også holde på så mye energi som mulig, fordi den tror du er i en krisesituasjon. Dette vil spesielt bli et problem hvis du går på denne dietten i flere uker og deretter når du har nådd målet ditt begynner å spise normalt igjen vil du legge fort på deg. (Tenk 90-tallets jojoslanking). |
Karbolageret i kroppen er ikke stort. Om man passer på at det aldri er fullt vil ikke karbene man spiser lagres som fett heller, men bare lagres i muskler og lever. Og har man vært uheldig å inntatt en del karber en dag og tror en har karber lagret allerede i tillegg kan man forte seg å utøve fysisk trening så lageret i musklene tappes slik at det er plass til karbene i det rette lageret.
|
Sitat:
|
Sitat:
Kaloriforbruk hvis du er lett aktiv (lett mosjon eller trening 1-3 dager i uken) er 2130.84 kcal Anbefalt antall kalorier fra karbohydrater er 852.34 Anbefalt antall kalorier fra proteiner er 639.25 Anbefalt antall kalorier fra fett er 639.25 Dette fikk jeg når jeg brukte kalorikalkulator. Hvor mange kalorier burde jeg holde meg til om dagen da? jeg vet jo faren med jojoslanking. men føler det at jeg kommer til å bli så fornøyd med den vekten jeg vil oppnå, at jeg tror ikke jeg vil legge på meg så mye. kommer såfall å følge nøye med. jeg liker lavkarbo maten svært mye, så jeg tror jeg skal klare å holde meg til den livstilen. men kanskje øke antall karbohydrater om dagen. spiser veldig lite nå såfall. |
Sitat:
På treningsdager spiser du litt mer :) 200 kalorier ekstra for eksempel. |
Sitat:
Edit: Ingen av de jeg var inne på tar hensyn til muskelmasse.... og muskelmasse øker forbrenning. Så jeg tror jeg tar de funnene litt med en klype salt.... men det er i det minste et utgangspunkt. Poenget er jo at det er nesten umulig å beregne nøyaktig kaloriforbrenning. Man kan gjøre anslag og få en pekepinn, ja, men så forbrenner du også mer på et ketogent kosthold enn du gjør ellers. Ser Chunky sier 300 ekstra kalorier "gratis", og det kan godt være at dette stemmer. Chunky pleier å ha god oversikt. I så fall har du over 1800 kalorier som du forbrenner ved å sitte på rompa hver dag. Tror jeg må sjekke hva disse kalkulatorene legger som grunnlag for utregningene sine, for jeg kjenner jeg er litt skeptisk egentlig. Edit: Ingen av de jeg sjekka tar noen som helst hensyn til kroppssammensetning og muskelmasse, og økt muskelmasse betyr økt forbrenning. Så jeg tar disse kalkulatorene litt med en klype salt, men det er kanskje et greit utgangspunkt så man ikke er helt blank. |
Sitat:
http://forum.bodybuilding.com/showth...hp?t=121703981 ^Se bort i fra den siste delen som handler om makrokosthold - det er den første delen som er interessant. I denne tråden er det noen litt mer avanserte formler man kan bruke, som også tar hensyn til LBM (lean body mass = kroppsvekt - hvor mye av kroppsvekten din som kommer fra fett) Det er dog svært vanskelig å få målt fett% sin nøyaktig. En vanlig badevekt som påstår å måle fett% er for eksempel svært unøyaktig. Men igjen, det er bedre å bruke det som en generell pekepinn. |
Sitat:
Eller som linken her sier.. Ser Cherry har vært inne der allerede. :p |
Sitat:
Vanskelig å måle fettprosent? Jo, jeg vil tro det. Om trent like vanskelig som å kunne gi et helt pålitelig tall for kaloriforbrenning. Tror man kommer ganske nærme sannheten på de mer avanserte vektene man har på enkelte treningssentre kanskje. |
[quote=Fjasnissen;984500]Denne kalkulatoren vil jo at du skal spise over 200 gram karbo, 160 g proteiner og 71 g fett. (hvis jeg husker riktig og det er 4, 4, 9 som er kalori pr. gram av de tre da). Men jeg antar at du ikke hadde tenkt til å ta rådene fra denne bokstavelig ;)
Hadde så absolutt ikke tenkt til å ta de rådene bokstavelig. Jeg spiser minimalt med karbohydrater. Men prøver bare finne ut hvor mye kalorier jeg burde likke på om dagen sånn ca. tusen takk for alle råd jeg har fått |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Hva gjør du nå da for å kvitte deg med deg igjen? |
Jeg syns denne tråden beveger seg ganske langt bort fra lavkarbo-prisnippene nå. Anbefaler å lese litt LAVKARBO-bøker for de som bekymrer seg over kaloriene. Lest de sier du? Les de en gang til. SKader aldri å repetere kunnskap!
|
Sitat:
|
Ved starten av dietten, bør da ha ekstra mye fett, mindre protein og <15 karber. I tillegg anbefaler jeg at du holder deg til "vanlig" energi beregning ala Grethe Roede, Somebody etc. på ca 1500 -1900 kcal. Kommer ann på overvekt i utgangspunktet. Dere vil se at etter 14 dager med dette, har dere HELT mistet appetitten. Og DET er qluet.
