Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Barns kosthold (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Den aller første barnematen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38467)

Cyan 27-12-10 23:48

Sv: Den aller første barnematen

Her har det jo også gått veldig sakte med innføringen. Vi er fortsatt ikke oppe i et helt måltid om dagen, og det på tross av at han viser stor interresse for mat. Jeg har funnet ut at konsistensen er alfa-omega. Den må være helt finmost. Ved minste antydning til små biter eller korn brekker han seg. Jeg kjøpte risgrøten til Holle og har startet å gi ham den en gang om dagen blandet med most frukt. Jeg lager en kvart porsjon av det som står på pakken, og han spiser ikke hele det engang. Så jeg innser at dette kommer til å ta tid. Jeg bare lurer på hvordan det skal gå når jeg skal tilbake i full jobb om drøye 2 måneder og blir borte 10 timer per dag :o

Vibeke-67 28-12-10 01:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 989020)
Her har det jo også gått veldig sakte med innføringen. Vi er fortsatt ikke oppe i et helt måltid om dagen, og det på tross av at han viser stor interresse for mat. Jeg har funnet ut at konsistensen er alfa-omega. Den må være helt finmost. Ved minste antydning til små biter eller korn brekker han seg. Jeg kjøpte risgrøten til Holle og har startet å gi ham den en gang om dagen blandet med most frukt. Jeg lager en kvart porsjon av det som står på pakken, og han spiser ikke hele det engang. Så jeg innser at dette kommer til å ta tid. Jeg bare lurer på hvordan det skal gå når jeg skal tilbake i full jobb om drøye 2 måneder og blir borte 10 timer per dag :o

Tips: ikke ta sorgene på forskudd! Om han ikke klarer å spise så mye da, så kan mannen gi han MME på flaske.
Men de aller fleste barna klarer å spise ganske greit når de er 7-8 måneder.
At han brekker seg skal du ikke ta så tungt. Barn har en mye sterkere brekkerefleks, det høres ubehagelig ut, men det er helt normalt.

Cyan 28-12-10 17:23

Sitat:

Om han ikke klarer å spise så mye da, så kan mannen gi han MME på flaske
Det var i grunn ikke han jeg tenkte på. Han får alltids i seg det han trenger. Tenkte mer på meg selv og melkespreng ;)

Vibeke-67 28-12-10 18:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 989219)
Det var i grunn ikke han jeg tenkte på. Han får alltids i seg det han trenger. Tenkte mer på meg selv og melkespreng ;)

Aha - ja har hørt festelige historier om pumping på jobbwc:)
og en gang jeg hadde undervisning hadde jeg glemt ammeinnlegg... HELDIGVIS var det fra 8-10 om morgenen og ingen lekkasjer:cool:

TrillTrall 28-12-10 20:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 989219)

Har man ikke rett på ammefri med lønn lenger? For 10 år siden fikk jeg det i alle fall, inntil 2 timer pr. dag, men arbeidsgiver kunne forlange legeattest på at jeg fremdeles ammet da og det fikk jeg. :)

Cyan 28-12-10 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 989345)
Har man ikke rett på ammefri med lønn lenger? For 10 år siden fikk jeg det i alle fall, inntil 2 timer pr. dag, men arbeidsgiver kunne forlange legeattest på at jeg fremdeles ammet da og det fikk jeg. :)

Offentlige ansatte har det, men tror bare det er en time.

TrillTrall 28-12-10 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 989357)
Offentlige ansatte har det, men tror bare det er en time.

Jeg var offentlig ansatt da også. :) Fylkeskommunalt.

Vibeke-67 28-12-10 22:06

Det er to timer i staten og en time for andre: http://www.ammehjelpen.no/nyhet/142/Rett-til-ammefri

Men du har jo litt reise også Cyan, så det blir jo lange dager.
Hos meg var det spreng i 3-4 dager, så gikk det gradvis over. Men jeg var ikke plaget med betennelser da.
jeg har også opplevd at det nesten aldri blir spreng mer, selv om jeg fortsatt ammer en god del i helger og ferier og sånt. Det går helt greit å gå fra 5-6 måltider og ned til 2 om dagen uten at brystene blir så veldig harde.
Men de første dagene var - ikke morsomme....
Muligens kan faren komme innom deg på jobben i begynnelsen for å avvenne litt gradvis?

Cyan 28-12-10 22:15

Men det er vel ikke nødvendigvis lønnet i det private? Jobben min er av en slik art at det er vanskelig å ta seg ammefri rent praktisk, samt at jeg har en drøy times reisevei hver vei. Men å snike meg til noen timinutter på toalettet med ammepumpa nå og da for å lette på trykket er ikke noe problem. Så krysser jeg bare fingre for betennelsene holder seg langt borte. I løpet av disse to månedene nå før jobb gjør jeg sikkert lurt i å forsøke å avvenne ham mest mulig på formiddagen.

Kanutten 28-12-10 22:54

Tror du skal regne med at ammefrien er ulønnet. Men at det er noe du har krav på.

Kanutten 28-12-10 22:55

Btw, min småttis var bare 6 uker :eek: da han begynte spise brødskive med leverpostei! Det er sant og poden er stor, flott og flink i dag! :love:

Cyan 28-12-10 22:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 989433)
Tror du skal regne med at ammefrien er ulønnet. Men at det er noe du har krav på.

Ja, det er det jeg har gått ut fra :ja: Jeg kommer ikke til å gjøre noe stort nummer ut av det. Pumper meg når det trengs og ferdig med det. Jeg er ikke så opptatt av at han absolutt må ha morsmelk, i hvert fall ikke når han har blitt fullammet så lenge :)

Vibeke-67 29-12-10 16:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 989443)
Ja, det er det jeg har gått ut fra :ja: Jeg kommer ikke til å gjøre noe stort nummer ut av det. Pumper meg når det trengs og ferdig med det. Jeg er ikke så opptatt av at han absolutt må ha morsmelk, i hvert fall ikke når han har blitt fullammet så lenge :)

Det går nok bra. Om alt hadde gått som planlagt her, ville jeg bare ammet morgen, ettermiddag og kveld da jeg begynte jobbe. Eventuelt en gang på natt til hun klarte å sove natta gjennom.
Når han får vanlig mat blir de gode dråpene med antistoffer konsentrert i melka. Selv kommer jeg sikkert til å amme henne til hun er to år. Hun har jo vært litt syk med ørebetennelse, halsbetennelse etc. Men når jeg sier jeg ammer slipper hun antibiotika. Så hver dråpe er verdifull, spesielt når de begynner i barnehagen.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.