Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Sjokolade med 0 karb (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37889)

mindreogmindre 16-11-10 00:59

Sv: Sjokolade med 0 karb

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mallilen (Innlegg 967353)
Oh yess, da. Sto en greit stor prisplakat der hvor sjokoladen skulle stått, men bortevekk var den ;) Prøver på nytt i morgen eller fredag, må se når det kommer penger inn på kontoen først ;)

Ok...jeg tok ikke alle sammen :p, kjøpte 4 plater......og en er allerede borte :o...farlig god denna :D

Trassetrollet 17-11-10 23:58

Hei,
Sjokoladen du henviser til inneholder et søtningsstoff som heter maltitol. Det er et sukkeralkohol, og det tas opp som sukker i kroppen (glukose). Det er altså ikke så veldig mye bedre enn vanlig sjokolade. De aller fleste sukkeralkoholer tas opp som sukker i kroppen og stimulerer til insulinproduksjon. Dog ikke like raskt og i like stor grad som vanlig sukker, men allikevel... Det er altså ikke så veldig bra for deg å spise denne sjokoladen (eller andre produkter som inneholder sukkeralkoholer). Jeg har ikke enda funnet EN sjokolade som ikke har karbo i seg, det beste jeg har funnet fram til er en crisp-bar fra Atkins som har 14 gram karbo pr 30 gram sjokolade (!). Den inneholder også sukkeralkoholet maltitol. (Alle sukkerarter som slutter på -ol er et sukkeralkohol). Det eneste sukkeralkoholet jeg vet om som går ufordøyet gjennom kroppen er erythritol og det tror jeg markedsføres under navnet SUKRIN her til lands.

Olli123 18-11-10 00:18

Sitat:

Hei,
Sjokoladen du henviser til inneholder et søtningsstoff som heter maltitol. Det er et sukkeralkohol, og det tas opp som sukker i kroppen (glukose). Det er altså ikke så veldig mye bedre enn vanlig sjokolade. De aller fleste sukkeralkoholer tas opp som sukker i kroppen og stimulerer til insulinproduksjon. Dog ikke like raskt og i like stor grad som vanlig sukker, men allikevel... Det er altså ikke så veldig bra for deg å spise denne sjokoladen (eller andre produkter som inneholder sukkeralkoholer). Jeg har ikke enda funnet EN sjokolade som ikke har karbo i seg, det beste jeg har funnet fram til er en crisp-bar fra Atkins som har 14 gram karbo pr 30 gram sjokolade (!). Den inneholder også sukkeralkoholet maltitol. (Alle sukkerarter som slutter på -ol er et sukkeralkohol). Det eneste sukkeralkoholet jeg vet om som går ufordøyet gjennom kroppen er erythritol og det tror jeg markedsføres under navnet SUKRIN her til lands
Jeg skulle akkurat nevne det. Denne sukkerfrie sjokoladen er vel som alle andre sukkerfrie sjokolader. Ser man på næringsoversikten er det rimelig mange karbohydrater. De lurer oss sikker bare ved å si "0 karboer (i form av sukker)".

ada-emilie 18-11-10 01:30

Hvis maltitolen blir tatt opp i kroppen, hvordan forklarer du da at man får løs mage etter inntak av større mengder av dette?

mindreogmindre 18-11-10 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trassetrollet (Innlegg 968682)
Hei,
Sjokoladen du henviser til inneholder et søtningsstoff som heter maltitol. Det er et sukkeralkohol, og det tas opp som sukker i kroppen (glukose). Det er altså ikke så veldig mye bedre enn vanlig sjokolade. De aller fleste sukkeralkoholer tas opp som sukker i kroppen og stimulerer til insulinproduksjon. Dog ikke like raskt og i like stor grad som vanlig sukker, men allikevel... Det er altså ikke så veldig bra for deg å spise denne sjokoladen (eller andre produkter som inneholder sukkeralkoholer). Jeg har ikke enda funnet EN sjokolade som ikke har karbo i seg, det beste jeg har funnet fram til er en crisp-bar fra Atkins som har 14 gram karbo pr 30 gram sjokolade (!). Den inneholder også sukkeralkoholet maltitol. (Alle sukkerarter som slutter på -ol er et sukkeralkohol). Det eneste sukkeralkoholet jeg vet om som går ufordøyet gjennom kroppen er erythritol og det tror jeg markedsføres under navnet SUKRIN her til lands.

Den stimulerer ikke insulinproduksjon hos meg hvertfall. Jeg har diabetes og måler meg jo selvsagt etter jeg har spist den, og har ikke forhøyet blodsukkret....istedet har jeg de siste mnd fjernet 6 diabets-tabletter om dagen. Man spiser jo selvsagt ikke en hel plate om dagen, for da sitter man da på do resten av natta ;)

Trassetrollet 21-11-10 20:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 968717)
Hvis maltitolen blir tatt opp i kroppen, hvordan forklarer du da at man får løs mage etter inntak av større mengder av dette?

Maltitol er laget av korn, og har omtrent samme effekt i kroppen som fiber. Derfor kan man få fordøyelsesbesvær ved inntak av store menger maltitol.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.