Etter 14 dager, kan man sakte øke karber med <5 om dagen, så sant man holder seg i ketose. Blir du fysen - kutt straks på karbene. |
Sitat:
:confused::confused::confused: Er qluet å miste apetitten??? :rolleyes: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Når kroppen ikke får nok næring så tærer den på muskelmassen, og det er cluet du overser her. Om hun trener vil det opprettholde litt muskelmasse, men det krever også mer energi inn for å gå ned i vekt. Det krever også mer energi å opprettholde vekta dersom man ønsker å stabilisere den. Du med dine 50 kg er ikke representativ i en sådann sammenheng skjønner du. Personlig skjønner jeg at det er jævlig fristende å ligge lavest mulig på kaloriene, fordi jeg gjør det selv til tider, selv om jeg vet det er dumt. Det er noe med hodet som ikke greier det når vekta står stille. Men istede for å kutte til margebeinet og gjøre sånn at man ikke har mer å kutte på når det stopper opp, så kutt heller bittelitt, og hold kroppen i funksjon. |
Sitat:
BBC-dokumentar som omhandler lavkarbo-dietter, og især Atkinsdietten: (del 2) Start ca 5 minutt ut i videoen, der er forsøket med lavkcal kontra atkins omtalt første gang - fortsetter i neste video. (del 3) Denne - del 3 - forklarer dette med energiomsetning. Atkins teori er at karbo omdannes lett til energi, mens omgjøring av fett og protein til energi er en mye mer omfattende prosess. I tillegg forklares det her at ketoner er kcalorier - som man da urinerer ut :) Dette KAN forklare hvorfor man kan spise mer kcalorier på lavkarbo-kosthold og fremdeles gå ned. "Dessverre" - hehe - viser en større studie i England - hvor 240 personer delt på 4 forskjellige dietter, 3 lavkcal og Atkins, viser at alle hadde bra nedgang i vekt. Det ble skrevet dagbøker - og det viste seg at de som spiste Atkins - SELV om de kunne spise så mye de ville - spiste de omtrent like mye kcalorier som de på lavkcal. Konklusjonen er da at det er apetitten som avgjør hvor mye de på atkins spiser - så hva er det som reduserer apetitten - når man ikke teller kcal? I en senere større undersøkelse (del 5) - vises det at det er PROTEINET som stopper apetitten - ikke fettet i seg selv. Spiser man mye protein - reduseres kcalori-inntaket av seg selv. (Flere studier bekreftet dette) Så - Ada-Emilie - jeg trekker tilbake det jeg sa om at fett trenger mer energi for å forbrennes, fordi jeg pt ikke har noe som dokumenterer dette. Detaljert beskrivelse av forbrenning av fett og karbo står omtalt i Bedre uten brød av Lutz, men den regner jeg med du har lest :) (kommer tilbake til temaet hvis jeg finner utav hvor jeg leste dette en gang i tiden...) Så tenker jeg... at jeg er jo ikke sulten, MEN kan allikevel spise MYE mer mat enn jeg kanskje egentlig trenger. Tidligere har jeg kommentert et eller annet sted at jeg talte protein-inntaket mitt over et par dager - og det ligger 20-30 % under "1-1.5gram pr kg kroppsvekt" tallet som er omtalt en del på forumet. I tillegg har jeg stått stille en lengre periode - og spist mer... Så - om jeg - og andre som ikke går ned - øker på med protein ganske kraftig - uten å nødvendigvis redusere fettinntaket, så kanskje vi mer naturlig vil spise mindre kcalorier - hvis den store undersøkelsen som er omtalt i siste del av denne BBC-dokumenteren (som varte 1 år) har rett i det den konkluderer med ;) Anbefaler alle med lavkarbo-interesse å se ALLE de 5 videoene siden de omhandler forholdsvis nye studier. |
Nerthus: bra innlegg :)
Jeg kommer til å se videoene etter hvert men har ikke tid akkurat nå. Det du har sagt konkluderer vel det som har blitt snakket om tidligere, at man kan spise en viss andel mer kalorier på lavkarbo da basalforbruket av kalorier blir forhøyet. Ellers kan de fleste også spise til man er mett da metthetsfølelsen øker ved å spise mye proteiner og mindre karbo. Utsagn som at "man kan spise så mye man vil" og at "kalorier inn vs kalorier ut er et eventyr" Er jeg fremdeles ikke helt overbevist om. Man må fremdeles ha en viss kontroll på kaloriene, fordi at hvis man ønsker å gå ned trenger man fremdeles å ha et kaloriunderskudd - men på lavkarbodiett trenger man ikke stresse med å telle alskens kalorier, man bruker heller dietten som en slags kontroll i seg selv. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|