![]() |
Sv: Lavkarbo brød i brødbakemaskin
Nydelig, ikke sant det ser ut som skikkelig brød og ikke bare noe frø og egg? Det var det jeg ble så overrasket over, at det var skikkelig brød. Smakt på det?
|
Konsistensen var litt sånn seig lavkarbo- soyaproteinaktig, men bedre enn andre jeg har prøvd og selve smaken var god!:D
Kommer nok til å bake to til i morgen om jeg rekker mellom malingstrøkene!:) |
Mmmm, tusen takk for oppskrift :blomster:
Jeg har lånt mammas brødbakemaskin, og i går kveld fikk jeg endelig testa ut denne oppskriften. Innstillinger jeg brukte: Helkorn, 750 gram, medium skorpe. Brødet ble veldig mykt, på grensa til loff-konsistens asså. Skorpa ble litt seig, men brødet er BRØD! Tester det igjen akkurat nå med to endringer på maskinen; 1) Hurtig helkorn (litt risikabelt kanskje, men håper det funker) 2) Mørk skorpe Ferdig om... skal vi se... 1 time og 52 minutter. |
Hei, er ny her inne, men rota meg borti denne tråden om brød. Og tillater meg å svare.... :liste:Har selv brødbakemaskin og har faktisk tenkt en del på muligheten for å lage lavkarbobrød, så etterhvert må dette prøves. Dvs når jeg er der jeg vil være på vekta.....
Må bare komme med en kommentar: jeg har bakt mye gjærbakst oppgjennom (og lært en del av min mor) og man trenger ikke sukker for å få gjæret til å sette igang. Jeg bruker aldri sukker grovt bakverk og det er aldri noe problem med hevinga. Jeg skjønner at når man ikke bruker hvetemel så er det tyngre, men tror fortsatt ikke at man MÅ ha sukker i brødet. For egen del tenker jeg at alle steder hvor man kan unngå sukker er bra! (også håper jeg det er greit at en fersking kommer her og kommenterer....) |
Sitat:
|
Sitat:
Ble en kjedelig svampeklump. Nå skal jeg bake det i brødform i ovnen, det funka veldig bra sist gang jeg testa det ut. God helg! |
1 Vedlegg
Sitat:
Blanda ingrediensene til en seig deig. Trøkte den ut i min 1,35 liters form. 20 minutter på 70-graders varmluft. 35 minutter på 200-graders over- og undervarme. Går fint an å skjære opp med en gang det er ute av ovnen - det er ikke mye som slår varmt, nybakt brød med smør og gulost :smile: |
Dytter opp denne jeg, så det var noen som etterlyste lavkarbobrød i brødbakemaskin.
|
Denne kan jeg også være med å dytte på, har forøvrig byttet ut soyamel med bakepro - enda bedre resultat :)
|
Lagde dette brødet i maskinen i går, helt greit brød om man ser bort fra at det ble knøttlite i min maskin, jeg har innstillinger for 750 gram og 1 kilo. Så jeg prøver igjen i dag med dobbel dose.
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07. |